Land van Dendermonde. Priester DAENS-penning. Uit Temsche. Klokke Roeland. JLeven en Dood. De gazetten en de dood van ir. de Harlez. Mgr. T. En de kiezers moesten doppen M. Ja, Tist, voor De Jonghe d'Ardoye dat ze zweetten T. Hernelsclie deugd, 'k wil gelooven dat die tijden voorbij zijn M. Hier zal elk trachten zijn vel te redden, en daaruit, Tiste, la GEUBRE des guerrillas in 'i ajuinenland, 'ne sauve qui peut, dat we van lachen den armen buik zullen moeten vasthou den en wat meer is, in de volgende stemming maar eenen meer behouden en ods mannen de meerderheid zoo zeker als de dag vooruw oog schijnt. De Sadeleer voor de oükens, nen liberaal en twee christen demokraten door de macht van den bulten, maar nu Tiste, tot later, 'k moet voort. Wetteren. Zondag 9 Juli, heeft de Ghristene Volksbond zijn bestuur herkozen. De kleine moeilijkheden die er bestonden, zijn volkomen verdwenen tot spijt van die 't benijdt. De vergadering was voor gezeten door M. LeoDce Du Catillon, die den poli- tieken toestand uitgelegd heeft. Er is, in grondbeginsel aangenomen te strijden met de gemeenlekiczing. Eene Meeting. Zondag 9 Juli, 's morgens, moest eene meeling voor A. S. en E. V. plaats hebben op den Aard, waar een liberaal, een socialist en een christen democraat het woord zouden voeren. Onze spre ker, Petrus Van Schuylenbergh, opsteller van Klokke Roeland, was op post, doch wie niet afkwamen, waren de andere sprekers. Die han delwijze heelt iedereen onbetamelijk gevonden, te meer daar geene verontschuldigingen zijn ge daan geweest. Eeuige weken geleden had Vooruit eene meeting aangekondigd bij den vriend Willoequé. zeggende dat Petrus Daens er zou spreken met Beerblock. M. Willocquc, ver moedens opvattende, schreet aan M. Daens, die antwoordde van niets te weten Wat beteekent dat allemaal Daarbij hebben onze mannen reeds op verscheidene meetings testatlgd,dat de mede sprekers de gewoonte hebben \oor hunne eigyoe kapel te preêken. Al die ieiten in aanmerking nemende, heelt da Ghristene Volksbond van W et teren besloten op den buiten geene gemengde meetings meer te geven. Als er voor die punten moet gesproken worden, gaan ODze sprekers alleen. Wieze en DenderbeUe. Wij doen eenen dringenden oproep aan de mannen van Wieze en Denderbelle, aan die kloeke democraten, zich le vereenigen als de vrienden van Wetteren. Sedert wanneer moeien de oud sten door dc jongslen overvleugeld worden Uren der treinen. M. Tibbaut heeft aan Peereboom gevraagd ver betering te brengen aan de correspondentie van den tram te Gent en te Zele. Waarom spreekt hij niet over de aansluitingen te Wetteren? Heeft toeken daar Wa •roroViaa'n o'. dc tfemen uieufce' or- 7,01, 2 38, 4,28 en 8,4b uit Brussel ver t ck'au»- alsook de txpresstreinen van Gent n-.ar Bruss- J Als de Keikhove ibnkt als een beer oc zijnen mond niet opendoet, vragen wij dal M. Tibbaut eene vraag stelle, 't Is koren op den molen voor de gemeentekiezing als Peereboom neen zegt. Overmeire. De tram tusschen Lokeren en Overmeire is toe gestaan. Wanneer begint men aan den tram van Wetteren naar OosterzeeleAls de papieren brug te Schellebelle er zal liggen Calcken. De demokrolen die hier zoo talrijk zijn, willen vertegenwoordigd zijn in den gemeenteraad. Het is recht en redelijk. Het zou hier kunnen stuiven.. IUtsaert. Ontvangen in DE KLOK.» Totaal fr. 7t NINOVE. Omdat mijn man zijne groe ne muts met zooveel zorg weglegde alsof net een kanten beeldeken was SOTTEGEM. Omdat de held Proost, alias jamais peur zoo ootmoedig zijn broeksken beeft afgestegen Met het aankondigen der zending heeft M. de onderpastoor gezegd, dat er tegenwoordig duis ternissen bestaan onder politie^ opzicht, enz., dat wij ons dus mogen aan meetingen verwach ten in de kerk 1 Opgepast, of we zullen ant woorden in de Klok Bij zekere fanatieke kerels is de Patriote nu ook al een slechte gazet, hij hangt niet genoeg aan de slippen van Woeste UIT WIEZE. Van een goede kennis UIT DENDER WIN DEKE. 't Is Tiste berouwen dat hij zich laten opschrijven heelt voor het portret van Woeste.Uit spijt 1 fr. voor Priester Daens 0.00 fr. van 'nen brouwer, tot bekeering zij ner vrouw opdat hij zou mogen met de Icelan ders doen UIT TURNHOUT. Heil Priester Daens.' Onze genegenheid blijft v bij, de ware geneger; heid <?er zwoegers, wier heldhaftige veiuedic--. SÜ z'jl 1 „i i Weg met-Woeste en het eennaraig stelsel I Bii ons in Turnhout vindt men wevers die van SO centiementot 1 fr. kunnen verdienen per dag, en daar spreekt men nog van te sparen Ja, wij zeggen zij verdienen te weinig om van te leven en te veel om van te sterven zul ke woorden passen beter. UIT GEERAARDSBERGKN. - Romige- haald zondag op het feest van M. Guillemin UIT ANSKGHEM. Voor-Priester Daens een glas dobbelen te drinken 7.04 0,25 0,20 1,00 0.00 1,ÖÖ 1.00 1,00 0,50 0.00 ■0,00 Stem Komt ontrolt den Leeuwenstandaard, Over weiden, wouden, velden Klinkt weer de eeuwenoude klok, Bronzen mond van vrome belden, Stem van smarte, stem van jok, Stem van 't volk zoo groot voorhenen Thans zoo klein in slavernij... Ketens knellen bals en boenen 't Hart doorkorven, geest niet vrij. O klep maar brand, o luid maar klok, O Roeland luid, wij houden stand Het volk verrijst bij uw geschok En 't stormt in Vlaanderland Hare klanken streelen de ooron Van den landman moe geslaatd, Starend droevig op het koren Met zijn zweet en bloed gelaata. 't Hoofd rijst op en de oogen stralen Blij van hoop die wordt verkond, Ziel en lichaam komt verstalen. Daveren doet den vadergrond. Te bekomen op ons bureelDo Wet op de openbare Dronkenschap 0,15. Afschriften voor de Franschraans 0,05 't stuk, l,o0 de oO, 2 fide honderd. Strijdlied der Ghristene Volkspartij met muziek0,l0. OP door JULES MARY. Lucienne zweeg, zij was als verpletterd van smart en schaamte. Ziet gij wel dat ik waarheid heb gesproken, ging Maria Doriat voort. Gij vroegt van waar zij komt, alleen en op dit ongewone uur, ook daarop zal ik ook antwoorden. Zij heeft een samenkomst gehad met baar minnaar. Sedert eenige dagen ontmoet zij hem eiken avond in het bosch van Saint-Cucufa. Ellendig, eerloos schepsel riep Gauthier, terwijl hij haar met verpletterende verachting aan- Gauthier, Gauthier, heb medelijden met mij 1 smeekte Lucienne. Medelijden, en waarom, mijn God, waarom? zeide Gauthier. Omdat gij mij van den gelukkigste tot den rampzaligste der mannen gemaakt hebt, omdat gij mijn hart gebroken mijn leven verwoest hebt 1 Ja, mijn lev heeft thans geene waarde meer, ik zal mijn vaderL-d dienen, maar toch hoop ik, dat Duitsche kogel weldra een einde zal maken aan het leven, dat mij tot last geworden is. Lucienne zonk op den grond neder terwijl zij snik tei I>at is te veel, mijn God, dat is te veel Marie Doriat weende, haar trots was gebroken, zij zij had haar pleegdochter zoo innig liefgehad. Haar zoons hadden zich bij haar gevoegd. Wekkend in het hart, den wille, Slaven hooren 't luideD niet. Kloeke kerels, vrije mannen Hooren slechts haar forsch geluid Doodsklok van de geldtirannen 't Volk is vorst, hun rijk is uit Minnezang is't voor de vrouwen, Vlaandrens frissche lentekroon, Ras vergeten zij haar rouwen, 'c Leven zelf wordt blij en schoon. Roeland sclqjnt als in den morgen 't \ngelus dat zoete klinkt Roeland bant de moederzorgen Zingt zacht als de liefde zingt. Jeu»d van Vlaanderen, kracht van lieden, Macht van morgen, Vrij oi dood, Luidt de klokke van 't verleden, Springt toch op, de nood is groot Allen op hij Roelands stormen Recht tot steun, aan t volk de macht, Morgen meester, heden wormen, 't Krijt is groot, maar zege ons wacht l Leonce Du Catillon. \me~iiiocder,~ n neide Pascal, ik begrijp wat Bii moet lijden, hoe het verdriet uw hart ïaaèon rijt nu gii moet ondervinden, dat zij,die wij beschouw den als eon trooetonden engel in de onheilen, d.e ons g - troffen iiebben, slechls een ondankbaar, laagliara. e ■erloos schepsel is. Droog uwe tranen moeder zij Henri,zij k uw liefde, uw smart onwaardig. Eer en plicht heef. zij verzaakt zij is een schandelijke boeleerster gowoi Jon wee met haar. Scheurde herinneringen van die on dankbaren uit uw hart. Op slaande voet mop zij dit huis verlaten, wij zullen met gedogen, dat zij schande brengt over het huis waanu licht aanschouwd hebben. Ilenri heeft gelijk, zeide Pascal, zij racet t an hier, van avond nog, onmidtlclijk, J oortaan is zij een vreemde voor ons, wij kennen haar met meer.. Lucienne stond open strekte haar handen smae- kend naar haar pleegbroeder uit. Genade, broeders, genade verjaagd mij nlntl »bad Z'Jbe beide jongelieden keerden haar met verachting SSSSr smeekte zij daarop, «preek een wooM in mijn voordeel, o! vraag hen of z,j mij niet zullen "öautto greep haar beide handen en zag haar diep 'VLtafdan niet waar, dat gij dc minnares zijt van Montmayeur? Neen, ik zweer u dat het met waar is. En gij hebt dus nooit een samenkomst met hem gehad 1 a Ja ik ontmoet hem eiken avond. wAprfui dat ei hem niet hef ci Durft cu mi) ook zNteeicu, uan ej hebt, dat gij den eed getrouw gebleven zyt, die gy mij eens gezworen hebt 1 Wie sedert de tien laatste jaren de o Gazette van Temsche» geregeld las, moet wel reeds laDg bemerkt hebben dat een nieuwe geest haar op steller schijnt te bezielen. Wat er van zij, de laatste bijdragen over maatschappelijke vraag stukken in dit blad verschenen, huldigen nu juist alles wat steeds door de christene democraten en socialisten alhier gevraagd en voorgestaan werd, door de katholieke partij nochtans im mer verworpen. Woeste, bekent de Gazette van Temsche», kan een vernuft man zijn, een volksvriend zal men hem nooit mogen heeten dan nog, moet er een vrijwilligersleger gevormd worden en er dienden in de huidige samenleving groolehervormingen plaatste grijpen, wil men sommige bedroevende toestanden zien ophouden. Het verheugt ons, Christen Democraten, die verandering waar te nemen, doch wij vragen ons af, of men niet bezig is, inde «Gazet van Temsche, met bet volk zeem aan den baant le strijken Wij vinden dat die onverwachte omkeering voortspruit uit de onrust die hem wel moet bevangen hebben, toen hier, over eenige weken, priester Daens eene meeting hlelil, waarbij hij door eenige duizenden toehoorders van Rupelmonde, St. Nikolaas, Hamrae, Bisset, enz. enz. afgekomen warm werd toog< juicht. Wat ervan zij en ofschoon wij ermede iostem- men dat het noo'tte laat is om zich te beteren, dat wij werklieden,den smaad willen vergeven ea vergelen, ons reeds zoolang door de katholieke bestuurders aangedaan, eerst dan zullen wij de a Gazette van Temsche gelooven, wanneer de menigvuldige vragen, door ooze partij tot den gemeenteraad gericht allen of op verre na, zul len ingewilligd zijn. liet is alles heel schoon en wel, van po^t- bureelen bouwen en gemeentehirzen optrekken, stralen aanleggen, kaaien vergrooten cn Tan veel meer te spreken en, ja ook, die plannen te willen uitvoeren, dcch, t ware oneindig beter onze werkjongens degelijker onderwijs te ver schaffen, een zwemdok te openen en dat mie richten wat geest en lichaam voedt... Daarna kou nog wel voor de verfraaiing der gemeente gezorgd worden. Christen DemoKnlten, laat u niet door de woorden onzer heeren zoogenaamde, £oe<|e katholieken om den tuin leiden, maar dat de verandering welke sedert eenige weken in de schrijiwijze der a Gazette «van Temscheplaats heeft u aanmoedige om, met meer kracht dan ooit, op te trekken tegen hen die het volk wa len uitbuiten I Zondag aanstaande wordt hier een vaandel in- I gehuldigd van een Katholieke maatschappij. I Te dien einde werd een zangdicht getoonzet dat nu met medewerking van een zestigtal Juffers I in de zaal der Akademie wordt uitgevoerd. Wat wij ons nu afvragen is, hoe bet komt dat die juffers allen, lot de burgerij en weikers- I klas behooren, tewijl dc dochters van onze rij- I ken (die toch ten minste in, 't fransoh met haar op, kunnen zingen.) thuis blijven??? Temscuenaar. 1 Hieronderstaande levensbeschrijf vonden wij in een Luiksch blad. Al de gazetten spreken in denzelfden zin. Wij deelen het mee, om aan onze I lezers te doen zien hoezeer de man werd geacht en geëerd die door een vodje van Nino/e, wiens caam gelukkiglijk uit de wereld verdween, werd uitgekreten voor een zot Ridder Karei-Jozef de Harlez werd in Oogst van 1832 te Luik geboren uit eeno dier aloude fami Iën in welke de getrouwheid aan het gelooi harer I voorvaderen en hunner liefdadigheid 3ederl lang gepaard ging aan de beoefening van kunsten en letteren. In de vorige eeuw was Simon de Harlez, provoost van St-Denis, oom van den over ledene, een der eersten om het ontluikend talent van Gretiy le ontdekken en aan te moedigen, cn van de eersten om in zijn stuk De Hypoconders, I het uitslekendste werk van het oude waalech loonecl, de Luiksche geweslspraak ale schrijftaal te gebruiken. Na zijne zeer schitterende studiën had hij aie komt te overlijden enkel eraan gedacht de loop baan van de hallo te volgen. Nauwelijks doktor in de rechten, trad hij in 't seminarie van Luik en bekwam er denzelfden bijval in de godgeleerd heid als op de banken der hoogeschool. In 18o3 werd hij priester gewijd vier jaar later eereka nunnik benoemd. Hij was begaatd met al de hoedanigheden die de uitstekende meesters uitmaken een wonder geheugen, een niet minder groot gemak om zich de meest verschillende kennissen toe te eigenen, de gaaf der talen vooral, en wat meer is dan al dateene oprechte toewijdiog tot de zielen, liefde voor de jeugd en eene diepe godsvrucht. Zijne zwakke gezondheid vroeg ongelukkiglijk ieder oogenblik voorzorgen die hij haar allijd in tijds niet kon verleenen. Alzoo ook kon hem het bestuur van het St- Quirinus kollegie niet overgelaten worden, wat uitmuntendheid hij ook aa i den dag legde. Ten andere, het hooger onder wijs was het veld dat hem best paste hij verliet Hoei voor Leuven, werd in de katholieke hooge school de eerste bestuurder der Normaalschool van Humaniteiten, daarna professoor der talen van Iüdiën, China en Perzië. Geen meester heeft mter dan hij den glans der wetenschap over zijn onderwijs zelve uu over onze groote kathoieke instelling gespreid. Meer dan honderd memoriën, studiëa, woor denboeken, hoeken, spraakleeren. hoeken over zedeleer, wijsbegeerte, geschiedenis, kunst, we tenschap, poëzie, godgeleerdheid, eigen werken of vertalingen van oostersche hoeken tot voor hem voor het meester.deel der geleerden geslo ten, werden ons geopend ol zijn uit zijne pen gevloeid tijdens zijn dertigjarig professoorachap, liet zijn niet enkel werken die Europa onbe kend-waren, het zijn gewestelijke spiaken waar van het schier niets wist, welke hij in 't bereik onzer hedendaagsche geleerdheid gebracht heeft, liet Chineesch, Mandehourisch, Japaneesch, Sanscritsch, Zmdsch, Palvisch, Malgachisch, enz.,hadden voor hem geene geheimen meer hij was hun woordenschat, hunne regels, hunne leerstelsels, de godenleer van het Oosten b iter machtig dan de geleerdste doctoren, dan de verstandigste aanhangers of priesters dier eere- dienslen. Die sludiën hadden hem den meester gemaakt die door alten in die moeielijke zaken aanhoord werd. Alzoo zag men dees wonderlijk feit zich voordoen, gansch ter eere van den katholieken geteerde een twist was ontstaan onder de pries ters van Zoroa?tre over de uitlegging die men moest geven aan zekere zinsneden hunner ge wijde hoeken. Hoe het geschil later, beslissen De twee partijen vonden niets zekerder dau aan Mgr de llarlez te vragen den zin der betwiste zinsneden vast te stelten zijne uitlegging werd wet. Men zou evenwel niet moeten denken dat het belang dat hij aan den ooruitgang der weten schap hechtte hem bovenal bezighield. Getrouw en voorzichtig priester bij uitmuntendheid, was dienen ea te eeren. Ia de laatste tijden en met het enkel inzicht goed te slichten had hij met vurigheid deelgeno men aan pennetwisten van gansch anderen aard dan van zijne geliefde studiën. Door de eenen gesmaakt, betwist door de an deren waren de oplossingen die bij op de opge worpen kwestiën voorbracht enkel ingegeven met het doel hst licht ol den vrede aan te bren gen. Degenen zelf die hij tot zijne zienswijze niet kon overhalen bewaarden niettemin een diepen eerbied, bewondering en erkentelijkheid voor den edelmoedigen prelaat. Zonder omzien stelde hij zijne pen ten dienste, evenals hij zonderomzien zijne vrijgevigheden op de ongelukkigen rond zich uitsluilte. Al degenen dio hij geholpen als al degenen die hij onderwezen, verlicht, op den weg der weten schap en van het geloof geleid heeft, de talrijke akaderoiën die zich vereerd achtten hem onder hunne leden te tellen, de Luiksche kerk en het Belgisch vaderland waarvan hij een der welen. Om Godswil, Gauthier, vraag mij niets ik kan u toch niet antwoorden. Ga dan van hier onwaardige, de vloek die u treft is rechtmatig. O, gij zijt allen wel wreed voor mij, maar een maal zal de dag komen, dat gij er berouw over hebt. Vaartwel, ik vergeef u. Behoud u vergiffenis, en waag het niet hier ooit terug te komen, zeide Pascal. Nooit, broeder, tot dat de dag zal komen, dat gij mij hier zelf terugbrengt. Er klonken voetstappen op don weg. Luistert, riep Maria Doriat. Allen luisterden met ingehouden adem. De voet stappen naderden. De Pruisen naderen, gij zijt verloren, jammerde Maria Doriat. Neen, grendeld de deur, moeder en draai de lamp uit, iluisterde Henri, laat hen een oogenblik wach ten, in dien tijd zijn wij vertrokken door de kleine deur achter inden tuin. Terwijl Ilenri nog sprak had zijne moeder de lamp reeds uitgeblazen en de deur gegrendeld. Nu spoedig, jongens, sprak zij gejaagd. Er werd reeds aan de deur geklopt. Vaarwel, moeder, onze liefde zal u die onwaar diere doen vei gelen, zeiden Ilenri en Pascal. Gauthier omhelsde Maria, maar zijn ontroering en smart beletten hem een woord te spreken. Nogmaals werd er geklopt, ditmaal veel heviger met geweer kolven. lleila, matame, maak open de deur I riep een van de soldaten in gebroken Fransch. Do drie vrijschutters waren reeds verdwenen, Maria hopende thans de deur om haar ougenoode gasten binnen te laten. De soldaten gingen naar den zolder, waar zij hun matrassen hadden neergespreid. Maria wankelde naar haar slaapkamer en viel op zijne Union neer voor haar bed. Zij weende. No» lag zij indezelfde houding, toen Lucienne met onhoorbare schreden bij haar binnentrad. Arme moeder, als zij eens wist, mompelde Lu cienne, o 1 eenmaal zal de dag aanbreken, dat haar al dit verdriet ruimschoots vergoed zal worden, ja die dag zal komen. Maria hief haar hoofd op. Ik ben daar, Lucienne, stamelde zij, wat komt gij doen 1 Afscheid van u nemen, moeder. Wilt gij nu reeds vertrekken 1 Ik ben immers van hier verjaagd. Maar gij kunt toch niet midden in den nacht heen gaan 1 Ja, ik wil geen uur langer blijven in het huis dat men mij beschuldigd onteerd te hebben. Gij gaat dus heen, zonder spijt, zonder berouw U Moeder, herinner u dat ik uw kind ben, herin ner u dat ik u zoo onuitsprckkelijk lief heb, ver geet al het overige, vaarwel. Wat bedoeld gij met die woorden? «vroeg Maria Vraag mij niets moeder, vaarwel I Lucienne had de kamer en weldra ook het huis verlaten. Buiten gekomen „zag zij nog eenmaal om naar het huis, waar zij haar kinderjaren had doorgebracht, -waar zij bemind had en waar men haar als een engel had vergood Zij bracht haar handen aan haar mond en wierp de dierbare woning een vurigen kus toe. Vaarwel, lieve goede moeder, God alleen weet hoe zwaar het offer is, dat ik u op dit oogenblik breng, maar dat offer moet vruchten afwerpen. Vervolgt,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1899 | | pagina 2