De boerenkrijg R S T M I S K E Weekblad GOEDHEID. Arbeid adelt Zalig en Vrolijk Kerstfeest een aansporing tot Voor en door de Landbouwers wordt verder doorgevoerd* Aan al onze Lezeressen en Lezers AALST 22 DECEMBER 1962. Verschijnt iedere zaterdag 41ste JAARGANG Nr 2056 Beheer Zeebergkaai 5, Aalst Tel. (053) 242.67 Voor de Ontwikkeling en de Standsverdediging van de Landbouwers Uitgegeven door de Landbouwersvereniging REDT U ZELVEN Nr 14.25.93. O. CAUDRON. wensen we een Dat de strijd voor de rechten en belangen van de boerenstand niet gekoeld is bleek eens te meer door de betoging welke verleden zondag doorging te Eeklo en wel ke ingericht werd door de leiding van het onlangs opgericht Alge meen Boerensyndikaat (A.B.S.). Niettegenstaande het door slechte weder, niettegenstaande de kletsende regen en hagelbuien waren een indrukwekkend getal boeren uit het Meetjesland opge komen om te betogen en bewijs te leveren dat zij niet tevreden wa ren met de stand van zaken en verbetering eisten voor hun toe stand. Naar schatting reden 200 trac toren door de straten der stad terwijl honderden landbouwers op stapten in de regen of schuilden in de omliggende koffiehuizen. De betogers werden verwel komd door dhr Boone, voorzit ter van het A.B.S. van Eeklo-Zel- zate, waarna de heer Odilon Meirsschaut van Vlierzele de boe ren toesprak. De heer] Meirsschaut verklaar de dat te veel landbouwproduk- ten worden ingevoerd, zodat wij onvermijdelijk een overproduktie hebben van tal van voortbrengse len van onze land- en tuinbouw- sektor. Zo werden jaarlijks circa 65.000 slachtpaarden ingevoerd, wat in 't nadeel uitvalt van onze rund veehouders. Op de uitvoer van tarwe wordt een toelage verleend van 272 fr. en er komen naar schatting 12.000 ton smokkelboter zonder vergun ning over de grens. Hij hekelde de manier waarop de index wordt berekend, een ma nier die schadelijk is voor de prijs bepaling van de landbouwvoort- brengselen. Vervolgens sprak de heer Per soon uit Aalst die vooral de ver standhouding van de U.P.A. met de B.B. aan de kaak stelde, en de door hen voorgestelde verbete ringen op landbouwgebied. Waar in het begin van de maand september de woordvoer ders van de BB. nog verklaarden dat de eisen van de boeren gro tendeels waren ingewilligd, heeft men met verwondering moeten vaststellen dat op 11 november, dus een goede twee maand later, werd uitgepakt met een eisenpro gramma van zo maan 9 bladzijden. Hij verklaarde verder dat het enkel gebeurde onder de druk van de opstandigheid in land- bouwmiddens en besloot met de oproep tot alle landbouwers van welker gezindheid om aan te sluiten bij het A.B.S. De heer Rollier uit Stekene verdedigde de geboorte van het Boerensyndikaat die haar oor sprong vond in de houding van de bestaande boerenverenigingen die te braaf en te weinig vechtlus tig zijn. Hij hekelde de regering die nog immer studeert aan het zui- velvraagstuk, terwijl de boter- smokkelaars goede zaken maken op de rug van de Belgische vee kwekers. De heer Martens uit Aalter kwam vervolgens aan het woord en verklaarde dat er onder de vlaamse boeren een gisting is ont staan die niet met woorden zal tot rust komen. Een boerenbetoging die waar dig en met geestdrift doorging, en-een bewijs leverde dat men niet meer zo gemakkelijk de land bouwers zal kunnen zoet houden met beloften of halve maatrege len. Eens en voor altijd moet een punt worden gezet achter de minderwaardigheidstoestand van onze land- en tuinbouwers Kerstmis wordt ons doorgaans voorgesteld als een feest van vre de, en dat is het ook. In onderha vige uiteenzetting willen we ech ter meer de nadruk leggen op een aspekt, op ene voorwaarde van deze vrede, namelijk de goedheid. De boodschap van de Engelen op kerstnacht luidde immers Vrede aan de mensen op aarde die van goede wil zijn. De vrede zal ons aandeel worden - vooral dan de vrede des harten - indien we van goede wil zijn, met andere woorden indien we goed zijn. Dat is zo natuurlijk dat we met Kerstmis onbewust aanvoelen, dat we die dag eenbiezondere inspan ning moeten doen om goed te zijn. Na in eerste plaats onze plichten jegens God te hebben volbracht moeten wij goed zijn voor onze medemensen, voor onze omgeving. Op Kerstdag zijn we goed te moe de, op Kerstdag willen we niet twisten, niet onaangenaam zijn, willen we anderen gelukkig ma ken. Met Kerstmis kennen we vreugde, en we willen anderen aan deze vreugde deelachtig ma ken. Is dat overigens niet cje beteke nis van het kerstmannetje dat in zovele landen met Kerstmis zijn ge schenken uitdeelt Het kerstman netje is goed, en wil zoveel moge lijk mensen gelukkig maken. Maar Kerstmis is veel meer dan het kerstmannetje, en dat mogen we niet uit het oog verliezen. Kerst mis is vooral, in de eerste plaats, de overweldigende openbaring van Gods goedheid voor de mens. Kerstmis is de herinnering aan God die mens werd uit liefde en goed heid, God die mens wordt om ons te helpen in de strijd van het leven, in de opgang naar onze eeuwige bestemming. Te weinig zijn we er ons van be wust dat door de Menswording God in ons bereik is gekomen, en het kontakt met Hem mogelijk werd. Wat is de mens zonder kontakt met God Een arme sukkelaar die doel loos ronddwaalt op de wereld. De mens moet God vinden, wil hij zin en betekenis aan zijn leven geven. Maar geloven en betrouwen in, ho pen en verwachten van een vaag Opperwezen, waarvan we ons geen enkele voorstelling kunnen maken, zou voor de meerderheid van de mensen onmogelijk geweest zijn. Daarom was God zo goed een men selijke gedaante aan te nemen om ons te laten voelen op een tastbare wijze wat Hij voor ons betekent. De Menswording was goedheid in de hoogste en de volmaakste vorm. Heel het leven van Kristus was één uitstraling van goedheid. Hij troostte en genas, hij hielp en beur de op, hij ging rond al goeddoen de Hij nam het Kruis op, werd ge marteld en stierf uit pure goedheid voor de mens, om hem de weg naar zijn eeuwige bestemming uit te stippelen en gemakkelijk te maken. Goed zijn was de grootste en de schoonste les die Hij ons gaf. En zo begrepen het ook de eerste Kriste nen. De heidenen zegden van hen Maar kijk toch eens hoe ze zijn, hoe ze elkaar beminnen Zo is het, helaas, niet altijd ge bleven. Met de tijd is de goedheid zoek geraakt, ook bij de Kristenen. Ook zij kunnen nu hard zijn en on- medogend, koud en onverschillig. Ze willen wel helpen, maar het mag niet te veel moeite, en vooral niet te veel geld kosten. Laat het ons maar ronduit bekennen, we hebben de moed niet meer goed te zijn tot in de uiterste konsekwen- ties. En toch heeft onze tijd, meer wel licht dan in vervlogen tijden be hoefte aan goedheid. Na twee af schuwelijke wereldoorlogen, na mensonterende koncentratiekam- pen en gaskamers, na de deporta tie vervolg 2bladzijde 1' kolom De Koornbloem Abonnementsprijs 96 fr. 's jaar» Men kan zich abonneren op de postkantoren en bij de briefdragers. Postcheckr. S. M. Redt U Zeiven Handelsregister Aalst Nr 145. STICHTER EN BESTUURDER De medewerkers zijn verantwoordelijk voor hun bijdragen Het overnemen van artikelen zonder aanduiding der bron is verboden

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1962 | | pagina 1