5C^ met meer vaart dan een 2PK naar de top BOONTJE OP HET KRUISPUNT strooca Aalsterse topdag op de buis! Wij confectioneren in eigen atelier Grote en mooie keuze in vast tapijt Molenstraat 45 Galerij «de Gaepaert» Aalst Nieuwe Gazet van Aalst - 28 mei 1982 -11 Louis Paul Boon is, standbeeld of niet, blijkbaar nog niet vergeten. De stroom van publicaties over zijn werk zal de eerstvolgende jaren ook wel niet te stoppen zijn. Een groot gedeelte daarvan is weinig of niets terza ke, en bovendien zou het beter zijn indien men enige afstand kon nemen ten opzichte van het oeuvre van deze zo omstreden auteur. Hef is dan ook met enige schroom dat «Kruispunt», het Brugse literaire tijdschrift dat al aan zijn 21e jaargang toe is, twee toch wel heel belangrijke artikels publiceert. De eerste bijdrage is var de hand van Romain John Van De Maele (te Aalst geboren), zelf een niet onverdienstelijk auteur, die Boon belicht als de "alterna tieve geschiedschrijver", die hij onte gensprekelijk ook was. Deze bijdrage is een essay in de ware zin van het woord, geschreven vanuit een hoogst persoon lijke visie op literatuur en het werk van Boon. Waarschijnlijk is het juist dit as pect dat de bijdrage van Van De Maele zo interessant maakt. Echt nieuwe gegevens krijgt de lezer immers niet voorgeschoteld, wél zorgt de auteur voor een ietwat ongewone invalshoek die het werk van Boon (van Jan de Lich te tot de Geuzen) zoveel duidelijker maakt. Met een grote inlevingscapaciteit en de reeds vernoemde eigen visie twee elementen die hij ook bij Boon te rugvindt duidt hij op zwakke en sterke punten in diens werk. Dat Van De Mae le, wereld- en levensbeschouwelijk, zo wat op dezelfde golflengte zit als Boon zelf, verhindert niet dat het onderwerp eerlijk en open benaderd wordt. De bijdrage van Jan Schepens, nijvere werkmier in Kruispunt-contreien, is van een heel andere aard. maar ligt ook in het verlengde van de visie van de auteur en het werk dat hij de laatste jaren voor Kruispunt heeft verricht. Jan Schepens is de man die vergeten of bijna vergeten namen uit de periode tussen de beide wereldoorlogen opduikelt, en het viel dan ook te verwachten dat hij in dit arti kel wat meer informatie zou trachten te geven over Boons bezigheden in die periode. «Louis Paul Boon in Front» be handelt de na-oorlogse jaren tot '52, meteen een periode die tot dusver weinig in het daglicht werd gesteld. «Front» was het weekblad van de weer standsgroepering en groepeerde vooral communistisch georiënteerde schrijvers en journalisten, maar ook niet-commu- nisten. Boon nam in Front de rubriek «Geestesleven» voor zijn rekening, zoals hij later ook in «Vooruit» zou doen. Een groot aantal artikels uit die periode dui ken later op in zijn boeken, al of niet her werkt. Andere bijdragen illustreren de visie van de auteur op kunst en maatschappij. In zijn soms niet zo helde re telegramstijl weet Jan Schepens enkele verrassende linken te leggen, ter wijl hij meteen ook twee nooit eerder ge publiceerde documenten aan de lezer voorlegt. In de eerste plaats voer voor verzamelaars, maar toch ook voor minder gespecialiseerden zeer interes sant. Kruispunt, het sociaal bewogen literaire tijdschrift dat Boontje steeds een warm hart heeft toegedragen, verdient dus zeker en vast onze aandacht. Wie het hier besproken nummer (81) op de kop wil tikken (75 fr.) of een abonnement wil nemen tegen de demokratische prijs van binnenhuisinrichting gordijnen en overgordijnen spreien en kussens zetels heropmaken 225 fr., kan terecht bij John Heuzel, Boe- veriestraat 8. 8000 Brugge. In het 80 bladzijden tellende nummer dat hier besproeken werd. vinden we verder nog poëzie van o.a. Pierre Lootens en Wer ner Pauwels. een verhaal van Han Grüschke, een assay over Willy Balyon en de rubriek "op het kruispunt" waarin de auteur steeds op een recensie van zijn werk kan repliceren. pp Op donderdag 3 juni kan U op de BRT-TV omstreeks 19u10 in een uitzending door derden, een reportage bekijken van de Aalsterse Topdag. Zowel de opening in de Keizershallen als de arbeids- infobeurs van de Jonge kamer en de trip doorheen de diverse Aalsterse Dekenijen kan U de visu meemaken. Uiteraard ook de aktiviteiten op de Grote Markt met o.a. het wagenspel «De Ketellapper» door Pact, het optreden van de Kunstgroep Vredon en de Faluintjesdorsers die begeleid door de Faluintjeskapel er lus tig op doorkloppen. Niet vergeten. Donderdag te 19u10 Het betreft hier een uit zending van «Librado».(HM) andere Vlaamse groepen, betekende voor henreeds een ideaal visitekaartje om eindelijk buiten de Aalsterse regionen te treden. De finale Ach opboksen tegen Blanc de Blanc, 2 bel- gen, the boxcars of the chrome..., hooguit een vijfde plaats misschien. Misschien heeft deze ietwat gelouterde houding ervoor gezorgd dat 5 CV in de Ancien Belgique feilloos speelde. In ie der geval vijf Aalsterse muzikanten sprongen letterlijk het spreekwoorde lijke gat in de luchttoen ze zich als derde hoorden afroepenEen ver diende zege voor een popgroep die drie jaar keihard heeft gewerkt, kritisch staat tegenover zichzelf en doorzet tot het uiterste Dirk Van Hoorde vertelde ons, nog niet bekomen van het Rock Rally sukses, deze geschiedenis van 5 CV. De vaste groep aanhangers vindt hier waar schijnlijk een stukje pophistorie in dat ze zelf hebben eegemaakt. Belangrijk leek ons echter de reaktie van de groep én de toekomstplannen. Die derde plaats is werkelijk ideaal voor ons Als je eerste of tweede ein digt, zit je muurvast tussen de ver plichtingen van koncerten, public rela tions en noem maar op. En... we zitten vlak voor de examens, daar kun je niet onderuit. Als derde genieten we volop belangstelling, maar we blijven de mogelijkheid behouden om het iets kalmeraan te doen. De single wordt nu bijgeperst en in september volgt nor maal de tweede. Tot september zitten we al volop in de optredens Nou ja het is gewoon enorm Alles waar we ons vroeger kopzorgen over maakten, kontakten, distributie, materiaalver- voer, koncertorganisatie enz., daar moeten we ons nu geen fluit meer van aantrekken Carrère zorgt voor de dis tributie, het bookingskantoor Beek Call zorgt voor de optredens en Uni versal songs voor de promotie. Wij moeten gewoon nog stevig doorwerken en een drietal songs bijmaken zodat we aan 3/4 uur set-tijd komen. Elke week hebben we alvast een optreden, soms wel drie na elkaar. Optreden lijkt ons inderdaad erg be langrijk voor een groep. Het ligt in onze bedoeling im het publiek te amu seren met écht swingen de new wave. Wat nu ons streefdoel wordt, is dat 5CV gekend is dat men zowel in Oostende als in Hasselt al van ons ge hoord heeft, dat er reaktie loskomt goed of slecht. En we werken er aan om een vuist te kunnen blijven maken op het podium. We willen alles geven, krachtig overkomen, er volop invlie gen maar ergens ingehouden, blijven weten wat je speelt. Dus niet zoals bv. in punk waar ze er gewoon tegenaan vliegen zondermeer. Die vuist kan 5CV maken. Ze geven alles op het podium, maar ze weten 100 wat ze geven. Eén aspekt klonk wat triest in de oren 5CV, net als zovele anderen, hunkeren er naar om weg te raken uit het Aalsterse. Geen respons, geen begrip, soms na ijver tussen de Aalsterse groepen on derling... Spelen we op die manier niet een belangrijk stuk van onze jongeren- kuituur kwijt Hoperlijk zien we 5CV nog regelmatig in de Aalsterse contreien optreden. We houden u in elk geval op de hoogte van de verdere plannen van deze nieuwe ster aan het popfirmament (KDS) Alhoewel eerste prijzn, winnaars van de wedstrijd, eervolle vermeldingen e.d.m. lauwerkransen zijn die steeds met een relativerende blik moeten beke ken worden, is het behalen van de derde plaats op een manifestatie zoals Humo's Rock Rally toch een niet te onderschatten verdienste Deze bijzon dere eer viel dit jaar, naar onze mening terecht, te beurt aan de Aalsterse formatie 5 CV. Het begin van een schitterende, muzikale karrière TOen René De Witte van Ajuinswing hen vroeg om het voorprogramma van Macchiavel te verzorgen, bleven ze nog even bij hun rock a la Fisher Z. Maar deze buitenkans werd voor 200 benutHet voorprogramma 5CV, 5 Aalstenaars aan de pop-top. werd schitterend gebracht met goedkeuring van Macchiavelen van toen af liepen in Aalst een aantal fervente SHIT-isten rond. Optredens in diverse klubs volgden en zorgden voor de nodige speelvaardigheid voor de volgende mijlpaalhet voorprogramma van THE BET. SHIT had reeds eerder kennis ge maakt met The Bet op het Festival van Terjoden, toen deze groep Scooter verving. In oktober 1981 kreeg Sit een telefoontje van The Bet met het ge kende aanbod. Dit koncert op de CJP- promenade in 't Kerksken was tevens het laatste SHIT-optreden... De naam en het imago van de groep onderging een grondige metamorfose Shit werd 5 CV en de rock werd definitief vaarwel gezegd om plaats te ruimen voor een meer up-to-date new wave. Deze ommekeer bracht 5 CV tot het niveau van nu. Dirk Van Hoorde schreef in voor de Rock Rally (zonder medeweten van de 4 andere che- vaux...), Lavvi Ebel betuigde zijn waardering op het Terjodenfestival, demo's werden opgenomen in een studio te Assenedekortom het sneeuwbaleffekt leek niet meer te stui ten Ten lange leste MOEST dit resulteren in een single-opname. Op 7 februari dook 5 CV in de studio te Hekelgem met René De Witte als producer en op 9 maart was het plaatwerk kant en klaar. Running through the night Brixton children en CV was ver krijgbaar p 1.000 exemplaren Het toeval speelt steeds een rolop 27 maart werd de single voorgesteld aan het publiek en pers, een week na de preselektie van de Rock Rally te Burst... Beide koncerten waren overweldigend, vooral dan op de Rock Rally. Humo sprak zich toen reeds bijzonder lovend uit over 5 CV Tegen de bescheiden verwachtingen in, werd 5 CV uitgekozen voor de halve finale te Waregem. Ofschoon het optreden minder overtuigend was naar hun mening, resulteerde deze wedloop naar de roem in de finale te Brussel. 5 CV koesterde vanaf dat ogenblik geen hoop meer. Het feit alleen al dat ze de finale bereikt hadden naast 320 Jaren geleden vormden Jan Moens, Phil Coene en Dirk Van oorde de leden van een heus schoolorkestje. Jan speelde ijverig op het akkordeon, Phil was toen een beginnend orgelexpert en Dirk ondersteunde het geheel met zijn triangel. In dit ogenschijnlijk mie zerig begin, lag nochtans reeds de kern van het latere SHIT Toen de drie leden naar het middelbaar onderwijs gingen, werd de formatie immers versterkt door Nicolas Lateste gitaar en Peter Van Mulders idem Dit quintet zou door de jaren heen bij elkaar blijven en splitverschi- jnselen, xamens en eerste liefdes met gains doorstaan. De eigenlijke opgang kwam pas na het geven van een T.D. die ruim 750 bezoekers telde. De opbrengst hiervan zorgde voor een drumstel en een tweedehandse basgitaar. De gelukza lige Jan Moens en dito Dirk Van Hoorde repeteerden urenlang onder hun tweeën om de instrumenten onder de knie te krijgen. Aalst zou voor het eerst kennis maken met SHIT op het kollegefeest waar de groep optrad tussen de talloze tolk en kleinkunst amateurs. Een eerste groot kontakt met het publiek, maar te vens de eerste kick om door te zetten, beter te worden. De swingende rock die SHIT toen bracht moest nog heel wat bijgeschaafd worden. Met het zuurverdiende geld van vakantiejobs, werd de hele groep uitgerust met pro fessionele instrumenten een gypson- gitaar, een Tama-drumstel, een eigen handig gemaakte synthesizer... enfin, de leute kon niet op. En alhoewel de kleren de man niet maken, doen de muziekinstrumenten wel degelijk iets aan de geproduceerde klanken Een nieuwe stap in de goede richting Het nieuwe instrumentarium zorgde stilaan voor een nieuwe richting in de muziek. De vijf leden van SHIT kregen stilaan hun buik vol van die eeuwige rock en keken hunkerend naar groe pen als TC-Matic, Luna Twist en Levvi Ebel...

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 11