De landbouwbegroting voor de Senaat. HET PAASFEEST Weekblad Arbeid adelt Voor en door de Landbouwers Paasgebruiken hier en elders. AALST 31 MAART 1956. Verschijnt iedere zaterdag 35ste JAARGANG Nr 1712 Beheer Zeebergkaai 5, Aalst Tel. 242.67 Voor de Ontwikkeling en de Standsverdediging van de Landbouwers Orgaan van de Landbouwersvereniging REDT U ZELVEN Nr 14.25.93. O. CAUDRON. Uit het verslag der senaatscommissie voor Landbouw (2de bijdrage) In ons vorig nummer hebben wij de algemene beschouwingen sa mengevat gewijd door dhr Vreven in 't verslag door hem uitgebracht in de senaatscommissie voor Land bouw over de begroting van het Ministerie van Landbouw voor het dienstjaar 1956. Deze beschouwin gen hadden betrekking op de toe stand van onze landbouw in het kader van de Europese Organisatie voor Economische Samenwerking, van Benelux en van de Internatio nale Conferentie voor de Handel en de Toltarieven (G.A.T.T.) alsook op het landbouwinkomen en zijn bestanddelen. D e verslaggever handelt vervolgens over enkele belangrijke teelten. De Tarwe. Ons land telt ongeveer 850.000 ha bouwland en 850.000 ha weiland. De plantenteelt dient beschermd om het vereiste evenwicht te hou den tussen plantaardige en dierlij ke productie. Immers een vermin dering van de tarwe- en suikerbie tenteelt zou leiden tot een uitbrei ding van de weiden welke op haar beurt een toename van de veesta pel en dienvolgens van de boter en vleesproductie voor gevolg zou hebben, wat het behoud der bin nenlandse prijzen op een behoor lijk peil in gevaar zou brengen. Om de tarweteelt te valoriseren is het noodzakelijk inlandse tarwe in het broodmeel te verwerken. Dit werd dan ook voor 30 tot 35 °/0 van de totale oogst gedaan tot 1954, in welk jaar dit aandeel op 47 t.h. werd gebracht. Tot in augustus 1955 verliep de valorisatie van de tarwe zonder moeilijkheden. De teelt van 1955 kan geschat worden op 175.000 ton, waarvan 65 t.h. verwerkt zal worden in het broodmeel. Er werd besloten de tarwe tegen 450 fr. aan de landbou wer te betalen, terwijl de richtprijs op 470 Ir. werd bepaald. De comta- bilisatie van het verschil van 20 fr. door de Handelsdienst voor Ravi taillering is nodeloos geworden, omdat op het einde van 1955 meer dan 400 000 ton inlandse tarwe was verwerkt. Daar de leveringen 400.0C0 ton overschrijden zal de Staat toelagen moeten uitkeren mo gelijk ten belope van 360 miljoen fr. Door de schuld van de landbou wers wordt de richtprijs van de tar we niet nageleefd. De duur der in menging is inderdaad 12 maand, welnu in 3 maanden tijd is de helft van de oogst aan de maalderij ge leverd. Het Departement van Land bouw is de landbouwers ter hulp gekomen door de warrantbelening en door de rechtstreekse aankopen door de Handelsdienst voor Ravi taillering. Op het gebied van de graanopslag zijn de bereikte uitsla gen nochtans nog onbevredigend. De regering heeft dan ook volgen de maatregelen getroffen 1) Opslag door tussenkomst van de graanhandelaars. Deze kunnen onder bepaalde voorwaar den de voordelen van de wet van 7 8-1953 of van de wet van 31-5 1955 genieten; dit beduidt dat zij kredie ten tegen lage rentevoet kunnen bekomen. Deze kredieten worden verleend voor de bouw of de in richting van silo's en eesten. 2) Opslag door de coöperatie ven. Elk tarwe-opslagcoöperatief die tot stand komt, kan kredieten verkrijgen voor haar inrichting. Het Nationaal Instituut voor Land bouwkrediet leent tegen 3 p. h. In overleg met de landbouwvereni- gingen is een volledige kredietpo- litiek ontworpen voor dringende oprichting van opslagcoöperaties. Men kan zich afvragen of de in menging van 65 °/0 inlandse tarwe niet overdreven is, terwijl de uit heemse tarwe 100 fr. goedkoper is. Doch hier dient opgemerkt dat de Verenigde-Staten 85 fr. van dit prijsverschil op zich nemen onder vorm van toelage. De verslaggever stelt de vraag hoe de toestand er in 1956 zal uit zien. Het is te voorzien dat de oogst in 1956 lager zijn zal. Maar de re gering, zo zegt hij, zal moeten op treden. Van een vermindering van de tarweprijs kan geen sprake zijn. Het zal dus nodig zijn ofwel verder 300 tot 350 miljoen fr. aan toelagen uit te keren, ofwel de broodprijs te verhogen, ofwel steun te verle nen uit het Landbouwfonds. De verhoging van de broodprijs met 0,35 fr. zou circa 350 miljoen fr. be lopen dit is het bedrag dat de re gering aan toelagen moet verle nen om de oogstte valoriseren. De ze verhoging zou de piijs van het brood brengen van 7,50 fr. tot 7,85 frank wat een gedeeltelijke index zou geven van 104,7 t. h. De Vleesmarkt. Het vlees vertegenwoordigt on geveer 14 miljard van het bruto-in- komen van onze landbouw en is dus een zeer belangrijke sector. Vóór de oorlog bereikte de vlees productie niet het binnenlands ver bruik. Sinds 1951 is de productie sterk gestegen en zij zal nu wel 380.000 ton overschrijden. De bemoeiingen van de Handels dienst voor Ravitaillering hebben sterke prijsdalingen verhinderd en de producenten hebben opnieuw vertrouwen gekregen. (Zie vervolg 2' bladz. le kolom), Zoals dat met haast alle folklo ristische gebruiken het geval is, moeten wij de paasgebruiken weeral bij onze boeren en op het platteland gaan zoeken. Pasen is in de grond een lente feest. Het feest van de overwinning van de zon op de donkere winter en op godsdienstig gebied van Kristus op de duivelse machten. En wie kon er meer baat bij hebben dat de uitkomen vroeg en triom fantelijk zijn intrede zou doen dan de boer De boer leeft van zon en warmte, van zaden die moeten ontkiemen, van botten die moeten openspringen, van bloemen die moeten bloeien... Hier laten wij enkele gegevens volgen omtrent de paasgebruiken bij ons en elders, samengevat door de gekende folklorist Pol Heyns, die op elk terrein van de volksge bruiken een ware specialist mag genoemd worden. Gaan wij nu eens even na wat al gebruiken omtrent het paasfeest men in de Europese landen heeft kunnen vaststellen. Het Hoogfeest van Pasen was in de oude kerk nog niet aan een vas te datum verbonden. Eerst in 325 besliste het koncilie van Nicea dat Pasen in de toekomst zou samen vallen met de eerste zondag, vol gend op de nieuwe maan na de dag- en nachtevening van de lente. Daarmee werd dan de kristelijke viering voor goed verstrengeld met het lentefeest dat de nog onbe keerde volkeren vierden op de dag waarop de zon voor 't eerst weer heel precies in het oosten op ging die dag werd trouwens in de germaanse landen om die reden ostern geheten, welke bena ming nu nog in Duitsland in voege is gebleven voor het Paasfeest, dat in zijn Vlaamse benaming het kris- telijk karakter er van veel nadruk kelijker tot uiting laat komen. Voor de heidenen was ooste ren het feest van de verrijzenis der zon na de barre winter ,- voor de kristenen het feest van de verrij zenis van Kristus, de onoverwin nelijke zon die én ziel én lichaam stralend de boodschap der alge hele vernieuwing bracht. Op Paas- morgen, zo vertelden de mensen, maakt de zon drie grote vreugde sprongen, niet alleen omdat zij dan voor goed bevrijd is van alle ban den der winterse duisternis, maar meteen omdat op Paasdag Kristus verrees uit de duisternis van het graf. Pasen werd aldus een echte nieuwjaarsdag, omdat alles op die dag een nieuwe aanvang nam, zo wel in de natuur als in het ziele- leven. Ook in de kalender werd Pasen daarom officieel als nieuw jaarsdag aangenomen. Dit ver klaart waarom, nog niet zo lang geleden, in Vlaanderen de kinde ren ook op Paasdag bij peter en meter een nieuwjaarsbrief gingen aflezen. Dit verklaart bovendien waarom de mensen vroeger ieder jaar op Paasdag met een nieuw kostuum voor de dag kwamen. De zegswijze op zijn paasbest ge kleed gaan houdt met die oude gewoonte nog onmiddellijk ver band. De nieuwe kleren vervingen op Paasdag eindelijk de vuil ge worden winterkleren. Vóór Pasen mag men nooit zijn overjas in de kleerkast bergen zeggen nu nog de ouden van dagen. Vóór Pasen mag men evenmin ondergoed uit laten Daarmee hing verder, als twee schakels in één ketting, de oude opvatting samen dat vóór Pa sen in huis nooit de kachel mocht weggeborgen worden. En meteen de gewoonte het opbreken van de kachel te doen samenvallen met de algemene schoonmaak. Ja, Pasen was van meet af aan werkelijk een nieuw begin. Op Paasdag herleefde en herleeft de mens totaal. Dat zit hem echter niet alleen in de traditie. Dat zit ook in de natuur. Dat voelen wij zelfs allen in ons bloed. Bijna algemeen is het gebruik van paaseieren. Vroeger werden die bijna overal, nu nog slechts hier en daar, bijvoorbeeld in Tirol, in de kerk gewijd. Reedsin de 12deeeuw kwam het gebruik van de eier- wijding in de kerk officieel in voe ge. In Westbohemen dragen de kinderen naar de kerk hardge kookte eieren. Na de dienst nemen zij ze terug mee naar huis. Op het tuinpad komt vader hen dan tege moet. Vader moet, inde tuin zelf, rechtstaande, enkele van die eie ren verorberen met schaal en al. In Tirol is men de mening toege daan dat de wensen, die tijdens het eten van gewijde paaseieren, uitdrukkelijk of slechts inwendig worden uitgesproken, steeds in vervulling gaan. In Rusland wast men zich op paasochtend met het water waarin een rood geverfd ei gekookt werd. Men was er van overtuigd dat men dan het hele jaar door rood-blozende wangen zou hebben. In Bohemen begraven de meisjes eierschalen onder de bomen. Daarna beginnen ze aan de bomen te schudden. Het gevolg daarvan zal zich in de zomer doen gelden veel en lekker fruit (Zie vervolg 6e bladz. 1' kolom) ÈCoornbloem Abonnementsprijs 72 fr. 's jaars i Men kan zich abonneren op de postkantoren en bij de briefdragers. Postcheckr. S. M. Redt U Zeiven Handelsregister Aalst Nr 145. STICHTER EN BESTUURDER De medewerkers zijn verantwoordelijk voor hun bijdragen Het overnemen van artikelen zonder aanduiding der bron is verboden,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1956 | | pagina 1