DE INDEX V- A\U ©E Ten Paradijze Weekblad Voor en door de Landbouwers en de Landbouwersstand. AAM AL 0M2E LEZERESSEN EN LEZERS. Arbeid adelt Verschijnt iedere zaterdag 42ste JAARGANG Nr 2100 Voor de Ontwikkeling en de Stondsverdediging van de Landbouwers Nr 14.25.93. O. CAUDRON. AALST 2 NOVEMBER 1963 Beheer Zeebergkaai 5, Aalst Tel. (053) 242.67 Allerzielenmijmerin g. Wie voelt er zich bij een uitvaart niet ontroerd, wanneer na de dienst het klokje begint te luiden, het worden bijna vreugdeklanken en de dode wordt uitgedragen onder het zingen van In paradisum of zoals deze zangen klinken in onze taal Ten paradijze geleiden U de Engelenbij uw aankomst mogen de martelaren U ontvangen en U begeleiden naar de heilige stad Jeruzalem. Moge het koor der En gelen U ontvangen en moogt ge met Lazarus, die eens arm was, eeuwige rust hebben Om te beseffen hoe groot de vormkracht van de liturgie is ge weest, die deze tekst heeft opge steld, moet men bedenken in welk hachelijk moment hij wordt gezon gen. Het is de definitieve uittocht. Vanaf dit ogenblik is het dode li chaam overgeleverd aan de be grafenisondernemer en doodgra ver, als aan vreemde en vijandige, zakelijke krachten. De laatste drie dagen sinds zijn sterven was er toch nog iets van nabijheid. Op dit ogenblik breekt ook die draad af. In alle kerken wordt op de eerste banken dan het meest geleden. Want nu begint het onvermijdelijke te gebeuren. Men houdt eikaars hand vast en men tracht flink te blijven. Natuurlijk. Maar intussen bloedt het hart. Wie is in staat een waardige vorm te geven, die voor heel de gemeenschap en voor alle generaties aanvaardbaar is, aan de gevoelens van dit barre mo ment Hier blijkt wat de liturgie ver mag. Welk gelovig genie is het ge weest dat hiervoor woorden en een melodie vond Moge geen schen dende hand dit gebed ooit wegzui veren. Het is zo groots omdat het zo tegenstrijdige gevoelens tot één geheel brengt. Want de «martela ren» zijn op dit ogenblik de ver wanten van de dode, die de marte ling van het sterven heeft doorge maakt én van de bedroefde naast- bestaanden. En de figuur van Lazarus, die eens arm was wordt opgeroepen omdat hij eens een bedelaar was en wij ons allen bij een begrafenis, die ons ter harte gaat, als beroof den gevoelen. Maar een kerk die niets anders zou weten te doen dan verdriet te formuleren is geen kerk. Bij begra fenissen die zonder kerk plaats hebben, wordt niets gedaan dan de dode prijzen, gevoelens van droef heid uitdrukken en onmachtige troostwoorden uitspreken. De troost der kerk is het paradijs. En zie hoe de dode daar aankomt Hij wordt er heen geleid door de engelen en aan de deur ontvangen door de martelaren. Men is blij dat hij komt, hij wordt verwacht, hij wordt verbeid en niet alleen maar binnengelaten. De dragers hebben de lijkbaar hoog opgeheven, op hun schou ders, en het lijkt wel een zegetocht. Het verdriet op de eerste bank wordt er niet minder om, maar het is een feestelijk uitgeleide. Proeft men nauwkeurig van wat er wordt gezegd in de grote tek sten, vanaf de gebeden der ster venden tot en met die van de be grafenis, dan blijkt alles erop ge richt te zijn de eenzaamheid, die ondraaglijk is, uit te bannen. Ieder mens, zegt men, moet alleen ster ven. Van de dodenliturgie gaat echter de suggestie uit dat men al tijd sterft in gezelschap van het he melse hof. In paradisum is niet alleen dichtkunst, het is religieuze poëzie. We hebben geen ander middel om de geheimzinnige werkelijkheid van na de dood te vangen dan dat der bijbelse en liturgische beelden. Zij zijn de beste benadering van een werkelijkheid die principieel buiten ons bevattingsvermogen ligt, waarvan geen oor heeft ge- Zie vervolg onderaan hierneven). Het is niet de eerste maal dat wij in ons blad aandacht vragen voor de manier waarop de index wordt opgesteld, omdat wij steeds hebben gemeend dat deze index niet aan de werkelijkheid beant woordt en er teveel landbouwpro- dukten in worden opgenomen met verwaarlozing van andere nood zakelijke produkten, zodat iedere stijging van de index ten laste ge legd wordt van de landbouwers zonder dat hiervoor een werkelijke reden aanwezig is. Over deze kwestie trokken wij reeds speciaal de aandacht in het verslag van de beheerraad der S. M. Redt U Zeiven op de jaarver gadering van 31 maart 1963. Hier zegden wij letterlijk Wij moeten hier ook spreken over de bedrieglijke manier waarop de index van de levensduurte in ons land wordt opgesteld. Deze berekening staat geenszins in verhouding tot de levensbehoeften der arbeiders. De cijfers in de indexberekening aan genomen slaan t eel te veel op de voe dingswaren, die niet mogen verroeren of de index gaat de hoogte in. Daarom hebben de regeerders schrik de landbouwvoortbrengselen aan rede lijke prijzen te laten komen zodat de index een bron van voordelen is voor de werknemers maar een oorzaak van de achteruitstelling van de land- en tuin bouwers. Het loon der arbeiders gaat voor een hoog procent naar huishuur, kleding, radio's en telev sies, koelkasten en stof- hoord en die in geen menselijk brein is opgekomen Op een terrein waar slechts beel den verder brengen moet men de beelden laten staan en eerbiedig in zich omdragen. Men moet zich durven laten troosten door beel den. Laten we dan met de kerk en haar liturgie, gesterkt door een eeuwenoud geloof, een rotsvast betrouwen hebben dat onze duur bare afgestorvenen werkelijk en triomfantelijk in het paradijs zijn binnengetreden, waar ze ons bes te en nauwst verwante heiligen zijn geworden. We bidden te weinig tot onze af gestorvenen indien we het meer deden, dan zou de scheiding ons niet zo hard vallen. Het is ook het beste middel om ze nooit te verqe- ten. Uitgegeven doar de Landbouwersvereniging REDT U ZELVEN zuigers, moto's en auto's en zomeer en voor een zeer klein deel naar de aan koop van brood, vlees, aardappelen, groenten, melk en boter. De indexberekening in ons land is de grootste bedriegerij van onze eeuw en wij richten ons tot alle landbouw- groeperingen om samen met ons te pro testeren tea en dit ste'sel dat voor een groot deel oorzaak is van de achteruit stelling der boeren. De manier waarop de index wordt berekend is de armoezaaier voor de boeren, ook voor vele middenstanders en zelfstandigen en de rijkmaker voor alle loontrekkenden. Aan die toestand moet ten spoedigste paal en perk wor den gesteld. Het verheugt ons dan ook dat ons Ministerie van Economische Zaken en Energie zich nu ook be zighoudt met het onderzoek van het gezinsbudget en dat, in aan sluiting daarop, sedert het begin van dit jaar door de bevoegde diensten geregeld de prijzen wor den opgenomen van 310 verbruiks- artikelen en verwacht wordt dat op deze basis een nieuwe index zal worden uitgewerkt die een rechtmatiger weerspiegeling zal geven van de levensduurte. Ook De Standaard van 22 ok tober 11. heeft er een artikel aan ge wijd waaraan wij sommige gege vens over de landbouwprodukten ontlenen. Vooreerst wordt eraan gedacht de 60 produkten en 5 diensten te vervangen door 310 artikels van verbrulksgoederen zoals we hier- voren zegden. Nu is de toestand zo dat van de 65 produkten niet min der dan 35 voedingswaren zijn of 53 t.h. van het geheel der voort brengselen. Daarentegen vertegenwoordigen de textielprodukten slechts 12 t.h., terwijl de metaalindustrie verte genwoordigd is door een enkel produkt de emmer. De prijs van dit gebruiksvoorwerp dat zelf gro tendeels reeds vervangen is door inhoudsvaten in plastiek moet dus de prijzen vertegenwoordigen van de kachels, strijkijzers, mixers, koel kasten en wat nog al meer. Meu belen komen niet eens voor op de lijst, zonder te spreken van televi sies, auto's en moto's Nu is gebleken dat voedingswa ren slechts voor ongeveer een der de de verbruikersuitgaven uitma ken, om juist te zijn volgens de kommissie van de nationale boek- (Zie vervolg 2' bladz 1' kolom Koornbloem Postcbeckr. S. M. Redt U Zeiven Handelsregister Aalst Nr 145. STICHTER EN BESTUURDER De medewerkers zijn verantwoordelijk voor bun bijdragen Het overnemen va aanduiding der De Abonnementsprijs 96 fr. jaars Men kan zich abonneren op de postkantoren en bij de briefdragers. artikelen zonde' 3n is verboden

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1963 | | pagina 1