Wi) gedenken onze doden en onze dood De foasisgegeveos van de andbouw ir, de Gemeenschappelijke Markt g&jf» WEEKBLAD VOOR DE ONTWIKKELING EN DE STANDSVERDEDIGING VAN DE LANDBOUWERS ti '- ARBEID ADELT Vrijdag 1 november 1968 47ste Jaargang nr. 2355 i Uitgegeven door de Landbouwers vereniging REDT U ZELVEN stichter O. CAUDRON De gedachtenis der doden op Aller zielendag is een aloud gebruik, waar we reeds melding van vinden meer dan duizend jaar geleden. De eerbied voor en de gedachtenis aan de doden is trouwens eigen aan alle volkeren, beschaafde en onbeschaafde. Ook bij ons is het nog een algemeen ver spreid gebruik. 't Is Allerzielen Over die blaan Langs dode kanten Heb ik daar straks 'n Vrouw zien gaan Heur armen vol krysanten. (Alice Nahon) Op Allerzielendag gelijken onze kerkhoven op één uitgestrekt bloe menveld en de niet versierde graven zijn grote uitzonderingen. Onze mensen vergeten hun doden niet, ook niet in hun gebeden. Ontel bare H. Missen worden er rond deze tijd gevraagd voor de zielrust van onze dierbare afgestorvenen. Met bloemen en in gebeden blijven we met hen ver enigd. Dat is ook de grote bekommernis van vele stervenden niet vergeten te worden. In vele testamenten worden er bepalingen ingelast om dit verge ten worden te voorkomen. Sommigen houden eraan dat hun naam zou ver bonden blijven aan een of ander werk of instelling. Anderen voorzien jaarge tijden op de verjaardag van hun ver scheiden en dit gedurende lange ja ren, soms eeuwen. Nog anderen heb ben ervoor gezorgd, vroeger weliswaar meer dan nu, dat ze in een geschil derd kunstwerk, onder de vorm van een drieluik, zouden vereeuwigd wor den. Het bewustzijn niet vergeten te worden geeft een zekere rust en ge latenheid wanneer de dood nakend is. Op de naastbestaanden rust dan ook een grote plicht van dankbaar heid, die ze niet van zich mogen af werpen. We mogen onze doden niet vergeten, we moeten kontakt met hen zoeken, wat we vooral doen in het gebed. We bidden te weinig tot onze doden. De cultus van dc heiligen moet voor ons in de eerste plaats bestaan in de cultus van hen die ons dierbaar waren. Laten we de gewoonte aanne men iedere dag in de stilte van een gebed, met onze naastbestaanden, een vader of een moeder, een man of een vrouw, een kind, in kontakt te treden. Allerzielen is ook een beste gele genheid om eens te denken aan onze eigen dood. Doorgaans doen we dat niet graag, het is een gedachte die we zo ver mogelijk van ons afwerpen. Ve len hebben schrik van dc dood en vre zen dit enige ogenblik van waarheid dat zich in ons leven voordoet. We hebben ongelijk. Hebt ge nog nooit opgemerkt dat talrijke sterven den de dood niet vrezen Zij zien ze met kalmte en gelatenheid tegemoet. Zij beseffen dat die dood maar een kort moment zal zijn en dat daarna het leven verder gaat. De dood is geen einde, zij is een begin. De dood is een verlossing. Veelal zien we de dood afgebeeld als een akelig geraamte met een grijn zende mond en een zeis in de knoken, nog een overblijfsel uit vervlogen tij den toen godsdienst en geloof vooral en zelfs in de eerste plaats op schrik steunden, en toen predikanten, wan neer ze het over de dood hadden de gelovigen kippenvlees deden krijgen. Zo is de dood niet. De dood is een omhelzing, een ontmoeting tussen twee wezens die voor elkaar bestaan, die op elkaar zijn afgestemd God en de ziel. De ziel die eindelijk haar Schepper ziet van aanschijn tot aan schijn. De H. Franciskus sprak dan ook van zuster dood Goed voor heilige mensen zult ge zeggen. Neen, goed voor ieder van ons, want heilige mensen lopen er toch maar dun gezaaid. Allen zijn we sukkelaars en pelgrims, die vallen en opstaan. Hiervan verlost ons de dood. De dood leert ons dat het leven hier op aarde niet alles is, dat we door haar opgaan naar het werkelijke leven in en met God. Met dat in het voor uitzicht worden ziekten, tegenslagen en ontgoochelingen licht om dragen. (Zie vervolg 2e bladzijde J' kolom (Vervolg en slot) In de jaren 1957-58, die het Ver drag van Rome voorafgingen was een groot deel van de wereldhandel in landbouwprodukten niet normaal voor zover de tekorten van enkele landen van de Gemeenschappelijke Markt niet werden gedekt door de overschot ten van de naburige landen, maar door een beroep te doen op de wereldmarkt. Duitsland, bijvoor beeld, kocht ongeveer uitsluitend graan in Canada en bijna niet in Frank rijk. De op de wereldmarkt bestaan de toestand gaf aanleiding tot grote ekonomische en sociale moeilijkhe den, die gekenmerkt werden door onverkochte produkten en voor- raad-vorming een groot prijsverschil van de land bouwprodukten in de loop van het jaar een achterstand van de landbouw- sektor, waarin de inkomsten lager waren dan in de andere sektoren en ook minder snel stegen. Als gevolg van dit alles hadden de regeringen in geheel Europa de liberale politiek voor de landbouw ver laten en een beleid uitgewerkt, dat uit mondde in prijskontrool en prijssteun organisatie van de binnenlandse markten met opslag- en interventie regelingen organisatie van de buitenlandse markten door uitvoer-kontingenten, subsidies en overeenkomsten voor de export. De organisatie van de landbouw- struktuur kreeg gestalte door een hele verzameling maatregelen en organen ingesteld krachtens een bijzondere .landbouwwetgeving. Maar overal bleek deze nationale politiek teleurstellend en onvoldoen de Het inkomen van de landbouw bleef onvoldoende en het steeg slechts traag De koopkracht van de boer steeg zeker niet of verminderde zelfs, zo dat er een sociale misnoegdheid ontstond Ondanks de toelagen en de ver schillende andere steunmaatrege len waren de overschotten moeilijk te verkopen Ingevoerde goederen konkurreer- den met de nationale produktie, waarvan de prijzen, of te hoog wa ren om te kunnen konkurreren, of te laag om de boeren een voldoen de levensstandaard te verzekeren. Voor al deze problemen kon de G.M. rationele oplossingen geven, zo dat een doeltreffender modernise- rings-politiek gevoerd kon worden Uitgaande van de natuurlijke ge steldheid en aardrijkskundige lig ging kon de G.M. een verdere ont wikkeling van de handel bewerk stelligen. Zo kon een groot aantal van de commerciële vraagstukken opgelost worden door het zeker stellen van afzetgebieden. Ze wilde het bestaande aanvullen de karakter verder ontwikkelen om te komen tot een zo bevredigend mogelijke zelfvoorziening en een regionale specialisatie, die in elk gebied alleen die produktievormen zou handhaven, die het meest aan gepast zijn aan dat betreffende ge bied en tegelijkertijd aan de markt. Ze kon meer geld vinden voor de verschillende steunmaatregelen en voor strukturele en technische wij zigingen. Ze wilde de Europese landbouw voeren naar een strikte rationalisa tie en modernisering van de struk- turen (taak van het Europese Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw) Ze kon na de eenmaking van de markten eenvormige prijzen vast stellen en zo een landbouw-inte- gratie in de ware zin tot stand brengen. Ze wilde door deze eenvormige prijzen de opbrengst, waar die on voldoende was, en de toekomst- gebieden bevorderen. Tegelijk wil de ze de produkties die een over schot opleverden en de gebieden met verouderde instellingen, af remmen. Jaarabonnement 120 F Postrekening nr 1425 93 van S.V. «REDT U ZELVEN» Aalst Handelsregister Aalst nr 145 Het overnemen van artikelen is toegelaten mits vermelding van de bron Beheer Zeebergkaai 5 Aalst Tel. 053/ 24 267

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1968 | | pagina 1