De lentesfeer van het Paasfeest AARDAPPELTEELT Zalig en vrolijk Paasfeest aan al onze lezeressen en lezers Onze regering en de Verbetering en noodzakelijk WEEKBLAD VOOR DE ONTWIKKELING EN DE STANDSVERDEDIGING VAN DE LANDBOUWERS aH'\v fö- ARBEID ADELT aterdag 25 maart 1967 46ste Jaargang Nr. 2273 Uitgegeven door de Landbouwers vereniging REDT U ZELVEN stichter O. CAUDRON Bij de aanvang van het Christen dom is men het er lange tijd niet over eens geweest op welke datum het Paasfeest diende gevierd te worden, todat het Concilie van Nicea de knoop doorhakte en bepaalde dat het Paas feest zou gevierd worden op de eer ste zondag na.de eerste volle maan volgend op de lente-evening. Dat maakt dat Pasen ieder jaar op een verschillende datum valt, wat niet zonder nadelen is. Er bestaat dan ook sinds enkele jaren een strekking om Pasen ieder jaar op dezelfde datum te laten vallen. In princiep bestaan daar geen bezwaren tegen, maar het blijkt toch moeilijk af te breken met een meer dan zestien eeuwen oude traditie. De beslissing van het Concilie van Nicea had ook voor onze gewesten be langrijke gevolgen omdat het verschil lende oude heidense lentegebruiken naar zich toetrok. Om te beginnen werd aldus op ver scheidene plaatsen het ontsteken van lentevuren verlegd naar Paasdag of naar de Paasweek. Het lentevuur werd nog immer aangelegd op dezelfde wei de, waar het gebeurde sinds mensen geheugen, maar de nieuwe naam Paasvuur bracht mee dat ook de weide een andere naam kreeg, name lijk Paasweide Men ging zelfs verder, want meteen kreeg ook de strooien pop, die als symbool van de aftandse winter in het vuur gegooid werd, een naam, die met het christe lijk gebeuren verband hield. Die pop werd Judas genaamd, en zo werd de verachting voor de verrader van Jezus gekoppeld aan de hoon voor dien uitsluitend voorbehouden aan de winter. In de vóór-christelijke tijd werd bij het begin van de lente tevens een ommegang gehouden. Deze werd ook aan de Paasviering gekoppeld. Over bekend is bv. de dansrei die elk iaar door het Nederlandse dorpje Ootmar- sum slingert en die ongetwijfeld oor spronkelijk 'n vruchtbaarheidsomgang was. De dansrei trekt het ganse dorp door, hipt en tript in en uit de huizen, huppelt langsheen velden en tuinen, en komt tenslotte weer op het markt plein terecht, waar dan een triomfan telijk lied wordt aangeheven. Dit lied is een Paaslied Christus is opge- standen al van der martelijen allen. Allelujah Een andere vóór-christelijke omme gang mag waarschijnlijk beschouwd worden als oorsprong van de over bekende paardenprocessie die op 2e paasdag over de velden van Haken dover bij Tienen trekt. Nu rennen de paarden omheen het Allerheiligste Sakrament, dat door de priester wordt meegedragen om de velden te zege nen. De paarden slaan hun zware hoe ven diep in de velden, waaruit juist in dit jaargetijde de eerste groene sprieten van de zomervruchten aarze lend hun kopje bovensteken. Er wordt verteld dat tot nog toe geen enkel veld schade ondervond van deze ver- trappeling, want dat de Heer er voor zorgt dat alle vruchten toch weelderig gedijen. Het karakter van vruchtbaar heidsceremonie treedt alleen daar door reeds voldoende aan het licht. Maar dit karakter wordt nog duidelij ker afgetekend wanneer wij weten dat onze heidense voorouders bij het be gin van de lente paardenommetochten hielden met de zon mee, van het oos ten naar het zuiden, en van het zuiden naar het westen. Deze ommegangen hadden op de zon, volgens onze voor ouders, dezelfde invloed als de vuren. Zij versterkten de kracht van de nog jonge zon. Verder wordt de lente-viering ge kenmerkt door het planten van meien. Reeds op Palmzondag vinden wij een verchristelijkte mei in het palmtakje, dat door de boeren op de hoeken van het veld gestoken wordt. Straks zullen Zie vervolg onderaan hierneven) In een Waalse landbouwkrant, die niet gewend is slaafs de richtlijnen van de BB te volgen maar, integen deel, de grote en machtige landbouw organisatie vrij vaak duchtig op de korrel durft te nemen, lazen we enke le beschouwingen over de aardappel- handel, die ons dunkens, de moeite waard zijn om ze onder het oog van onze lezers te brengen, omdat ze er altijd wat kunnen uit op zak steken. Het begin van de aardappelkampan je is gunstig geweest, maar thans is de aardappelmarkt onderhevig aan 'n ernstige inzinking. Begin maart was de prijs ongeveer slechts 1,50 frank voor de Bintjes (1,50 tot 1,60 te Kortrijk, 1,60 tot 1,80 frank te Gent, 1,40 tot 1,60 frank te Dendermonde] Nu is het zo dat in de provincies wij er andere vinden in de meibomen op Meiavond. Vandaag op Pasen, tref fen wij er een aan in de Paastak van het Nederlandse dorpje Denekamp. De lentesfeer van het Paasfeest spreekt ons tenslotte nog toe in de paaseieren. De kinderen zoeken ze in de tuin, waar ze gebracht worden door de klokken, die ze meebrachten uit Rome, door de paashaas of door de vos. Maar herleeft rond Pasen de brede, welige natuur, ook wij herleven. Zo wel geestelijk als lichamelijk. En on weerstaanbaar ondervinden wij allen daarvan de vreugde. Want wij voelen ons als herboren, wij voelen ons als nieuwe mensen in de oude, oude we reld. Wat we overigens op allerlei ma nieren tonen. Onder meer door ons met Pasen in het nieuw te steken, en op ons Paasbest voor de dag te komen. Vroeger werd echter de Paasvreug- de nog op een andere manier geuit en dit nog wel in de kerken, waar op de ze hoogdag de predikanten de preek stoel beklommen met een rijke voor raad moppen in hun kap. Men noemde die preek de Risus Pascalis de «Paaslach», en naar het schijnt slaag den sommigen er werkelijk In de gan se kerk luidruchtig en daverend te la ten lachen. West- en Oost-Vlaanderen samen de twee derde van onze aardappelen voor het hele land worden geteeld. Daaruit volgt dat de prijzen die men daar behaalt, doorslaggevend zijn voor de meeste knollen die in de han del worden gebracht. Het ministerie van Ekonomische za ken heeft het verbod opgeheven uit voervergunningen af te leveren, wan neer de uitgevoerde variëteiten op zijn minst voor tweederde variëteiten an dere dan de Bintjes omvatten. Deze maatregel kan ons, op het eer ste gezicht, nog al zonderling toeschij nen, maar, bij nader toezien, wou de minister de uitvoer van aardappelen daardoor verhinderen of zelfs sterker helemaal onmogelijk maken. De invoerlanden hebben immers de keuze tussen verschillende uitvoer- landen-leveranciers en dan gaan ze zich vanzelfsprekend bevoorraden in die landen, waar ze de beste variëtei ten kunnen krijgen en dan komen de Bintjes wel op de eerste plaats. Hieraan kan men merken op welke gluiperige wijze een minister kan te werk gaan, om een doel, dat hij niet openbaar wenst te maken, te kunnen bereiken en in welke bochten hij zich daarbij weet te wringen. Nu dit verbod werd opgeheven is daarmee een einde gesteld aan een klaarblijkelijk onrechtvaardige toe stand, want in de sector van de nij verheid zal men wel tevergeefs naar een dergelijk verbod gaan zoeken. Het zal wel onnodig zijn er op te wijzen dat deze maatregel van verbod werd ingegeven door de onzinnige in- dexpolitiek. Op de indexlijst prijken de aardappelen, ten onrechte, als de vertegenwoordigers van de groenten. De soms vrij aanzienlijke schomme lingen van deze knollen, wat hun prijs aan de verbruikers betreft, hebben de Minister van Ekonomische Zaken reeds heel wat kopzorgen bezorgd. Hij deed dan ook al wat hij kon om de prijs ervan te drukken, steeds tot groot nadeel van de landbouwers, maar dat raakte zijn koude kleren niet. (Zie vervolg 2e bladz. Ie kolom) "-41: 'v Jaarabonnement 120 F Postrekening nr 1425 93 van S.V. «REDT U ZELVEN» Aalst Handelsregister Aalst nr 145 I Het overnemen van artikelen is toegelaten mits vermelding van de bron Beheer Zeebergkaai 5 Aalst Tel. 053/24 267

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1967 | | pagina 1