f Herders® en DE VOLKSEEUW "mTËr"g I A Hongerloonen De Kamer Orgaan der Christenc VoDrapartfl Godsdienst - Vaderland - Vrijheid vr (a ii •Jte&btsya,di! Nummer 6 Zondag 6 Februari" 1910 50"e Jaargang BUREELEILAND CHIP KA. WERF. AALST 6*wone Aanoncen 20 centiemen per regel; Anaoneen «da Msd*ifée SO Rechterlijke Annoncea 1,60 >er regel HOOOER NIEUW LEVEN YM ej ABONNEMENTSPRIJS ÊJKi Fr. Jajun voor de Stad; —8,60 Fr. voor den Buiten^—MO rear aJ IPMfajjragen worden op aRe tgdattppaa dee Jaan |MN da rreesde P. BAEIïïHtAYABÏ. EERLIJKHEID EN VRIJHEID Kloosterschool Kouter school HERDERSEM, een aloude Gemeente, nabij den Dender, een uur van Aalst, palende aan Aalst-Mijl- beek en aan Wieze, PastoorFeyter zaliger, hield staan dat op een gehucht van Ilerdersem, genaamd Ham, de heilige Gudula geboren is HERDERSEM, de Parochievan Sint-Antonius den Eremijtvóór de jaren g3 ging Priester Daens daar meermaals preêken, en beschreef, op verzoek van Pas toor Feyter, het Leven van den Patroon der Parochie; in 't geaacht van veel Menschen was die Antonius een onwetende Kluizenaar, maar iPriester Daens, die zeor ervaren was in Oostersche Talen, vond erin dat Anto nius Eremijt een der geleerdste Mannen was van zijne Eeuw, vermaarde Predikant en Wijsgeer HERDERSEM heeft een kloek, verstandig, ontwik keld Volk, is vermaard door zijne Kaatsers en Rede - rijkers, heeft nn reeds, hetgene latertijd alle Gemeenten zullen hebben een Democratische Gemeenteraad; de oude Partijen verdwijnen met de oude Heerschap pijen, niemand kan dat ibeletten En in dat oud. beroemd Herdersem woedt te dézer tijde een soort van SCHOOLOORLOG Ja, ik zal enkel aanhalen, elk zal oordeelen Over eenige maanden, het Kontrakt der Gemeente met het Kloosterschool gir.g eindigen het Klooster heeft ruim 2660 fr., waarbij 2 fr. per Leerlinge voor Boeken enz. de Democratische Gemeenteraad stort 700 fr. meer dan de Bewaarders-Raad. Nu schenen de eischen nog hooger, en werd ook als voorwaarde gesteld het sluiten van een wegsken, iets wat de Gemeente niet kon toestaan. Twee Raadsheeren der Minderheid Jogden het Ultimatum neêr, Burgemeester, Schepenen met Vier Raadsleden konden niets anders dan Neen stemmen. Daarop zond het Klooster de Stukken terug. Ondertusschen deed een Parochiaan en Voorstel alsvolgt Een zijner Dochters, sedert 16 ja: Onder wijzeres in 't Klooster, ging zonder Plaats vallen, zij heeft eene Zuster, gediplomeerd voor de Frxebelklas die achtbare Inwoner dérGemeente stelde voor op zijn kosten een School te bouwen op den Kouter, een zeer hooge gezonde plaats, nabij de sterk bevolkte Wijk Boschveld Plaats, Plan en Voorwaarden werden on derzocht, goedgekeurd, geteekend en alles nu zoo goed geschikt zijn, te goede gunste van Gemeentekas en van Bevolking, nu dat de Vader der zeer bekwame Onderwijzeressen meer dan n duizend fr. had uitge geven, nu kwam het Klooster om aan de oude Voor waarden de Meisjesschool te hebben doch Burge meester, Schepenen en Raadsheeren zegden Nee», ons Woord is gegeven, we blijven ons Woord gestand En ondanks allerhande Aanklachten en Beladingen, ze zijn standvastig gebleven voor het Opbouwen, het Inrichten en het Openen der School, waarover zij eerst $n vootal in hun hert een gevoel van Eigcnachting bewaren, met d' Hulde en en den Dank van alle recht geaaide Lieden. En nu die School geopend is, met 50 Kinderen in Eerste Klas, en 60 in de Bewaarschool, nu komen bij Aanklacht en Bedreiging, Verleiding en Broodroof Terwijl het Evangelie leert Gijlieden, mijne Pries ters en Discipelengij kunt God met dienen en de Rijk dommen er is daar iemand in Herdersem die denkt dat RIJK ZIJN alles is die durft zeggen Te Gent ben ik machtig en meer bezit ik in Voren, dan den Burgemeester in Landijen !!l... Welke heidensche en dwaze Taal I Nooit waren de Menschen gediend met Dwang,' zelfs Dieren willen niets gedwongen worden Maar gelijk Aartsbisshkop Ireland zoo wel schrijft- OF ■■i llU.N EN KUISTEN naar het HET TBBZKBZbT DES KEITISES en het vermaard Boek Quo Vadis door Pi eter Daens, Volksvertegenwoordiger. De Nieuwe Tijd der Volkseeuw vergt en vraagt den Vrede en de.Verdraagzaamheidaan 't Volk komt de Macht, onvermijdelijk in ver- scheide Landen va» Europa heeft de Kei k veel verloren van hare vroegere Macht en Invloed, omdat de wettige en redelijk strekking van den Tijd tegengewerkt werd door Kerkelijke Over heden en Inrichtingen. Zoo leert de Aarts bisschop van Baltimora, een Stad van 58i dui zend Zielen. Wat in Herdersem gebeurt, doet meer kwaad aan de Kloosters, dan de hevigste Vervolging de tegenslag zou kunnen komen, vroeger dan men denkt Eerbied voor elks Recht is Verze kering en Vrijwaring waarom toch die brave diep overtuigde Kristene Menschen zoo pijnlijk doen lijden De Gemeenteraad heeft er zijn Plicht vervuld, deftig, krachtig en moest dit Konflikt voor de Kamer komen, weest verzekerd dat de Minister van Onderwijs niet zou aarze len mijne Getuigenis te bekrachtigen. P. DAENS, VoLKSVERTEGENW. KLACHTEN en VRAGEN Hebben de Reizende Werklieden nu met 4 ure 30 's uchtends naar Gent, de aansluiting te Schellebelle De vraag is ook ingediend voor Trein 3281 5 u e 13 uit Brussel, die hier aankomt te 5,44 terwijl Trein 4757 naar Dendermonde vertrekt te 5 tire 43. Zoo moeten al de Reizigers naar Dendermonde cn hooger op, wachten tot 7 ure en oneffen. Ook de vraag is ingediend voor 's inorgends een Trein terug te hebben naar Dender monde korts voor 8 ute, derwijze dat de Treins naar 't Land van Luik en 't Land van Waas niet vertrokken zijn. Vriao- gericht door P. Daens tot de heer Minister van Spoorwegen. Werklieden uit Aalst, Mooisel, Baerdegem enz. met morgendtrein 475 3 ure 54 naar Brussel reizende misten sedert eenige weken zeer dikwijls de aansluiting te Op- wijck te 4 ure 3D. Hoe komt dat Omdat sedert eenige weken in Aalst de 'wee buizen- verwarmers weggenomen zijn en de andere Arbeiders niet rap genoeg dit werk kunnen gedaan krijgen. Waar om toch om menige daghuurkes te sparen, het lastig leven dier Werklieden nog pijnlijker makrn en hun groote scha de berokkenen Waarom sparen op kleine bedienden, als het getal werkeloozen dagelijksch vermeerdert P. Daens. Schromelijk Schandelijk Hoe is het toch mogelijk Eenige Jaren geleden men wilde lusschen Denderleeuw en Geeraerdsbergen de nachtbewaking aan overwegen afschaffen, en vervangen door eene bel op een klinken der bel zou de Vrouw van den Barreelwachier moeten opstaan en den barreel ope nen, in den donkeren nacht, voor men weet niet wie en dat voor 10 centiemen 111 Op ons jammergeklach en noodgeroep werd niet voort gegaan in die schande. Maar nu wordt dit rampzalig, ze deloos en wild plan hernomen 111 Zoo wilt men sparen op de klein Bedienden, terwijl langs alle Wanten een menigte Werkeloozen opdaagt, de armen uitstekende voor werk en brood. De vraag is aan de Orde van uuu oul"dlc" den Dag: Om voor alle behoef tige Soldaten, die op heden den ouderdom van 60 jaar bereikt hebben een Pensioen 'e vragen van 365 fr. om- rede dat zij gediend hebben, zonder eenige schadever goeding. Die redelijke vraag wordt gesteund door Ver zoekschnften aan den heer Minister van Arbeid. Te koop in ons Bureel Hot Landelijk rVtlboek uitgelegd volgens de be spreking in onze wetgevende Kamers, door A. De Bac ker, advokaa-Volksvertegenwoordiger. prijs 0,60 ONZE STRIJD, door Priester Fonteyne. 0,10 VI. - IN 'T PALEIS VAN DEN PREFEKT Een Paleis van buitengewonen rijkdom en pracht, in de hoogte der Stad, palende aan de hovingen van Nero's Paleis. Onbeschrijfbaar is de pracht die bij de rijke Romeinen heerschtte al de Rijkdommen der wereld waren tot het Keizerrijk Rome bijeenge stroomd, en de rijke menschen van dien tijd, nog veel meer dan de hedendaagsche, hadden maar éen gedacht Genieten van de wereldsche goederen Al hun driften en neigingen voldoen ge diend en vereerd worden al de zintuigen strelen. Kort en vol verdriet is de tijd van ons le ven, zoo zongen hunne Dichters txiguum est tempus vitce nostra, laat ons dus de tegenwoor dige goederen genieten en al de schepselen ge bruiken spoedig dat geen enkele bloem des tijds ons ontga, nos Hos temporis. Laten wij ons krooncn met rozen, voor dat zij verwelken, cotonemus nos t-osis laat ons den behoeftigen gerechtigde onderdrukken, oppti- mamus paupcremwant al wat zwak is, wordt onnuttig bevonden quod enim inürmim est inu tile invenatur. Van die gedachten van genieten en verdrukken was de Romeinsche Wereld innig doordrongen; Marcus Superbus had ze met de moedermelk Hongerloon! Werken en n>et genoeg winnen, om te leven, altijd te kort komen, enkel kunnen koopen, om van Hongerniet te sterven, slecht gekleed zijn, zich niet.kunner, anschaffen wat noodig is in een Huishouden voor Meubels, Gerief, Kleeding, Slapingl Hongerloon Pest, Verderf, oorzaak van Ver val. van Zielsbederf, van Wanhoop, Diefte en Moord. Ik werk en ik kan niet behoorlijk leven Ik erk, en nooit zie ik Welvaart in mijn Huisgezin Van 1 Januari tot 31 December ik zie rondom mij niets dan worstelen en schrafelen en wroetelen, tegen Kremp en Ellende is dat het leven niet van Honderdduizenden, bijzonderlijk in de Vlaanderen Arm Slachtoffer van den Hongerloon, zal ik d.-n moed hebben, om de Deugd te oefenen Jongeling, jonge Dochter, van kindsgebeente heb ik thuis niets gezien dan Kremp, Tekort, Kommer, Angst. Arme Moeders, die uw duurbaar Huisgezin niet kunt beridderen,gelijk het zijn moet, we zal optellen de bange Zuchten die uit uw minnend hert opstijgen Ik, lonkheid, grootgebracht tusschen Hongerloon, mijn hert snakt naar Genot er, Vreugd zoodra ik iets of wat kan verdienen, zal In mij de Bekoring niet komen, een deel van mijn Winst achter te houden om Vermaken en Vreugd te zoeken verre van mijn Ouders Huis Hongerloon, de Dood van alle Huiselijk Ge luk, de Bron van Wanorde Dertig. Veertig en meerjaren heb ik gewroet onder de krampen van den Hongerloon; zal ik niet getrokken w)r~- ken om in den Drank eenige uren Bedwelming te zoeken? Hongerloon, door u is het, dat Ambachten en Nijverheden kwijnen, gij jaagt den Vlaming uit zijn Land, gij brengt oneerlijke Concurrentie in Ambten en Bedie ningen Als Aksijsbedienden somtijds gejaagd zijn, om Preinien 'e winnen door buitensporigen iever voor het hatelijk en schandig Vergunningsrecht, is het niet, omdat hun Jaar wedde een Hongerloon is Mogen, moeten ze niet hijgen en trachten naar een betamelijk Leven In Aalst, in Aalst aan Woeste, de Champetters begin nen aan 900 fr. en blijven 5 jqnr aan dien taks eens in Huishouden, geeft het wonder.als zij bejach naken naar Winsten en Profijtjes? De Klerken van Stadhuis klagen dat ze veel min win nen dan in de bijzondere Nijverheid, ze drijven Handel of houden Winkeld'occasie maakt den Dief; Nood doet oude Wijven loopen z Jlen die Klerken niet geneigd zijn hun beleefd- en dienstwilligheid te schikken, namate hen de Penning wordt gejond Hongerloon! Het ts zeer zeldzaam, maar in een Rijk Huis, waar de Dienstboden te weinig eten krij gen, *n ze nemen eenige spijs in 't genips, zal iemand zeggen Dat is Diefte I Maar als er Schatten en Rijkdommen gewonnen wor den, en de Werklieden een Hongerloon krijgen, zegt ie Godsdienst on* niet, dat het een Wraakroepende Zonde is, Achterhouding van den Loon der Werklieden Hongerloon sleurt naar Oneerlijkheid Het is dus de Pest, 't Verderf, de algemeene Ramp, die noodzakelijk bestreden moet en uitgeroeid Tot dit einde werd in 1893 een Kristene Volkspartij ingericht en toen in 1894 uit Ariondissement Aalst een PRIESTER als VOLKSVERTEGENWOORDIGER naar de Kamer gezonden werd, dan was zijn eerste Redevoe ring een krachtige Pleitrede tegen allen HONGERLOON. In dien zin ging die Volks-Priester voort in en buiten de Kamer Advokaat De Backer, Volksvertegenwoordi ger zijnde, sprak met Priester Daens éen en hetzelfde ingezogen; in zijn Scholen had hij niets anders geleerd van den morgen d tot den avend eefde en zweefde hij in die gevoelens Van natuur was hij een echte Romein en als Opperhoofd der Stad, het hoogste gezag na den Keizer, kende hij niets anders dan Hoog moed Vreugd, Vermaken, Genietingen. telijke menschen, In zijn Paleis moest dien avond een prachtig Avondfeest plaats hebben Slavendrijvers, Sla ven en Slavinnen liepen ieverig over- en weêi om de zalen te versieren en de tafels te dekken; En boven, op een dar slaapkamers stond hij aan het bed van dat gemartelde kristene kind hij stond daar, en een gevoel van grouwel tegeB de Beulen overweldigde zijn gemoed.. Straks gingen de Romeinsche edele Dochters en Vrouwen aankomen. Tot heden het was voor hem een groote vreugd, hij had er genot en vermaak in, daar aan die rijke tafel te zitten, en te zingen en te klingen maar nu.... Sedert hij die Kristinne Mercia gezien had Welke verandering in zijn gemoed Dc Prefekt van Rome verstond zich uit zijn eigen niet hij voelde in zijn binnenste een dorheid, een wal- genheid voor al die lusten en grootheden. Mer cia, Mercia, was voor hem de gansche wereld. En ze zat gevangen, opgesloten, volgens de Wet beschermen mocht haar, in een afzon derlijk gevang plaatsen, maar vrij laten niet dat zou zijn leven gekost hebben Wilde Mercia het Kristen Geloof daar laten, ze kwam in de hoogte als zijne Echtgenote zij heerschtte als Vorstinne in dit Palcis.. Maar tot heden, ze wilde niet I.. Waarom toch zoo koppig zijn voor een vastbepaaldc dwaasheid Als Mercia blijft weigeren, zoo redeneerde Mar cus Superbus i.i zijn eigen, morgen, overmor genzij wordt op Tortuur gelegd of voor de wilde Dieren in 't iKoliséum ten prooi gewor pen Dit gedacht deed den Romein ijzen en grou- welen Mercia dood, nog leven was hem-ou- mogelijk hij moest haar redden en haar heb ben Reeds verscheide malen had hij in 't gevang bij haar geweest vruchteloos Nu dezen avond ging hij haar de grootheden en de vermaken der hooge Wereld leeren kennen, en ongetwijfeld ze zou hare dwaze begrippen laten varen. w.«n uur Lut rond 7 ure, waren in prach tige A-omen de Romeinq» en Romein innen die moesten deel nemen a*uT Avondfeest en vervulden de rijkelijke zalen, op- z gmuld met prachtplanten, lusters, goud, jijde, fluweel, en veraangenaamd door de geu- en van den fijnsten wierrook Marcus Superbus had zijn Volk ontvangen met groote beleefdheid na de eerste gerechten volgde vriendelijke samenspraak, muziek en zang dan was de Prefekt van Rome in een ne- venxaal gegaan, alwaar hij Mercia had doen komen. De Kristene Dochter zag er kalm uit, maar ernstig en weemoedig immers, het waren de dagen van bitter lijden. Mercia, zoo sprak de Prefekt met zoete stem. Heer Prefekt Mercia, hoor en zie I Dit leven is aan u metlmijne liefde, ge zijt nog zoo jong, ge kunt zoo lang, zoo lang genieten Kom, uw zetel staat daar gereed. Heer, mijn eenige zetel is Kristus en zijn Kruis. Kristus en zijn Kruis lijden, verstooten en veracht worden De Liefde tot Kristus, Heer, is het eenig cn opperste geluk. Dwaasheid Verhevenheid I Wie is uw Kristus toch De Zoon Gods, Verlosser der Wereld. Onbekend en onmachtig I Woord Oorlog aan de Hongerloonen, bijzonderlijk in Staatsdienstik doe tr.ijn best om dien gebaanden Weg te volgen gedurig sta ik op de bres tegen dat gloeiende Monster HONGERLOONals Arrondissement Brussel Priester Fonteyne opden Zetel brengt van Priester Daens, als Plancquaert in de Kamer komt, als nog anderen mij komen vervoegen, dan zal altijd en immer de eenige be kommernis zijn OORLOG, STRIJD TEGEN ALLEN HONGERLOON O gij allen die lijdt en zucht onder Hongerloon, neemt toch deel aan dien Heiligen Strijd kunt gij niet openlijk, dan toch met uw Hert, er is altijd middel om meê te hel pen, en zijt ge Kiezer, de Stemming is vrij en geheim Kiezers van 't Arrondissement Brussel, Priester Daens en zijn Volkspartij, rekenen en tellen op U aan mij en aan mijne Vrienden-Democraten is Kanton Assclie toever trouwd. dat elk tocli waak- en werkzaam weze De Landbouwers zien toch wel hoe hunne Vragen en Klach'en verstooten worden deze week nog, woensdag, de Kamer schikte haar Dagorde ik vroeg dat er toch iets zou gedaan worden voor HOPBOEREN en voor HOPHANDEL de Ministers zwegen, en niet éen Katho liek ondersteunde mij... Ik vroeg ook dat men eindelijk het schandalig VERGUNNINGSRECHT een weinig menschelijk zou maken wederom de Minis ters hoorden niet, en al de Katholieken zwegen De Boeren zijn Katholiek, zeggen die Heeren, ze zullen al'ijd voor ons blijven stemmen. Maar de tijd kan wel gekomen zijn dat de Landslieden denken en zeggen Kristen Democraat is veel hooger en veel beter'dan Polltieken Katholiek want Democratie Is rechtstreeksche en hardnekkige Strijd tegen alle slach van HONGERLOON.P1ETER DAENS. ZITTING VAN DIJNSDAG Dijnsdag te 2 ure is de Kamer geopend Eerst is een Woord van Medelijden gespro ken over de Overstrooming in Frankrijk ten blijke zal de Regeering een somme Geld aan duiden, en aan de Kamer voorstellen. Dan kwam de Ondervraging over de Fransche Inkomrechlen In de Fransche Kamer zijn ze reeds aange nomen en gestemd Inkomende Rechten tegen al d'aanpalende Landen, voor Koopwaren en ook voor Werklieden elke vreemde Arbeider zou belast zijn met 20 t. h.het Artikel waarbij er uitzondering was voor de Arbeiders meer dan 40 kilometers in Frankrijk werkende, dit Arti kel is ingetrokken, zoodat ook onze Fransmans zouden getroffen zijn Volksv. De Bunne, die aan de Grens woont, en van nabij ziet hoeveel duizenden Werkmen- schen naar Frankrijk moeten, eiken morgend, gelijk hier naar Brussel, want anders zij en hun Huisgezin zonder Brood zouden zitten, ja op 't verhongeren, Debunne heeft deftig cn krach tig gesproken wel is waar, er zijn Fransche Socialisten die de Inkomrechten vragen, bene vens Fransche Liberalen en Katholieken, maar dat mag ons niet beletten of tegenhouden in de Verdediging onzer Landgenoten. Na Debunne'spraken Lorand, liberaal, Del- porte, katholiek, Daens, Kristen Democraat, Maenhout, atholiek, Da Sadeleer, katholiek, Minister Davignon en Hoyois een Dagorde is eenparig gestemd, om door alle middelen de Tegenwerking in te richten, en desnoods de Fransche Produkten te belasten. Ik heb aangedrongen en doen uitschijnen, in 't volgend Nummer zal mijne Redevoering ko men: i° Zonder Frankrijk, het was hier HON GERSNOOD, door de schuld der HONGER LOONEN, die aan honderdduizenden Huis houdens beletten het Noodige te koopen ten tweeden, Frankrijk en Duitschland zijn begon nen met de Uithongering der Hopboeren, de Katholieke Regeering en de Katholieke Geko zenen hebben geenen vinger verroerd voor de Hopboeren, al nun Geklaag en Gevraag werd versmaad en verstooten, en nu komt de beurt c -»ümxirheden ITTING van WOENSDüo t-mTihhaut spreekt breedvoerig over den Katanga in Kongo en bekampt hevig den Minister der Koloniën die Strijd gaat lang duren te 3 ure Regeling der Dagorde Mechelynck vraagt dat eerst en vooral de Eenmaking der Kieswetten zou ko men; dat is hetdring'ndste; voor de groote Va- kancie zijn nog 56 Zitdagen, laat ons de dagen bepalen voor ieder Artikel der Dagorde Daens vraagt eerst en ;vooral de Vlaamsche (Zie vervolg 3^ bl. 1« kol.) Hij alleen is machtig, Hij alleen is goed, Hij alleen is ware Heide.. Mercia, men gaat hem en allen die hem aanhangen, uitroeien. Heer, de Wereld zal hij veroveren het bloed zijner Discipelen zal een zaad worden van Kristenen die Paleizen waar wij nu zijn, zullen Tempels worden te zijner eere. Mercia, Mercia, ik moet het u zeggen Mijn hert is naar u getrokken ik wil u geluk kig maken; spreek éen woord en ge zijt vrij ge* lukkig. En dit woord I Verzaak aan uw Kristus. Nooit, Heer, indien ge mij waarlijk be mint, dan zeg ik u Onze Liefde moet gehei ligd zijn door Kristus en zijn Kruis. ('t Vervolgt).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Land van Aelst | 1910 | | pagina 1