Per Crucem ad Lucem.
Zalig en Vrolijk Paasfeest
Over de achterstand
van onze landbouwers»
Weekblad
Voor en door de Landbouwers
Arbeid adel
Aan al onze Lezeressen en Lezers
wensen wij een
AALST 13 APRIL 1963.
Verschijnt iedere zaterdag
42<„te JAARGANG Nr 2072
BeheerZeebergkaai 5,
Tel. (053) 242.67
i
Aalst
Voor de Ontwikkeling en de
Stasadsverdediging van de Landbouwers
Uitgegeven door de
Landbouwersvereniging
REDT U ZELVEN
Nr H.25.93.
O. CAUDRON.
Per Crucem ad Lucem is een
Latijns gezegde dat, letterlijk ver
taald, betekent Door het Kruis
naar het Licht maar waarvan de
diepere betekenis ons leert dat de
weg naar het ware geluk gaat
langs het kruis, het lijden. Elke
vreugde veronderstelt een vooraf
gaande ontbering. Men is gelukkig
omdat men iets kreeg en bezit,
wat vroeger ontbrak. Gericht naar
de hemel, staat dan ook elk men
senleven in het teken van het lij
den onder al zijn verschillende
vormen.
Het is omdat het leven ons geen
voldoening schenkt, ons niet de
ware en volkomen vreugde geeft,
dat we naar een beter en schoner
leven verlangen, dat we hongeren
naar de hemel. Zonder lijden ver
geet men maar al te gemakkelijk
dat dit leven ten slotte enkel een
overgang is naar het eeuwige.
Non est dolor sicut dolor meus
leert ons de liturgie van de Goede
Week Er is geen lijden gelijk
aan het mijne met andere woor
den er is geen mens die ooit gele
den heeft of lijden zal zoals Chris
tus geleden heeft. De Zaligmaker
heeft ons een voorbeeld willen ge
ven, Hij is ons willen voorafgaan,
en wel op zulke wijze, dat nooit
iemand zal kunnen zeggen meer
geleden te hebben dan O L. Heer.
Dat belicht een der aspekten van
het lijden van Jezus. Het was gruw
zaam en afschuwelijk, zowel zede
lijk als lichamelijk. Zedelijk omdat,
menselijker wijze gesproken, heel
het schone leven van de Messias
uitliep op een mislukking licha
melijk omdat de pijnen van de krui
siging onmenselijk waren. Men
hoeft zich de details van de krui
siging maar even in de geest voor
te stellen om een rilling van af
schuw in zich te voelen.
Met betrekking tot dit goddelijk
lijden heeft men dan ook gespro
ken van de stultitia crucis de
waanzin, de dwaasheid van het
kruis Was het wel nodig dat Chris
tus zó veel leed, wanneer één drup
pel van zijn bloed voldoende zou
geweest zijn om het mensdom te
verlossen
Tenslotte staan we hier voor een
groot mysterie. Wel kan men zeg
gen dat, om uit te boeten voor alle
zonden van het mensdom - en er
zijn er afschuwelijke onder voor
alle lafheden waarvan sommige
onnoembaar zijn, voor alle haat,
die soms grenzeloos is, er een zoen
offer van oneindige waarde ncdig
wasmaar dat legt ons niet uit
waarom O L. Heer het smartelijk
ste en het smadelijkste van alle of
fers wilde brengen. Tenzij...
En hier willen we op een ander
aspekt van het Lijden Christi wij
zen. Het was nodig dat op Gol
gotha, te Jeruzalem, in gans Pales
tina niemand er maar een ogen
blik zou kunnen aan twijfelen heb
ben dat Jezus gestorven was, op
dat de werkelijkheid der Verrijze
nis des te duidelijker zou worden.
De gruwel van het Kruis moest de
dood als gevolg hebben. Niemand
mocht kunnen staande houden dat
Christus niet werkelijk gestorven
was, en bijgevolg de verrijzenis
gans natuurlijk zou worden.
En dat is van kapitaal belang
voor het Geloof. De Verrijzenis is
de hoeksteen van gans het gebouw.
«Zonder de Verrijzenis» zegde
reeds Sint Paulus is ons geloof
ijdel. Voor dezen die Christus zelf
niet gekend hebben, die geen ge
tuigen zijn geweest van zijn mirake
len, was er een onomstootbaar be
wijs nodig van zijn goddelijkheid.
Dat is de Verrijzenis. Het goddelijk
lijden moest bijgevolg zo zijn dat de
dood er noodzakelijk op volgen
moest.
De Verrijzenis leert ons ook het
uiteindelijk doel van het lijden de
verlossing, de verheerlijking. Na
alle lijden komt onvermijdelijk eens
de vreugde de vreugde van een
Maric-Magdalena toen ze stond
voor het open graf en in de hof van
Golgotha reeds de verrezen Chris
tus ontmoette, en zot van vreugde
naar de apostelen liep met de ver
lossende uitroep Resurrexit
Hij is verrezen de vreugde van
de apostelen die, vescholen na de
vernederingen van het Lijden en
het Kruis, in de Verrijzenis de
kracht vonden om nu, zonder eni
ge vrees Christus te gaan prediken
aan de Joden en de Romeinen, en
om later zelf het martelaarschap te
ondergaan. Na lijden komt verblij
den, na regen komt zonneschijn.
Het is omdat Christus verrezen is
dat honderdduizenden christenen
in de eerste eeuwen van onze tijd
rekening de kracht en de moed had
den spot, vervolging, folteringen
en martelaarschap te ondergaan.
Het is omdat Christus verrezen is
dat de kleine kerk van Jeruzalem
is uitgegroeid tot een wereldgods
dienst van vijf honderd miljoen
Katholieken, of van een miljard
Christenen Indien men er de afge
scheurde christene godsdiensten
bijrekent.
Het is omdat Christus verrezen is
dat allen die onder het lijden ge
bukt gaan de hoop en het betrou
wen kunnen en moeten hebben,
datjer ook aan hun lijden eens een
(Zie vervolg onderaan hierneven.)
Onze boeren voelen dagelijks
aan den lijve dat het hen niet voor
de wind gaat. En indien ze klaarte
zagen opdoemen in die troosteloze
toestand dan zou het, in afwach
ting, nog draaglijk zijn, omdat
hoop doet leven Dit is echter
niet het geval en er zal ook geen
verandering in komen zolang niet
op een krachtig en doelbewust
landbouwbeleid wordt aange
stuurd.
Een Kaderwet.
Er werd onlangs een wetsvoor
stel neergelegd voor een kader
wet strekkende tot een radikale
omschakeling in de landbouw.
In de memorie van toelichting
worden de oorzaken van de ach
terstand van de landbouwers on
omwonden met de vinger gewe
zen.
Vooreerst wordt gezegd dat het
landbouwbeleid dat in ons land
steeds gevoerd werd... kortzichtig
is geweestNooit werd een enkel
wezenlijk landbouwprobleem op
gelost. De landbouwstructuren zijn
verouderd en werden elders reeds
achterhaald. Dit was eveneens het
geval met de bodemontginning. De
markt voor de afzet van landbouw
producten bleef altijd onzeker. Dan
komt nog daarbij het aanzienlijke
bedrag van de pachtprijzen en
andere oorzaken meer.
De landbouwers producenten
einde zal komen, hetzij hier op de
wereld reeds, hetzij hiernamaals.
Ook voor hen komt verblijden na
lijden, ook voor hen is het Kruis de
weg naar het Licht.
Resurrexit Hij is Verrezen
Maken we van deze Pasen gebruik
om O. L. Heer te bedanken voor de
Verlossing, voor de lessen die Hij
ons gaf, en vooral omdat Hij ons
door Zijn Verrijzenis de grote en
rustige verzekering gaf dat we met
Hem op het goede pad zijn.
stonden volkomen afhankelijk ten
overstaan van de handelaars en
ten overstaan van de traditionele
beroepsorganisaties. In dit verband
wordt zelfs een hard woord gezegd
dat velen onaangenaam in het oor
moet klinken dez9 beroepsorga
nisaties hechten meer belang aan
de financiële voordelen van enkele
uitverkorenen dan aan dat van hun
leden Wij durven zelfs nog ver
der gaan en aan de kaak stellen
dat het ons ongehoord lijkt dat bijv.
lokale hoerengilden een bezoek
organiseren aan margarinefabrie-
ken in volle werking.... die toch hun
rechtstreekse mededingers en
doodgravers zijn.
Laten we thans, steeds aan de
hand van de memorie van toelich
ting van dit wetsvoorstel de econo
mische toestand van de landbouw
in België nader onderzoeken.
Wat is het bedrag dat door onze
landbouw wordt besteed in kapi
taal in vergelijking met het natio
naal inkomen
Volgens de bekende economist,
Fernand Baudhuin, Professor aan
de Leuvense Universiteit kan het
gezamenlijk nationaal inkomen op
2.215 miljard F worden beraamd. In
de landbouw nu worden tussen 300
a 310 miljard F belegd wat dan
neerkomt op ongeveer 14 °/0 van
het nationaal inkomen. Hoe ziet er
nu de ontwikkeling van het land
bouwinkomen uit
Tussen de jaren 1950 en 1960 nam
het nationaal inkomen met 62,8
toe, terwijl dit voor het landbouw
inkomen slechts 15,6 bedroeg.
Nochtans stijgt het bruto inkomen
van land en tuinbouw geleidelijk
en dit ondanks de prijsdaling bij de
produktie. Deze stijging is dan te
danken aan de vermeerdering van
de produktie en de produktiviteit
die haar oorzaak heeft in het aan-
wenden van intensieve en geratio
(Zie vervolg 2' bladzijde 1' kolom).
De Koornbloem
Abonnementsprijs 96 fr. 's jaara
Men kan zich abonneren op de
postkantoren en bij de briefdragers.
Postcheckr. S. M. Redt U Zeiven
Handelsregister Aalst Nr 145.
STICHTER EN BESTUURDER
De medewerkers zijn
verantwoordelijk voor hun bijdragen
Het overnemen van artikelen zonder
aanduiding der bron is verboden.