Morgen kiest U voor een Landbouwer j Palmzondag cn de Passieweek De nieuwe pensioenregeling voor niet-loontrekkenden. Weekblad Voor en door de Landbouwers Arbeid adelt AALST 10 APRIL 1954. Verschijnt iedere Zaterdag 33ste JAARGANG Nr 1610 Beheer Zeebergkaai, 5, Aalst Voor de Ontwikkeling en de Standsverdediging van de Landbouwers Orgaan van de Landbouwersvereniging REDT U ZELVEN Nr 14.25.93. O. CAUDRON, De landbouwersvereniging Redt U Zeiven werd gesticht buiten en boven alle politiek. Ze zal die richtlijnen blijven volgen. In die orde van gedachten is het ons niet toegelaten aan onze leden een of ander partij aan te bevelen. Enkel willen we hen aanzet ten in plaats van een kopstem uit te brengen, te stemmen naast de naam van een landbouwer. Op die manier wordt de invloed van de landbouwers groter zowel in de verschillende partijen als in het parlement. De wet van 9 Maart 1954, afgekon digd door het Staatsblad van 19 Maart 1.1.. behe'st een nieuwe, doch enkel tijde lijke regeling van de voorwaarden waar onder het ouderdomspensioen aan de zelfstandigen (niet loontrekkenden) wordt toegekend. Deze nieuwe regeling ver dient de bijzondere aandacht onzer land bouwers, daar zij veel ruimer is dan deze voorzien door de vorige pensioenwetten. Het betreft hier een tijdelijke regeling voor een duur van twee jaar die ingaat op 1 Januari 1954 en welke voor doel heeft een einde te stellen aan sommige ongelijkheden die in de vorige wet voor kwamen en tevens geldelijke hulp te bieden aan de min vermogende zelfstan digen die ingevolge de toegenomen le vensduurte in een benarde toestand ver keren. Aanvankelijk werd beoogd een defi nitief pensioenstelsel voorde niet-loon trekkenden in te voeren, doch het rege ringsontwerp met dit doel gaf in de Kamer van Volksvertegenwoordigers aanleiding tot langdurige en vinnige de batten. Het werd tenslotte verworpen in de Kamerzitting van 28 Januari 1954, deels omdat het op financieel en technisch gebied niet te ontkennen leemten en ge breken vertoonde, deels omdat de be spreking geschiedde in de atmosfeer der nakende verkiezingscampagne en daar door door politieke berekeningen werd beïnvloed. Aldus zullen de wetgevende kamers die uit de nakende verkiezingen zullen ontstaan moeten zorgen voor een nieuwe definitieve pensioenwet voor de zelfstan digen die uitwerking zal moeten hebben met ingang op 1 Januari 1956. De vraag is of zij tijdig met deze opdracht zullen klaar komen. Hierna volgt een toelichting der bij zonderste bepalingen der nieuwe pen sioenregeling. I) Het ouderdomspensioen. Zoals voorheen blijft het ouderdoms pensioen samengesteld uit drie delen A) de lijfrente welke tenslotte de sa mengestelde interest is op de bijdragen, gestort door de pensioengerechtigde; B) de rijksbijdrage welke een premie of bijslag is verleend door de Staat bij de lijfrente verworven door de bijdragen van de pensioengerechtigde. Deze bij drage gaat van 100 °/o tot 50 °/0 dezer lijfrente naar gelang het geboortejaar van de pensioengerechtigde en wordt verleend op het deel van de storting ten belope van 720 fr. per jaar C) de ouderdomsrentetoeslag die een kosteloze financiële hulp is verleend door de staat in bepaalde voorwaarden en vooralsnog het voornaamste gedeelte uitmaakt van het pensioen. Toekenningsvoorwaarden dezer voordelen. A) De lijfrente. 1) Wordt toegekend op elke pensioen storting. 2) wordt normaal uitbetaald op de leeftijd van 65 jaar, doch kan vroeger aangevraagd worden mits evenredige vermindering, nl. door de mannen van 60 jaar af, door vrouwen van 55 jaar af. 3) dient aangevraagd bij de Algemene Spaar en Lijfrentkas met formulier 0 9, bij vervroegde ingenottreding met for mulier 9 IA ter. B) De Rijksbijdrage. Om ze te bekomen 1) moet minstens een storting geschied zijn van een minimumbedrag 2) de rechthebbende moet van Belgi sche, Luxemburgse of Nederlandse nati onaliteit zijn 3) wordt van ambtswege toegekend, dus er dient geen afzonderlijke aanvraag gedaan. C) De ouderdomsrentetoeslag. Wordt toegestaan onder de volgende voorwaarden 1) Nationaliteitde aanvrager moet van Belgische, Nederlandse, Franse, Luxemburgse of Italiaanse nationaliteit zijn 2) Verblijfplaats Hij moet in België werkelijk verblijf houden, of gevestigd zijn in Congo, Ruanda- Urundi, of in een land waarmede België een overeenkomst van wederkerigheid heeft gesloten 3) Ouderdomgeboren zijn vóór 1908 en 65 jaar oud zijn 4) Onderzoek naar de bestaansmid delen (Zie vervolg 2' blad. 1' kolom.) Palm en Passie zijn twee zeer verschil lende dingen. Palm veronderstelt triomf, eerbetuiging en koningschap passie is lijden, uitboeting en verstoting. Althans in de christelijke zin van het woord. De dagen die Pasen voorafgaan, zijn vol van volksgebruiken die betrekking heb ben op palm en passie. Op Palmzondag gaat de boer naar d'Hoogmis met een busselken palm onder de arm. Hij laat die palm door de pastoor zegenen en thuisgekomen krijgt moeder-de-vrouw de helft van dat bus selken gewijde palm toegewezen. De boerin steekt er een taksken van achter het kruisbeeld aan de schouw en bewaart de rest daar waar de gewijde kaars ligt en de kruik met wijwater staat. Wanneer in de loop van het jaar de tempeesten onweer, stormen, bliksem losbarsten, zal zij met de gewijde palm en het wijwater het hof besprenkelen. Wanneer de dood op het hof komt, zul len de bezoekers met dezelfde gewijde palmtak het lijk zegenen. Met de andere helft trekt de boer na de noen van Palmzondag zijn hoeve en landerijen rond en steekt een palmtakje tussen de balken van stallen en schuur en op het kantbed van zijn akkers. Veel vaderonzen zal hij daarbij niet bidden. Een boer is immers weinig van zeg, ook wanneer hij vóór Ons Heer staat. Al leen in het gebaar van het palmtakplan- ten ligt gans zijn geloof en gans zijn ver trouwen op de Heer die alles geeft en ook alles neemt. Dit weet de boer dat de Heer meester is, Gever en Nemer, en daarom is zijn gebaar is zijn gebaar als een gebed Geef mij Lente, Heer, en zon en warmte, mals gras, fleurige fruitbloei en snel ontkiemende zaden. Geef mij Zomer Heer, en geurig hooi, brandende zon en overvloedige oogsten. Geef mij Herfst, Heer, en zware luch en vol prikkelende geuren, blozende appelen en bieten rijk aan suiker. Geef mij Winter, Heer, en malse, beschermende sneeuw, die mijn graanvelden bedekt. Geef me rust achter de kachel en kalmte boven dik besneeuw de daken. Geef mij in alle seizoenen, Heer, winning, werk en weelde, vreug de, vruchten en vriendschap. Dat is het onuitgesproken gebed van de boer bij het steken van de gewijde palm. Moge dit schone boerengebruik stand houden het steken van de palm en de geest waarin dit gebeurt. Elk jaar opnieuw is de vastentijd een periode van stille ingetogenheid. De passie van oudsheer wordt dan over wogen en elke Zondag worden dan pas siesermoenen gepredikt. Vasten is zich ook onthouden. Ik moet u niet zeggen dat echt vasten niet zo gemakkelijk is. Allee, neem bijvoorbeeld mijn geval. Ik had mij onder meer voorgenomen elke dag van de vasten in de voormiddag de pijp te laten liggen. Dat zou boven dien nog een gevalleken van profijt ge weest zijn. Maar, verdorie, ik moet be kennen dat ik het niet heb kunnen vol houden. De eerste dagen begon ik zo rond 11 uur gedurig naar mijn uurwerk te kijken en de wijzer stond nog maar pas op 12 of pijp en toebak en steksken kwamen voor de pinnen. De tweede week werd ik er krikkel bij, mijn werk fotterde niet en... ik was verplicht de pijp aan Marten te geven. Flauw, zult ge zeggen. Maar, ja, de mens is zwak. Ik moet dan vol bewondering staan voor ons Wientje. Ons Wientje is nog geen 5 jaar. In de kakschool moet de zuster waarschijnlijk gesproken hebben over vasten, versterving, karramellen, chocolat, enzovoorts. Ewel, de ganse vasten door heeft ons Wientje haar bol len in een telloor gelegd. De eerste dagen heeft ze wel nekeer geprobeerd en een karramel losgepeuterd en er even aan g elekt. Maar ze liet daarop de karrame liggen, 's Zaterdags lag de vastentelloor half vol bollen, maar 's Zondags mor gens was alles op een paar uren tijd op en weg. Al de vastenweken heeft ons Wientje dat volgehouden. Ewel, dat noem ik vasten. Echt om ons te bescha men. Nu zijn we in de Goede Week, de Passieweek, Goede Vrijdag is het smartelijke hoogtepunt. Op ons werk komen we iedere Goede Vrijdag, te drie uur in de namiddag in de grote eetzaal bijeen. Een paar minuten stilzwijgen op klokslag drie. En daarna een Goede-Vrijdag-gebed. Allen samen. En op datzelfde uur bidt en overdenkt mijn vrouw thuis in dezelfde geest. Op dat uur bidden millioenen mensen mee met ons en denken aan de verlossende dood van Christus. Een tragische dood, een vreselijke dood, maar een dood die verlossing bracht, en triomf, vrijspraak en hemel. Goede Vrijdag, drie uur. Op zijn akker staat onze nonkel boer stil, ont dekt zich het hoofd en blijft een paar minuten met zijn gedachten bij de kruis dood van Christus. De wolken trekken boven zijn hoofd voorbij, de hemel zit zwaar en zwanger, de grond is donker en drassig. De boer bidt en een God sterft aan zijn kruis. Straks wentelt de steen weg van het graf en stijgt de gestorven Christus levend en lichtend uit zijn graf. De wolken drijven weg, de zon breekt door, ook de bloem knoppen en alles bloeit en blaakt van vreugde. En de boer... ploegt voort I Muni, iii"iih'ihtitmmoéiBimtméh in De Koornbloem Abonnementsprijs 72 fr. 's jaars. Postcheckr. S. M. Redt U Zeiven STICHTER EN BESTUURDER De medewerkers zijn Het overnemen van artikelen zonder Handregister Aalst Nr 145. verantwoordelijk voor hun bijdragen aanduiding der bron is verboden,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1954 | | pagina 1