t
li KIEZINGÊN.
Dn drij Wegen. - T Artikel.
fel 1882.
Zondag 1
Drie-enTwintigste- Jaargang^
Jktëi,vèa$;;.
®>cösöienst, - Uditetlftnït - onjljctö
JAN CLEBSEil
laatste Binders van Vlaanderen,
10
Bureel, Achterstraat.
Gowseue AaBoncen: 20 centiemen per regel. Annoncen op do Tweede Biadfcyl* Ȏs?I
0 cent. den regel. Berichten onder 't Nieuws, 1 frank den kleinen regel.
Eu
HET LAND
6 fr 'sjaars. vooraf betaalbaar. Inschrijvliysn w »r*li -»a a
genomen, rechtstreeks bij ons of door post o bri s i
VAN AEL:
LOOPENDE NIEUWS. Te Mechelen hebben
ze 500 kiezers gedwongen hun brief ken te doen ken
nen... En dat zou goedgekeurd worden! Morgen,
zondag en overmorgen maandag is er te Gent groote
Vlaamsdie Kennis, ten profijte van de Vrije Katho
lieke Bewaarscholen; want tot op dc kleine kinder-
kes wilt d« Geuzerij dwang plegen en in die reine
hertekes, bederf gieten. Morgen, zondag gaan er
van ons Stadsgenoten naar PAMEL, een Concert ge
ven voor de Katholieke Scholen, te naaste zondag
gaan ander Aalstersche Hoeren een Feest geven voor
't Vrij Onderwijs te Opdorp. Eere, lof en dank aan
al die achtbare lieden! En maandag is er t'AALST
Groot Concert en Vertooning, ten profijte van T Vrij
Katholiek Onderwijs; liet wordt gegeven door heeren
uit Brussel en door Stadsgenoten. Te Verviers is
inde Normaalschool, waaruit d'officicele Meesters
komen, er is daar 'ne Professor gestorven, als soli
dair; en opzijn graf las'nen anderen oflieiéelen een
diskoers en zegde daar, dal die Professor zijn dood,
als exempel diende aan de scholieren, om vast te
blijven in hun overtuiging... Ach, wat gaal die Li-
beraalderij rap vooruit! En hoe durven ze dan nog
in die ofliciéelc scholen denCatechismusIceren! Nooit
hebben de meesters aan 7 stuivers daags, schooneren
Judaskus gegeven. En 't is Beloken Paaschdag! in
veel Parochiën is de Paschen een ware zuivering ge
weest, in de steden ziet men langsom meer, dat de
liberalen, geus wordende, gansch goddeloos zijn en
dieper vallen dnn d'heideaen; want dTIeidenen aan
baden nog cenige wonderen der Schepping, terwijl
de Vrijdenkers en Solidairs, daar als monsters van
ondankbaarheid en stommigheid, de samenleving
bezoedelen; ja, bezoedelen is't recht woord; want
ziel hun leven na, menschen, en gij bijzonderlijk,
Ouders, ziet't leven na dier groote Vrijdenkers en
Solidairs: Pouah! 't is al walg en vuiligheid't is. al
overtpappe'.ing der weerdigheid van den mensch: Als
jonkman, allesieeht achternaIoopen; getrouwd zijnde,
nog onder de wijverij doen, gel ijk er de levende exem
pels zijn te Brussel, Gent, Antwerpen enzoovoorts.
Men zegt dat er t'Antwerpen Feesten gegeven worden,
voor getrouwde geuzen en geuziunen en die oprechte
zwijndcrijen zijn... Aeh, worden die lieve kinderen
opgekweekt om in zulk modder te zinken! Liberale
Ouders, "t i; nu vakantie; beherügttoch uwen intrest;
NOOIT heeit een Ouder spijt gehad van zijn kmders
op katholiekeCollegiënen Pensionnaten gedaan t'hcb-
ben; NOOIT heeft een civiel Colleg-o of pensionnaat
goede go.oigen opgeleverd... En als'ne keer d'on-
deugd in huis is, dan is alle ware vrenyi^ie
uaar d^n dipo. "t Zijn de slielinuus van Gent dié
klagen; wat willen wij zeggen? 'ue Mensch kan toch
maar met zijn twee handen geven; 't is dat stom Go-
vernement dat alles naar de palolten brengt; en die
slechte gazetten van Gent tempeesten altijd op die
Kloosters; maar ten tijde dat Gent een Christelijke
Stad was, met een Christelijke Regentie, met Sche
penen die alle dagen Mis hoorden, er bestond geen
florantiger stad in de wereld; dat zijn historische
DAADZAKEN, en geenen stofpraat, gelijk als de li
berators afgcyen. 't Gazetje voor Iedereen van
Gent zegt het zeer wel: als de Kiezers aan die stomme
governementele geldverkwisting geen einde stellen,
op den duur zal 't zijn zelvon verbieden; maar alsdan
zal Belgenland plat geruim Td zijn... Onthoudt dat
welAls er somtijds over een Bestuur geklaagd
wordt, er zijn er die zeggen: Men kan toch voor elk
niet wel doen... 't Is waar; wel doen voor elk, kan
niemand; maar recht doen, kan elk. Peer Van
Humbeeck gaat aan deschoolkinderend'ontleedkunde
doen leeren, perfekt! Hij riskeert nu nog uit Aalst It K- Daarom, orde en vrijheid en gelijkheid!
lokkeu den Professor der Akademie voor d ontleed- Aan d'neeren Gekozenen, hun volle recht, maar
kuilde. Op één week zijn in New-York 15,0ti|)*rtok de Kiezers onder geen juk gesteld, opdat de stem
landverhuizers aangekomen. Als 'tzoo voortgaat, zal ^."Van ons Arrondissement, krachtig, doelmatig en een-
Amerika moeten beginnen te verhuizen naar Europa. ï-Jrachtiglijk in de Kamers weêrklinke.
Wat zegt ge daarvan, generaals Brialraont en
Eenens, die begint dikke boeken te schrijven van uw
Mititairderij? In Engeland is de jaarlijksche revuo
l)t kaarten op tafel.
Wat valt er tc doen?
Den Pot.L inrichten; dit bolwerk tegen alle koterie
geweest voor 24,000 man Vrijwilligers; daarop mag ,wist; d= Voortoog Steaming die allejonkie-
J tons wegneemt, alle looperij verijdelt, en Gekozenen,
nog geboft en gelikt worden, maar een revue doen,
'andidaten cn Kiezers nevens malkaar; elk in lijn
voor jongens die gedwongen worden, die half razend I cchti op Jen breedeo effen weg plaats
van wanhoop naar de kasern komen, aliadat is De Voorloopige Stemming gelijk t'Aalst in de Kie-
zoo milt honorabel als l leven der geuzen Peltzer. tjng voor jg Gemeente, met deze verbetering, dat
En als e.en stuk van resistance, werpt generaal Brial- 'bet Komiteit geen Kandidaten zou voorstellen, maar
mont op, dat er voor den oorlog van 1870, Vrijwil- Jat elke groep van 3o ot 40 kiezers dit recht jou heb-
Iigers waren gevraagd en maar 260 zich hebben I.fin... Ach, op zulke wij-.:, cr ware geen klacht meer
aangeboden;'ne koeiwachter kan daar op antwoor- j't« doen, en dc Katholieke Gezindheid zou van jaar
den, dat het alsdan de geschikte tijd niet was om 'ot jaar, in sterkte en eendracht aanwinnen.
Vrijwilligers te vragen; daarbij de behandeling van Zekerlijk, om daar te geraken, er zou sacrificie
den Militair zou moeten beter zijn; dat de generaals Moeten gedaan worden van een zeker voorrecht, ver-
'ne keerden raad volgen derAntwerpsche Heeren, en
ge zult van 't eerste jaar af, door Vrijwilligerij een
groote verzachting zien van de Bloedwet. Doch er is
0 wil bij; de Militaristen willen tot het alleman-Sol- 1
daat komen, zonder nut en zonder rede, zelfs met
gevaar, gelijk M. WOESTE zoo wel heeft bewezen in
zijn brochuur van 1872, alswanneer hij toonde dat
50 a 60,000 man voldoende waren. E11 't is nu rond
de 120,000 man. Te Ledeberg duurt 't proces
voort tusschen den Burgemeester en den Gemeente
ontvanger.
Juni Juni Juni
Dc Groote Kiezingen
Och, dat de Katholieken toch oppassen!
Van die Kiczingén hangt veel al!
Nu kan België nog verlost geraken;
Nog lerugkeeren tot de jaren van vrede, van iS3o;
Naar de grondwettige Vrijheden;
Naar de gespaarzaamheid in geld en bloed.
Maar, in Juni verloren;
Dan komen er wetten van konklefous en dwang,
van ijselijke VERPLICHTING jegens Gemeenten en
partikuliercn....
Ja, die groote Kiezingenl
Is 't een WATERLOO, dan eindigt die booze en
stomme oorlog, tegen de Pu.0..iiijke en Godsdien
stige Vrijheid!
Is't esn WATERLOO, dan kunnen wij terne vt'
iflinZPt* -w'aii-'- der Vaderlandse!"
nicu...
Anders, aan den stcert van 't rampzalig Frankrijk
zullen wij al hollende en bollende, geblutst, geplekt
en gebuild, naar een wanordelijk Republikskcn trek.
ken. Een Republiek in i83o ware misschien een wel
daad geweest; een Republiek, door die Jansons, Ro
berts, Van der Kindere enz. zou een oprechte ratterij.
'ne wreeden doodendans zijn.
Dat dc Katholieken toch oppassen!
Veel handen maken licht werk!
Dat al die iets te zeggen heelt in 't Gcntsche ot
elders, waar strijd is, dat hij zijne plicht kwijte: geen
werk zoo goed, als 't geen de meester zelf doetDat
elke katholiek zegge: Ik ben daarmee gelastNa-
mate de kiezing nadert, zullen wij verscheide manie
ren van werkingen aanduiden.
EN ONS ARRONDISSEMENT!
Vrijgevochten
Geen Geus zal hier ongestraft op 't kiesplein ver
schijnen
Nogtans, niet geslapen!
De slag moet verpletterend zijn!
kregen door den tijd. cn waarbij r 314 of i5 Kop
.tuk!: en om zoo tc zeggen blindelings door g'heel't
IC ezerskorps gevolgd moeten worden.
Daarbij, in geval die Heeren niet gekozen worden,
:n tar aangeduid, volgens goeste en belielte en dat zij
tanblijven voor hun leven, dan veroorloven wij ons.
zulks cene onwettige alleenheerschingte noemeh, een
zaak die revolteert en moet revolteeren.
i Ei zijn dus twee wegen
1 De macht van 't Komitcit behouden, maar dan in
alJe geval, moet er voor deszelfs leden een geheime
kiezing zijn: Een proclamatie beteekent niets! «Men-
heeren, we stellen dezen heer voor, zijt ge kontent!»
Wie zal daartegen opkomen? wie zal dien Heer daar
aubliek affrontéeren!.. Neen, in alle geval, eenkiezing
ïn elk kanton voor 'nen afgeveerdigdenbij 't Komiteit
:n gezegd voor hoeveel jaren.
Maar dc breede, rechte, effenc vrije weg blijft tocb
altijd de Poli ol Voorloopige Stemming.dat elke Kie-
ier in de voimacht van zijn recht, over zijn Mandata
rissen oordcele.
Met betrouwen dusde Groote Kiezingen aigewacht.
1 Er is in ons Vaderland veel kwaai en onrecht, er
Jordt wraakroepend misdaan, en de bLsfemiën der
deerde Geuzen uit de Kamer klinken wreeder en
boozer, dan 't grol en krakend gevloek uit kaberdoe-
isn en kavccten; doch gelijk de BlEN PUBLIC deze
week schreef, cr is in ons Land ook veel goed: al die
Katholieke Scholen, voor welke gewerkt, geleden en
'iCitcrkes (tanken God en aanroepenYijn berm.
hertigheid; cn wie is er van ons, die voor het Vrij
Katholiek Onderwijs niet gestreden en geleden heelt?
Ja, we mogen, doch in nederigheid, voor den Hemel
en voor't Menschdom getuigen, dat de Katholieke
Belgen op d'hoogte geweest zijn van den toestand;
dat Ons Heer ook aan Satan mag zeggen: Hewel, ik
heb u nu op de Belgen laten vallen, zijn ze mij niet
getrouw gebleven? te mcerdcrcndeele toch?
En dit alles inziende, we mogen vast betrouwen
dat ons Belgenland zal gespaard blijven en bijzonder
lijk in 't Roomsch-Katholiek Geloof behouden, en
niet overgeleverd, tot straf, aan den eenenof anderen
vrecmdenol inlandschcn Dwingeland. Onderlusschen
geen middels verzuimd; eendrachtig gewerkt, zonder
ander inzicht dan de verheffing en de zegepraal van
de Bewarende en Katholieke Grondstelsels.
Sedert30jaur.de Lasten vermeerderen, de Vnjhcdcn
vermiuderen eu al Jcouil er een katholiek Ministerie, w;j
hebben relaas, stilstand, maar GEEN VEBBETEHNIS
Achtbare Kiezers, dit komt omdat de Vertegenwoor
diging do krachtige weerklank niet ia van hetgeen Ltd.
wenscht en begeert.
Geëerde Lezers, gij kent do geschiedenis van ons Ya-
dcrlund; van iu de 13* 14* eeuw, is er 'ne strijd geweest
tusschen 't Volk. dat zucht naar Recht eu Vrijheid, en
tusschen de Graven, Hertogen eu Koningen die gedurig
hun macht en hun glorie willen verme» nier. 11
Ja, we zien liet nog op onze tijden, dat de Keizers en
Koningen zelfs hunne macht willen uitstrekken tot over
geestelijke zaken, dat zij wetten willen voor m Iu\. ven
tegen de Maatschappij gesticht door den Zaligmaker
zelf.
'feu uilen tijde zijn in d'Hoven netten gespannen, om
de Gekozenen van 't Volk tc verlammen, te vaugco, oj>-
dat zij de grootste lasten zouden stommen eu niet te hard
Bchreeuweu als 't Volk genepeu ongepluimd wordt.
In 't jaar 1330 is er den Koning een al te groote macht
gc-gev< 11 mei hem toe te laten van de Ylinisl- rs te benoe
men zelfs buiten de Kamer, eu deze naar willekeur nl'to
stellen. Korts nadien is die macht nog merkf-Ljk ver
groot, met de benoemingen vuu Burgemeesters m S iic-
peueu aan do goedkeuring van den Kouiug over le h.ten.
Er is nu inaur een schuim meer van gameentevrijiieid;
reeds zijn de Gemeente-onderwijzers olliciéelo mannen;
de Stad cn Prochieinagbetaleu, doch heeft over d< schoot
niets te zeggen; een nieuwe wet ligt gereed 0111 de Ge
meente ontvangers en Sekretarissen ook oHicicel tc ma
kenwaarom zou men later ook van de Burgemeesters
eu Schepenen, geen civiele en ofliciéele Bedienden ma
ken?
Eu dut gebeurt altemaal, grootendeels door de schul l
vau ou8, Kiezers,omdat wij de macht,ons door de (iiond-
wet verleend, niet gebruiken, omdat'wij ons lat 11 over-
prateu eu geen vaste conditiën maken met d\ i> eren wel
ke wij iu onzen naam, naar Brussel zenden.
Laat ons toch vrij eu manhaftig zijn; laat ons toom 11
dat er nog Belgisch bloed in odb aderen vloeit, dat wij
vrije mauuen zijn, katholiek ja, katholiek (ottei d -od.
maar die toch hun vrij woord durven zeggen cn opstaan
tegen het regiem van pluimerij en verdrukking.
Met de liberalen en doctrinairs, volgen wij den eer
sten weg; lasten en verdrukkingen! slavernij en zede-
bederf! Alle kind, gedwongen scholieren ulie jonkheid
gedwongen soldaat! Van 400 fr. is de prijs der renipla-
^autcn tot 1600 fr. geklommeuen degener.mls mompdoa
tusscheuhuu knevels: Weldrageeurempia<;«< ring mee;
Alle jonkheid ouder 't plat van onzen sabel
Met d'hTmaimeu en de llauw katlioliokcn, met de
katholieken van eer eu geld, die meer naar d'oogcn van
den Koning zien dan naar huu Kiezers en hun Volk, met
deze worden wij in slaap gewiegd, op den weg,
weiken sedert 2o jaren is gevolgd! D'iioud op 't her',
Burgers, Landbouw «-c, Voile, is da' wa r ot
tiütwii - t»<H- ,j», JT'-vu
djjirëttiCgttHtrUen, dat de Katholieke slinistetiön niets
konden nekemen? mets, tct vermindering van Jasten?
niets, om 't Goevernement een ander lichting tc d.ien
aauuemcn
Ach, ouzeeer, ons eigen belang vraagt het, g" zi t
toch wel, achtbare Ouders dat meu vau uw zoons uil
kanonvleesch maken; ge ziet wel dut dit officii i ouder
wijs en die Centralisatie ons op esn droever baantje
brengt, dan iu l82ö eu 1829. (ie ziet toch we! dat die
landopeterij door budjets van 4o a fni miljoen 'sjaurs,
een stelsel wordtendat men bezig is ons allen le binden,
te verknopen eu te lev reu.
Op dan Kiezers! niet gevreesd en manhaftig gespro
ken! zelfs uit plicht vau Katholiek, moeten wij onver
saagd zijn. want 't katholiek princiep mag geen blind
doek ziju voor ons oogen, geen prop voor onzen mond!
't ware een bias Dm ie tegen den Hemel! Er zijn eenige
groeten die prinsmuilen eu ons nadeel zoeken te Hoe»,
omdat wij d'nchtbare Kiezers opwekken om den rdcu
weg te betreden, den weg van Recht cn Vrijheid van
Herstellingen Verbeternis! Doch, 't is oen heilig» plicht
welke wij volbrengen; zelfs al zegepraalden dc Katho
lieken, blijven zij op den tweeden, lauwen luli'eu weg.
zij zullen niets, niets profiteereu.
of dc
verhalen uit den Fransclien Tijd,
naar het uitgebreid werk ran S. VAN DER GUCUT, Kunstschilder
ie Aalst. 44' Vervolg.
XL1II. VIEN ROEBELS, nader bekend gemaakt
Dc herberg De Pelgrim te Teralleren wasbijzonder geschikt voor
sluikschurkerij: verre genoeg van de Dorpplaats gelegen om vele
waakzame oogen te bedriegen; met den voorgevel aan den aarde
weg eu langs den achterkant, dicht aai 't gebosch. Wijd en zijd
was 't goed bier van baas Roebels bekend, en bijgevolg kwam cr
's zondags gewoonlijk veel volk in zijn herberg, bijsonderlijk 's ach
termiddags na de Vespers. Bij zomerdag verlustigde men zich met
bollen cn 's winters werd er herdnekkig gekaart, 's Avonds trok
eenieder zeer tijdelijk naar huis om 's anderdaags voor den opgang
der zon het bed te verlaten, ten einde bijtijds den stal te bezorgen
en naar't veld te trekken Binst de week, als er geen bijzondere
feestdag is of geen Uitvaart, dan blijven de Boeren gewoonlijk uit
d'herbergen, en dit vermaak komt des te lustiger voor, als men er
eenige dagen van beroofd is geweest, binst g'heel de week dus zou
men niemand in den Pelgrim aangetroffen hebben,dan bijtijds,doch
zeer zelden een reizende passant.
Vien Roebels had bij de Boeren 'ne zeer goeden naam; hij was
toch zoo christelijk in de kerk en zoo vriendelijk aan zijn kalanten;
hij bedroog Ons Heer in den schijn, maar de menschen in jerdaad;
en de menschen die niet beter wisten, dikwijls ziende boe de zoon
van baas Roebels zich zoo menigmaal in den drank vergaat, zij be-
kloegen hartelijk den vader, die zijn zuur gewonnen penningen zoo
ellendig zag verknoeien, nog niet genoeg van een gebrekkelijk kind
111 huis te hebben. Baas Vien liet klappen en hielp klappen, want hij
won meer geld met zijnen bedekten handel dan iemand wel kon
peizen, en al was Koben den bultenaar 'ne verkwister,Vien spaarde
t eten uit zijnen mond, zoo zegde men toch. vergaderde veel kroon
stukken en kon van tijd tot tijd in 't omliggende een stukje land
koopen.
Wij moeten dien Vien nader beschrijven, want 't was 'nen aardi-
gen vent en een uitzondering bij veel ander guiten. Een soort van
vrijdenker was hij; bij de Binders zijnde, spottende met Kerken
Geestelijk, met de Goddelijke Diensten, welke hij schijnbaar zoo
devotig bijwoonde; Vien lag gedurig in strijd met het yde gebod;
nogtans,bijgeloovig dat de schelm was, bijgeloovig en bevreesd van
tooverheksen cn spoken, den end v.as eraan verloren; vrouw en zoon
schoren dikwijls ondereen den gek met deze bijgeloovigheid, maar
Vien Roebels verstond op dit punt geen lachen.
Het was juist denzclfëen namiddag als wij Doctor Du Bien en
zijne dochter Florida bij hunnen Pachtei te Masscrrun vergezelden;
dezellsten namiddag als Notaris Vosselaer met Sprietvlechter en
La Marche de laatste maatregels namen voor den aanval der Post
maal; bijzonder warm en aangenaam was 't weder cn baas Roebels,
die volgens gewoonte een uiltje was gaan vangen, wérd wakker en
ging in de gelagkamer bij zijn vrouw, die bezig was met spinnen.
Hij zette zich neer, keek eens rechts en links en vroeg verdrietig:
Trien, waar is Koben? is hij misschien weêral op de lappen? Ko
ben is op den zolder, wat gaan slapen, antwoordde de vrouw, zonder
haar werk t'onderbreken; gij kunt immers wel denken dat hij zich
heden niet zal verwijderen; 't is den veerticndaagschen donderdag,
en hij weet dat hij mij dezen avond moet helpen om 't eten gereed
te maken. Zooveel te beter! zie, die jongen doet mij veel verdriet,
maar t is een ongelukkig schepsel; Vvare hij gelijk 'nen andeie
mensch, ik smeet hem aan de deur.
Zoo sprekende deed hij zijn pijpje vuinsen. nam zijnen gaffelstok
en zegde: Ik ga eens zien tot op de Plesj, bij bakker Crilles, de
vent die mij nog eenige hon ierde mutsaards brandhout heelt afge
kocht. (Want Vien deed onder den mutsaard). Maar Vien, sprak
de oude, den bakker waarvan gij spreekt, is van over drij dagen
subiet gestorven en reeds bcprj/en. Dit weet ik zoowel als gij,
Trien, en nog meer, bakkerC'illis heelt mij komptant betaald,doch
vermits hij er waarschijnlijk aan zijn vrouw niets van gezegd heeft,
ga ik eens zien van mij door die goede sloor een tweede reize te doen
betalen. Tien gulden is toch wel de moeite weerd, om eenstot daar
te gaan kijken! Zekerlijk, man, sprak de Bindersvrouw, g'hebt
gelijk, 'ne mensch mag nooit een occasie verzuimen die winstgevend
is. maar zijt toch niet lang weg. - Neen, 'k zal voor den avond
thuis zijn;ende verachtelijke cn lafhertige schelm trok den huize uit.
Het is een van ouds gekende waarheid, dat God, dc Rechtvaar
digheid zelve, zulke menschen haat en even als alle bedriegers,
worden zij nog meermaals door hem op deze wereld gestraftVien
Roebels, ge stapt daar blijgemoed, om een weduwe tc gaan bestelen;
maar wist gij wie u bespiedt, en wie juist eenige behendige goochel
toeren kent, om u van schrik te doen zinken Vien Roebels, ge
denkt hoe het best aan boord te leggen om de bakkci s weduwe baar
geld af tc luizen, maar anderen, scherper dan gij, spannen hun
hersens tegen u! zwicht u, schelm 1
Vien opent zijn deur en cr springt iemand de baan op, iemar.d
die alles afgeluisterd had. Vien kijkt op en zietniemand anders dan
een arme schocier, moei en mat, leunende op '11e stok, en die oot
moediglijk een aalmoes vraagt; ware ef Volk omtrent, Vien Roebels
zou iets geven, maar nu niet: Ik moet ook werken om mijn brood,
zegt hij, cn vervoordert zijnen weg. Eenige stonden nadien ziel hij
om, de schooier is verdwenen, maar op weinige schreden achter
hem, ziet hi: 'ne vent komen aangestapt, die hem weldra ingehaald
had en als een oude kennis toeroep,"; Dag baas Roebels, rchoon
wcêr, vandaag nic waar? Overhcciiijk wéér, antwoordt Vien en
dc onbekende stapt cm voorbij, 't Was 'nen aardige kerel, g'heel
in 't zwart gekleed, maar tot den draa.i versleten en met 'nen hoed,
roest van ouderdom cn op veel pbiatst; gebiutst; hij had 'nen bri
op den neus, een pen achter d'ooi en onder den arm een brievcn-
tesch van zwart leer. Vien Roebels moest lachen als bij die zonder
linge personnage zag, peisde niet beter of 't was 'nen Deurweerder,
ging zelfs 'ne stap door om hem te volgen en als hij kade op de
Plesj,d'herberg Den Appel zag ingaan, dan bcvesligdehij zijn u e,,.
zeggende: Ja, 't zal 'nen deurweerder zijn! De baas uit Den Appel
is al lang 'nen Joebberaar en 't gaat er mcè opgeschept zij
Rechtover die herberg was de bakkerij-Crilles, Vien stapte den
winkel in.
De bakkerinne lag met d'elleboogen op haren toog en den kop in
d'handen, diepzinnig te peizen op haren toestand van weduwe met
twee kinderen; bakker Crilles was een werk- en spaarzame man ge
weest en had aan zijn vrouw een gckalandeerdc bakkerij cn kruide
nierswinkel overgelaten, benevens'ne goeie stuiver geld, doch op
verre na niet genoeg om te leven; en in zulkegevallen, alsecn jonge
echtgenote haar medepaar verliest, er is veel rede om diepdenkende
en droefgeestig te zijn.
De valschaard uit Den Pelgrim toonde groot medelijden met't
mensch, sprak op treurigen toon van den overledene, die zoo schie
lijk was weggerukt; korts na 't leveren der mutsaards, sprak Vien
Roebels, welke hij zelfs den tijd niet heelt gehad mij k betalen!...
(O gi valsche verdrukker van weduwen en weezen, Ons Heer zal u
wel vinden!)
Zoodat ge nog niet voldaan zijt? zet de vrouw.
Ach neen.... maar er is geen haaste bij.
Al gelijk baas, elk heelt geernc zijn geld.
Doe dit later op uw gemak, bakkerinne.
Eeniegelijk is geernc voldaan, baas.nEn zonder ccnig achter
denken ging de bakkerinne naar hare geldlade en betaalde nogccris
den schelm. Ondertusschen was de broederder bakkerinne in den
winkel gekomen, cn onder 't spreken van 't een en 't ander, kwam
men op 't kapittel der mutsaards; de man, ook bakker, kocht voor
zijn rekening een goede hoeveelheid mutsaard; men kwam er
voor den prijs, doch Vien moest in den Appel rcchiovcr.lv.ecponc.i
bier ten beste geven, hetgeen l ij gewilligii|k aannam.
Baas Vien had een ruime tijd met dcbakkeiinnc gedoleerd,
't was 'ne mensch van jaren en lang van stiel; ook 't koopen v .nL. u
mutsaard had een zeker tijdje geduurd, zoodat dc achlermidd; g ai
ver geschoven was, als zij in Den Appel hun twee potten bier gingen
opdrinken. Daar begon men te rooksn crue tateren, gelijk ive: in
zulke gelegenheid gjat en Vier. was bijzonderlijk in zi. c.,:
omdat hij zulke goel affairens had gedaan. Er was r.iema. i.i
Appel, als 't Volk van den huize, cn 'ne vent die. jp ziju uiicni; 'e
zien, moest 'nen beestenkoopman ziju en die met zi i .n .-.uj op de
tafel lag.
«Dien vent zal niet moeten gewiegd worden, zegde Vi.. Roebels
cn te dezer gelegenheid vertelde hij aan den bakkeren aan den bjas
welken vlezen apostel hij ontmoet ha.i in '1 z vau gekleed. G'hebt
hem toch ook gezien, zegde Vien, hij is hier binnen ge vee I
Hier is deren namiddag niemand geweest, sprak de b ten
zij gijlieden en den vent daar!