W eekkalender
Folkloristisch
kalenden
De geleide economie
en hare gevolgen.
BELASTINGSCHULDIGEN,
hou-
liting
>rden
zngst
ndig-
DE KOORNBLOEM 10 Januari 1948
rs op
jheid
getal
nnen
het
velke
Alfons De Cock,
(geboren 11 Januari 1850.)
Onze lezers moeten ook iets weten
over Alfons De Cock, een geleerde
uit onze streek en die over onze stre
ken schreef.
Alfons De Cock werd geboren te
Herdersem bij Aalst, op 11 Januari
1850. Hij studeerde aan de Normaal
school te Lier en werd hoofdonder-
00 of wijzer te Denderleeuw. Hij is een on-
zegd. zer beste folkloristen geweest, schreef
;1 op- vertellingen en sprookjes, werken
maar over volkskunde, kinderspel en kin-
laget derliedjes. Hij was redakteur aan het
leelte Vlaams tijdschrift «Volkskunde»,
nden. Hij stierf op 2 Maart 1921 te Antwer-
lat is pen. Zijn werken zijn
e die- 1) Volksgeneeskunde in Vlaande-
t we- ren (1891).
meter 2) Dit zijn Vlaamse Volksprookjes
(1896). Samen met P. de Mont).
stal zi'n Vlaamse Vertellingen
waajf(1898) (eveneens samen met Pol de
chuil-Mont)-
er- Met Isidoor Teirlinck schreef hij
4) Kinderspel en Kinderlust in
voj_Zuid-Nederland (8 delen).
f 5) Het Brabants Sagenboek.
6) Studiën en Essays over Oude
Volksvertelsels,
vintig
voor Alfons De Cock was een man uit
•r ge-h^ vo'k, die leefde tu sen de land-
ektenb°uwers en deze bestudeerde en uit-
nver-vroe9- Hij lette op alles wat oude ge-
r eenbrrhken, oude voorwerpen, oude lied-
ierenJes' gezegdes, spreuken en vertellin
gen betrof. En schreef alles op. Het
nageslacht zal hem dankbaar zijn
1* voor zijn schoon werk.
teüen" Mflr Mannin9-
Qg (f 14 Januari 1892)
en de Op 14 Januari 1892 stierf te Len
te bu-ien op 84-jarige leeftijd Mgr Man-
ïing, Kardinaal-Aartsbisschop van
Mt®z;a"on en' H'j ging in 1851 van de
protestantse naar de Rooms-Katho-
liegtlieke godsdienst over, stichtte de ho-
geenjeschool van Kensington en baarde
te ju-ree! opzien door zijn predikaties. Sa-
5, watnen met kardinaal Newman, zijn op-
Boewolger, is hij de grote bezieler ge-
nog.veest van het nieuwe Katholicisme in
i. Ingeland.
Sint Antonius met zijn
V/ie verken.
st het- (17 Januari.)
;n hij Sint Antonius, niet de wondérdoe-
Is cnier van Padua, maar die met zijn
k aar-ra,.jcen> Antonius de Grote, die abt
1 dul"Vas en die de vader der monniken of
n zijn[e stjc}jter van hg,, monnikenleven
vordt genoemd, is nu nog goed ge-
upken encj en zeer verecrcj ;n Vlaanderen,
aatste-jij was een man te vertellen
bui-iad in zijn tijd en die de eeuwen die
tp zijn dood volgden, door zijn per-
mr opoonlijkheid heeft beïnvloed.
Hij was een Egyptenaar, maar ver-
alsofDOr vroe9 z')n ouders. Hij trok de
mhad ''Hernis in, uit versterving. Gebed
n boete dat was zijn lang leven. Ons
eet en ^eer Was er dani9 door gesticht.
ii daar ook werd hij door God be-
_joZaen roefd. Ik geloof dat al de duivelen
y p hem losgelaten werden, cnder al-
n van :r^C' 'ieflijke of verschrikkelijke ge-
ooiets
et).
aanten. Maar niets te doen. St Anr
>on was een hardekop. Hij weer-
:ond aan lekker eten, aan schoon
rouwvolk, aan al wat de wereld, de
hel en het eigen vlees aan te bieden
had.
Dat was in de woestijn gauw ge
weten. Vele jonge mannen sloten zich
bij hem aan. Sint Antoon stichtte
daarop verscheidene kloosters en
vele wonderen. 105 jaar oud werd hij.
In 561 ging hij ten Here. Hij ligt be
graven te Alexandrië.
Maar het varken van Sint Anto
nius dan, wat komt dat hier doen
Het varken is het zinnebeeld der
duivel ie bekoring, maar het moet een
bel aan de nek dragen in middel
eeuwen liepen de zwijnen vrij door
de straten en velden om hun kost te
zoeken.
Toen die gewoonte afgeschaft
werd, bleef ze evenwel in zwang voor
de zwijnen der gasthuizen, op voor
waarde dat de beesten als kenteken
een bel droegen. Dat Sint Antoon
populair is bij ons getuigt het volgen
de: 1) Hij is patroon der kamslagers,
der suikerbakkers, der porcelein- en
gleierwerkers en vooral der beenhou
wers en handschoenmakers. 2) Hij is
één der vijf Pest-heiligende vier an
dere zijnSebastianus, Adrianus,
Christophorus en Rochus. 3) Hij is de
tweede der «harde koppen». De eer
ste der «harde koppen» is Sint Paulus
de kluizenaar (15 Januari). De weer-
profeten hebben hem in menige
spreuk vereenigd
«Sint Antonius schoon en helder,
Vult het vat en ook de kelder!»
"Dient St Antonius, de heilige man,
Die mens en dier genezen kan.,,
Ja, ja Sint Antoon met zijn varken
is in Vlaanderen nog niet vergeten.
In West-Brabant, namelijk te Bolle-
beek, komen de godsdienstige land
bouwers jaarlijks op 17 Januari Sint
Antoon vereren en hulp afsmeken. In
1890 stonden de mensen tot op het
kerkhof om de hoogmis bij te wonen
en 't vroor dat het kraakte. Een dich
ter schreef toen
O boerkens, zijn vriend, bemint
[uw bedrijf,
Bemint al wat leeft op uw boeren
bedrijf,
Bemint uwe kiekskens, uw koeiken,
[uw peerd.
Bemint het gezwoeg rond de hui-
[selijke heerd.
Uw vrouwken, uw kinderen, boven
[al bemint God,
Voor eeuwig en altijd is gezegend
[uw lot.
Mogen onze boeren en buitenmen
sen nog steeds vol vertrouwen de be
scherming van Sint Antoon afsmeken
over hof, bedrijf en gezin.
Zondag, 11 Januari
Feest van de H. Familie, pattf>on-
feest dus van het Christelijk gezin.
Zeg wat ge wilt, maar de redding
van onze huidige wereld ligt in de fa
milie. Geef ons gezonde, gave, schone
en grote gezinnen, die zullen net aan
schijn van de wereld vernieuwen.
Maandag 12 Januari
Koppermaandag. De Maandag na
de 1E Zondag na Driekoningen was
vroeger een speciale Maandag. Dat
was vandeXV' tot begin der XVI Ie
eeuw. Op deze Koppermaandag ein
digden de Joelfeesten die op 21 De
cember begonnen waren. Een soort
vastenavondfeest. Het volk kopper-
de er nog eens flink op los om
straks de grote vasten, die vroeger
rond deze tijd begon, in te zetten.
Coppe betekende drinkenlap
copperen was dus drinken, smul
len, smeren, feestvieren.
Boekdrukkers en letterzetters vooral
vierden Koppermaandag. Later ook
de houtzagersgilde en de bewoners
der leprozenhuizen. Gezelle noemt
deze dag Witgoedverkopersmesdag,
Achttiendag, verloren, verkoren, ge
zworen, verzworen, blauwe Maan
dag, Baasmaandag, Mastersmaandag,
Blijde Maandag.
Woensdag, 14 Januari
De H. Hilarius wordt te Amengijs
(Ronse) aanroepen tegen het steen en
op andere plaatsen tegen het flerecijn.
De H. Felix is de patroon der we
vers.
Donderdag, 15 Januari j
De H. Maurus wordt vereerd als
patroon der kleermakers en snijders.
Hij wordt aanroepen te Lier, Bavik-
hove, Elsegem en Grimde. Te Aalst
in de St-Martinuskerk is hem een al
taar toegewijd. Hij is verder de pa
troon der diamantbewerkers en der
koperslagers. De schippers aanroe
pen hem tegen het verdrinken.
Te Elsegem (O. VI.) gaat men bij
hem beewegen tegen lamheid, rugpijn
en rhumatisme. Te Grimde tegen
hoofdpijn. Men zet hier een ijzeren
kroon op hoofd van de heilige, de
vrouwen offeren er haarspelden.
Bomen die men vandaag plant, zul
len geen wortel schieten en verdro-
gen.
Vandaag stijgen de leeuwerikken
voor de eerste keer de lu^ht in.
Sint Paulus is de eerste der har-
dekoppen en patroon der matten
en mandenmakers.
De door de regering Peron in Ar
gentinië getroffen maatregelen begin
nen vruchten te dragen, echter in een
niet vermoeden en zeker niet ver
hoopten zin. De landbouwbulletijns
kondigen inderdaad aan dat de met
graan en lijnzaad bebouwde opper
vlakte met 17 "Io verminderd is te
genover deze van 1947. De cijfers
voor de maïs zijn nog niet bekend,
maar men mag logischerwijze ver
wachten dat ook zij een gevoelig da
lende lijn zullen vertonen. Het staat
vast als een paal boven water, dat
deze nadelige ontwikkeling het recht
streeks gevolg is van het staatsdiri-
gisme. Koop en verkoop der oogst
opbrengsten werden sedert enigen
tijd tot staatszaken uitgeroepen, met
het gevolg dat zeer grote winsten
werden verwezenlijkt, daar de aan de
landbouwers betaalde prijzen ver on
der deze liggen die de staatsdiensten
van de uitgehongerde landen ver
krijgen.
Dit plan is natuurlijk zeer aanlok
kelijk voor zijn schippers en zijn pro
fiteurs, doch is het integendeel veel
min voor de landbouwers die er de
kosten van betalen, daar zij zich uit
eindelijk beroofd zien van de winst
der wereldmarkt. Als protest hiertegen
hebben velen hunne bezaaiingen ge
voelig ingekrompen, met als laatste
gevolg vermindering der opbrengst.
Als praktisch voorbeeld kan het
volgende geldenvóór het beroemde
Vijfjarenplan ontvingen de landbou
wers voor hun tarwe 19,50 pesos per
kwintaal, terwijl de prijs voor het
buitenland 22 pesos bedroeg. De
schitterende kombinatie, waarvan ho
ger spraak, brengt de prijs aan land
bouwer op 15 a 17 pesos en deze voor
het buitenland op 46 a 65 pesos 1
Vrijdag, 16 Januari T JL
Vandaag Sint Boones, pottebak- LSIlUDOUWCrSj
kersmesdag. leest en verspreidt uw blad.
Wanneer gij moeilijkheden kent inzake BELASTINGEN, omdat
gij-zelf niet voldoende op de hoogte zijt der ingewikkelde belasting
wetten, wendt U dan onmiddellijk IN UW EIGEN BELANG tot
ons bevoegd fiskaal bureau.
Het best doet gij zulks vóór de vestiging van de aanslag, nml. vóór
het indienen van uw AANGIFTE of vóór de BETWISTINGEN met
de Hr Controleur.
Maar ook na de ontvangst van uw aanslagbiljetten bestaat er nog
mogelijkheid om door een degelijk opgestelde en verdedigde REKLA-
MATIE vermindering van belasting te bekomen.
Door op U zelf te betrouwen en U rechtstreeks te richten tot de be
lastingdiensten, zult gij, in uw ONWETENDHEID, steeds TE
VEEL betalen.
Onze bijstand betekent voor U een VOORDEEL
Onze 12-jaar-lange PRAKTIJK weze U een waarborg voor de de
gelijkheid onzer tussenkomst.
Daarom, wanneer gij moeilijkheden kent, raadpleeg ons dan on
middellijk in uw plaats gaan wij naar de belastingdiensten en re
gelen alles IN UW VOORDEEL.
Geheimhouding verzekerd.
Steeds TOT UW DIENST voor INLICHTINGEN, RAAD,
of HULP, inzake boekhouding, recht, en fiskaliteit.
Groet U met achting.
Spreekuren Maandag en Don- u ROï?FPT «„ha
derdag van 9 tot 12 uur en van 14 A p.V.O.a.
tot 19 uur. Hogeweg, 37 (nabij Tramhalte en
Andere dagen op afspraak. station)
EREMBODEGEM.