ORGAAN DfcR CHRISTENE VOLKSPARTIJ.
Alles voor en door het volk
Niet
gepanacheerd
7 Is hoog tijd.
Uw plicht, mannen!
Demokraten van Calcken.
Denderhoutem.
Gestemd onder Nummer I.
NEGENDE JAARGANG, Nr 2G
5 CENTIEMEN HET NUMMER.
ZONDAG 15 OCTOBER 1899.
KLOKKE
ROELAND
ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar
ten jaar 2,5o Jr.; -6 maande,, i,5o fr.; -3 maanden o,8o fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaarsl.
Men schnjft in bij P. Van Schuylenbergh,
uitgever, Kerkplein, Ninove, en in alle postkantooren van het land
Mijn naam is Roeland,
Als ik. klep is het brand,
Als ik luid, o heil en glorie,
Js 't victorie,
In Vlaanderenland I
ANNONCENPRIJS per drukregel
Gewone annoncen o,i5 dikwijls herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen 0,75.
Alle briefwisseling, vrachtvrij.
Ongeteekende brieven worden geweigerd. Men zende alles vóór donderdag middag.
We kunnen onze vrienden niet ge
noeg op 't hert drukken dat ze zuiver
stemmen moeten.
Absoluut niet PANACHEEREN.
Alleen en uitsluitelij'k onder van den
lijst onzer mannen.
Wij', christene demokraten,stemmen
voor princiepen en niet voor personen.
De personen hebben maar waarde
omdat zij' onze strekking aankleven en
onze gedachten deelen.
Moesten wij' nog ergens'nen persoon
lijken wrevel ol wrok hebben tegen
eenen of anderen onzer kandidaten,
we moeten dit in 't kiesgangske verge
ten 't is de zaak die geldt, diensvol
gens mogen wij aan eene persoonlijke
voldoening niet het belang van gansch
de partij, dus ook ons eigen belang,
opofferen,
Ook mag noch persoonlijke gene
genheid, noch gevoel van erkentelijk
heid, noch vriendschappelijke betrek
king ons in verzoeking brengen om
'nen tegenstrever van 'nen anderen lijst
eene stem te schenken.
Men mag in 't gepriveerd leven <nen
politieleen tegenstrever liel hebben en
neoüiLfjet goed Willen dat wij ons zei
ven wenschen 't is 'nen plicht zelfs en
bovendien 'l is 't kenmerk der chris
tene demokratic. Maar in 't kiesbureel
moet het gevoel zwijgen.
Alleen het politiek magonzegedrags
lijn bepalen.
Dus allen gestemd met eenen stoot.
Van alle kanten komen klachten toe.
Overal waar de behoudsgezinden de
meerderheid hebben in 't schepencol-
legie is er sterk geknoeid aan ae kies
lijsten stemmen te weinig voor ons
stemmen te veel voor hen.
Indien gij voor 31 October,'t is te
zeggen voor den laatsten dezer maand,
in Secretariaat der gemeente den kie
zerslijst niet gaat nazien, zal het te laat
geklaagd zijn voor gansch 't jaar igoo.
't Is nu dat ge moet reclameeren.
'i Is nu dat de kieslijst voor 't toeko
mende jaar wordt opgemaakt.
Bijgevolg in deze maand dat ge uwe
rechten moet doen geiden-
En ge moet van den secretaris een
bewijs vragen van uwe reclaam,zooniet
zou de klacht in de vuilmande kunnen
geraken.
Ge moogt dus niet meer wachten.
Herinnert gij u nooit die zalige woorden toen
gij nog kind zijnde uwe geschiedenis in het roem
rijk verleden van Vlaanderen leerdet kennen
Denkt ge nooit aan het fierhefdsgevoel die
zich van uwe kleine herten meesier maakte en
dat gij er op roemdet een VLAMING te zijn, af
stammeling van dit helden geslacht, ja, op den
koer binst d-? speeltijd of op straat u in twee
kampen schaarde on malkander te lijve vielt
Welk gejubel toen de Vlaming overwiocaar
was 1
Hoe klein ge waart voeldtt gij by u de be
geestering opwellen, ufb uw'oogen straalde het
vuur der vaderlandsliefde en 't was met eene
van aandoening trillende stem dat gij luidop die
roemrijke bladzijden laast, uwe vuisten omknel
den in uwe verbeelding het zwaard, gij zwaai-
det en klooft de hoofden der verdrukkers, gij
bestormdet de sterkten en zegepralend deedt ge
de intrede niet de kloeke en onversaagde over
winnaars die goed en* bloed veil hadden voor
hunne rechten en die hunner verdrukte broeders.
Het was de tijd dat ge slechts droomde vau
grootheid en geluk, onbekend met de wisselval
ligheden en bitterheid van het leven, en de
smert niet beseffende uwer ouders die zwoeg
den en slaafden om het dartele kind op te
kweeken in slilfe weenden bij de gedachte u het
noodig voedsel en kleederen niet te kunneu ver
schaffen.
Nu gij lot de mannelijke jaren gekomen zijt, is
die begeestering ontaard in lamlendigheid,zwij
gend staart de vlaamsche werker op het schreeu
wend onrecht tegen hem gepleegd, bewust van
zjjne onmacht en wel wetende dat in schapen
vacht gehulde wolven gereed staan om hem te
vernielen bij de minste poging om zich los te
rukken uit de ketens der verslaving.
't Is enkel met treurnis dat wij allen onze kin
derjaren herinneren, een wrok is in do herten
gedaald en een verachtelijk schouderophalen
onthaald die hersenschimmige leugens die men
ons voorhield, men beklaagt zich enkel de»
tijd dal wij in onze kinderlijke eenvoudigheid
geloof hechtten aan 't geen men ons leerdet,
dat wij een vaderland bewoonden door zoo ve
len benijd, met eene model-grondwet waar recht
heerscht voor eenieder en plaats onder de zou
voor al de kiuderen van Belgiè.
Hoe schoon klonk ons dit woord in de ooren en
hoe bitter is onze teleurstelling
Zoo ingeworteld. is do gedccbtc lnè-jdi\ v, en-bij
het volk, dat men algemeen zegt er is geen
recht meer
De hoogere standen zouden immers, bij iedere
rechtserkenning, iels van hunne voorrechten
moeien afstaaD en nooit, neen nooit, zullen zij dit
over den krop kunnen krijgen.
Of is liet niet waar misschien, dat ze met eene
helsche sluwheid, valsche listen en lagen, alle
macht op hetzeltde gebied hebben getrokken
Honderden teilen doen zich dagelijks voor,
verdoken voor de oogeu van 't volk, en welke ze
dwaas genoeg niet ontwaren, die ons gelijk
ven.
Zoo heelt men b. v. o-.ze geestelijkheid.
Men duidt het ons niet ten kwade dat wij ze In
ODze polemiek brengen liefst zouden wij het
niet doeD, maar wie weet brengt ons schrijven
niets bij, om aan onzen godsdienst het heilige
en verhevene weer te schenken, dat hij in de
oogen van sommige lieden had verloren
Ghaque publication a sagrappe ou sa fleur
zegt een fransche schrijver en verre van ons de
pretenlie te hebben ze lessen te spellen maar
het sloot ons tegen de borst, de rol die men onze
priesters doet opnemen (van velen met tegenzin,
't is waar), als uitvoerders te dienen der lage
politieke driften, van mannen, die de geestelijk
heid in hunne netten getrokken hebben, met hun
geld, dat als het zwaard van Damoclès boven
hunne hoofden hangt, en 't welk die schijnhei-
Iigaards hun zullen onttrekken, zoo ze niet ban
vloeken en vervolgen, daar waar zij, rijke schur
ken het bevelen.
Ha hoe pijnigt het ons soms, die onverschil
ligheid te ontwaren bij het kleino volk, vroeger
zöö godsdienstig, Hoe pijnigt het ons, wanneer
wij ter misse gaan, in plaats van die heilzame ver
maningen, die men ons vroeger voorhield, nu
enkel banbliksems te liooren afwerpen, aanvallen
tegen personen en vervloekingen.
En zeggen wat het volk zegt, wauneer zij de
priestersin gezelschap zien rondgaan van bande-
looze kerels om stemmen at te smeeken, dit zul
len wij niet doen, want die priesters weten het
zoo goed als wij.
Over enkele dagen was ik in gesprek met een
geestelijk man, en toen ik hem dit alias voor
oogen had gelegd, moest hij bekennen,dal wij ten
volle gelijk gadden. Wy kunnen er niet
meer door; onze edele zending om zielen te
winnen, is aan banden gelegd.
En spr.ekt men van gerecht, klassengerecht,
zegt het volk.
Kiesrecht, 't is eene eerloosheid een
zitter is vier maal meer weerd dan een armen
wroeter.
't Is alsof meh aangedaan is van eene besmette
Iijke kwaal, ons overgebracht uit Amerika, de
trust-ziekte.
De kapitalen vereenigen zich op ontzaggelijke
wijze, men wint soms honderd per honderd, en
nien doet den armen duivel alles dubbel en duur
betalen, 't is 't gevolg van den trust.
Men kan niets uitdenken, zelfs het geweten van
de arme drommels, men heeft er zich meester
van gemaakt.
En het arm slemmeken, dat hij mag uitbren
gen, daar wordt jacht op gemaakt door wildstroo
pers, die veel lokaas in hunne netten dragen -
wintergilten, tombolas, feesten, braspartijen, sau
cissen, plaatsen, kruisen, eenegansehe uitstalling
van een kraam op de prondelmarkt, en waar
woeste gasten staan te roepen
C est la Charité 't is de liefdadigheid
Zoo de godsdienst vooral en het vaderland nu
niet gered zijn, verstaan wij er ods niet meer
aan. Nu moet men de Congres-kolom van Brussel
in den grond werpen, en als zinnebeeld onzer
instellingen eene oprichten, waar men de liefda
digheid verbeeldt op een voetstuk van saucissen,
tonnen bier en kruiken genever, en het volk doet
dansen ter e••■re van den nieuwen afgod.
Welk schandaalWelke monsterachtigheid
De liefdadigheid, het kenmerk onzer christelijke
leering, eigen aan onzen godsdienst, verlaagd tot
eene beestige volksverslaving!
armon wroeter heeft men.het recht- van
le'au ontzegd, hij creveert van gebrek, de vrouw
kon geene telgen meer voorbrengen, z' is afge
mat, het kind vroegtijdig vermoord, dit allen
door eene bende jakhalzen die zich alles ten
prooi hebben geeigend om te kunnen heerschen
en om aan dien toestand te verhelpen, onver
diend zoo zegt onzen H. Vader, heeft men de
liefdadigheid, fin de siècle uilgevonden, de hei-
densche driften in eere gesteld, om 't volk weer
te behandelen als slaven, ze ten bloede te gee-
selen wanneer ze nog eens die smouzen op het
voorplein hebben geschoven.
Mannen, gedenkt uw plicht
Herinnert u uwe kinderjaren, uwe geschiede
nis put in 't verleden de kracht om de verdruk
king, verslaving en verbeesting tot onmacht te
doemen.
Aanschouwt uw vrouw, uw kind, berekent
het verlies van uwe krachten, geschonken aan
de godmoordende geldmacht, en zoo ge Vla
ming zijt, ge zult met walg en afkeer die gou
den schurken den rug keeren.
Eu bij iedere gelegenheid, zult ge de wapens
hoe zwak uwe hand is, gebruiken om uw be
staan en uw recht te verzekeren en een ras uit
te roeien, dat als een zwerm roofvogels in
ODze streken is gevallen en de godsdienst uwer
vaderen tot eene roede heeft gemaakt en 't va
derland in gevaar gebracht
Christen en vrij weze onze leus zoo zwoe
ren het hunne voorvaderen, zoo zwoeren het
hunne kinderen.
Van Cleven
STEMT VOOR DE VOLLE LIJST
De tippo-tips strooien uit dat de familie Ras-
saert deltyst van den burgemeester tegenwerkt
om den jongen haan te doen bovenkraaien.
Dat is schaamteloos gelogen
Het is een valsche kiestruk
Bewuste familie zou een lafheid begaan, moest
zij den zegepraal van notaris Tibbaut verzekeren,
omdat deze niet kan herstellen wat *ijn vader ge
daan heeft om die familie te folteren cn van de
gemeente te verjagen, waar zij aan talrijke werk
lieden het dagelijksch brood laat verdienen. Men
vergeet zoo gauw de afstelling van het leerwerk
huis niet, noch de processen te Dendermonde,
alsook de werking om de postmeesteres te doen
afstellen ongeminderd correctioneele vervolgin
gen tegen haar... Moest meester Rassaert nog
leven, hij stond ean het hoofd der vrije Calcke-
naars, die «r genoeg van hebben door een twee
den Tibbaut bestuurd te worden. Of is het niet
waar, dat meester Rassaert de plannen van M.
Tibbaut vader heeft verijdeld, die eenen boer-
strooman als zijn voorloopigen opvolger had aan
geduid in afwachting dat de jonge haan bekwaam
genoeg was, om den ouden te vervangen als
hoofd van 't Calckensch hoenderhok? Aan mees
ter Rassaert, die reeds ziekelijk naar Brussel trok,
mag M.Terneu zijn burgemeestersluier danken.
Katje mij, kalje weer, niet waar M. de Notaris?
Al uwe geveinsde en politieke beleefdheden
tegenover de kinderen zullen niet baten, want die
zullen nooit vergeten wat de familie Tibbaut tegen
hen zeiven en vooral tegen hunnen te vroeg ge
storven vader heeft uitgemeten...
Eu wat verzekert de Calckenaren, dat Tibbaut
fils dezelfde dwingeland, dwetper en haatdra
gende aüeenheerscher niet zou wezeu als Tibbaut
père, beschikte hij maar over de macht Zou hij
ook de boomender pastorij niet... besnoeien?
Zou hij ook Clauwaert of een anderen veekwee-
ker of koopman aan de deur niet zetten Zou hij
ook den pastoor, die naar zijn pijpen niet wil
danseD, naar Maler niet willen expedieeren
Wij willen wel kontrol op het gemeentehuis,
krachtens het E. S., maar geene dwingelandij,
gesteuDd door knikkers, die uit de hand van een
dwingeland moeten eten. Wij zullen dus M. Tib
baut fils geen triomf laten kraaien. Wil hij dat
.gaan pmtaeron ie Ovarmeire, gesd j maar ia
t vrije Calcken zal het niet pakken spijts getrom
pet en getrommel, gebraaksel van kiesbier en
overloopende vriendelijkheid van Tibbaut fils, die
aldus ecnigc domkoppen en stommerikken d'enkt
te bedriegen. Alwie zijn ziel en zijn stem voor
eenige bons niet verkoopt, stemt voor de lijst der
vrije Calckenaars, de lijst van Terueu.
Een Democraat.
NIET GEPANACHEERD
Onze behoudsgezinde tegenstrevers herinne
ren zich de woorden van Voltaire
Liegt, liegt immer voort, er zal toch iets van
overblijven.
De kiesstrijd is te Denderhoutem 'nen
schoolstrijd riepen ze uit op de vier hoeken
der gemeente.
't Is echt wraakroepend
Immers, ze bedoelen de aangenomen school,
en juist die school is aangenomen nog voor een
tijdvak van tien jaren. Bijgevolg die school
alleen kan binnen de tien jaar niet voor 't min
ste gehinderd worden, daar integendeel de ofli-
fieele aan wijziging onderworpen blijven.
Zoo wil men, willens en wetens liegend, de
kiezers blinddoeken.
De Roelandcrs geven den voorkeur aan
vreemdelingen zeggeD ze.
Hier weerom steken ze den vinger Iq hun
eigen oog.
Wie deed vreemdelingen verkiezen als post
meester, wie als ontvanger der gemeente, wie
als secretaris van 't armbureel, als opnemer der
bevolking, als schatter der huurwaarde, als pa
tentsteller, als telegraphist, enz. Al'plaatsen
waar jaarweden en profijtjes aan vast zijn. Daar
Integendeel wat zij bedoelen gansch gratis is.
Bijgevolg 't is d'eeuwenoude leuze van 't kaf en
den balk.
Ook schermen ze nog met den Invloed van
Woeste, den «oppersten schenkervan plaatsen.
Juist of elke ingezeten niet wist dat Woeste
voor eeuwig dood is en machteloos dank aan de
evenredige vertegenwoordiging die binnen
eenige dagen zal gestemd worden.
Wij willen niet verder uitweiden.
Die zijnen invloed nemen moet tot zulke be
kromene middeltjes, doet publieke bekentenis
van den schrik die hem bevangt.