Hoe staan Muziek en Kunstenaar VAH WEEK TQT WEEK tegenover de Mens HET BAL Haschja, het Zigeunermeisje DE KOERIER Ware Liefde overwint alles SPIJSKAART voor de ganse week WOENSDAGSchapenbout - Witte Boontjes - Aardappeltaart - Va nillecrème. DONDERDAG: Varkensgehakt - Ge stoofde Peren - Gekookte Aard appelen - Broodpudding. VRIJDAG Mosselen - Frites - Kar- nemelkpap. ZATERDAG Kalfsoesters - Snij boontjes (uit blik of ingemaakte) - Gekookte Aardappelen - Beschuit pudding. ZONDAGHuzarensla - Witte Bo nensoep - Rosbief - Schorsene ren met eiersaus - Gekookte Aard appelen - Gevulde Sinaasappelen. MAANDAG Koud Vlees - Sla - Ge bakken Aardappelen - Griesmeel pudding. DINSDAG Gestoofde Schelvis Peterseliesaus - Gekookte Aard appelen - Fruit. Voor de Lekkerbekken Huzarensla. We wassen en laten uitlekken een paar kroppen sla of stronkjes andijvie. We vermengen met een half bietje aan schijfjes, een paar gesnipperde zure appels. 250 gr. gekookte of gebraden vlees- resten en 500 gr. gekookte fijngewre ven aardappelen. We maken dit mengsel aan met een paar lepels olie en azijn, wat zout en mosterd; of overgieten het met mayonnaise. Daarna versieren we de sla met ge hakte augurkjes, uitjes, biet. eiwit en eigeel in stervorm of in figuren er op gelegd. Gevulde Sinaasappelen. Beno- digheden (voor 4 personen) 6 si naasappels, 1 dl. kookroom. 75 gr. suiker, 2 eierdooiers, 4 eiwitten, het sap van 1 citroen, 15 gr. gelatine. Werkwijze Borstel de vruchten, behalve de citroen, in warm water schoon en droog ze daarna stevig met een doek af. Rasp van twee der sinaasappelen de schil met een paar suikerklontjes af. Snijd dan de vruchten middendoor en pers ze uit. Snijd van de andere vier sinaasap pelen een kapje af, en haal er voor zichtig het vruchtvlees uit en wrijf het door een zeef. Pers nu de citroen uit. Voeg vruchtvlees, sap en sui ker bij elkaar en laat de suiker op een zacht vuurtje oplossen. Voeg dan deze massa, van het vuur, voor zichtig bij de eierdooiers, die met de suiker tot een glad mengsel zijn ge roerd en verwarm alles samen au bain marie onder voortdurend klop pen, tot de eierdooiers gebonden zijn. Laat intussen de gelatine in koud water weken, los de uitgekne pen blaadjes vervolgens in zo wei nig mogelijk kokend water op, laat het mengsel enigszins afkoelen en voeg het, van het vuur, bij de overige massa. Roer er nu nog de kookroom doorheen en laat' het mengsel, on der af en toe roeren, enigszins be koelen. Klop het eiw!*-rmraraSScf, "taai allés geleiachtig worden en vul er dan de uitgeholde sinaasappelen mee. Plaats op iedere sinaasappel het dekseltje en steek er ter ver siering een groen blaadje in. Aardappeltaart. We bereiden eerst aardappelpuree van 1 kg. aard appelen, 50 gr. boter, 2 dl. melk, een eierdooier, wat peper, zout en kruid noot. Dan doen we de spijs in een vuurvaste schotel, die vooraf wat geboterd werd. Bovenop maken we enige tekeningen, leggen er hier en daar een nootje boter op en laten in de oven korsten. Men kan het mengsel ook in een taartblik, vooraf met boter besmeerd en met paneer meel gestrooid doen, en in de oven laten bakken. Wanneer we een vorm met schouw hebben, zodat er in de taart middenin een opening blijft, dan garnieren we de opening met groenten. Keuken-Geheimen Sommige soorten appelen ge ven bij het maken van compote een grondsmaak. Indien ge dit eens mee maakt, voeg dan een weinig citroen sap bij de compete. Water, voor koffie of thee te zetten, moet men in een speciale wa terketel koken. Gebruik vooral nooit een pot of een pan waarin soms vettige spijzen gereed gemaakt wor den, want dit zou absoluut de fijne smaak van uw koffie of thee be derven. Om het stijfkloppen van eiwit en room te vergemakkelijken voe gen we er een tikje suiker aan toe. De onaangename lucht na het eten van ajuinen verdrijft men uit de mond door een glas melk te drin ken. Huishoudelijke wenken V.ergeet vooral nooit, dat alle huiselijk werk, dat ge even goed zittende als staande kunt doen, zit tende moet gedaan worden. AI zal het U voor enkele werkzaamheden zelfs dwaas toeschijnen, deze zitten de te verrichten, na korte tijd ech ter zult ge U niet kunnen begrijpen waarom ge ze altijd staande deed. Bedenk, dat klachten over pijnlijke knieën, doorgezakte voeten, dikke enkels, welke op latere leeftijd zo dikwijls voorkomen, bijna alle ge vallen veroorzaakt zijn door het vele werk, dat staande verricht v/erd. Er is bijna niets zo vermoeiend als- staan. Boodschappen doen Indien ge steeds noteert, welke le vensmiddelen aanvulling behoeven, dan blijft U de onaangenaamheid bespaard om, terwijl ge met de be reiding van een gerecht bezig zijt hiervoor speciaal een of ander in gredient te gaan halen. Dit noteren geldt eveneens voor alle andere zaken. Na het boodschap pen doen hebt ge dan niet de spijt en de ergernis van toch nog juist iets vergeten te hebben, dat ge drin gend ncdig hadt. Verder kunt ge met een dergelijk boodschappenlijstje een praktische route-indeling maken van de win kels waar ge inkopen wilt, zodat geen tijd onnodig verloren gaat en ge kunt achter de genoteerde bood schappen in de winkel dadelijk dc prijs invullen. Dit boodschappenlijstje liceft te vens het voordeel, dat later voor het huishoudkasboek niets uit het hoofd behoeft te worden opgeschreven en tevens hebt ge controle over prij zen en eventuele fouten. Ons wekelijks praatje UITVERKOOP. Hoewel we nu pas in het putje van de winter zitten en het oude spreekwoord «-De dagen lengen, maar de nachten strengen nog van toepassing zal blijken, zien we in de grote als in de kleine ean toch reeds in magazijnen zowel verandering komen. De winterstof fen worden met grote hoeveelheden bij elkaar gelegd en worden met «Solde- en Uitverkoop»-prijzen en etiketten gemerkt. Couponnen van alle kleuren, leng ten en kwaliteiten zullen op de ta fels en toonbanken ter «Opruiming» opgestapeld worden, en vele vrouwen zullen er omheen staan en zich la ten verleiden iets te kopen. Inderdaad met thans, in de pe riode der winteropruiming, een cou pon stof te kopen kunnen we dik wijls voor een koopje datgene in ons bezit krijgen, wat we juist zoch ten en goed kunnen gebruiken. Maar hoeveel vrouwen laten zich beetnemen (en U mag zich immers niet laten beetnemen en kopen er maar op los, omdat het nu eenmaal wat goedkoper is. Veelal komen die vrouwen, bij hun thuiskomst, dan tot de ontdekking, dat de coupon te klein ofwel nadelig te groot is, om er datgene van te maken waarvoor ze hem toch bestemd hadden. Als U van plan bent er nog een winterjurkje bij te kopen, komt het er in de eerste plaats op aan te let ten op de kwaliteit en de afwer king der stof. En U kan ook eens in overweging nemen of U niet be ter confectie koopt, daar ook hierin de prijzen wat zullen dalen. iConfectie biedt dit voordeel dat het onmiddellijk in gebruik kan ge nomen worden, en we direct zien of het gekozen model wel of niet staat. Iets wat we zeer zeker nog moeten afwachten, ingeval we onze stof bij een naaister brengen en er een model uit een modeblad kiezen. Bij goedkope confectie laat de af- worki««>..wei efeu*- :rantrrge vrouw in een paar uurtjes vee: zelf aan kunnen opknappen. Een nadeel van confectie evenwel is dat we geen overschot stof zullen hebben, en dat ze over het algemeen enkel bij een normaal figuur goed passend zal zijn. Voor hen, die zelf hun kleedje ma ken, volgen hier enkele raadgevin gen, die hun bij het uitkiezen van een model zeker van nut zullen zijn. Zijt ge al te slank, oan bent L' het best gebaat met een mouel waarvan de lijnen en garneringen horizontaal lopen. Bent U daarentegen wat te dik, kiest dan liever de lijnen ver tikaal geen drapering of wijuit- slaande plooien. Voor haar, die nog al klein van stuk is zal een model met platte plooien, die reeds in het corsage beginnen, het beste zijn, terwijl tenslotte zij, die een flinke lengte bezit er het voordeligst uit zal zien, als haar japon met een spannend lijfje en wijde klolcrok gemaakt is. Om te eindigen, nog een woordje over de garnering met bijpassende kleur. Veel vrouwen schijnen abso luut geen begrip te hebben voor een harmonieuze kleurencombinatie. Be denken we daarom dat zwart met alle kleuren samengaat, behalve met donkerblauw en bruin. Wit vormt wel de mooiste garnering op om het even welke kleur. Het spreekt ech ter van zelf dat deze garnering niet mag vastgestikt worden, dat ze ge makkelijk moet te verwijderen zijn om regelmatig gewassen te kunnen worden. Zeer geslaagde kleurencom binatie^ zijn verder marineblauw met rood, geel of lichtblauw: bruin met geel, roze of groen donkerblauw met zilvergrijs of goudbruin. TANTE DINA. Een klein overzicht van de Muziekgeschiedenis De Muziek is nodig in een mensenleven, laten wij daar om haar en, hij, die haar schept, liefhebben en begrij- De muziek volgt ons in het on eindige; ze brengt ons niet alleen in een gemoedelijke stemming, ze doet ons de ziel van anderen ken- Ze is een der meest directe en gevoeligste uitdrukkingen van ons hart en daarom vertolkt ze zo goed de fijnste schakeringen van de ge- dachtenstemmingen van de geestes gesteldheid van de tijd waarin ze ontstaat. Ze is de kunst bij uitstek en ze dient dan ook te worden ge volgd in heel haar streven. Van de muziek der Voorhistorische Tijden weten we maar weinig af. daar het optekenen van melodiën een zeer hoge beschaving vereist. Tcoh weten we dat de primitieve mens aan het zingen een magische kracht toekende. Meestal ging dat zingen gepaard met het klappen in de handen en andere bewegingen. Men onderscheidde toen reeds twee liedvormen het dans- en arbeids lied. Het arbeidslied werd maar eerst later gebruikt omdat onze voorouders niet zoveel werkten. In het danslied werden de magische krachten van woord, klank en dans verenigd, en verbonden door het element dat ze gemeen hadden het rhythme. Zo zien we dat de oudste midde len tot het voortbrengen van klan ken de stem en de handen geweest zijn; deze twee wijzen van toon- vorming waren dan de inspiratie van de mens tot het vervaardigen van de eerste instrumenten de blaas- on slaginstrumenten. Een gespannen dierenvel dreunde bij aanslag, een hol riet gaf een töon en hoe langer het riet was, hoe hoger de toon en omgekeerd; gespannen draden uit plantenvezels en dierendarmen combi neerden ze tot series, terwijl ze wel rekening hielden met lengte en spanning. En op basis van al die tuigen, die onze voorouders ons schonken, ves tigen wij de grondslag voor de jon gere en' hedendaagse instrumenten: de vedel, de luit, de harp, de lier cn nog veel later de viool. We zien nu reeds beter in hoe de mens aan deze kunst verknocht is en hoe hij ze, zonder enige bescha ving gekend te hebben, ze beoefende zoas wij in onze ultra moderne tij den. Eeuwen zijn voorbijgegaan, vele volkeren en met hen, hun kunsten, zijn vergaan, uitgestorven en ver geten. maar doorheen de tijden, goede en slechte, is de goddelijkste der kunsten blijven bloeien: geen volk heeft aan de drang kunnen weerstaan... De Oosterse KultuUrvolkeren. Chi nezen, Indiërs. Arabieren en Joden vooral, hebben ons prachtige schep pingen nagelaten. - China behoort met Egypte tot de oudste van die kultuurlanuen en van dat land zijn er veel eeuwen oude melodiën bc.vaard gebleven. In die werken leren we het conser vatief en het van alle verbeelding ontbloot karakter van het China van toen kennen. Het vormde dan ook een grote tegenstelling met dat van de Indiërs. waardoor hun muziek dan ook meer gevoelskunst was: de manier waarop ze muziek noteerden was veel duidelijker. Van de Arabische volkeren leren we de mandoline en het psalmterium kennen; hét laatste beschouwen we als een der voorlopers van ons kla vier. De Joodse muziek was echter van het grootste belang omdat we daarin reeds vormen opmerkten. Hun psalmep waren zeer pompeus en werden door een groot aantal zangers en instrumenten uitgevoerd, zodat men ze op een afstand van zeven honderd mijl hoorde. In de algemene ontwikkeling van de kunsten ten tijde van de oudheid, mag het Egyptisch volk er zich een groot deel van toeëigenen. Het is spij tig dat ze ons zo weinig nalieten. Toch is het zeker dat ze reeds or kesten vormden bestaande uit tal van fluiten, een harp, zangers en vrouwen, die in de handen klapten tot onderlijning van het rhythmus. Al deze muziek was zeer gods dienstig omdat in de Oudheid en een deel van de Middeleeuwen, de mensen op een zo bijzondere wijze hun God(en) eerden en ook doordat het merendeels de priesters waren, die deze kunst beoefenden. De mens zelf was niets of weinig, hij was onder worpen aan «geheime krachten». Maar dat zou wel veranderen. Men zag niet meer zoals vroeger de "af beeldingen van allerlei goden, bij de heidenen, men zag niet meer uitslui- HET HOEKJE VAN JANTJE MAAN Ik ben naar een bal geweest. Het was jaren geleden. Ik heb er zoveel goede herinneringen aan bewaard, niet van dit bal, maar Die vroegere hals, wat was er stemming, wat was» er licht en muziek en mooie avondkledercn. Toen waren er oudjes die naar het bal kwamen, alleen om hun dochters te chaperonneren; we waren toen de jeugd, de vermetele jeugd die nooit moe gedanst was. Die oudjes vertelden ons dal het in hun tijd zoveel anders was, dat de stemming inniger Was, de dansen zoveel schoner met hun in gewikkelde figuren van lancier, Scottish en wener walsen. De jeugd van toen haalde dc schouders op voor die verhalen en dacht meteen nog wat verder ach teruit, aan pruiken en slobbroe- ken. Ik ben nu naar een bal ge weest. Nu werd ik bij de oudjes ge rekend en de jeugd was weer twintig zoals in «onzen tijd». De stemming scheen ongeveer dezelfde er waren weer die lich tende luchters, de opwekkende muziek, de mooie avondkleren in alle mogelijke kleuren en stijlen en onmogelijke décolletés voor de dames cn de zwarte smokings voor de heren. En toch was die stemming voor mij niet meer dezelfde; wat was het veel mooier -toen wij een argentijnse tango dans ten of in een trage wals over de gewassen vloer langzaam rond draaiden. Dat was dansen, ver uiterlijking van emoties in stijl- Ik heb het gezegd aan een schone van twintig lente's die na een swing aan mijn tafel plaats Ze haalde vriendelijk de schou ders op zoals ik wellicht vroeger gedaan heb toen de oudjes van toen me vertelden van hun dansen. En ik kon me aan die swing- stemming niet aanpassen; niet dat ik me te stijf ga voelen om nog mee te dansen, doch zelden heeft me de gedachte aan voorbije jeugd, aan ouderdom, aan jeugd die komt en toeh ook oud zal worden, geobsedeerd als den avond van dit bal. Ik vroeg me af of al die op volgende manieren van dansen het gevolg zijn van de eeuwige wissel werking die zich in hel leven voordoet, of enkel een evolutie van tje manier waarop de jeugd haar emoties in andere dansfiguren uit drukt Als zulks het geval is, dan moe ten onze ouders nette salonfigurcn geweest zijn hij hun polka's, wij, die nu de oudjes van het bal ge worden zijn, sentimentele jongens die van tangodansen hielden en de jeugd van nu, mensen die hun zenuwachtigheid in de nooit vol einde reeks van swingfigu gaan aanhitsen. i nog I'Ii'ELOEZEKE. lend de beelden van Heiligen, bij de Christenen. Neen, een goedgebouwde man- of vrouwenfiguur werd door de schilders op het doek gebracht cn door de beeldhouwers gebeiteld. De gewone sterveling werd vrijer in denken en streven, er werd meer be lang gehecht aan het individu, dc mentaliteit veranderde en verruimde c-n bijgevolg ging het ook zo met allo levende kunsten. En nog meer leende de muziek zich tot ons, ze werd soepelder, leniger cn liet zich nog meer beïnvloeden door gemoedsge steltenissen, Ze klonk nu diep als hij. die haar schiep, ernstig was en nadacht; droevig als hij leed; licht en zonnig als hij zelf zo was; roman tisch as hij liefhad... De tijd van de groot-romantiek luidde in en er ver schenen bekende meesters op het voorplan. We leren grote werken kennen, machtiger dan de hymnen in de tempels, machtiger dan het eindeloos geroffel der tamtams, machtiger omdat het geheel zo diep menselijk is. En toch, alhoewel de muziek ons be gint te naderen, schijnen de kunste naars, die toch ook maar gewone stervelingen zijn, zo ver van ons af te staan. Schijnen, ja, in werkelijkheid is het niet zo; voor hen die willen verstaan is alles zo klaar, zo duideijk en begrijpbaar. Ze zien wel in dat deze altisten iets meer hebben dan zijzelf en, laten we het maar zeggen, ze hebben zo'n sterk ontwikkeld ge voel, ze zijn gevoelsmensen, doordat ze meer geleden hebben, niet aan het lichaam, maar aan de ziel, aan het hart. Misschien komt het ook wel door hun fijngevoeligheid dat ze zo vlug de steek voelen, die men hen wil toe brengen. Hun kunst is voor hen alles, ze gaat vóór de liefde en vormt dikwijls grote hinderpalen op hun wegen; de kunst is hun eigenlijk leven, omdat ze daarvoor geschapen werden. (Vervolgt). Noq stemmen over ons blad Deze week ontvingen wij nog drie brieven van lezers die ons hun mening uitdrukten over ons week blad. Een trouwe lezer uit Baasrode schrijft Ik heb het kort artikeltje gelezen van «Twee stemmen over De Koerier». Wat mijn oordeel is, luidt als volgt «De Koerier» is een blad dat door zijn verzorging inzake artikels voor geen enkel ander blad moet onderdoen, ver van daar. Het strekt de uitgevers tot ere en zij mogen fier gaan op hun ge leverde prestaties. Wat die politieke snoeshaan denkt is louter uit nijd, omdat De Koerier reeds zoveel an dere prutsbladen opzij geschoven heeft door zijn aangename lectuur en sportverslagen van de voetbal dei- aanpalende gemeenten, waar ieder supporter naar tracht om zijn ploeg te kunnen waarderen. Aanvaardt intussen, Mijnheren, mijn hartelijkste gelukwensen voor dit prachtig initiatief en dat dit blad, ons blad, een bloei bereike die alle verwachtingen overtreft. Dc- h. Albert Forceville, Broek- straat 7„ Baasrode Mijn besluit ik hoop voor het weekblad «De Koe rier» een bestaan zonder einde. Mevr. Claessens.De Batselier, Oude Heirbaan, Baasrode De Koerier is een aangenaam en nuttig weekblad, en aangezien het vrij is van alle politiek stijgt het dubbel in zijn waarde. Ik hoop, geachte Heren, dat de op lage van De Koerier, nog immer moge stijgen en daarom is mijn leuze Lang leve De Koerier. door ARIE DROP Ze had ravenzwarte haren en donkere diepe ogen. die blonken als dwalende sterren, vurig en doordrin gend. Haar mooi gevormde mond, met de volle kersrode lippen, bood zich steeds tot de kus en had een trek van voldaanheid en uitdaging. Geen meisje was zo mooi als Haschja. het zigeunerkind, geen kon zo zingen en lachen als zij, geen enkele had zo'n warme diepe stem. Haschja was het koninginnetje van het zigeunerkamp. Ze woonde alleen met haar groot-' moeder de grijze Bianka, de tover heks, die haar' woonwagen niet meer verliet en slechts in zichzelf gichelde. Iedere jongen was verliefd op Haschja, mar geen enkele kreeg ge heel haar hart. Een kus langs hier. een kus langs daar - maar dat was alles. Slechts voor Jefta, de rijzige jongeman, voelde ze een innige sym pathie. Jefta was enige jaren ouder dan zij. maar zij kwamen beiden uit de- kinderjaren reeds samen geweest. Hij kon goed gitaar spelen en als de wagens naar een ander dorp moesten gevoerd worden, reed hij met de voorste wagen en wees de weg aan. In stilte had Jefta de mooie Haschja lief, maar hij was er te trots om, het haar te bekennen. Hij vernederde zich niet voor een meisje, zei hij. Op een morgen hadden de zigeuners hun kamp opgeslagen in de weide van het kasteel Morbeille. Uit het dorp waren ze verjaagd, maar hier. bij de bosrand en dicht tegen het grote kasteel van graaf Alexis Mor beille, voelden ze zich veilig. De paar den werden uitgespannen, het kamp vuur ontstoken en weldra liepen db vrouwen taterend en bedrijvig heen en weer. De mannen lagen in het gras en rookten zwijgend hun pijp of sigaret. Haschja stond achter de woonwa gen van haar grootmoeder reeds aan de was. De mouwen van haar versle ten jak hoog opgestroopt en de bre de rokken stijf om de ranko lenden gespannen. Ze neuriede een smach tend liedje van verlangen en wierp soms weemoedige blikken naar de stille Jefta, die onverschillig voor zich stond uit tc staren, een eindje de weg op. Hé, Haschja, klonk het plots uit een wagen. Het is jou beurt om water te halen. Maar ga niet naar het dorp, Tedra zegt dat men op het kasteel zeer vriendelijk is. Hoor je Haschja Het meisje staakte dadelijk het werk, liep haar woonwagenbinnen en kwam vijf minuten later weer naar buiten, een paar emmers in de hand. - Daar ga ik al, Josefa riep ze lachend. Zorg jij ondertussen voor mijn grootmoeder. Wil jc En zingend liep ze de dreef van het kasteel in. Haar blinkende zwarte ha ren golfden tot op haar schouders en deed haar lief gelaat nog beter uit komen. Haschja was gelukkig. Hot leven was als een sprookje bijna.. Maar plots kwam uit een zijlaaii- tje een ruiter gereden. Hij stormde in galop de dreef in, zonder het meis je te merken, dat vlak vóór hem uitliep. Haschja sprong verschrikt opzij, uitte een kreet, maar te laat... Het paard had haar ten gronde ge worpen. Met een ruk hield de ruiter zijn paard in, sprong op de grond en boog zich over het meisje. Ze bewoog niet. Ze lag als levensloos op de kiezel- grond uitgestrekt. Eén seconde staar de de ruiter vreemd-verrast op net mooie meisje neer. Dan vermande hij zich, hief haar kordaat van de grond en droeg haar naar het kasteel. Toen Haschja weder bijkwam, lag ze in een prachtig helder vertrek. Alles was er weelderig ingenclit en ze meende dat ze droomde. Zulke rijkdom had ze nog nooit mogen aanschouwen Een heer liep voor het vt_.\ter en weer en toen hij zag dat het meis je zich oprichtte, kwam hij vlug naar haar toe. Hoe voelt u zich vroeg hij vriendelijk. Hebt u geen pijn Haschja schudde het hoofd en hij zuchtte opgelucht. Hij was een nog jonge man, groot en flink, met een knap, fijn uitgete kend gelaat. U bent een zigeunerin, niet ging hij 3til verder. Hoor je bij die groep, die iii mijn weide kampeert Ja, knikte Haschja, en ik kwam water halen naar het kasteel, maar toen., ze glimlachje pijnlijk. Het was mijn schuld zei hij streng en meer tot zichzelf dan tot Haschja. Het spijt me zo... Ik moet nu teruggaan, waagde Haschja. Grootmoeder zal ongerust worden... Ja. glimlachte hij. Maar je moet me beloven dat je morgen terugkomt. vervolgt. onafhankelijk weekblad. VAN DENDER- EN SCHELDESTREEK Prijs per nummer :.3 Fr. Abonnementen 1 jaar 125 fr. 6 maand 65 fr.; 3 maand 35 fr. Redactie en Beheer RIDDERSTRAAT 37 - DENDERMONDE - BIJKANTOREN St-Janstraat, 7 AALST Kerkstraat, 6 HAMME Drukk Ultg. M. Daman, Dendermond 1. De Cuyper-Robberecht. Dende Folklore in Januari Op 17 Januari wordt Sint Anto- nius gevierd, 's Morgens wordt zijn relikwie vereerd en na de mis werd er door de Vlaamse boeren een var kenskop openbaar verkocht aan het kerkportaal. Vele verenigingen en tal van paro chiën hebben Sint Antonius tot pa troon gekozen. In een gehucht van Rijkevorsel en Achtel, gaat na de bedevaart een groep verklede man nen van huis tot huis, vlees cr.v worsten afbedelend. Na de bedel tocht wordt alles bij elkaar gebracht en dan volgt er een smulpartij. Het feest wordt besloten in een vrolijke danspartij. De boeren zeggen Sint Antonius schoon en helder, vult het vat en ook de kelder. En 's anderendaags, op 18 Januari (St Petrus' stoel te Rome), luidt het: «'t Is Sinte-Pietersk'oudermesse Regen brengt natjaar, Vorst brengt droogjaar.» Op 20 Januari vierden de schut tersgilden met grote feestelijkheden hun schutsheilige- Sint-Sebastiaan. De profetische boeren zeggen van Sint Fabriaan en Sint Sebastiaan dat zij het sap in de bomen laten gaan. Maar het einde van de winter, periode is nog niet in 't verschiet want «Met Sint-Sebastiaan komen de harde koppen eerst aan». 21 Januari werd eertijds «Neeten-» of «Nieten-dag» genoemd. In vele dorpen ontving op deze dag de vrouw van haar man een geschenk. (Neeten of nieten iets ten ge schenke geven). 't Is de feestdag van Sinte Agnes; de volgende dag wordt de H. Vincen- tius gevierd. Van beiden wordt ge zegd «Als Agnes en Vincentius komen, Begint men 't wintervuur te schromen. En is er nieuw sap in de bomen». Op 25 Januari (bekering van de H. Paulus) wordt reeds even aan de lente gedacht Met S;nt Paulus' bek Legt de ekster haar eerste tek. Dan wacht ze tot half Mei En legt dan haar eerste ei. Dertig woorden in een enkel Velen onzer, lezers weten' dat het mogelijk is een groot aantal ver schillende woorden te vormen uit een beperkt aantal letters. Zij kunnen er zich van overtuigen, indien zij zich de moeite willen geven het «DENK- PROBLEEM» op te. lossen, dat wij hun hieronder stellen, en waarvan wij de oplossing publiceren op het einde van deze kroniek «Van week tot week». Wij geven hun hieronder een be knopte bepaling van dertig woorden.. De letters, die deze woorden vormen staan allen slechts éénmaal in één enkele naam die van een zeer goed gekende Vlaamse dichter; die op zijn beurt geen andere' loll».., VvSaïÜll de dertig verschillende woorden worden samengesteld. Om de volledige oplossing van het huidige denkprobleem te vinden moet men als volgt te werk gaan A. - de bepaalde dertig woorden vinden; B. - de naam van de Vaamse dich ter vinden. 1. - Afgesloten loop voor kippen. 2 Lofzang. 3. Mannetjesbij. 4. Weerkaatsing van een klank, geluid. 5. Grappenmaker, Dwaas 6 Zanger bij de Kelten en Germanen. 7. Britse havenstad in Azië. g. Zeer harde zwarte diamant. 9. Woeste wilde bende. 10. Naald boom. 11. Engelse naam voor een café. 12. Cirkelvormig. 13. Wijfje van hoenderachtige vogels. 11. De «vader der Duitse toonkunst». 15. Beroepsboodschapper. ie Landbouwer. 17. Alphabet. is Vereniging. 19. Trouw huisdier. 20. Schraal. 21. Weldra.22 Benauwd. 23. Opborreling van water uit de grond. 24. Dames sierraad. - 25. Wiel. - 26. Hoofd deksel. 27. Gissen. 28. Grote hoeve, met veeteelt en paardenfok kerij m Mexico. 29. Buitenste om trek. 30. Afnemend getij. OPLOSSING VAN «DERTIG WOORDEN A. l. Ren; 2. Ode; 3. Dar- 4 Echo; 5. Nar; 6. Bard; 7. Aden- 8 Carbon; 9. Horde; 10. Den; n. Bar 12. Rond; 13. Hen; 14. Bach; 15. Bode: 16. Boer; 17. A.B.C.; 18. Bond; 19'. Hond; 20. Dor; 21. Dra; 22. Benard; 23. Bron; 24. Broche; 25. Rad; 26 Hoed; 27. Raden; 28. Ranch; 29! Rand; 30. Eb. B. RODENBACH. Vraagstaartje. Een spannende roman van GLADYS SYDNEY Neem een keukenvloer altijd nat of vochtig op stof in een keu ken is zeer onhygiënisch. Werkjes als schoenen poetsen, drogen van wasgoed, doe men bij voorkeur buitenshuis. Gevaren van Electriciteit In de eerste plaats wees voor zichtig, zorg er voor, nooit met natte handen een schakelaar of stopkon- takt aan te raken. Dit geldt ook voor de fittingen in de lampen e.d. Daarin schuilt een groot gevaar. Verder moet go nooit trachten iets te herstellen aan een of ander elec- trisch apparaat, alvorens ge dit hebt uitgeschakeld en dc stop bij de me ter hebt losgedraaid of uitgenomen. 's Middags, in de bus naar Isling ton, ontmoette ze Maxime. Hij was terug bij Eleonor geweest en ver keerde in de beste stemming omdat ze hem 20 pond in de hand gestopt had. Hij stelde zuster Agnes voor aan Higland-square uit te stappen en te voet naar Dunkey-street te lopen. Zijn geld had hem nog praat zieker en zelfs roekelozer gemaakt, want hij wou per se met haar een drankhuis binnen gaan - waar zij natuurlijk niets van weten moest en hem zijn studentikoos aandringen dan ook gaarne vergaf. Maar hij scheen zich wel voorgenomen te heb ben op de een of andere manier zijn twintig pond te verkwisten en het was hem aan te zien dat hij het zeer op prijs stelde, dit samen met Agnes te doen. Je moest eens een halsketting- je of een armband hebben, zei hij plots Jack, die anders nogal galant is, moet wel vergeten zijn dat je ook tot het ijdele geslacht behoort Wat denk je van dit hier Hij bleef voor een juwellerszank staan en wees op een prachtige arm band. Alsjeblieft riep ze uit en meen de snel door te stappen, maar hij hield haar bij de arm terug en voor ze er zich bewust van was, stonden ze reeds in de winkel en had Maxi me gevraagd om de armband te zien. Het was een prachtig stuk, met een gekrulde A er in gegraveerd en ondanks het feit dat de prijs der tien pond Maxime wel wat zwaar op de maag kwam, verklaarde hij toch flegmatiek dat het in orde was. De juwelier moest 0e armband niet eens in het doosje terugleggen, maar met een plechtig gebaar schoof Ma xime hem Agnes aan de arm. Als bewijs van mijn vriend schap, fluisterde hij, maar toen haar ogen ietwat verschrikt naar hem op keken, voegde hij er haastig bij en omdat je mijn broer zo goed ver zorgt... Hij liet zonder zuchten zijn twin tig pond wisselen en opgeruimd stapte hij naast haar verder. Hij ging nochtans niet mee het huis binnen, maar verklaarde dat hij zijn namiddag in het park ging door brengen. Ze moest er Letty alleen van verwittigen dat hij vroeg wilde soeperen, want dat hij nog vanavond naar Oxford terugsporen moest. Zuster Agnes ging eerst de boe ken in de bibliotheek terugleggen en toen haastte ze zich naar boven. Juist een half uur ben jc over tijd, glimlachte Jack, toon ze zijn kamer binnentrad. Ik werd wat opgehouden, ant woordde ze vlug Hoe gaat het Goed Och Jack, ik heb goed nieuws. In Amerika is er een pro fessor die een middel gevonden heeft om kinderverlamming met succes te bestrijden. Dr, Wilson vertrekt bin nenkort naar Amerika en zal hem spreken. Misschien kan men je nog genezen. Oh, wat zou dat heerlijk zijn voor je. Zijn ogen glansden oven en hij haal de diep adem. Toen schudde hij het hoofd. Er hebben me reeds zooveel -specialisten behandeld, zei hij moe deloos. Niemand aan me helpen, Agnes... Dat zeg jij Maar als je de werken van prof. Westhampton gelezen hebt... Een ogenblikje, onderbrak hij haar plots en greep haar arm, waai «Je mooie armband aan schitterde. Hoe kom je aa ndie armband Het is de eerste maal dat ik jc een sieraad zie dragen... Ze bloosde fel en sloeg de ogen neer. Wel, aarzelde ze, ik... Ze zweeg verward. Maar het duurde maar een oogenblik. Toen hief ze het hoofd op en keek hem vast in de ogen. Maxime kocht hem mij, bekende ze met licht trillende stem. Maxime herhaalde hij, terwijl een dodelijke kleur over zijn gelaat trok en zijn ogen vreemd flikkerden. Ze begreep plots dat hij er meer achter vermoedde, dat hij er wel licht een avontuurtje aan vastknoop te en dat deed haar pijn. God, hoe verlangde ze er nu naar zijn handen in de hare te nemen en hem alles te bekennen, hem haar hart te ope nen en hem te zeggen hoe lief z? hem had. Maar het mocht niet. Hij mocht niet weten wat ze diep in iiaar hart voor hem voelde. En waarom kocht hij hein voor jou vroeg hij hees. Omdat ik je zo goed verzorg, bekende ze fluisterend. Hij keek haar scherp aan en barstte dan in zo'n schel lachen los. dat de tranen haar in de ogen scho ten. Langzaam richtte hij zich uit zijn zetel op en weerde haar af, toen zo hem helpen wou. Op zijn stoa leunend en hevig bevend stond hij voor haar cn bijtend klonk zijn stem, als hij haar toefluisterde Hij moest je dit niet kopen, want je zegt zelf dat je me zo goed verzorgt uit beroepsplicht, uit mede lijden, nietwaar Zc was niet in staat te antwoor den. Haar gelaat was nog bleker dan het zijne en ze beefde wellicht ook heviger dam hij. Maar hij kocht je die armband om een andere reden, vervolgde hij hijgend. Je bevalt hem, dat is het. Je bevalt hem Toen zonk hij in zijn zetel terug, terwijl hij zich op de lippen beet en de vuisten tegen de slapen drukte. Zijn schouders schokten licht en het leek of hij snikte. Hem zo te zien zitten, sneed Agnes door het hart en in een plotse opwelling, zon der zich te bedenken, trok ze den armband van haar arm, zodat hij op het tapijt viel en in den hoek dei- kamer rolde. Met een ruk hief hij het hoofd op en biikte haar niet-begrijpend aan. Maar dan scheen het langzaam tot hem door te dringen, waarom ze het gedaan had en hij deed een tweede poging om zich weer op te richten. Agnes fluisterde hij. Waarom Maar ze schudde het hoofd en glimlachte er over heen. En die glimlach brak als 't ware de span ning tussen hen. Hij ademde zwaar en wreef met de hand over het voorhoofd. Wat ben ik dwaas hoorde ze hem mompelen en luider zei hij Als je me de werken van die Ameri kaanse dokter eens wou tonen... Ze liep de twee boeken halen en ze rnoest hem alles uitleggen wat hij niet begreep. Ze praatten weer ge woon met elkaar, ondanks het voor valletje van daarstraks, en haar woorden klonken zo betrouwend en zeker dat hij langzaam aan de over tuiging kreeg dat zijn ziekte nog ge nezen kon worden. Dit besef over weldigde hem een ogenblik zodanig dat hij haar vroeg om dadelijk dr. Wilson op te bellen. Heb nog een maand geduld, «ja» glimlachte ze. Dan zullen of «neen» weten. Hij kon zich eenvoudig niet voor- f-tellen dat hij weer zou kunnen gaan en lopen als andere mensen. Het zou een gans ander leven voor hem wor den en bij die gedachte voegde zich het beeld van Agnes. Hoe zou zij dan tegenover hem staan Misschien zouden ze vrienden blijven, of mis schien zou ze met een warme hand- druk ,Yan hem scheiden Hij kon zich zijn leven zonder haar niet meer indenken, maar ook hij begreep dat er voor hem geen geluk weggelegd was; want beter nog dan zuster Agnes zag hij in dat ze elkaar niet mochten liefhebben. Wanneer de avond viel. wenste hij bij het open raam te zitten naar de stille straat te kijken. Agnes schoof zijn zetel bij het venster en sloeg een wollen sjerp om zijn hals, om dat de avondlucht nogal koel was en hij wel kou zou vattea En ter wijl ze de sjerp onder zij.» jas stopte nam hij plots haar vingers in zijn hand en bracht ze met. een eerbiedige beweging aan zijn lippen, - Hoe moet ik je voor alles dan ken,- prevelde hij.. Een diepe blos kwam haar op de- wangen en ze glimlachte stil voor zich heen. - - Het is toch niets bijzonders, gaf ze dan zacht ten antwoord. - - Neen, zei hij en zijn stem had ineens een harde klank. Je doet het toch slechts uit... (vervolgt).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koerier van Aalst | 1948 | | pagina 2