Landbouwers,
Woudschoolmeester
Alle sproeiwerken
Jean KESTEMONT
Gewestelijke Prijskampen
Salon van Landbouwmachines
Stand 255
De Gedenkschriften
van de
6
DE KOORNBLOEM 3 mei 1958
worden aanvaard door
Rozelaarstraat. Denderwindeke. Tel. Ninove 327.44
Modern materiaalEerste kwaliteitsprodukten.
voor Vaarzen en
gekontroleerde Koeien.
Eerstvolgende prijskampen
Dinsdag 6 mei te 9 u te EKSAARDE-
DOORSLAAR, voor 't gewest Eksaarde,
5.000 fr. toelage.
Woensdag 7 mei te 14 u. te AALTER,
voor 't gewest Aalter, samen met grote
gemeenteprijskamp, 2.000 fr. afzonder
lijke toelage voor vaarzen van 't gewest.
Donderdag 8 mei te 9 u. te SINT NI
KLAAS. voor 't gewest St Niklaas, sa
men met grote Fokveedag. 3.000 fr.
toelage voor vaarzen van 't gewest.
Bijgevoegde Stierenkeuringen.
Op de koeien en vaarzenprijskampen
toten met 15 mei, en ook nog enkele
andere plaatsen hieronder aangeduid,
zal een bijgevoegde stierenkeuring
plaats hebben, toegankelijk voor jonge
stieren welke in maart te jong waren of
uitgesteld zijn.
Wie een reeds gekeurde stier heeft en
meent dat deze voor verhoging in aan
merking kan komen, mag deze even
eens aanbieden.
Op deze bijgevoegde keuringen is
iedereen vrij met zijn stier te gaan naar
de plaats waar hij verkiest. De stieren
moeten echter 10 dagen op voorhand
ingeschre\ en zijn bij middel van een
geel kaartje. Volgende plaatsen en uren
zijn voor zien
Dinsdag 6 mei te 9 u. te EKSAARDE-
DOORSLAAR, Dorp.
Woensdag 7 mei te 14 u. te AALTER,
Markt.
Donderdag 8 mei te 9 u. te SINT NI
KLAAS. Markt.
Vrijdag 9 mei te 13,30 u. te EEKLO,
Markt.
Vrijdag 9 mei te 15 u. te HUISE-Lozer
Dorp.
Vrijdag 9 mei te 16,30 u. te NUKERKE
Kerk.
Maandag 12 mei te 14 u. te DEINZE,
Markt.
Dinsdag 13 mei te 13.30 u. te WETTE -
REN, Nieuwe brug.
Dinsdag 13 mei te 35 u te AALST,
Houtmarkt.
Dinsdag 13 mei te 16,30 u. te ZAND
BERGEN, Dorp.
Woensdag 14 mei te 14 u. te DEF-
TINGE, Dorp.
rvr n voor iedereen, kleine in-
KJLjijLf trest, Zakenkantoor Adh.
Van den Eeckhout, Landgoed" De
Etting», Erondegem. Tel. Aalst 25191
als gij de bittere dood wilt lijden
voor der mensen zielen, dan wil ik
de pijn van het moederhart ook
nog verdragen, als is zij zo groot,
dat de zee haar niet blussen kon en
de aarde, al ware ze helemaal een
graf, niet begraven kon. Ik schenk
de laatste druppel van uw bloed
aan de vergeten zielen in het va
gevuur, opdat zij één dag in het
jaar hebben, waarop zij van het
vuur zijn bevrijd.
En zo zal volgens de sage de
Allerzielendag zijn ontstaan. Op
dezen dag zijn ook de meest verla
ten en vergeten zielen van hun pijn
bevrijd en staan zij in de voorhof
des hemels, totdat de laatste klok
slag van de dag ze weer werpt in
de vlam.
Dat is in het woud de zin en ge
dachte van het Allerzielenfeest en
menige goede daad wordt verricht
met de bedoeling, daardoor de
vuurpijn te verzachten voor de af
gestorven zielen.
Op de eenzame graven rusten
echter de naherfstnevels, en jonge
sneeuw verbergt het laatste over
blijfsel der heuvels, en daarover
hebben de klauwen van een kraai
een kettinkje getrokken als enig
teken van leven, dat hier boven
nog heerst-zinspeling op de on
losmakelijke band, die leven en
dood verbindt met eeuwige keten.
Vandaag moet ik dikwijls aan
zekeren Lucas denken. Een bran
der, die in Lauterkloof begraven
ligt. Op een zekere nacht werd
de houtmeestersknecht een geite-
bok ontstolen, niet ver van de Lu-
cashut hebben ze later huid en in
gewanden van het dier gevonden.
Nu was het duidelijkLucas was
de dief, had het beest gestolen. En
daar overal in het woud traagheid
heerst, klagen zij de brander niet
aan en zo kan hij zich ook niet
rechtvaardigen. Niettemin heeft hij
gemerkt, hoe hij bij de lui in ver
denking stond. En eenmaal heeft
HEBT li reeds een abonnent aan
geworven voor ons blad
hij uitgeroepen: had mij mijn
handen afgehouwen, had mij het
licht mijner ogen ontnomen, ik zou
tevreden wezen. Maar gij hebt mij
mijne eer ontnomen - nou is 't uit
De mensen hebben gezegd: «Hij
mag zich draaien en keren zoals
hij wil, de geitebok hét ie toch ge
stolen. Toen is Lucas krankzinnig
geworden. «Dieven motten han
gen moet hij gezegd hebben - en
later heeft men hem vinden han
gen aan de tak van een pijnboom.
Van oude tijden af hebben zelf
moordenaars de plek voor hun ei
gen graf uitgekozen,-alzo hebben
zij Lucas tussen de rode wortels
van de pijnboom begraven.
Eerst voor enige weken heeft
zich echter het geval voorgedaan,
dat een werkloze houthakker op
zijn doodbed de belijdenis aflei,
dat hij het was geweest, die Lucas'
bok weggevoerd had. - Ik wil toch
vandaag nog naar Lucas graf in
de Lauterkloof gaan.
Dan is er in de winkelwouden
nog een graf, dat de mensen ken
nen en verachten. En niettemin is
het op deze herinneringsdag niet
eenzaam geweest.
Het dochtertje van de zwarten
Matthes heeft op het graf van haar
vadertje weer een blad gevonden.
Mij gaat het goed. Ik denk aan
mijn moeder, aan mijn zuster en
aan mijn vader.
Lazarus.
Dat is de boodschap. De enige
boodschap van de verdwenen
knaap sinds vele dagen. De letters
zijn dezelfde, ais op het eerste blad.
Geen mensenspoor gaat buiten
dat van het meisje naar het graf,
geen enkel er van daan. Paden
van vossen, reeën en andere die
ren slingerden zigzag door het win
terse woud.
(Wordt voortgezet).
KWALITEITSMERK
ETABL. DE VLEESCHAUWER. GEBR., N. V.
OPHASSELT Tel NINOVE [054] 502,52
40
Buiten is het anders. Buiten het
woudgebied verstijven de droppels
in de vorstige adem der gewoon
te, en de ijstoppen klingelen tegen- versmachten in het vagevuur
elkaar en zelfs in het neervallen
klingelen ze en rusten, nog een
poosje de heerlijkheid der wereld
uit zich terugkaatsend, op de aard
bodem, tot zij vervloeien en weg-
dooien, zoals de gedachte aan een
lieve doode.
Daarbuiten zijn immers de kerkho
ven niet voor de doden, doch voor
de levenden. De levende viert daar
de herinnering aan zijne voorva
deren en hij viert zijn toekomstige
kerkhofrust. Voor de levenden is
het bed met rozen en het opschrift.
De levende ervaart in zijn gemoed
de rust, als hij denkt aan de sla
per, die van zijn moeite is verlost.
De levende voelt het wegzinken
van de dode en hoopt voor ieder
op de oorspronkelijke staat. - Nie
mand gaat onbeloond over kerk
hofgrond; die kluiten koelen de
driften en verwarmen de harten,
en niet alleen de vrede des doods
staat op de bloemenheuvels ge
schreven, maar ook des levens
waardij.
Het woud spreidt rust, waar rust
behoort. Daar heeft de dode sla
per geen nachtlicht, evenzo als de
levende er geen gehad heeft. Het
eeuwige licht beschijnt hen is
het enige verlangen. De matte na-
herfstzon glimlacht zacht en belooft
haar eeuwige glans, en de eerst
volgende lente zorgt voor bloemen
en kransen.
In het woud wordt niet aan de
dode lichamen gedacht, maar
aan het leed hunner levende zie
len, als deze, zondaar gestorven,
Toen de hongerende Hans zijn
hongerende buurman op de akker
het stuk brood ontstal en daarop
stierf, was het oerwoud er nog niet.
Het lichaam was verteerd, Hans
vergeten, de ziel ligt in het vage
vuur. De akker is woud, het woud
wildernis gewordende wolven hui
len en geen mens is er wijd en zijd;
op de hellingen der bergen golven
zomerkoeltjes en winterstormen, en
met elke minuut een korreltje zand
en met elke eeuw rolt een bergge
vaarte in der afgronden diepte. En
de arme ziel ligt in het vuur. Weer
komen er mensen in de woeste
plaatsen en de hoogwouden vallen,
en hutten en huizen ontstaan en
ene gemeente wordt gevormd-de
ziel uit oude, lang ondergegane
zonnen ligt in de gloed van het va
gevuur en is verlaten en vergeten.
Maar één dag rijst in het jaar,
zulke vergeten zielen ten troost.
Toen Cristus, onze Heer, stierf
aan het kruis en enkel nog het
laatste droppeltje bloed in zijn hart
was, heeft zijn hemelse vader hem
gevraagd Mijn lieve zoon, de
mensheid is verlost; wien wilt gij
de lnatsten droppel van uw roos
kleurig bloed ten goede laten ko
men? Toen heeft Christus de
Heer geantwoord «Aan mijn lie
ve moeder, die bij het kruis staat,
tot leniging harer smarten. - O
neen, mijn kind Jezus heeft daar
op Moeder Maria geantwoord,
Centripompen
Turbinepompen
Huishoudzaagmachines
Beetmolens
Bietensnijders aan te passen
op beetmolens
Droogvoederbakken
Viggenbakken
Aardappelpletters
Wasmachines
Droogmachines