Het Pensioen
OE AMERIKA
ontdekt werd
ZONDAG 1 J*tN*JARI 1899
4<)8le Jaargaug
- ^ade^a/rvb -
aan- clet (2 (ju A te ne
jjaau 1899
IQ1111,
der oude Werklieden
Priester daens' Penning.
demokraten. op uwe hoede
BUREEL: EILAND CHIPKA, WERF.
Gewone Annoncen 20 centimen per regel; Annoncen op de 2ic bladzijde 0,50
den regel; Berichten onder 't Nieuws 1 frank den kleinen regel.
HET LAN
ABONNEMENTSPRIJS
5 Fr. 'sjaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen
des jaars genomen, rechtstreeks bij ons of door Post of Briefdragers.
YAN
Een jaar van strijd voor 'tGr 1L
jaar van Zegen en Verdienste i
Aan ons blad behoort een 1 v< -
't Christen Volk, zal een
voor de Abonnenten.
GELUKKIG JAAR
Och, 't wordt zoo dikwijls gezegd en herhaald met
deze dagen; en 't mag wel; er wordt genoeg kwaad
gewenscht en kwaad gezegd, dat er dagen van goede
wenschen mogen komen.
Gelukkig Jaar aan al wie deze gazet leest of hoort
lezen.... Goede gezoudheid, welvarendheid, voor
spoed in handel en werk, vrede, vrede... Wat is een
hert, een huis, eenGemeeute en eeu Laad toch .zon
der Vrede maar zonder Rechtveerdigheid, geenen
Vrede...
GELUKKIG JAAR 1899!.... Aalst, we wenschen u uitter-
harte een begin van Evenredige Vertegenwoordiging, de aanvang
van een Vaderlijk Bestuur... Op 't Congres van Antwerpen is het
gestemd De Demokraten zijn verplicht het Evenredig Stelsel te
eisschen, zelfs waar ze meerderheid zijn of meerderheid kunnen
worden. Als elk zijn woord te zeggen heeft in den Raad, er komt
Verdraagzaamheid en Vrede; een Partij die onderligt en niets te
zeggen heeft, worstelt met woede en hardnekkigheid... ELK HET
ZIJNE, achtbare Aalstenaarsl Elk het zijne, vrijheid en verdraag
zaamheid, ook in de Buitengemeenten, goede spaarzame, Vader
lijke zorgvuldige Besturen, die de arbeidende klas niet vergeten.
Een Gemeentebestuur kan zooveel doen voor 't werkende Volk.
GELUKKIG JAAR 1899,... Feest en vreugdNieuwe kleeren!
Geschenken! Vreugd in huis en vreugd aan tafel!... 'sAvonds
vrolijk licht, warme kamers, opwekkend gezang!... O gij die de
genuchten des levens kunt smaken, denkt toch dat er Vaders en
Moeders zijn die op Nieuwjaar aan hun Kinderen niets kunnen
schenken, waar het altijd armoede troef is; en dikwijls met d'ar-
moede, de wanorde; denkt dat er veel werkende Ouders zijn die
opNieuwjaar moeten zeggem't Zal weêr een jaar zijn van armoede
en ellende;niet genoeg winnen om toe te komen! geen werk hebben
of maar half werk! geen winst Vader voor zijn kinders!.. Armoede
en Ellende... Gaat toch in uw hert, wenscht aan die Landgenoten
een goed en gelukkig jaar, verbetering van hunnea toestand door
de Sociale Wetgeving. Wenscht met ons aan de Christene Demo
kraten dat ze mogen goeden vooruitgang doen, veel Volk aanwin
nen, Man*»n, Vrouwen, Kinderen, hun Vereenigingen sterker
zien worden, tot Heil des Volks, tot Heil des Volks, och God, de
Demokraten hebben geen ander inzicht; zij eerbiedigen den Gods
dienst; het recht van Eigendom; ze weten dat er moeten Meesters
zijn.. Meesters en Slaven, Meesters en Hongerlijders, Neen maar
Meesters die aan 't hoofd staan en Arbeiders, die hun plicht doen,
maar die een menschelijk bestaan moeten hebben en mogen hun
oogen omhoog heffen... Waarom vervolgt, waarom broodrooft
men ons toch? Waarom zijn er die denGodsdienst tegen ons willen
gebruiken? Kan de liefde van eenen kant blijven komen? Kan
't Volk zijnen Godsdienst blijven beminnen, als het wegens den
Godsdienst bestreden wordt in de werkingen tot Heil des Volks?
GELUKKIG JAAR 1899. Och dat de Goedhertigheid spreke!
Dat woord leeft in alle vrome barten, in alle Talen, b(j alle Vol
keren... Hoe ineu anders ook uenke 'of geloove, dat Ai le ma Jut ou
kracht vereenigd weze, in banden omsnoerd, opdat 1899 een
sterk vereenigde Partij zie opkomen, de Partij der Goedhertigheid,
der Rechtveerdigheid, om Volkswetten te hebben, Volksbesturen,
dat ons Land weldra een waar Vaderland worde, waarin elk, r>iE
van goeden to is, van die huiselijke Feesten door eene zekere
mate welvaart zou kunnen genieten... Helpt ons daarin, geliefde
Lezeressen en Lezers, helpt daarin, Ad nos! Helpt daarin de
Christene Demokratie, en 1899 zal voor u een uitmuntend, geluk
kig Jaar wezen. 't Land van Aelst.
Waar de Godsdienst lijdt, kwijnt en uitsterft bij 't Volk,
Dat is te Gent, in uwe stad, Bien Public, in uwe stad.
Fondsenblad Doet toch uw oogen eens open
De Christene Demokraten zullen nooit den Godsdienst tekort
doen, nooit maar ze zijn in de strooming van Volk, waar gijlie
den voorzichtig en vreesachtig uitblijft.
Iletgsne valsch en onrecht is, MOET vallen, zegde ons on
langs een Boerke van Hillegem, bij Borstbeke: och, dat er geen
Dwang ware, ge zoudt iets zien ge moest de Boeren hoorenspre-
ken in hun herbergen de Christene Volkspartij is rechtveerdig
ze zal zegevieren. Twintig Sekretarissen, ten minste, zou do
Christene Volkspartij moeten hebben, om de valsche Geschriften
te weerleggen. Bij dees Nr is een Bijv
In eenen brief aan de Justice Soclu,e geschr/VcnC l:
j een hooggeplaatsten Duitschman, die dikwJ.s op d
I Katholieke Congressen werd toegejuicht, leest'men i
j volgende
i Al de verlichte Katholieken van Duitschlaffd ■lJ..
gansch t'akkcord op dees punt, te weten dat de Biuacliop
van Gent zich bedrogen heeft, en dat zijne dwaling het
grootste kwaad aan de zielen kan berokkenen. Div'v-
christene Werklieden zal die dwaling in 't SociaHvi us
werpen.
Ik heb eenen zeer wijzen man hooren zeggen, da-gi v j
Geestelijkheid, en voornamelijk de hoogere Geesc«y k-
heid van België, eene vervolging van noodig he< ft, >ïn
zich te hertemperen, want de Priesters zijn te veel lm
kommerd om de Grooten niet te kwetsen.
In Duitschland bemerkt men dat, sinds de Christ. ie
SocialeBeweging inBelgië ontstaan is,de Bisschoppe? al
toos en, om zoo te zeggen buiten hunne wete, eindigen
met partij te nemen voor de sterken tegen de zwakkt n
ze zijn misleid door de gedachte dat zij een Katholiek cl
liever Bewarend Gouvernement moeten sparen, waat /ar.
M. Woeste de meester en de slechte geest is.
Niettegenstaande zijn persoonlijk talent, een mar. 'oo
als Woeste, zou geen oogen blik in 't Katholiek Cent 'urn
van Duitschland geduld worden, omdat hij niets verstaat
van de maatschappelijke noodwendigheden onzer eeitw
De kwestie Daens zal zooveel te erger zijn, dat voor
het Volk, voor den Katholieken Werkman die lijdt er-
zwoegt, de Kerk zal schijnen de partij der geldir. cht
getrokken te hebben tegen eenen Verdediger der nedcri-
gen en kleinen.
Ik zeg zal schijnen, omdat men nooit de Kerk moet
verwarren met eenen harer Dienaars, die zich kar. be
drogen hebben ter goeder trouwe. Waarlijk, die gcedc
vervolging, waardoor de zielen hertemperd worder, not
zeer hebt gij ze niet van noode,om tot de ware grond e-
ginselen der Kerk te keeren
Mocht met dees Kerstmisfeest het Kindje Jesus een wei
nig van zijne ootmoedigheid geven aan de Belgische
Bestuurders Mochten zij tot inkeer komen
Mochten zij erkennen dat om den naam van Kat! oiiek
te verdienen, men allen hoogmoed moet afleggen en de
hand reiken aan de arme werklieden,, onze toon'nctidt
in Jesus Christus
Wij, Katholieken van Duitschland, die vervolging heb
ben geleden, die onze Bisschoppen in 't gevang heb" n
zien smijten, wij gelooven een weinig recht te he
om te spreken en te zeggen wat die groote Herder
Kerk denken op 't einde dezer eeuw, als elkeen sen
te knielen voor de menschelijke macht., voor het g 'en
kalf I.
De Kerk van Christus is gansch het tegenover g
- üa Woord iö mehsch geworden,' om aan dL -
coonen dat de aanbidding van't gulden kalf valsen is.
Vrede aan de menschen van goeden wil
In plaats van Priester Daens te laten in vredt zij ff/
Zending vervullen, die zeer vele Werklieden zou teruggt
bracht hebben naar de Kerk, heeft men hem verbitterd
door eenen hardnekkigen oorlog.
Indien het nog tijd is, werkt voor den Vrede
't SENAAT heeft rap-roef het Contingent gestemd, de
Dotatiën, verschcide andere zaken nu worden de M etten in de
twee Talen gestemd; een Sénateur zegde daarop, dat hij nimmer
of nooit dén Ylaamschen tekst zal stemmen Als Boerke VanBrus-
sel Fransch leert, waarom zouden die geleerde Senateurs onze
Ylaamsche faal niet leeren Minister De Bruvn heeft gezegd,
dat de Y eeziekte afneemt en dat de grenzen weldra zullen open
zijn, schoonen troost zei de man en hij viel van 't dak.
Over Aalst zeggen wij alsvolgt De mannen die Aalst
regeeren, zijn geen Catholieken, nooit zijn 't Catholieken
geweest; maar GELUKZOEKERS, die de Catholieke
Partij van Aalst VERMOORD hebben, assassiné, Men-
heeren, vermoord.
Dat schoon en edel werk. t welk door de Bewaarders
der Kamer in den vergeethoek was geschoven.is dank aan
1 Congres van Antwerpen, wéér op t voorplan versche
nen. En 't zal nu op 't voorplan blijven. j
't Is onmenschelijk en onwëerdig van eene Christene j
Maatschappij, dat de werkman, als hij oud is en versleten, j
ceii bedelaar Worde, dat hij moet leven van aalmoescn
of van openbare of private liefdadigheid. j
De oude Werkman moet geëerd zijn en in Tustcn vrede j
ijn'laatste dagen doorbrengen. j
\'a durft de werkman niet denken aan zijnen ouden
dag. Hij weet dat hem alsdan armoede, honger, bedelarij
verwachten, 't Is hem niet mogelijk met zijn karig dag-
Ion genoeg uit te sparen, om, als hij niet meer werken
kan. opzijn renten te leven.
Met al zijn zwoegen van 's morgends tot 's avonds,
komt hij nauwelijks toe: er ontbreekt altoos iets ziju.
huishouden: 't is met moeite dat hij brood kan vörscnaf-
fen aan zijne Vrouw en Kinderen.
Onze Ylaamsche Werklieden winnen nog geen 12 frlnk j
per week. Leeft ge daarmeê met Vrouw en Kinderen j
't is altoos krimp en gebrek.
Wie zou het hart hebben Van dat hongerloon nóg dage- j
lijks ecnige centen af te pitsen om den werkman recht te
geven aan 't einde van zijn droef leven een' pensioentje te i
genieten
Dat ware onredelijk en barbaarsch.
Ja, in princiep, 't is schoon den Werkman te doen me<
betalen tot zijn pensioen, 't is schoon hem te zeggen dat
het pensioen geen aalmoes mag zijn; dat het moet Ver
diend worden, zoo niet, wordt de Werkman een publieke
i edelaar, de bedelaar van den Staat, 't Is dus een kwestie
an weerdigheid en ook van wijze huishoudkunde. Door
die bijdrage leert de werkman sparen; de centen dia de
genever zou verzwelgen, zullen tdt een treffelijk en vride-
ücvend doel gaan, en 't zal al winst zijn onder zcdelijté en
stoffelijk gebrek.
Wij ontkennen niet, dat de geneverplaag eenen kakker
is voor de werkende klas, en wij vragen [dat er krachtige
en doelmatige middelen aangewend worden om die doo-
delijke plaag te bestrijden; maar dat belet niet dat plui
zende en duizende werklieden in Vlaanderen, die geen
gencverdrinkers zijn, zich in dc onmogelijkheid bevinden
iets af te staan van hun onvoldoende dagloon, ten einde
bij tc dragen tot het verzamelen van een pensioentje-
Moeten die ontelbare arme werklieden van pensioen
beroofd worden, omdat er anderen zijn die dagelijks iets
f wat zouden kunnen wegleggen van hun dagloon
Dat ware onredelijk.
Derhalve moet de Staat, die volgens de Encycliek
Uerum Xovarum, de Voorzienigheid hoeft te zijn, bij
zonderlijk van de werkende klas, een minimum van pensi
oen verzekeren aan den ouden Arbeider.
Dat minimum mag niet geringer zijn voor de werklieden
der Steden dan één frank per dag.
Of de Buitenlieden, in evenredigheid, zooveel genot
..ouden he-L .er. me'. 7 1 ecut.e :>erdag, dat is eene bij-
ut ..'(.tVu f. re onderzoeken hebben.
Hetzelfde dient gezegd te woraen vaii hei bepalen 'des
(,)p wulken ouderdom moet Ju- werkman zijn pensioen
genieten
Moet de ouderdom dezelfde zijn voor aide Arbeiders
zonder ondersche.id, bijv. 60 jaren
Of moet die ouderdom vervroegd worden vcor sommige
lastige en ongezonde werkvakken, bijv. voor den arbeid
der koolmijners
Al die punten zijn zonder twijfel belangrijk, en dienen
zorgvuldig onderzocht te worden; maar dc ziel der zaak,
het hoofdpunt waarom alles draait, is dat het pensioen
voor den ouden Werkman, door den Staat tc betalen,
worde vastgesteld en uitgeroepen.
De Belgische Volkskamer, die het groot princiep van
't werkmanspensioen stemt, zal eenen onsterfelijken dienst
bewezen hebben aan ontelbare brave werklieden en mag
rekenen op de eeuwige dankbaarheid van 't Volk.
Elkeen, de verstokte en hartelooze Vasthouders uitge
zonderd, erkent dat er iets moet gedaan worden voor
den ouden Werkman; ons Ministerie ook dat een optel
ling doet van al de Belgische Werklieden, van hunne
dagloonen, enz. enz. Maar op zulke wijze geraakt het
God weet wan-
Men v
jij 1
den Staat beschermd; d,
pen, maar dat alles ook zal de n
de effende van den ouden werki
armste, de noodlijdendste onze
men legioen in Vlaanderen
betamelijk tc leven met Vroiiw
terwijl ze nog in hunne vollo k
laas onderstand en aalmoezen
dan dat ze stortingen <h
at stellen zich zeiven een
iddel der Lijfrontkas, door
- goed en niet tc verwer-
matschappelijke wonde
nan niet genezen. De
wcikliëden en 2ij vor-
winnen niet genoeg om
en Kinderen nu reeds,
acht zijn, hebben zij, ei-
van noode. Hoe wilt ge
le Lijfrontkas Derhalve,
wit men o]redelijke en menschlievende wijze het groot
vraagstuk van 't werkmanspensioen oplossen, men moet
volstrekt beginnen met don Staa i alleen te verplichten
aan den ouden Werkman een inimum van Pensioen te
verleenen. Priester Daens.
Qp het Congres van Antwerpen is de inrichting van
den Priester Daens' Penning beslist.
Wij verzotken al de bladen zonder onderscheid van
politieke klenr, deze stichting te willen aankondigen.
De dagbladen van alle denkwijze, die in Priester Daens
een werktuig zien der volksontvoogding, kunnen eene
openbare, inschrHyingslijst openen.
De personen, die tot den Penning willen bijdragen,
zondci gekend te zijn, mogen ook hunne giften sturen
naai PRIESTER DAENS, te Aalst, of naar M. WIN-
SCIIEN'S, algemeenen schatbewaarder, Begijnenvest,
ig dat de inrichting zich
van het land.
ien oproep tot alle ifcvcraars en
willen meewerken om den ge-
e stellen zijne volkszending te vol-
hen hun adres te laten kennen aan
M. Winschens of aan den ondergetoekende.
In naam der Vergadering van het Congres
II. LE BON, advokaat,
Bervoetstraat, 43, Antwerpen.
vierden leidt
Averpen, inafwa
/er de andere stc
nnfdie wi
S f 1do Bisschop ir«et niet,wait er in zijn Bisdom ge
beurt, onbeke*d is het Hem dat M. de Pastoor
van Uitbergen zondag op zijnen Preekstoel is ge
komen een Bulle in zijn hand, dat hij ons gazetten
veiacht en verboden hoeft. Men heeft met eenen
slimmen trok al ons Werkmans opgekocht, om do
vervolgen van het Verhaal COLOMBUS te be
lemmeren. 't Christene Volk kermt: Schimpgazet-
ten worden aangeprezen, omdat zij ondersteund
worden door eenige Rijke-menschon die willen
alleen meester blijven, terwijl de Arbeid een deel
van dc macht moet hebben.
Staat rvc
getrokken
om u te t
Meeting
doen kei
op de
aald
Antwerpen
ien onzer W erklieden,
\an hun g jaar op de Fabriek gesteleen werden, wij heb
ben daar ons Programma uitgelegd, het Christen Ge*
dacht vooruitgezet, do hulp van iedereen gevraagd voor
de Volkswetten en de gazet Le Matin doet ons èn de
Geestelijkheid èn de Rijke Menschen aanvallenWij,
Christene Demokratci zijn enkel verantwoordelijk voor
de Verslagen in ons eigene Gazetten.
Gazetten der oü Bewaarders van Gent, hoe durft
gij optreden als Rechters, gij die sedert 4 jaren uw oogen
sluit voor al "t Onrecht, al den Dwang, al den Broodroof
in Aalst gepleegd te^-n de Christene Demokraten! Gij
durft zelfs Dronkenschap dor Sektiën niet afkeuren 1...
Zo" (lauw zijtge, uw Oordeel in onze zaak is geen blind
Plakket woerd. En ge wilt' t Volk beletten zijnen vervolg
den Aanvoerder te ondersteunen
Dees jaar een kiesjaar zijnde, zal Het Land
van Aalst zijn beste doen, in den strijd voor de
Rechtveerdigheid. Wie dus een abonnement neemt,
zal zijn geld niet te beklagen hebben.
EEN DORP WAAR GEEN TIJD IS.
Een oud spreekwoord zegt: de tijd is voor de 7
slaven gemaakt.
Zeker echter schijnt het dat de tijd niet gemaakt
is voor sommige dorpen in den Elsas, als het
waar is wat een reiziger mij vertelde
Bij mijn terugkeer (zoo vertelt j
hij) van Bechelen zag ik een der
schoone dorpen van het Lewen-
dal. Daar het zondag was en juist
de kerk aanging, ging ik ook de
kerk binnen te Kirchberg. Toen
de dienst afgeloopen was en wij
weer buiten kwamen nam ik mijn
horloge uit den zak om te zien of
dat gelijk was met den wijzer van den kerktoren.
Maar er was geen klok te zien. Ik vroeg in de
dorpsherberg hoe laat hot wel was, maar de baas
van dc herberg kon mij dat niet zeggen.
Ik kan u dat niet juist zeggen, antwoordde hij
mij, want wij gebruiken geen klokken.
Gebruikt gij geen klokken hoe regelt gij dan
uwen dag?
Wel, 's morgens gaan wij op den rook die uit
de pastorijschoorsteen komt, aan ons werk.
In de postorij zijn ze heel geregeld en dedomi-
nó zorgt dat wij nooit te laat komen. Wij eten als
het klaar is. Om 4 ure zegt ons de fluit van den
trein die pit Mossmunster komt, dat het tijd is
om weer to eten.
En als het 's avonds donker is, weten wij dat
het tijd is om naar bed te gaan.
Zondags gaan wij naar de kerk Ms de klok luidt
Onze predikant is een zeer nauwgezet man en hij
zal nooit een half uur te laat ofte vroeg beginnen.
Voor eene Rechtbank stond iemand terecht
voor eene vechtpar;ij. De Rechter vroeg hem, wat
zij hadden gedaan op de eerste pleisterplaats.
We gebruikten vier {glazen bier, was het ant
woord. Vervolgens? Twee glazen brande
wijn. a Daarna? >1 Een glas genever. En
toen? i) Toen? Vechten natuurlijk
Een probaat middel. Vrouw des huizes tot
dienstmeid: c Zeg Liza, weet ge ook de beste ma
nier om ossenvleesch goed te bewaren? n Dienst
maagd Ja wel, juffrouw, den os niet te slachten.
Heel eenvoudig. «IIoo komt het dat uw
Vrouw zoolang denzelfden hoed draagt? Vroeg
eens een heer aan zijn vriend. O! heel eenvou
dig, ik vraag haar dikwijls, of zij niet een nieu
wen noodig heeft, en dan zegt zij uit aangeboren
zucht om mij tegen te spreken, altijd neen.
BESCHRIJVING VAN DIT NIEUW WERELDDEEL
NIEUW OORSPRONKELIJK VERHAAL
dramatiek en historiek, door P. D.
6
VI. IN ZEE.
Het schip vaart de zee in..
Van op den oever gezien, wordt het gedurig kleiner en
kleiner, eindelijk is het rnaareen grijs wolkje, eenschipje,
een schemering..
Het schip is uit d'oogen verdwenen.
En al 't Volk gaat treurig naar huis..
Laat ons de moedige Zeevaarders volgen.
Colombus zit op 't eerste schip, diepdenkende, met
verscheide land- en zeekaarten voor hem op tafel.
Men neemt koers Zuid-West naar de Kanarische Ei
landen.
Te dien tijde waren de zeeschepen voor de reizen te
water, wat de omnibussen_en charabans waren voor de
reizen te lande Traag, blootgesteld aan weêr en wind.
Was de wind ongunstig, de zeeschepen moesten stil
blijven, was de wind enkel half goed gezind, men moest
de zee invaren, zig-zag, gelijk iemand die eenen hoogen
berg optrekt. Het was met linnen zeilen alleen, dat de
schepen voortkonden; werden de zeilen gescheurd door
den stormwind, arm schip, ge bleeft daar hobberen en
hobberen in 't midden van de woeste zee.
Een dag, twee dagen, goed voorbij, lustige aange
name zeevaart.. Ach, bij zacht weêr, bij flikkerend zon
nelucht, als de zee in haar goed humeur is, het kan toch
zoo aangenaam en zoo frisch zijn daar op die effene baan
voort te varen, zonder hinderpalen te ontmoeten.
Maarden derden dag keerde kaart, de wind loeide
fel, de zee was onstuimig; het roer van het schip Pinta
brak.. Het is juist als 'ne mensch die stronkelt en zijn
been breekt. Dit schip kon niet meer voort, 't moest
naar een Hospitaal.
Doch men is diep de zee in, van verre, van verre ziet
men nog de vale schemering van hooge bergen.
Dit derde schip dus kermde om hulp en vroeg om te
rug naar huis te keeren.
Oost-west, thuis best, bijzonderlijk als men zijn been
gebroken heeft.
Christoffel sprong in eenen boot en vaarde naar de
Pinta. Inderdaad, het roer gebroken.
Och, riepen verscheide Matroozen, ge ziet wel, j
't ligt gebrokenwe kunnen daarmeê de zee niet in.
Welnu
Laat ons terugkeeren naar Palos.
Naar Palos Maar ge zijt er twee dagen van af..
Terugkeeren Nooit..
Wat doen we dan
Het roer kan gerepareerd worden, bindt het ste
vig vast met een koorde; als 't noodig is, we zullen uw
schip aantrekken maar laat ons toch voor een klein
moeielijkheid niet wankelen in ons groote onderneming..
We zijn toch zeevaarders en gewoon aan de gevaren...
De Kapitein Maarten Pinzon sprak gelijk Colombus
de vreesachtigen werden beschaamd; men bondt 't roer
zooveel mogelijk aaneen, en zoo hinkepinkende, en voort
geholpen door de twee andere schepen, geraakte men
weldra den gOogstin een der Canarische Eilanden, al
waar een scheepszaat was of een werkplaats van scheeps-
makerij.
1*
Geld had Colomb, daaraan loog het niet; hij had een
nieuw schip willen koopen; doch er was geen te koop.
Welnu, van de nood een deugd gemaakt, het schip her
steld zooveel mogelijk en in drie weken kon het van sta
pel loopen.
Cplomb gebruikte deze drie weken, om zijne studiën
oveiide nieuwe wereld voort te zetten, en voor zijn Zen
ding nieuwe aanhangers te winnen.
Aan zijn andere schepen deed Colombus aanzienlijke
verbeteringen; zoo werd de Nina voorzien van vierkan
tige 'zeilen in plaats van drijkantige, opdat het beter en
zekerder de andere schepen zou kunnen volgen.
i gaan vertrekken uit dit Eiland Gomera; al 't Volk
is eimeê bekommerd; g'heel de wereld spreekt ervan; wa
ter en hout worden aangebracht, zooveel de schepen er
kunnen laden..'
--- Maar wat is er weeral
pe koppen worden bijeengestoken.
Een Visscherschuit die aangekomen is..
En is de vangst goed geweest
-- Ja, maar ze brengt de tijding meê, dat Portugaal
ialoesch is van Spanje, boos op Colombus, dat dit nijdig
Portugaal drie zeeschepen heeft gezonden, die last heb
ben als schildwachten gedurig heen en weêr te varen,
om de Spaansche schepen tegen te houden en Colomb te
vangen.
Colomb, door den Koning van Spanje ZEEHERTOG
genoemd, was niet verwonderd over die geruchten hij
wist dat zijn ontdekking zou luister en roem verschaffen
aan Spanje, en dat Portugaal zijn spijt niet verkroppen
zou, maar alle middelen in 't werk stellen, om de onder
neming te doen mislukken.
Nijd krijt, waar eere rijdt.
Colomb aarzelde geen enkel oogenblik, geen enkel 00-
genblik. Alle gevaren zou hij trotseeren, om de Nieuwe
Wereld te ontdekken.
Den 6 September verlieten de 3 schepen het Eilandje
Gomera; Colomb wilde spoedig doorvaren; maar de wind
was eensklaps stil gevaren; de zeilen hingen zoo slap
als schoteldoek, en de schepen moesten dicht bij de kus
ten laveeren; ze konden, och armen niet voort...
Den 9 September op 'ne zondag, geraakte Colomb aan
Ferro: 't laatste der Canarische Eilanden; daar lag de vij
and; men moest er door vliegen; maar met den besten
wil van de wereld, 't en ging niet; de schepen lagen roer
loos op een zee, zoo als eenen dorschvloer; de zei
len hingen aan de masten geplaktte vergeefs werd de
diepste kim onderzocht, voor eenige verandering in het
weêr te bespeuren, 't Werd maandag, dijnsdag, woens
dag, donderdag, vrijdag; de schepen lagen als vastgena
geld; eindelijk den zaterdag morgend, Colomb bad en
deed zijn Volk bidden; ons eerste schip, zegde hij, is
Santa Maria; de Moeder Gods zal ons beschermen..
Den zaterdag 16 September stond de wind op dc
zeilen kwamen open als vogelvleugelen,en op die wieken
voortgedreven zagen de Spanjaards weldra het eiland
Ferro in den gezichteinder verdwenen.
Nu was het laatste bekende Land voor zijne oogen
verdwenen; waar hij sinds 40 jaren naar streefde, was
eindelijk een waarheidJgeworden; hij had schepen, hij had
Volk, hij vaarde naar de Nieuwe Wereld hij ging een
nieuw Werelddeel veroveren voor God en voor 't Volk
zijn oog vlamde, zijn gebogen hoofd was opgerecht; hij
staarde moedig dfe onbekende Zee in, en joeg met zijn
gedachten de schepen rusteloos voort.
Net zijn Volk was het anders gelegen. Nu waren die
menschen op een zee waarin nooit een schipper zijn anw
ker wierp, dat nooit schip doorploegde; en zelfs d«.