ORGAAN DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ. A//es voor en door het volk! Een enkel woord. A. De Backer. Katholieke Zedeleer. Een artikel van Priester Fonteyne. 3 Cens per dag. TIENDE JAARGANG Nr 24 5 CENTIEMEN HET NUMMER. ZONDAG 17 JUNI 1900. Mijn naam is Roeland, Als ik klep is het brand, Als ik luid, o heil en glorie, ls 't victorie, In Vlaanderenland ABONNEMENTSPRIJS vooraf betaalbaar. Een jaar 2,5o fr.; 6 maanden i,5o fr.; 3 maanden o,8o fr. (Voor 't buitenland 4,60 'sjaars). Men schrijft in bij P. Van Schuylenbergh, uitgever, Kerkplein, Ninovc, en in alle posikantooren van het land. Zondag 17 Mei, om 2 i/2 ure namiddag, vergadering te Brussel, iu den Plaisanten Hof, Vlaair.sche steenweg. Elk op post Van nu tot nieuwjaar, kost Klokke Roe land 1,50. Dem.ikialen, verspreidt ons blad. Voor velen onzer lezer volstrekt onoondig, ji. En voor ai.deren eDkel wenschelijk omdat het gerus'stellend inwerken zal op bun gemoed en Lwijfel wegruimen die zijnen oorsprong put in een zeer hoffelijk gevoel kommer om vooruit gang onzer vlaamsch ehristene dernokratischo strekking. Welk zal onze houiing zijn in het belgisch parlement Wij aanschouwen die vraag als volstrekt over bodig, en daarom ook was het, dat wij niet ant woorden op die talrijke veronderstellingen en tegenstrijdige gissingen die sedert de stemming in sommige bladen voorkomen. Immers, welk isde politiek die wij sedert negen volle jaren reeds vooruitzetlen en verdedigen mei woord en pen. Is het niet de Vlaamsche Ciiristene Demo- KRATIE En ligt in die woorden onze gedragslijn niet afgeteekend en onze houding in hare groote lij nen niet hepc-rkt en zelfs gewaarborgd Vlaamsch.zoodanig dat wij ons tegenover het Vlaamsch kiezerskorps verbinden van zijne be Jangen in de wetgevende Kamers te verdedigen in zij no eigene taal. Wij koesteren da vaste overtuiging dat de ge lijk held op taa{r^b:ciï"2T0i: nooit zal VttWczt-a üjkeh vooraleer het Vlaamsch zal burgerrecht verworven hebban in onze wetgevende Kamer evenals het Fraosch. De sociologische strekkiDg der volksaeuw eischt loenadering lus?chen de verschillige stan den der maatschappij daarop zijn reeds alle pvrtijsn het eens het verschil der gesproken taal groef tot hiertoe'nen afgrond tusschen do hoogste standen, allen franschsprekenden en de laagster-, enkqj vlaamsehkennenden. Die hinderpaal aan meer broederlijken omgang en vereischte toenadering moet verdwijnen. Eu hij zal enkel verdwijnen waQneer de vlaam- sebc taal in België het aanzien zal genieten van de fransche en dit aanzien en die achting moet het nood zakelijk gevolg zijn van haar gebruik in onze weigevendeen bestuurlijke lichamen. Christen. Zoodanig, dat wij onder gods dienstig opzicht juist dezelfde grondbeginselen aankleven van de behoudsgezinde katholieke partij Tusschen haar in da Kamer zullen p'aats ne men, en met haar de belangen van het katholiek geloof verdedigen zullen tegen alle andere partij. Onze stiijdleuze was, is, en zal altijd zijn voor God en Volk. Die dit ooit in twijfel trok, handelde of ver- keerd, ten gevolge van slechte of berekende in lichting of boosaardig, tan gevolge van blinde politieke dweepzucht. Demokraat. (Hier kunnen wij enkel de syn thesis van ons program onder maatschappelijk en stoffelijk opzicht doen kennen voor verdere inlichting verzenden wij naar onze artikels Demo- KRAT1E EN EEUWIGE VOORUITGANG, heel Onlangs in Klokke Roeland verschenen). Het individualismus, stelsel van onbeperkte vrijheid, waarvan de princiepen vertolkt in do School van Manchester is failliet geloopen, alle partijen stemmen in met ons op dit punt. De arbeid iu plaats van vrij te zijn en gelijkgerech tigd roet hel kapitaal in de voorlbrengst, is er de slaaf van geworden, ontvangt de wet van het kapitaal. De onontvluchtbare strijd gedurende ruim honderd jaar (sedert den bepaalden val van het leenroerig stelsel) tusschen die twee bestanddee- len die tegenstrijdige belangen hebben) is uitge loopen op de overmacht van het eene op het andere, op hoorigheid van het laatste aan het ^Daaruit - noo llottig onverdiende ellende laDgs onder en ongehoorde weelde langs boven.» (Woorden van Paus Leo XIII). Uit die 0 onverdiende ellende langs onder moest noodzakelijk spruiten,'t geen de econo men noemen de crisis van overvloed schrale verkoop van waren en sloffen bij den midden si'and, 'tzij voortbrenger of enkele verkenter. Alle partijen erkennen dat de middenstand in zijn bestiau bedreigd is, maar zelden wordt de oorzak vermeld. WIJ willen de eenige oorzaak wegruimen door toekenning van nECHT, wij bevestigen dat, wan neer de arbeider werkman, landbouwer, am bachtsman en neeringdocner, welstand geniet en zich bi 't eng noodige niet moet beperken, maar ook ai eens 't oog mag richten op 't nuttige ANNONCENPRIJS per drukregel: .wone annonccn o,i5 dikwijls.herhaalde bij overeenkomst; vonnissen o,5o reklamen 0,75. Alle briefwisseling, vrachtvrij. Ongeteckende brieven worden geweigerd. Men zende alles vóór donderdag middag. en 't aangename, die «crisis van overvloed» van j lieverlee moet eindigen en do middenstand w.-i- stand zou genieten. De BEI10UDSGEZ1NDEX integendeel wilden die onverdiende ellende lenigen alleen door lief dadigheid. Verre van ons van dit christen gevoel te min- achtoD,edel zoo wel in zijnen oorsprong (in 'thart van hem die ze pleegt), als in zijne uitwerksels en gevolgen maar wij meenon dat zij nooit alge- meene toestanden kan verhelpen. Hare rol moet zich beperken bij uitzonderlijke gevallen, altijd zal de samenleving er gelegenheid toe schenken en hareWeldoende werking behoe ven. Aangewend om eene crisis te heelen die het gevolg is van vooruitgang, kenmerk der negen tiende eeuw op handels- en nijverheidsgebièd, mist zij teenemaal haar doelzij verwekt slaafs heid en karakterloosheid bij hen die niet oordee- leo, verbittering en misnoegen bij hen die oc-r- doelen en de iüpalming uitsluitelijk door eenigen van dien vooruitgang waarnemen. Ia alle vooruitgangstijdvakken van eene ver ouderde maatschappelijke ordening naar eene nieuwere, meer overeenkomstig met de beslaande sociale vereischten ('tgeon nu 't geval is, ingez en wij overstappen van 't individualismus naar hét ahruïsmus of demokratie) moest de wetgeving dien overgang voorbereiden, vergemakkelijken en bepaald huldigen. Deed zij dit niet, de openbare denkwijze liep de wetgeving vooruit, deed hare onweerstaan bare krachten voelen, ging over tot gewelddaden, 011 deed nadien zelve 't geen de wetgever had verzuimd of onbepaald verdaagd uit eigenbelang of "orfliaonflo onda^Klon Dit is eenigzins reeds weerom 't geval en daar uit is hot dat de macht vaa't socialisraus is ge sproten en op grond van die bestaande daad zaak is het ook dat wij vroeger bevestigen, dat de behoudsgezinde p jliliek den vooruitgang van 't socialismus in d' hand werkt. Ziedaar, waarde lezers, nogmaals onze mae- ning, nopens de bestaande maatschappelijke cri sis uiteengezet. Ik zeg: nogmaals, want nooit hebben wij 't zij in schriften of op raeetingen 'nen vinger breed afgeweken van ons bovenstaande politiek Symbolum. Die het tegendeel bevestigen, verkeerden op een dwaalspoor, of spaarden moedwillig de waar heid. Hewcl, met die meening en die grondige over tuiging zal onze houding in do Kamer gevolgtrek- kig zijn, en blijven. Onze lezers weten hoe de behouders en de priesters ons voorstellen aan 't volk als ketters, schismalicken, socialisten, enz. Wij zijn den naam van christen met waardig, enz. Doch als men de cijfers der uitgebrachto slem- men door gansch het land samentelt, komt men tot den volgenden uilslag 500,000 st. werden gegeven aan de liberalen. 464.000 socialisten. 964,000 st. te samen. De kathol, behouders bekwamen 1,003,020 of 37,000 st. meer. De christen demokraten bekwamen er 60,800. Doch als men rekent dat wij in vcrschuiige arrondissementen waar wij verschillige duizeode partijgangers tellen niet gestreden hebben, zoo mogen wij onze getalsterkte ten minste op 65 tot 70,000 st. schatten, 'tgeen een zeer schoon getal is voor eene jonge partij. Als men deze 60,800 st. bij de 954,000 snti- klerikale stemmen voegt, komt men lot de som van 1,024,800 51. of 21,800 st. meer dan de be houders de meerderheid des lands zou dun anti katholiek zijn. Dat maakt natuurlijk de zaken niet der behou ders en zonder komplimenten nemen zij de 58,000 stemman uitgebracht op de chiisten de mokraten bij do hunne en roepen dan triomian- telijk wij hebben 100,000 st. meerderheid in het land Isdatgeene openlijke bekentenis dat zij ons belogen en belasterd hebben Als wij waarlijk de slechten zouden zijn, voor dewelke de behouders en de priesters ons uitge ven, dan zouden zij onze stemmen moeten voegen bij die der socialisten. Van den oogenblik dat zij onze stemmen bij de hunne tellen, is hel klaar en duidelijk dat z;j zei ven ons aanzien als eene partij die den godsdienst genegen is en die voor le maatschappelijke orde geen gevaar oplevertdus al 't geen tegon o^s geschreven werd en legen ons gepredikt is lou tere leugen en deze die die leugens en dien las ter tegen ons uitbraakten, weten dat het leugens zijn en dat het laster is I II. P. De Kristene Volksparty van Antwerpen. De kristene demokraten zijn dan dood. Do be waarders hebben hot afgekondigd luidruchtig en jubelend dood. Ma t zou het waar zijn 't Werd zoo menig- triaal gezegd. Altijd dood en nooit begraven Nu alle schertsen daargelaten, als do bewaar de: 5 Fat zeggen, gelooven zij het zelf niet. Eene jonge paruj die nauwelijks ontstaan is, die te worstelen heett tegen de machten der wereld, tegen do overmacht van den geldzak, tegen de stevigheid vaD oude welingerichte versteende partijsn, tegen leugen en laster van bij karren vrachten rondgestrooide gazeljes, tegen de karak terloosheid van een lang verdrukte en verstooten volk... die joDge partij, die maar het enkel wapen heeft voor haar van recht en rechtveer- dig'.iell, en den moed, 't is waar, en de zelfop- oflerirg... maar noch geld, noch dagblad, noch noch -nrichting, die jongs partij zou maar aan stonds moeten zegepralen Wanneer heeft men dat ooit gezien in de we reld Jonge partijen komen op als zij strijden voor récht en rechtveerdigheid, zij zullen vervolgd worden en gelasterd; zij hebben dagen van tegen slag er zegepraal van moedeloosheid en geest drift maar lijdend en strijdend stappen zij voort, de oog'n staan gevestigd op hun doel de recht veerdigheid, hun oorbeeld zij strooien hunne gedachten, wekken gevoelen van liefde, en traag zaam "innen zij veld; zij ondermijnenden grond waarop, dé burcht an staan der oude partijen. En vei zingen cnaaiïs ueti ligpvfeit'Öp rtfat 5e V'doö- den verrijzen heeren bewaarders. Nu de zegepraal der Kristene Volkspartij was nog niet mogelijk, maar hij komt, dat is zeker. Gisteren verslagen en dood...? Goed, maar t zal een wondere doode» zijn 1 Vandaag hernemen wij den strijd hardnekkig en heldhaftig wij jonge strijders moesten nog wat leeron, maar wij hebben geleerd en dat zul len wij doen gevoelen. Houdt u maar bereid Een enkelo zaak heeft ods diep bedroefd in dezen kiesstrijd, 't is die wilde wo9ste tegenwer king van sommige priesters. Willen zij aan de zijde staan van de bewaarders, de rijke, de mach tige der aarde, dat zijn hunne zaken wij staan aan de zijde van het lijdende en arbeidende volk, dat is ook ons recht en wij denken onze plicht maar dat verketteren en verdoemen voor mannen van vrede, van waarheid en broederliefde? Is er een enkel woord ia onze leering dat strijdt met de leering van 't Kristendom, Jat men het o:.s wijze, en wij verdwijnen voor altijd zijn onze hoofdmannen zoo eerlijk en zoo deftig niet, zoo kristclijk en zoo katholiek ten minste als de kopstukken der Meeling... dat men spreke maar neen dat zal men niet. Wij strijden voor het arme volk, voor recht en rechtveerdigheid, waar is onze misdaad Eerweerde, strijdt voorde rijke bewaarders, als gij wilt, wordt zelfs de wachthondeu van hunne geldkoffers als het u lust, dat laten wij aan uw ooi deel over eu eerbiedigen uw gedacht; maar vooraleer gij de waarheid verkettert en het recht verdoemt... denkt er op Denkt er op ja, want de bewaarderspartij zal hare zoa zien dalen eu de Volkspartij zal haren dag hebben en dan Droe- ig ls helMen leert dat de Zaligmaker voor eene enkele ziel, zijn bloed zou vergoten hebben, en wij die onze zen-lelingen zoo edel moedig naar het moordend. Congo zien trekken om eeuige wilden tot Kristi-kerk te winnen... en hierin ons land, ware het mogelijk en God niet bermherlig, sommige priesters zouden lichtveer- dig en onbezonnen, uit politieke drift, met al hun verketteren en verdoemen, honderd duizend kristene broeders, en dau nog van de beste, uit den schoot der kerke bannen Nu dat is wellicht hun gedacht niet, maar 't zal het wel eens wor den en 't ls het onze Ondertusschen de demo kraten zullen toch trouwe kristenen blijven zij zullen de priesters eerbiedigen, spijts alles, als dienaar van God en eens toch zullen de oogen opengaan en zal ons recht geworden. Mocht het Diet te laat zijn De laagheden van zekere drukpers hebben ons ongevoelig gelaten. Als de honden bassen langs de straat men gaat voorbij, en als de straatscha vuiten met vuiligheid werpen naar den eerlijken voorbijganger de man stapt koelbloedig voort, gerust en gelaten io zijne eerlijke deftigheid, en hij beantwoordt die heldendaad met verachting De zoogezegde a brief over priester F. door eenen priester uit West-Vlaanderen hij zelf, hoe schurkachtig, heeft ons niet ten minste ont roerd. Een naamlooze brief... met wat straatge- veegsel... die geen enkele priester van West- Vlaanderen zou kunnen schrijven of durven onderteekenen, daar zijn zij te eerlijk voor... hij karrevrachten rondgeleurd onder de onwetende bevolking... juist voor de kiezing als alle ant woord onmogelijk was... hoe deftig... hos edel... hoe ridderlijk Spijtig dat de naam van dien held onbekend is gebleven Wij vroegen voor hem het eereteeken van 't Leopolds Orde Maar onze tegenstrevers mogen gerust zijn; wij zullen ze op die baan van leugen en laster Diet volgen. Wij de slechten, wij de afgeval- lenen, wij de ketters, wij de gedoemden... wij zullen voorts alle personen eerbiedigen wij be strijden gedachten, maar eerbiedigen den mensch, onzen broeder, al was hij onze hevigste tegen strever dat ridderwerk laten wij over aan de a ware verdedigers van den Godsdienst, aan de eenige kampioenen van alle eerlijkheid en deftigheid. Nog eens dan de helden mogen ge lust zijn met die wapsns zullen wij niet strij den maar de eerlijke lieden zullen oordeelen en wij stappen gerust voort, bewust van ons recht en vaa de heiligheid vaa onze ehristene volks zaak. En dan de macht der dagbladen Dat ook mis-, sen de democraten. Een dagblad, 't is de groote macht. Dag voor dag bij duizenden en duizenden voor eenen niet verkocht en bij vrachten rondge- smeten... dag voor dag bij 't volk gedachten ver spreiden of leugen en laster... dag voor dag eene meeting voor ieder man... dag voor dag mis schien, in ieder huis schijnheilige volksbedrie gerij en wat hebben de kristene demokraten daar tegen weinig of niets Eenige meetiugen met zelfopoffering en heldenmoed gegeven, ja maar dat zijn dondervlagen en stortregen, die voorbijvliegen en 's anderdaags de ^viianda(b»- voor gedacht, en de waarheid en 't recht blijven machtelaos. En dan d9 inrichtingen van de oude partijen, het waren tot nu toe ware forten geld en geweld, macht en gezag alle machten der we reld in hunnen diensten wat hadden de kris tene democraten tot hiertoe de arme lieden en hier of daar een edelmoedige burger of boerde zwoegers en de zweelers machteloos en geldeloos; klooke mannen somtijds maar hoe menigmaal benauwd en vreesachtig, in een woord de zwak heid vervolgd en gebroodroofd tegenover de alleenhesrschende en verdrukkende geldmacht! Eq toch de demokraten komen uit den strijd met eene macht van 60,000 stemmen. 40.000 mannen in 't Vlaamsche land. Mannen van overtuiging... die niet bezweken zijn onder den berg van verdreiging en laster... mannen van een stuk Eene macht, eene groote macht, heeren bewaarders en heet gij dat de dood gij meent het niet 40,000 man... die mannen zijn... om al de a kopjes te bezetten, in stad en dorp, van geheel het Vlaamsche land Eq daarbij in 't kort een dagblad, dat tot in de verste hoeken, overal, het onrecht zal bekampen en den heldenstrijd voeren voor de rechtveerdig heid I En dan al de strijders, in dichtgesloten leger schaar, met moed en zelfopoffering, met al de wapens van pen en woord en werk en daad... op het slagveld van de kristene volksverdediging... zal dat de dood zijn... heeren bewaarders Fl. Fonteyne, priester. Hetgeen aan de behouders in de kiezing den doorslag heeft gegeven, is voorzeker het pensioen van 65 fr. Zij hebben er mede geschermd in alle winden. Nochtans als men het goed bekijkt, wat ba- teekent het liet is algemeen gekend en geweten dat de werkende klas de twee derden van onze belastin gen betaalt. De twee derden van het pensioen worden dus ook betaald door de zwoegers en de zweeters Want men bemerke wel dat pensioen wordt niet gegeven uit den zak van den koning of van de ministers, of van de barons en edele heereiy maar uit de kas van den Staat, die door u en door mij wordt gevuld. Hoeveel geeft de werkman dus voor zijn pen sioen onder vorm van belastingen? 6 eens per dag. Hoeveel legt er de kapitalist bij Arme 3 censül En daarvoor maakt m9n zooveel embras Wij weten wel dat de behouders zeggen De liberalen deden nooit iets voor het pensioen d Doch dat is «geenen» klap. Op die manier zou men altijd mogen een deel onrecht plegen als de voorganger een grootere onrechtveerdigaard was, of zijne plichten verge ten als de voorganger zijne plichten vergat. Wat schoone zedeleer De waarheid is dat men de menschen smeert met hua eigen vet, ea door slimme trukken den

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokke Roeland | 1900 | | pagina 1