De Boers
DE VROUW
1
48
ZONDAG 26 NOVEMBER 1899
40*" Jaargang
0 i Voorwaarts unar't zuiver Algemeen Stemrecht!
De Chr. Volkspartij van België
Ziehier het Manifest.
De Volkskamer,
De Drukpers in Oostenrijk.
1
Loopend Nieuws
iWÖORSEL
De Geestelijke Tirannie.
van den Boschwachter
BUREEL: EILAND CHIPKA, WERF.
Gewone Annoncen 20 centimen per regel; Annoncen op de 2^ bladzijde 0,50
den regel; Berichten onder 't Nieuws 1 frank den kleinen regel.
HET LAND
ABONNEMENTSPRIJS
5 Fr. 'sjaars, vooraf betaalbaar. Inschrijvingen worden op alle tijdstippen
des jaars genomen, rechtstreeks bij ons of door Post of Briefdragers.
YAN
(^ocibd/ie-nb-t
(■bij'
ELKE MAN, ZIJN STEM 1
't Is de Rechtveerdigheid 't Is de redding van 't werkende Volk
(Stijaa-n- cleb (PljbbS-ten-e oEL'pa/r.fij.
he«ft in hare zitting van Zondag 19 November, gehou
den te Brussel, beslist
i° Tot het Volk van België een manifest te richten, dat
aan de bijzonderste vlaamsche en fransche dagbladen zal
medegedeeld worden;
20 Den strijd aan te gaan door heel het Vlaamsche
Land, bij de aanstaande Kamerkiezing;
3° Ingeval het wetsontwerp nopens de Werkerspansi-
oenen niet beantwoordt aan de verwachting van het Volk,
te preteateeren door eene monsterbetooging te Brussel.
AAN HET BELGISCH VOLK.
Nu er binnen kort een nieuw kiesstelsel wordt toege
past, waarbij de politiek in België eene andere richting
zal krijgen en iedere partij hare wezenlijke vertegenwoor
diging bekomen, vindt de Nationale Christene Volks
partij het gepast een nieuw beroep te doen op het Volk.
Gesticht om ons Christene Volk toe te laten zijn lot te
verbeteren zonder zijn Geloof te verzaken, bevestigt onze
partij nog eens hare gansche en volstrekte onderwerping
•an de beginselen van 't Katholiek Geloof en van de
Katholieke Zedeleer. Op die beginselen is gansch ons
programma gesteund,en wij dagen om 't even wien uit,te
bewijzen dat er eeu punt van ons programma stiijdig is
met de godsdienstige beginselen.
Onze ondevwerping in godsdienstzaken is onbeperkt
evenals onze toewijding misschien zal er een dag komen,
waarop onze belasteraars zullen zien, dat tegenover de
vervolgiug tegen het Geloof, de lauwaards en lafaards
niet in onze gelederen zijn te vinden.
Volhardende op den weg dien wij hebben verkozen,
blijven wij, zooals vroeger, de onafhankelijkheid der bur
gerlijke machtdat hoofdzakelijk beginsel op deze da
gen luidop verkonden, tegenover wie ook.
Wij eischen dus als een onschendbaar recht onze vol-
komene vrijheid om te oordeelen over de taktiek welke
wij dienen te volgen tot de algeheele zegepraal van de
Volksbelauhen.
Onze verschillende plaatselijke inrichtingen hebben te
dien opzichte alle vrijheid de kiesveibonden te sluiten
welke het belang der partij 2ÜU BUlBHgir éiSCltën,'""mits
steeds indichttg Te zfjh, dat eene parti}:" wélke gelijk de
onze, streeft naar eene gansche herboorte of hernieuwing
der Samenleving,zooveel mogelijk alle gemeenschap moet
vermijden met de partijen of leerstelsels die op h.it verle
den berusten.
Tot hiertoe heeft onze partij met de meeste onverschil
ligheid verwaarloosd plechtig te antwoorden op de tal-
looze aanvallen waarmede onze tegenstrevers ons trouwe
loos overlaadden.
Thans echter kunnen wij niet nalaten uit alle onze
krachten protest aan te tep'. enen ttgrn een Onlar ge-
noDftWiTuiu» Tv.oef-
te treffen niet om reden van zijr.e lef.rstelsels welke te
gen den Godsdienst zouden strijden, noch om reden var-
slechte zeden, maar enkel en alleen om reden van zijne
volksgezinde gedachten en werking het dus eigenlijk
er op gemunt had de Christene Volkspartij te treffen.
In naam vooral van het arm en onbegoede Volk, waar
onder Jesus-Christus zijne lievelingen uitkoos, teekenen
wij verzet aan. Het mag niet zijn,dat het Volk kunne zeg
gen, dat de Kerk haren invloed ten dienste stelt van eene
politieke en finantie-koterij.
1 't Zou d« Christene Volkspartij het grootste hartzeer
'i doen, indien het opperhoofd der II. Kerk, de Paus van
v Rome, eene beslissing moest uitvaardigen, gesteund op
bepalingen van het Kerkelijk Recht, om den eerwaarden
I Priester Daens te verbieden zijn verlossingswerk voort te
zetten; doch in elk geval zou dat op geen manier ons voor-
uitstreven'kunnen intoornen, even min als liet de eerbie
dige liefde zdüTairihen verzwakken welke het hart ver
vult van het Volk voor den Priester die zooveel voor het
Volk heeft geleden.
Welaan, Christene Volk van België
De gelederen dicht gesloten en immer voorwaarts, het
hoofd fier opgeheven naar de Verlossing die daagt al in
den Oosten. Dat éene gedachte alleen u geleide en u te
vens versterke, te weten dat te midden van al dat woelig
strijden, gij maar éen soort van vijanden hebt, name
lijk hen die uitbuiten en maar éen soort van bondge-
nooten namelijk hen die naast u en met u lijden
zoo gezegd, maar
nog altijd de oude
Kamer der Geld
macht... Dijnsdag bijeen geweest; de Socialisten zich koes
houden, maar de Woestisten altijd nieuwe stokken tus-
schcn de wielen steken... Al d'artikela zijn gestemd... Wij
zullen ze later uitleggen... Vrijdag zal de tweede stem
ming zijn, als 't Woeste belielt. Men rekent op een Meer
derheid van 20 stemmen... Mr De Sadeleer scbynt tot de
onthouding geneigd. Mr Van der Linden stemt voor de
Wet, ondanks de Brandbrieven van Bewarende Komitei-
ten en de Banbliksems van Denderbode... De Bisschoppen
worden ook niet gespaard. Dit komt van zooveel toe te
geven aan de Woesten van Aalst... Dijnsdag heeft M.
Woeste voor den 17* keer de Evenredigheid vermaledijd..
We zullen 'tzien binnen 6 maand, zegde hij.. Ongelukkige
Regeering! ongelukkig Land!... En als't Catholiek valt,
wie zal de schuld zijn? Gij, M. Woeste, en uw kliek, die
u meer en meer afscheidt van d'Eeuw en van't Volk....
Alles moest blijven gelijk het was: Geen nieuwe Grond
wet! 't Werkende Volk onder den voetEenige kasteel-
heeren en ander rijk Volk meester 1 't Geestelijk met de
macht van den Godsdienst tegen 't Volk; gelijk t'Aalst...
Gelijk t'Aalst... Dat is Sacrilegie Mr, maar bidden voor
't zuiver algemeen Stemrecht, dat is een Christelijk werk.
Wat is Mr Woeste en zijn politiek te Brussel? ïd do Wa
len? NIETS, NIETS. Door zijn schuld zou 't Catholiek
hier varen gelijk in Frankrijk. En hij klaagt over zijn
eigen werk!... T'Aalst alleen is men nog verblind in die
poIitiek-Woeste, omdat men t'Aalst werkt met wereld-
scho inzichten... D'Evenredigheid zal een scüoone wet
zijn, op voorwaarde en als oomiddelük gevolg te hebben
het zuiver algemeen Stemrecht... Zonder dit Stemrecht
kan er geen werk gemaakt worden voor Volk en Va
derland.
C'est ga 1 Ge ziet dat het nabij Rusland ligt en in de na
bijheid van Turkije.. Men schrijft uit Praag, dat al de ga
zetten die de Meeting hebben overgedrukt van den jongen
Stjekischen Aanvoerder Podlinsk, dat al die gazetten
vervolgd worden.
De Russische Wet van Keizer Willem op de werksta-
kingen is door zijn Parlement dood en begraven.. Bravo
overal komt de Volksmacht op.. Men ziet het in den Oor-"
log... G'heel de Wereld komt op tegen Engeland.. Nqg
een stap verder en 't Volk zal zeggen Wy vragen ons
Dagelijksch Brood, ons eerlijk bestaan en geen Moor-
derij.. Potentaten, wilt gij vechten en moorden, doet het
in persoui-i.. Wij komen r niet meer tusschen... O men-
■chelijk gedacht, eindelijk Da al uw lijden, ge Komt, ge
•ijk ,ni0?glrer3cr e« Priester d.? Harles zegde ge. Krut
emU'.LjJr tut de recnrv^druigu gei,.iuc:., eu(u-k «u j
maatschappelijke orde,volgens dec wil endè begeon van
den Sehepper-AJmacbtig.. Laat ons toch daaraan helpen
dan zal ons leven nuttig en verdienstig geweest zijn.
Beminde Vrienden, wij beleven moeielijke en zeer
gewichtige Tijden laat ons goed indachtig zijn, dat de
Strijd veor Brood, Vrijheid en Recht een Goddelijk werk
is en het alderkrachtigste Gebed; wij willen een gelukkig
Vaderland leveren aan de Nakomelingen. Ten tweeden,
ons aandacht moeten wij vestigen op de groote en vaste
Waarheid dat Bisschoppen en Priesters den Godsdienst
niet uitmaken, ze zijn de Bedienaars van den Godsdienst;
zij leven door hunnen dienst; maai even als wij allen, zijn
zij Leden der Christene Kerk de gebreken, krankheden
en misdrijven der Priesters kunnen nooit ten laste van
den Godsdienst gelegd worden en laten ons nooit toe van
ons Christene Plichten verzuimen. Eerbied aan 't Gees- j
j telijk, zelfs dan als wij hunne wereldsche en onvolksche j
I bemoeiingen moeten bestrijden.
't Leer slaat op, de Tabak
slaat ook op, door den Oorlog, de Madam van Lord Sa-
lisburi uit Londen is schielijk overleden,- te Brussel is nu
door M. Beun eenen Bond ingericht van Brouwersgasten
in 't groot lokaal op Vlaamsche Steenweg, waar de Brug-
sche Poort niet gekomen is, 't verdrukte Volk zal zegevie
ren, t'Antwerpen spreken ze van een Graan-en Bloem-
koopman in bankroet met 3 millioen tekort, wij weten niet
wie het is, maar Napoleon was zóó machtig en is geval
len, er zijn schelmstukken die op deze wereld gestraft
worden,o. a.de menschen onrechtveerdig doen vervolgen,
stemmen stelen en helpen daarin, om slechte Besturen
aan 'thoofd te houden. Een der wraakroependsteschelm-
stukken is Den Werkmensch verdrukken in de Vrijheid
van zijn Kiesrecht. Memento, men weze het indachtig.
Dreijlüs heeft de Nota gekregen zijner kosten, 26 duiz.
fr. en oneffen; deDuitshe Visschers gaan nu goed vooruit
in de vrngst van Haring, t'Aalst is nu een groote Haring-
droogerij, Sint Petersburg, d'hoofdstad van den Rus, staat
half or der water, te Coblentz zijn opgevischt dekken van
2 rijke Dochterkes, pas 14 jaar oud. Te Kortrijk is
een aaidig Proces, daarop moeten wij ons zetten
In die stad Kortrijk leven op hun eigen, zeer stil en devoot,
twee Paters Redemptoristen; nu onlangs zaten zij daar in de kerk,
de Redemptorist Hendrickx preêkte daar een Missie, en is begin
nen uit -e vallen en te lawijten tegen die twee onschuldige Mede-
broedeiti, dat al wie in de Kerk was, priesters en Volk, zijn ver-
ontweefdiging niet kon bedwingen. Er is een zwaar Proces op,
elk is tegen die geweldige wraakzuchtige taal in Gods Huis, dat
men daar 't woord Gods preéke en den Preekstoel met verandere
in eenen stoel van leugen en verwijt, ja van leugen en verwijt,
gelijk ei zoo dikwijls gedaan wordt in ons Bisdom, ten voor-
deele der rijke menschen. Men ontrukt aan 't Volk den eerbied
voor dc;Kerk\. Wie zal dat ooit kunnen herstellen!. Te Kortrijk
is M. den Deken den eersten geweest, om dien Pater af le keu
ren.. Mfear hier?. Indien wij M. den Onderpastoor Rombaut
moeste/» betrekken
;oea r voor eiKs goea r.. z.o<
voor zijn woorden in de Zoutstraatpoort-
school, hij zou vast en zeker veroordeeld zijn.. Als hij daar zegde ..,1I,LTI1 g.u
dat de {azetten van Pie Donsj veroordeeld zijn door den Paus en verd worden tusschen Ladysmith en Durban.'
de Bisschoppen, hij loog en pleegde onrecht. Als hij zegde dat de j u
gazetten van Pee Donsj slechter zijn dan Vooruit en Leste
lijdt, voor ons, om ons lot te verbeteren.. Onze Godsdienst leert
Als iemand u kwaad doet, beloont hem met goed: en hier, all
iemand u goed doet, ge beloont hem met kwaad... g :::ut be
schaamd Onderzoekt het eens en antwoordt vrij Al wat Priester
Daens vraagt, al wat hij in de Kamer voorstelde, was 't niet voor
uw goed voor elks goed Zoo spreekt 't manhaftig Moorsel.
Elk staat in bewondering
voor hunne Heldhaftigheid..
Ze geven een schoon voor
beeld aan de gansche wereld,
ook aan ons, Kristene Demokraten, en wekken ons op tot
Toewijding en Persoonlijke Medehulp, het zijn lastige
Tijden voor de Volkspartijal de Aanvoerders zijn wreed
vervolgd, aan Priester Daens wilt men zijn kleed afruk
ken, al wie Demokraat is, wordt vervolgd en verdrukt.
Wat de Boers aangaat, hun generaal Joubert is niet
dood,de stad Mafeking blijft sterk ingesloten, de
stad Ladijsmith is nog niet ingenomen, terwijl deTroepen
van Engeland gedurig aanlanden, met Kanons en Mitral-
jeusen, maar de Boers slapen ook niet, z'hebben proviand
voor éen jaar en al de kloeke mans moeten onder de
wapens zijn, vermits hun Oogst rijp staat en er uitgezien
wordt naar vreemde Maaiers, 't is spijtig dat het zooverre
van hier is, anders trokken ons Fransmans er naartoe.
D'Engelschmans moeten beangstigd zitten, want z'heb
ben hun wervers in alle Landen van Europa de Boers,
van hunnen kant, roepen onder de wapens, a' wie een ge-
weêr kan dragen, 't Is immers voor t vrije Vaderland.
Vermiis 't meeste nieuws uit Engelsche bron komt,
kunnen wij niet goed ingelicht zijr. D'Engelschen schik
ken den Telegraf naar hun zin. Althans kunnen wij als
waarheid berichten, dat er geduiig nieuwe Boers komen
tusschen Ladysmith en Durban; dat de Boers nabij East-
Courne 300 schoone peerden hebben genomen; dat zal
niet gebeurd zijn, zonder verlies van Volk voor d'En-
gelschmans; dat er een goede Beweging komt onder de
Afrikaanders van de Kaap en ander Provinciën, om ook
het juk van Engeland af te schudden; dat heel waar
schijnlijk de naaste week een groote Veldslag zal gele-
Dat de Boers toch goed oppassen van Generaal White
faunen vuii rcc j^onsj siecmer zijn aan vooruit en laesie j ui j f
Nieuw:., dan wierp hij een zaad van Socialismus nit.. In 't Bis- 1 vast te houden in Ladysmith; en komt hij eruit, dat ze
dom, (z*t Woeste scherlings op 't Bisdom of weet men daar niets
van heigeen in Aalst plaats grijpt Hoort of ziet M. den Deken i
niets Diezelfde Onderpastoor Rombaut zegde aan een oude j
Christelijke Vrouw: Pastoor Daens is 'ne slechten. 'Neg'heele
goeie, Mijnheer. 'Ne slechten is 't Hij gaat bij Emiel Meert, i
bij Fc d'.nandie Clercq en zelfs bij Jef Blieck.. Eon welopgevoed
toch zeggen bij M. Meert, bij M. Clercq, bij j
'aarbij is men slecht, als men bij die menschen
gaat/.
sito die Stad innemen en er zich in blokkeeren... Dat
zou mijn plan zijn.
Ds voornaamste steden van Transvaal zijn Preto
ria, Johannesburg, Middelburg, Jacobsdal, Pietersburg,
Bloemfontein, Fiksburg, Bethlehem, Lydenburg, Lich-
terburg, ('t zijn Vlaamsche namen, zult ge zeggen); na
tuurlijk, menschen, vermits het daar Nederlanders zijn
den Deken gaat wel bij de grootste liberalen.. Veel j ujt Holland; daar, als ook in Vrije Oranie-Staat.
s van den Buiten, die met 12 of 1400 fr. moeten le- t Tr- J
e Heeren hier t'Aalst 4 a 6oco fr.
an eens uitleggen hoe), veel heeren Onderpastoors van
's jaars trekken, 7~ *n Kimberley, belegerd door de Boers, hebben d«
Britten eenen uitval
ger handelen... Üaa:
jV6 van Sir
zoiufen veel verstand
.pet. de vroegen: Ond.
'iïa: us, ua* Varen r.og mer •.cot.», "r. '--Marien-
bijna .geen Sermoen, dat de moeite w«rd isoit
met Woeste in zijn h«rt zit, heeft den Geest van C
van 't volk niet.
doch zijn terug geslagen,
i Laat ons Britten zeggen, Engelschen is te schoone naam
I- "oor de Geldwolven. En d'Aalstenaars, die in Bretanje
';j durven mer de Boers riin? Spijtig das
i'ciiur J niet opstaat. Ge schrijn dat zoo dikwijls
:e Ja> omdat het een voorname zaak is.
w
Daei
sclio;
vóór
Zij is de schuld geweest van de Scheurin
gen en Ketterijen in de Christenheid.
Ons Heer zegtMijn juk is zacht, zoet
Leert van mijdat ik ootmoedig en zacht
moedig ben
De Kerkelijke Geschiedenis leert ons, dat
vele Geestelijken juist het tegenovergestelde
waren, op veel droeve tijdstippen
En nu wederom, men vindt onder de
Geestelijken veel Hoogmoed en heider.sche
Wraakzuchter zijn er, die Kerk en Staat
willen bestieren, die in Gods Huis, op den
Preêkstoel liegen en lasteren, lawijten en
verwijten.
Te Moorsel hebben ze tegen alle recht
en rede, een deftig, verdraagzaam en gods-
dienstachtend Bestuur omgeworpen
Bijna overal komen zij op, tegen deBur-
gerlijke Vrijheid.
Het zijn de geweldige en minstwetende
Priesters die de Wet geven;., de Priesters
van Gebed en Studie zuchten en zwijgen
T'Aalst blijven zeWoeste vereeren, aan
bidden en volgen, M. Vander Linden gaat
verstooten worden, omdat hij 't Evenredig
heeft gestemd. Op veel, veel plaatsen staat
't Geestelijk tegen de Vrijheid en tegen de
Menigte van 't Volk welnu, de Belgen
verdragen geen Slavernij, men begint het
gewaar te worden tot in de kleinste dorpen;
van Hpn Unsf.hwaDhtftr
te Moorsel.
VIII. IN DE PUINEN VAN 'T KLOOSTER
AFFLIGEM.
'1 Is Kerstmis van 't jaar 1799..
Nog altijd zijn
Gloria in Excelsis Deo
et in terrae pax hominibus.
De zang der Engelen
Glorie aan God in het hoogste en vrede aan
de menschen die van goeden wille zijn
Vrede, de vrede des Herten, de inwendige rust, niets
vreezen of niets moeten vreezen, vreugd in zijn hert
hebben, in weêrwil van den ergsten tegenspoed.. Zich
niets te verwijten hebben; bijzonderlijk eerlijk geweest,
goed voorden Evenmensch... Pax, Vrede, 't was het
wapen van Afflighem.
Vroeger op die dagen, 't was een strooming van Volk
naar 't Klooster-Affiighem op de Kerstdagen; veel men
schen uit 't omliggende gingen daar te biechten men
had er een gezongene Mis te middernacht; van 5 tot 10
ure, 't waren gedurig Missen, met grooten toeloop rI
d'aanpalende Herbergen zaten vol Volk; vroeger ia
maar nu
Eens en vooral, eerbied voor de Burger
lijke Vrijheid! Als wij dePlichten van onzen Een doodsche eenzaamheid;
Godsdienst vervullen, gelooven en belijden Afflif*hem is een Kerkhof:
wat de Godsdienst voorhoudt, niemand,
uoch Pastoor, noch Deken, noch Bisschop,
noch Nuntius, noch Paus, heeft het recht
ons iets meer op te leggen.
Het weze eens en vooral gezegd.
Eerlijkheid en Vrijheid. P. Daens.
Indien Doktor Bauwens nu ten prooi is
aan foltering en zielenangst, 't is de schuld
van Onderpastoors uit Sint-Martens, van
Afflighem is een Kerkhof
De Prachtige Kerk is van alles beroofd; al 't houhèrk
is verkocht, daarin d'Abdijmet groote wagens is nen
alles komen weghalen; de grond is omwoeld voor de 100-
den en zinken doodkisten.. Die oude Brabantsche Aid ij,
een heerlijkheid der wereld, zoo vergaat de menschéijke
grootheid.
't Is Winter,'tis koud, de grond ligt vast gevrfeen,
't heeft gesneeuwd; over veld en bosch ligt een 2lver-
blank kleed;'t is schoon om zien, doch alom is fulke
Piolessors 'uit 't Klein Collegie, dieTV'oTk I groote armoede en ellende, veroorzaakt door de vfelige
hebben getergd, 6 jaar lang, door smaad en tijdenen door d Oorlogen, want Bonaparte is viche-
laster tegen hunnen medebroeder Priester i nen; men kan het lezen in zijn Geschiedenis ukoop
Daens. Nu berst het los. aan i fr. op Chipka; hij oorlogt mEgypte; de blo^dans,
Telegram 20 Treins met krijgsgevangenen zijn
Er is daar nu 'ne Cecilia voor
naar Pretoria; Tien duizend Boers,
't Vrouwvolk. De geruchten loo- 1 aangevoerd door Generaal Joubert, rukken naar Durban
pen dat men den ouden zieken Pas- de Zeehave. Goed zoo En d'ander Troepen rond Lyse-
tr„1'n!^!.?fmpin.0nt?laf»teg'!V,en en ecnen «pro'ger te hebben meel laten; de Boers hebben de stad Lady Gray in-
van de \N oeste Partij.. Is Moorsel nog met genoeg verscheurd fTÉ»nrvr»-iF»r<nionn). ct-o-i <- i? 4. n >i_ ll
Het Bestuur was eerlijk, verdraagzaam, onpartijdig; niets, niets I
genomen; alsook de sterkte East-Courne; z'hebben goe-
tegenjde Treffelijkheid ot tegen den GodsdienstEn 't Geeste- I den moed» in weerwil van de groote macht der Engel-
lijk h»eft tegen dit «erlijk Bestuur, tegen al die brave Christene Schen.
Mensèhen geloopen Daar te Moorsel was 't vooral heilige plicht VRIJDAG. Geen bijzonder nieuws en tegenstriidie
'e h0l'den' E' ni?UWS; J">dysmith blijft weerstaan; in Londen is men
Daenske, Daenske, he-je nog geen spijtmls™eKd over de verandering van krijgsplan door gene-
Binnen 8 dagen zijt g'uw kleed kwijt.. raai Huiler. Verschelde Duitsche Officiers zijn bij de
lhoe, riep een brave ziel, zijt ge niet beschaamd Pastoor B°eren gekomen. In Oostenrijk en Polen is de bewe-
zoo riepen de Woesten, is niet kontent geweest met zijn R'ng groot Voor de Boers. Generaal WhitC heeft te
n plaatsen; hij was niet kontent. En waarom niet Was 't j Ladysmith eenen uitval gedaan, om East-Courne in nood
lem. 't Is voor ons, werkende menschen, dat bij strijdt en te helpen, doch is terugg: slagen..De groote veldslagen
Hem ziende, ze zijn verschrikt en willen vluchten.
De oude Abt van Afflighem heeft aanstonds een der
Boschwachters der Abdij herkend.
Frans, roept hij.
Frans!. En gij?.
Ik ben den Abt van Afflighem.
Och, 't is waar, ik had u niet herkend.. Vader Abt,
Vader Abt Och help ons I geef ons raad I Wij weten
niet wat doen.
Wat is er toch 1't is hier zoo koud.. Wat is er,
spreek
Och Vader Abt, schrikkelijke zaken.. Ons Huis is
verwoest, in brand gesteken dooi de Franschen.. Wij
weten niet waarin of uit.. Men zoekt mij op.
Ze zullen hem doodschieten, kermt de Vrouw. Hij
was ter dood verwezen.. En nog zoo jong I Ach laat
ons hier blijven; nog dieper in den kelder gaan.. Wat
zou ik doen zonder hem, ik., ik., en ons kind I.
Maar zeg toch wat is er gebeurd?
En nu verhaalden zij hem, beurtelings sprekende, dat
terwijl Anna naar Moorsel was geloopen om Pater Smet
te verlossen, dat hij, Frans, naar Aalst was gestormd;
dat er t'Aalst Goddelijke Dienst was verricht aan 'de
Zoutstraatpoort in 't Huis-De Windt; dat een oud-
kleerkooper het geheim had verraden voor een somme
geld; dat de Boschwachter daar ingekomen was, toen
de goddelijke Dienst al aan was; dat de gewapende
macht er ingevallen was; dat al 't Volk langs achter
door 't veld moest vluchten; dat de Onderpastoor van
Aalst, M. Neerinckx daar aangehouden was en geboeid
weggeleid; dat Frans, de Boschwachter zich sterk had
verweerd en ook was ten gronde gelegd, gewond en op
gesloten in 't Gevang, den Toren van Aalst; dat hij er
uit gevlucht was, eenige uren voor de halsrechting, zich
had versteken, was opgezocht als een wild gedierte en
eindelijk een schuilplaats had gezocht in de puinhoopen
van Affiigem; d-1 hij daar sedert eenige dagen leefde-
dat de booswichten hun Huis hadden geplunderd, afl
gebrand; en dat ze nu bii haren man was komen ge
vlucht met den aanstaanden pand van hun Echtetrouw..
[6 jaren duurde en eindigde te Waterloo, is begon- j
De Loting of Conscriptie roept al de Jonkheden
Welke wreede droeve tijden.
uit Afflighem-bosch, met d'aanhouding van Pater Lukas ^.Lau'dsman staaLp^dell^neeuw^in de^puine^ der
Afdj... Met bedrukt gelaat staart hij op de half afee-
bndène Kerk... Het Huis Gods, zoo luisterliikl... Zoo-
veel Geslachten zijn daar komen bidden.. Thans een-
zaan en verlaten.. Hij knielt, hij bidt, hij zucht, hij
I weeit.. Want die oude Landsman is niemand anders
lis van t jaar 1799.. ffan Je geleerde en teergeliefde Abt van Afflighem, Beda
ijn de Kerken gesloten. Nergens galmt j ji JU van zijn kindsgebeente in d'Abdij, thans stok-
i on I jeworden, 80 jaar. Terwijl zijn medebroeders ver
st! icit zijn langs alle kanten, hij wil zijne moeder niet
ve laten, hij woont t'Hekelgem bij den Griffier De Witte.
H is daar als een kir.d bij het lijk van eene geliefde
M eder. Ofschoon het akelig gezicht van dit voorwerp
zi ler liefde zijn hert doorboort, toch kan hij er zich niet
va afscheiden en hij vindt als een wreed genot in de
hj tverscheurende loitering, die dat gezicht hem ver-
oc raakt.
)ie oude Abt zit daar op de sneeuw, in burgersklee-
remet kiel en muts. De Dwingelandij der goddelooze
R mbliek heeft hem van zijn Prïesterkleêren ontrukt; het
is em onmogelijk nog Mis te lezen.. Is hij daarom min
w rdig en min christelijk I. O Heere Christus de Ver
io ier, de Geldmacht van uwen tijd heeft aan U ook de
k! iren ontrukt; U ook ten spot getoond aan de Volke-
«e.. Wat geven de kleêren I 't hert, de ziel, d'inzichten,
df liefde tot God en tot zijn Volk, dat is alles, alles..
D >r lijden en verdrukking moeten wij de Glorie Gods
bi nentreden..
leda Regaus komt dikwijs aan die puinhoopen; nu zit
hi daar en wordt de vinnige koude niet gewaar.. Ach,
M n Gods; ge vraagt aan den Heer Hoelang zal de
Vf drukking duren Heere, uw wille geschiede 1 Heb
m delijden met ons
De Grijsaard kijkt op.. Waarlijk, 'tis gelijk er op
zi ïen grafzerk staat Den geleerden en deugdrijken
her.. Welk statig en heilig wezen Hij hoort gerucht
gi der ver in de puinhoopen.. Wie zou zijn gebed komen
st oren., 't ls een Vrouw die roept., 't Gerucht komt uit
d( kelders der Abdij.. Beda Regaus staat op, gaat naar
dej puinhoopen van 't klooster, dringt binnen en ziet in
ee soort van steenen spelonk een jonge vrouw d'handen
diikken van eenen man, di« daar op eenen steen zit, be
vende van de kod.
Kerstdag I Vrede Pax 1. 't Was hier Angst, Druk
en Vervolging 1 De oude Beda Regaus was verheugd op
zijn hooge dagen van dien lastigen tijd nog een goed
werk te bunnen plegen. Doe het goede, staat er ge
schreven, terwijl gij den tijd hebt, zonder uitstel, wao
morgen zal het misschien voor u gedaan zijn.