onzer miskende Rechten.
Geen valsche getuigenis geven.
14
Jj tuning 6 Apt 1884.
5S^ ftiinrgung.
GODSDIENST. - VADERLAND. - VRIJHEID.
Vaderlandsch Verbond
»;.|1
t H. Bloed te Brugge.
Ccopenöe nieutns.
Vrijheid-Dwingelandij.
Wftt - «ebeu ij dNMMMMt
De Kamer.
Civiel Onderwijs in Frankrijk.
Concerts Yoor 't Vrij Katholiek
Onderwijs,
XI
naitssssaw»rfflirnziHacgLaKMBv .-»•*.*u\&xi&*r*&&\S2ïaa*F'vast*rx~mmnagas*
BUREEL, ACHTERSTRAAT.
Gewoone Annoncen 20 centiemen per regel. Annoncen op de Tweede Bladzijde
30 centiemen den regel. Berichten onder 't-Nieuws, 1 frank den kleinen regel,
HET
LAND
ABQNN'EMENTS-PRIJS.
5 Sr. 's jaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen
genomen, rechtstreeks bij ons of door post,of briefdragers.
YAN AELST
AALST, ZATLRDAG 5 APRIL 1884.
voor het herstellen
M
De eerste algemeene vergadering der leden van
het VADERLANDSCH VERBOND, zal plaats hebben
te Brussel, in de groote zaal van den Katholieken
Kring, 15, Wilden-Boschstraat rue du Bois-
Sauvage, achter de Ste- Gudu lak erk, op MAAN
DAG 21 APRIL, TEN 2 URE STIPT.
De leden van het VERBOND, die verlangen mede
te werken om onze miskende rechten te herstellen,en
wel namelijk om de SCHOOLWET VAN 1879 te
doen verdwijnen, worden dringend verzocht deze
vergadering bij te wonen.
EENDRACHT MAAKT MACHT! De eendracht tus-
schen al de katholieken zal hun macht en kracht ge
ven in den strijd tegen het liberalismus.
Het Bureel van liet Vaderlandsch Verbond
J. de Burlet, Burgemeester van Nijvel, Eere-Voorzitter.
Iaron du Fontbare, Voorzitter van den kring Concordia, te
Fumal, Eere-Voorzitter.
Lbo Collinet, Advokaat te Luik, Voorzitter.
Theodoor Léger, Advokaat te Gent, Onder-Voorzitter.
Graaf Albert de Robiano, Voorzitter van den Kathol. Kring
te Doornik, Onder-VQprzitter.
Oscar Cokmans, Notaris, Provinciaal Raadslid te St Truyden,
Onder-Voorzitter.
Arthur Verhaegen, te Gent, Geheimschrijver.
Franz Scholi.af.rt, Provinciaal Raadslid, Advokaat te Leuven,
Geheimschrijver.
Alfred Zwaenepoel, Advokaat te Brussel, Penningmeester.
Aug. Beckers, Voorzitter van den Kath. Kring te Brussel, Lid.
Georges Uelleputte, Eere-ingenieur van bruggen en wegen
te Leuven, id.
Ad. Verriest, Advokaat, Gemeenteraadslid te Kortrijk, id.
Van Steenkiste, Doktor, Gemeenteraadslid te Brugge, id.
Max Doreyb, Voorzitter der UnioD Cathoiique, te Luik, id.
Englebienne, Advokaat, Provinciaal Raadslid t Bergen, id.
Hendrik Descléb, Gemeenteraadslid te Doornik, id.
J.-B. Cor.Ntr, gewezen Senator, teS' Graven-Brakel, id.
Hamoir, Doctor, Provinciaal Raadslid te Namen id.
Slegers, Lid der Permanente Deputatie van Limburg, te Ton
geren, id.
Aug. Doucet, Advokaat, gewezen Provinciaal Raadslid te
Namen, id.
vu HitfCUC tfW» i
De goede Week, d'hcilige Week, de groote Week
Ga de wereld rond, in Pruisen, iu Rusland, in
Oostenrijk, in Asia, in Amerika, in Syberië, overal,
bij Protestanten en Schismatieken; ge vindt eerbied
voor de Goede Week, voor de dagen van 't Lijden en
de Dood van den God-Mensch
De Vrijdenker alleen spuwt naar die dagen. De
Vrijdenker roept met de Joden: Weg Christus en
Barrabas in eer en vrijheid! De ^Vrijdenker zal don
derdag visch eten, maar vrijdag op den grooten dag,
zal hij te Parijs, te Brussel, te Gent bijeenkomen, om
publiekelijk vleesch binnen te smullen. Aldus toont
de vuige Vrijdenker dat hij zich als dier verlaagt,
hij toont ook dat de Geuzerij en de Vrijdenkerij niets
anders is dan haat en vervolging tegen de Leering
Christi.
Verre van ons, al de liberale Landgenoten aan de
Vrijdenkers te vergelijken, maar 't is een droeve
daadzaak dat 't Liberalismus der groote steden, een
oprechte Vrijdenkerij is geworden al de liberale
Universiteiten en Athenées zyn kweekscholen ge
worden van Vrijdenkerij; veel officiéele Meesters zijn
Vrijdenker in de ziel; en wat zegde Leopold I van
de VrijdenkerijDat is, zegde, dat is de wilde bar-
baarsschheidEn wat moest de Chronique overtijd
bekennen van de liberale kinderen te Brussel Het
zijn, zoo schreef de Chronique, oprechte wildemans!
z'hebben van jongsaf woorden in hunnen mond,
waarovergróote menschen zich zouden schamen
De Goede WeekDe Week der PassieDe Week
voor Paschen! Eerbied aaaU! Mogende liberalen
die nog Christelijke gevoelens hebben, deze Week in
hun gemoed gaan, en overtuigd worden, dat in de
wentelingen der politiek, waar men van beide kan
ten de menschen vindt «et hun gebreken, driften en
euveldaden, dat de stroom toch altijd blijft, van den
eenen kant naar 't Christendom, van den anderen
kant, naar de Vrijdenkerij.
Dien kostelijken schatWat willen ze daar van Is er
iemand die klachten doet of in iets gehinderd wordt f
Zien wij hier weèral den helschen Godsdiansthaat niet
Yoor de pinne koinen
Sedert meer dan 1000 jaren wordt de kapel van het
H. Bloed door een Confrérie bestuurd de treffelijkste
Bruggelingen zijn Proviseurs van die Confrériezij om
ringen dit H. Bloed met eerbied en liefde. En nu komen
de liberale Ministers, dweers als helsche dragonders en
ze willen die Confrérie afschaffen, die Proviseurs alstel-
len en het Bestuur van die wereldvermaarde Kapel aan
een Kerkfabriek geven.
Aan een Kerkfabriek! waarom? omdat de Kerkfabrie
ken nu reeds onder de macht van den Staat staan, omdat
de Vrijmetselarij van zin is later de volle meesterschap
over die Kerkbesturen te nemen.
Schande, schande voor Belgenland
Do Commissaire special zit te Brugge.
Hij heeft den deurwaarder gezonden naar al d'heeren
Kapellemeesters.
Ze moeten de sleutels, de boeken, de schatten, ze moe
ten 't H. Bloed in zijn handen leveren, of hij vergt 100,000
fr. voor schade en intrest.
De kapellemeesters weigeren.
Er wordt geprocedeerd.
Zoo ziet men dat de Geuzen en Vrijdenkers gedurig
vooruitgaan, in hunnen razenden oerlog tegen al wat ker
kelijk, christelijk, godvruchtig en eerbiedweerdig is.
Soort bij soort, zei Uilenspiegel, 40 blinden uit En
geland zijn bij Leopold In zijn Paleis een Concert komen
A-iWii. EerlUkfce'.- m JOT
v -ch-XBtgen --- - v»anorcie brengt
tot iwist en tweedracht. 't Verplichtend Onder
wijs! Niet zonder r U De Haeme. in de
Kamers: De kantwerk- - -V een Nationale Nijver
heid welke de vreemde iaudoi. oiia benijden, men kriti-
keertde aanneming van jonge kinderen in die scholen,
maar wat zullen wij zeggen van hunne aanveerding in
de mijnen en fabrieken? Wat wij daarvan zullen zeg
gen? Dat het pijnlijk is en betreurensw.eerdig als men kin
deren van 9 a 10 jaar naar de fabrieken ziet loopen, om
er 13 uren daags te werken. Dat is een misbruik en een
schending van 't menschelijk geslacht. Dit misbruik zou
moeten uitgeroeid worden, zonder te kort te doen aan de
vrijheid en weerdigheid der Huisvaders. Te Gent
gaan de Socialisten een Meeting houden, maandag aan
staande, op welke Meeting zal verschijnen de vermaarde
Framboise Paula Minck, die aan haar kind de naam heeft
willen geven van Poudre, Dynamite, Revolution Deze
namen zijn in den Burgerstand geweigerd en tot nu toe
is dit kind niet opgeschreven. In 't zuiden van Frank
rijk is overleden de Hertog de Albany, zoon der Keunin-
ginne van Engeland'ne réele zieke manskerel van 30
jaar, getrouwd met de zuster der koningin van Holland,
reeds lang ziekelijk, zoo men zegt, de vallende ziekte, uit
een restauratie gekomen, gevallen en doodDe subiete
dooden zijn op onze dagen schrikkelijk menigvuldig.
Daarmee zal 't bezoek der Hollandsche Koninklijke Famj.
lie naar België uitgesteld worden. De Grenadierg
hebben 'ne nieuwen tenue en te Gent is er veel rumoer
geweest maandag voorden kapitein-kommandant J...
in de.rijke speelhuizen als Zeurder betrapt. Een onder
zoeksraad heeft hem schuldig gevonden en aan den Minis
ter van oorlog overgeleverd. De Graaf van Vlaanderen,
opperhoofd zijnde der ruiterij, heeft geschreven dat die
kapitein geen eervol ontslag mag bekomen. Wij roe
pen d'aandacht op 't verslag van 't Socialisten-Congres te
Rouljaixjmen zal erin zien, waar een ongeloovige meDigte
op uitkomt. De Katholieke Schoolpenning van Gent
lieett in de maand Meert rondgehaald 3700,33.
M. Thonissenis bijna genezen. De groote Markt van
Brussel gaat met den elektriek verlicht worden.
Antwerpen werkt eendrachtiglijk voor zijn vrije We-
reidiuiitoonstelling van 1885. De boeken van Con-
science-zaiiger zijn publiek verkocht; er waren veel
franache boeken, verscheide, vnile en smeerige van zede
loosheid; en aanstonds de Chronique valt op den Vlaam-
schea Schrijver; doch men antwoordt dat in de bockven-
ditie meer werken verkocht waren van anderen, dan van
Conscience; dat de Familie-Conscience maar 400 van zijn
boeken bad te koop gesteld; dus DIE fransche boeken, die
walgelijke boeken waren van den grooten Vlaamschen
Schrijver niet... En wat doet de liberale Chronique?
ZWJJGEN. Haar lezers in hun verkeerd gedacht laten.—
Te Trier ligt in garnizoen een Elzasser, de jongste van
20 broeders en zusters en de 13® broeder die als soldaat
dient... 't Is fameus! In Engeland, te Edenburg.
zijn'twee moordenaars opgehangen. Dat is 't kortste en
't solvabelite.
Wat ziet men t'Aalst, en in alle katholieke streken
Vrijheid aan de behoeftigen
Het Armbureel geeft aan wie in nood is.
Indien 't Armbureel van Aalst wilde, d'offlciéele scho
len zouden een groot getal hunner gedwongen leerlingen
verliezen.
En wat ziet men t'Antwerpen en in ander liberale
steden
Dwang, ijselijken dwang
Waar gaat uw kind naar schoolBij de nonnekes,
naar de katholieke schoolHa ze gaan daar, welnu
geen eens onderstand, geen hulp van Docteurs, geen zio-
kenkaart, geen doodkist, niets vooru
O walgelijko Volksbeulen
T Antwerpen moeten de katholieken jaarlijks 47,000
fr. hebben om de slachtoffers der Volksbenlderij ter hulp
te komen.
Te LOKEREN is er onlangs uitgeroepen dat alle hulp
onttrokken wordt aan de Familiën die hun kinders naar
de katholieke scholen zenden.
Achtbare Lezers, wat dunkt u van die hedendaagsche
liberalen?
verueelt, men verscheurt het Land
ii verkwettert en verkwist de millioenen.
En men denkt niet eens op de groote belangen van
Handel en Landbouw.
Er is een zware krisis in de Landbouw, gedeeltelijk
door de zware belastingen, maar ook door de concurren
tie uit Amerika.
En wat leeren de groote Landbouwkundigen? Wat
schrijft M. Proost van Leuven? Dat het een groote dwa
ling is en een onrecht, van de eetwaren onbelast te laten
in 't Land komen, terwijl de Belgische Landbouwers, om
dezelve voort te brengen, zware rechten en lasten moeten
betalen. Er moet gelijkheid zijn en de Inlander mag
hierin niet achteruitgesteken worden, of de Landbouw,de
Moeder aller Nijverheden, zal treuren en kwijnen.
zijn cijffers en de 9ü0 duizend franken,aan dit werk
van haat en laster verkwist, zullen zoo gauw niet uit
het gehengen der Belgen gaan.
Daarenboven, vertelt Bouvier, hebben de school
onderzoeken niet gesmuld en gesmeerd, integendeel
gewrocht als ploegossen en matig geleefd, gelijk
Trappisten.
Ja, gaat het vragen te Herzele, te Kruishoutem, te
Brecht en honderdè andere plaatsen, de reuk van
hunne braspartijen is er nog niet verdwenen.
Nog altijd volgens denzellden Bouvier, hebben de
schoolonderzoeken te weinig betaald geweest; en hij
die maar 2751 fr. opstrijkt voor 77 zittingen, zou
ten minste tot 5 duizend franken moeten gekregen
hebben op den voet van de jaarwedde d r Rechters
van 't verbrekingshof.
Dus, Belgen en Vlamingen, kust Bouvier zijn hand
en vlecht hem 'nen laurierkrans, omdat hij uwe beun
niet meer heeft gesneden. Maar die cijöering staat
aan den held van Virion maar weinig aan, 't is te
vernederend voor zijne waardigheid uit te leggen
hoeveel honderde frankskes en om wat schoon werk
te verrichten, hij die sommekens heeft opgestreken.
Hij is meer op zijn gemak als hij al de leerlingen
der vrije scholen uitmaaktvoordomkoppen, de mees
ters voor ezels er. ossendrijvers, bouviers, en de ka
tholieke scholen voor stinkende stallen.
't Is waar, de man heeft gelijk, de katholieken die
in allemans zak niet kunnen grabbelen, bouwen niet
gelijk de geuzen, nuttelooze paleizen voor ledige
scholen; maar met die dwaze pracht lachen reeds
zelfs vele liberalen of betreuren ze; doch de katho
lieke scholen zijn betamelijk en met leerlingen ver
vuld.
Bouvier spreekt altijd van den dwang der katho
lieken waaraan zij den bloei huuner scholen zouden
moeten toeschrijven; iedereen is overtuigd en kan
bestatigen dat, wat ons Vlaanderen betreft, ce dwang
der Geuzen alleen hunne scholen belet uil te sterven.
Gaat, in gelijk welke Gemeente, en vraagt van waar
de leerlingen der officiéele scholen komen, iedereen
antwoordt u: 't zijn kinderen van staatsbedienden,
militairen of anderen, ofwel vanwerkmans in liberale
fabrieken.
Zonder dwang kan men gemakkelijk den bloei der
Vrije Katholieke Scholeiiaitleggeu.
Vlaanderen «s Christen en wil Christen blijven.
Nu, d'officiéele scholen zijn onzijdige, onverschil
lige, ?t is te zeggen onchristene scholen.
Is het waar, ja 1 ne n, dat dit het doelwit der
Geuzen is.
Wij weten het, in de katholieke gewesten neemt
de Geus eene grijns, eene mom aan; hij betaalt 100
franken om den catechismus te leeren.
Maar, wat is dit anders als de Judaskus?
De Flandre Libérale, de Chronique hebben bet
honderdmaal bekend.
Daarom is de Ongelukswet in ons Katholiek Vlaan
deren verwenscht en vervloekt.
Met het helder aprilzonneken beginnen de Geuzen
in de Belgische Kamer hunnen grooten wascli.
De beruchte Bouvier heeft de eerste die lastige
taak op zich genomen, en met eenige cijffers trachten
te bewijzen datdëschromelijke onkosten van 't school
onderzoek een toonbeeld zijn van spaarzaamheid en
onbaatzuchtigheid. j
Ongelukkig, die wassching komt te laat; cijffers
Daar bestaat het sedert 60 jaren. Thiers schreef reeds
in zijnen tijd dat veel officiéele Meesters Godsloochenaars
waren.
En hoort nu wat een gazet van Kamerijk schrijft EU
leerlingen der Universiteit zouden over 3 maand allen
een heiligschende Commnnie gedaan hebben en met de
HH. Hostiën gespeeld. Dat de ouders die kinderen in de
I officiéele scholen hebben, dat ze nadenken, schrijft die
(EEN WAARACHTIGE GESCHIEDENIS.) ii
X. TWEE BEZOEKEN OP DE STEENEN HOEVE.
Te vergeefs zouden wij pogen te beschrijven de droefheid die het
huis van den Schepene overweldigd en doordrongen had.
Geen uitkomst 1 geen uitkomst!
Bedrogen en bestolen 1
't Slachtoffer worden van een verstokte booswicht enzijne helsche
makkers!
Veel en lang had de Schepene geloopen, maar alles ging hem
tegen; zijn vrienden wilden ol konden hem niet helpen; daarbij,
zonder eenige middel van bestaan zijnde, overlast van schulden,
wat zou hij op een pachthoeve hebben uitgerecht 1 De brave man
zou onder zijn leed bezwekenzijn, maar zijn heldhaftige vrouw vond
in haar liefderijk hert meer troost, namate de tegenspoed harder en
harder drukte; zij beurde het gemoed van haren echtgenoot op; zij
toonde hem in een bestaan van geringheid en nederigheid, een ge
lukkig en gerust leven. Ze bad veel en vuriglijk, deed haar kinderen
bidden; op 't einde eener novene ter eere van O. L. Vr. der 7
Weeën, ging geheel dit beproefd Huisgezin t'Onzen Heere; de te
genspoed trekt van het aardscbe af en verheft tot God en tot de
Christelijkheid; de tegenspoed slaat het lichaam, maar zallt en ver
heft de ziel, cn men mag met zekerheid verzekeren dat de droefheid
in 't huis van den Schepene zekerlijk nijpend was en geweldig, maar
met krachtigen troost omringd.
De Pastor, de Herder der Parochie een eerbiedweerdig Man van
hooge jaren, was zijnen bedrukten Parochiaan en Schepenen komen
bezoeken; in kalme en hartelijke woorden had hij zijn genegenheid
getoond en zijn deelneming in dien wreeden slag. God is meester,
zegde hij; bard wordt gij beproefd, bid veel, ik zal ook bidden en
doen bidden; is 't de wil des Heeren dat gij van uw pachthof gezet
wordt, ge moogt altijd op mijn bijzondere vriendscnap rekenen.
Maar, blijf vol betrouwen; 't is als alle menschelijke uitkomst ver
slagen is, dat de Goddelijke Voorzienigheid hare almacht toont; en
om een laa.ste poging te wagen, zal ik morgen eensnaar deSteenen
Hoeve gaan; misschien zullen wij er aldus een groot schelmstuk
beletten....
Misdaden, farailierampen beletten, slechte gebruiken verwijderen
of uitroeien, vrede en eendracht behouden, dat is het ambt en het
werk der Zielenherders. Daarom is hun invloed op 't Borgerlijk
leven Yoordeelig en heilzaam; gelukkig de plaatsen waar de Geeste
lijke Herder de Raadsman is der Huisgezinnen en waar zijn raad
gevolgd Wordt. Wat roepen de Vrijmetsers van onzen tijd? De Pas
tor in zijn kerk en de geloovigen zooveel mogelük uit de kerk ver
wijderd. Dus de Leering Christi als verlamd en uitgedoofd, en als
gevolg daarvan, duisternis, wanorde enzedelijkedood. Ongelukkige
Familiën, Parochiën, Steden en Landen, waar de Priesterlijke in
vloed gevreesd of verworpen wordt.
Nard zat gansch alleen in de kamer der Steenen Hoeve; de tee-
kens van kommer en angst lagen op zijn wezen gespreid; in 't ge
zelschap zijner vrienden was hij klapzaam en vrolijk, men zou
gezegd hebben Nard zonder zorg; maar in zijnnuchtere en eenzame
uren kwam zeer dikwerf de angel der wroeging zijn gemoed prik
kelen; de lessen van zijnen braven Schoolmeester, hetgenc hij in de
kerk gehoord had, de reine vreugden van den dag zijner Eerste
Communie, dan, zijn jaren van aival, zijn ontelbare leugens, zijn
slechte levenswijze, de dood zijner Moeder, hare laatste vermanin
gen, de Berechting zijns Vaders, de laatste luidsprekende oogslagen
zijner stervende Ouders: Jongen, had zijn moeder hem gezegd, 't is
mij dezen nacht vertoond, gij zult nog tot valschen eed overgaan en
aan de galg sterven.... Wegl weg! die woordenl weg, weg! laat ons
drinken! de vrienden en vriendinnen zullen dezen namiddag komen;
Iaat ons drinken! Die zaken uit de kinderjaren, onnoozelheidl die
jaren van afval en slechtigheid! bah, leven is leven, wie weet wat
d'anderen doen; is er ooit iemand weêrgekomen; beefcerooit iemand
een ziel gezien!... die vermaningen der Ouders? het uitwerksel der
koorts!... Wat heb ik te vreezen! Alles gaat mij meel de 12,000 fr.
zullen mij geworden; ik verkoop de Steenen Hoeve, ik ga naar de
Stadleven, leven ea plezier maken!... En dan? zoo bromde zijn
geweten, dan? ge wordt alle jaren een jaar ouder; hoeveel van uw
gezellen zijn reeds niet doodl Danuw beurt zal ook komen; geen
dag zeker. Weg, weg, die kwezelarijen, en om zijn onrustig ge
moed te doen zwijgen nam Nard een slechte gazet en begon erin te
lezen...
De wakershond blaft... Er komt iemand op 't hof; 't is de cude
Pastoor. Nard gaat openen en vraagt met barsche stemWat wilt
ge van mij
Van u, niets, maar voor u, alles 1 Nard, ik begeer u eenige
oogenblikken alleen te spreken.
We zijn hier alleen, zeg aanstonds wat ge mij te zeggen hebt.
(Men «iet dat Nard, in zijn verkeeringen met slechte steêmans, tot
de beleefdheid jegens een Ouderling had verloren.)
Nard, sprak de oude Dorpsherder, wien zelfs geen stoel aan.
geboden werd, Nard, ik kom hier een groote misdaad beletten.
Een groote misdaad beletten
Een groote wraakroepende daad I
Te weten
Te weten, de verdrukking des huisgezins van den Schepene.
Mag ik dan ons geleend geld niet terugkrijgen Is 't mijne
schuld dat ze niet kunnen betalen
Uw geleend geld moogt ge terugvragen, alhoewel de mensch-
lievendheid en de gerechtigheid verbieden iemand op tc vallen.
Maar meer vragen dat moogt ge niet.
Wie zegt u dat ik meer eisch!
De Schepene zal zijne schuld niet afloochenennooit heeft hij
12,000 fr. noodig gehad; maar ge maakt misbruik van een onvoor
zichtigheid door hem begaan. En weet ge wat er zal gebeuren I
Laat eens hooren
Men zal u op uwen eed vragen.
Welnu ik zal zweeren 1
En durft gij hier voor God verantwoorden, dat gij den akt
niet vervalscht hebt? Zijl ge daar gerust op! Gaat gij u nog met
zulke wraakroepende daad beladen Weet gij niet, ongelukkige,
dat wraakroepende daden op deze wereld gestraft worden? Mijn
plicht van Herder dwingt mij u te komen sprekendaarbij ik heb
aan uwe stervende Ouders beloofd utol het laatste toe te vermanen;
Meineed, valschen eed komt gewonelijk uit, opd'een misdaad volgt
d'andere, en meer dan een pleger van valschen eed heelt zijn leven
aan de galg geeindigdl
Nard werd bleea, als hij deze woorden boorde: aan de galg ge
ëindigd! Diezelfde woorden had zijne moeder hem op haar sterfbed
toegesproken. Aan de galg!... Doch wederom liet hij zich door den
geest des kwaads overheerschen en de deur opendoende riep hij.
Hoort, Pastoor, als ge daarvoor komt, dan kunnen wij geen affai-
rens doen! Ik ben zoowel te gelooven als uwen Schepene, al is hij
een pilaarbijter; en 't ware beter dat gij hem geld bezorgdet, als
hier uw onnoozel sermoenen te komen afgeven... En zijt maar
voorzichtig van elders niet te zeggen, wat gij hier afgeeft! Daarmee
trok hij de kamer in en liet den Ouderling staan.
Nard, sprak de Herder met krachtige stem, vergeet niet, dat alle
misdaad zal gestraft worden; herinnert u ook dat gij op eiken oogenblik
den vrede des herten kunt terug krijgen. Al hebt ge mij zwaar beleedigd
ik vergeef u, en als gij tot inkeer komt, God zal u ook alles vergeven. -
Daarmee verliet hij in droefheid dit huis, over 't welk de bewoner meer
en meer, straf en vorvloeking inriep.... Wee het huis, waar de Dienaar
des Heeren bedroefd en beleedigd wordt! ('t Vervolgt.)
Te Appelterre op 2® Paaschdag, door Jonkheden uit de Parochie.
Te Smetlede, op Beloken Paschen, ten half vijf, door Gentenaars.
Te jbaardegem, op Beloken Paschen, ten 4 ure stipt.
Te Letterhautem, op Beloken Paschen, door d'heeren liefhebbers
van flerdersem die 0. a. zullen uitvoeren: De zoon van den Vrijdenker en
een Turksche Godsdienstles.
fcTe Santbergen den 11 Mei,door Georaardsbergenaara an te naaltert
op O. H. Hemelvaart.
T