Een fascinerende creatie in onvervalste A. Cogen-stijl ■MMS Ik heb sinds lang alle hoop op een theaterpubliek verloren.! Muziek bij Breendonck of de beui van de kamermuziek Tentoonstelling 16 Nieuwe Gazet van Aalst - 28 mei 1982 Voor de tweede maal heeft het duo Cogen/Corbey voor een opvallende produktie gezorgd. De sterke thematiek, de verrassende en nooit loslatende regie, de imposante muzikale en vocale omlijsting en de prima vertolking geven aan het geheel een waardebeoordeling die het als hoogtepunt van het Pactseizoen vérdient. Het steeds aktuele gegeven is ge durfd. De analyse van de eeuwige menselijke tragiek, geplaatst in het kader van het Breendonk-gebeuren, geeft aanleiding tot een genuanceerde maar onverbiddelijke stellingname heeft ieder mens een (on aanvaardbare uitleg voor zijn doen en laten, uiteindelijk is hij maar een pion, een speelbal, een akteur in het walge lijk spel van de oorlog. Als regisseur is A. Cogen er volledig in geslaagd een gaaf beeld te kreëren waarin de schrijnende realiteit, het spectakulaire imaginele, de verras sende ontwikkeling, de boze ontluiste ring en de vermanende vinger vakkun dig gedosseerd liggen. Geschraagd door het pessimistisch zwart van het dekor en de pijnlijke prikkeldraag die de onkomfortabele zit- balken omgeven, kan het niet anders dan medevoelen zijn die de toeschou wers gevangen houdt. Voeg daarbij de dramatisch onderlijnende muziek van Corbey en je weet waarom ik dit sterk teater noem. Maar het sterkste teater moet de be kroning ook van de vertolking krijgen. Gezien een gedetailleerde bespreking onmogelijk is wegens het grote aantal spelers (een 30-talen bovendien aanleiding zou geven tot een verve lend herhalen van superlatieven, beperken wij ons tot een globaal proficiat en het uitlichten van enkele uitschieters. Ere wie ere toekomtde grootste on derscheiding gaat naar Machteld De Rauw die er in slaagde dank zij een totale lichamelijke en geestelijke inzet de rol van Katnia te bezielen met de menselijke tragiek van het stuk. Een zelfde uitstraling ging uit van Odilon Mortier in de moeilijke beulrol. Hij was imposant, menselijk wreed in de martelscene en nochtans duidelijk exponent van zijn innerlijk drama. Een bijzondere vermelding gaat naar de kleine Ina Bal. Kinderlijk naief en toch aangrijpend juist wist ze ons her haaldelijk te ontroeren door haar spel Met de kreatie van zijn tweede toneelwerk bevestigt A. Cogen zijn diep geën gageerde instelling bij het benaderen van de menselijk identiteit. Zoals in Prins voor het Leven zijn eerste werk, staat ook in Beul of 't kruisken van Breendonk de mens als slachtoffer van het systeem centraal. Over het hoe en waarom van deze laatste kreatie hadden we een vraaggesprek met de auteur-regisseur. Waarvan hier de synthese. Nieuwe Gazet van AalstHet is dui delijk dat de Breendonk tragiek alleen maar een voorwendsel is, een dekor. Waarom dan juist deze tra giek A. Cogen Wat mij aanzette dit gege ven te gebruiken als stramien waren twee overwegingen. Ten eerste den ken de mensen te vlug dat het fas cisme een zaak was, ergens ver weg in het buitenland... Nochtans is Breen donk vlak bij, gekend... de tragiek er aan verbonden wordt gedragen door mensen van bij ons... De herken baarheid dus De tweede reden was de figuur van de historische beul van Breendonk Die werd in zijn omgeving beschouwd als beminnelijke, be hulpzame en wijze man Toch ontpopte hij zich later tot een echt ON-mens. Het waarom intri geerde mij. NGvA :U verwijst in uw werk regel matig naar FAUST Waarom A. Cogen In feite bestaat het stuk uit twee delen het eerste gedeelte zou men als een veredelde fait-divers kunnen beschouwen dat eindigt met de-aanhouding van de slachtoffers. De verhalende aanleiding tot de Thematiek is finaal gedaan. De ware betekening van het dramatisch gege ven komt dan in het tweede gedeelte Enerzijds als de Faust-scene waarin de eeuwige herhaling van de mense lijke tragiek wordt belicht. De parallel Victor/Kathia en Faust/Greetje is herkenbaar. Anderzijds kulmineert de faust-scene in de totale ontnuchtering en ontmaskering wanneer, als een "anti-Deus ex Machina", de filmre gisseur ten tonele verschijntalles is theater, ook de oorlog. NGvA In de scenische opbouw van het stuk schijnt de muziek van R. Corbey een belangrijke factor. Vindt U dit noodzakelijk Inderdaad. Daar het stuk opgebouwd is al een griekse tragedie wordt de aktie voortdurend onderbroken. De gespeelde scenes zijn anekdotisch. De dialoog wordt gevoerd door gewone mensen waarin geen plaats is voor filosofie. Daarom lassen we, al tegengewicht, gedichten in. Maar op zichzelf vonden we de dichtvorm te eng om de aandacht van het publiek gaande te houden, vandaar dat wij de muzikale begeleiding noodzakelijk vonden als een bredere basis van staanbaarheid. NGvA Er is een voelbare verwijzing naar het Brechttheater. Is dit een uitvloeisel van uw liefde voor deze hernieuwer A. Cogen Uit noodzaak zou ik zeg gen na Brecht is er geen toneelge schiedenis meer die niet steunt op Brecht. Die stempel is niet meer weg en zegging Toneeltalent voor de toe komst Beweren dat alles groots was en per- fekt zou de waarheid geweld aandoen. Schoonheidsfoutjes zou ik ze willen noemen. Graag hadden we enkele scenes de eerste bv. meer ritme zien krijgen. Een iets sneller inpikkende repliek zou hier kunnen voor zorgen, zodat de in druk van langdradigheid niet de bo venhand haalt op de (juiste) beklem mende sfeer. Een te merken verlies van aandacht bij de toeschouwers zou eveneens te ver mijden zijn door een betere technische realisatie van de vokale intermezzo's. Als teksten belangrijk zijn en dat waren ze toch moet de verstaanbaarheid een eerste zorg zijn. Dit was niet altijd het geval. Idem voor de bandmontages van de werkelijke opnamen uit het pro ces van Breendonk. Liever geen tech nische snufjes en vondsen dan ge brekkige Bovendien zal ik me blijven ergeren aan het te laat inkomen van lichtstan- den, schoonheidsfout die zal blijven te rugkeren tot Evert Horn verder zeer verdienstelijk en zelfs onmisbaar zal Nog tot en met zon 30 in Kreja werk van Bart Goffa, Luc Lievens, Johan Lauwers, Geert Callebaut, Patrik De Smedt, Jan Schollaert en René Van Gijsegem. Open 19-24 u. - weekend 13.30 tot 24 u. Nog tot en met 27 juni in Galerij S65 etsen en objekten van Auke De Vries. Van vrij 28 (20 u) tot en met ma 7 hobby en vrijetijdsbesteding onder het motto Mensen van bij ons in de bovenzaal van herberg De IJzer, Vlaanderenstraat. Gratis bezoek alle dagen, behalve woensdag. inzien dat alleen twee mensen vier handen hebben Tot besluit een vraag aan het Aalsters Collectiefwaarom heeft u het nuttig geacht deze produktie als een X-rated, tweedrangs sexfilm in de pers aan te kondigen Deze realisatie verdiende zoveel meerMaar misschien wist u het dan nog niet. Ik weet het nu wél(H.R.) Een van de ervaringen, die Kurt Weill opdeed met het succes van «Dreigroschenoper was, dat hij met eenvoudige melodieën, die dadelijk aanspraken, die boven het banale verheven waren, en die geen concessies in zich droegen, een nieuwe theatermuziek gemaakt had. Een muziek die, los van de schouwburg zijn spreekkracht en inhoud bewaren zou. Een muziek, die het woord zou overleven. Deze redenering en dit opzet (met de gebruikelijke nuances) moeten kom- ponist en arrangeur Ralph Corbey aangesproken hebben, toen hij de muziek maakte bij «Beul of het kruis ken Van Breendonck) Ruim 150 bladzijden directiepartituur is de hele avond geworden, dat lijkt me ook een beulenwerk. Alhoewel de oorspronkelijke bedoe ling van Corbey was om de muziek in de éfktie taten glijden, zijn deze ten slotte jit elkaar gehouden, meer zelfs z& Worden duidelijk gescheiden gehouden. Over dat «verbrokkelen uaH muziek en woord» valt wel een bedenking te maken. Het komt ons itoniers voor, dat de kracht van de gezongen tekst, die puur als beschou wing ingeschoven wordt, die geen voortzetting van het verhaal beoogten, iets te zwak als ontroerend element overkomt. De muziek wordt uiteinde lijk aangevoeld als een «muzikaal» intermezzo, en dat is wellicht wel het laatste waar de komponist aange dacht heeft. Omdat zowel de zangers als de instru mentalisten liefhebbers zijn, beschikt Pact over een paar duidelijke voorde len het gratis optreden bijvoorbeeld, en de totale inzet die de liefde van veel beroepsmensen overtreft. Nadelen zijn er natuurlijk ookzo is er het gebrek aan zangtechniek, en dat is niet zo erg, want geen mens in de zaal vraagt een halve operazanger die zijn kunst komt naar voor schuiven, maar het werkt de verstaanbaarheid van de hoge stemmen niet in de hand. (je kan in de duisternis niet meevol- gen) en vanzelfsprekend moet de componist zich in zijn technische beperken (geen meerstemmigheid bv). Opvallende schoonheid zit in de melo dische rijkdom van de melodieën, het leguber duister-dekadente timbre van de altsoliste, de klaarheid van de bari ton, sommige cello en fluitsoli, de krib- belige dissonanten van de violen, en zeker in de evenwichtige en duidelijke stuktuur van de partituur. Hoogtepunten van muzikale opbouw zijn voor ons, het openingsstuk «Hymne aan de eeuwige Vlaming» en de soort unisolo-canon rond «Dood behoeft geen vrede», een merkwaardig werk, en voor deze stad zeker een unieke prestatie.(F.C.) te denken. Ofwel vervalt men in de melo-stijl a la Mahler ofwel pakt men het brechtiaans aan met het voortdu rende doorbreken van de handeling, het voortdurend blootleggen van de ei gen stellingname. Relativeren... de korrel zout... NGvA Uw reaktie op de reakties van het publiek A. Cogen Het mag gezegd dat ik sinds lang alle hoop op een theaterpu bliek verloren heb. Ik schrijf dan ook gewild voor een elite, voor de enkeling die wel met de teatrale kode vertrouwd is. Als men vaststelt dat een trom melkorps in hitlerjugend uniform praktisch ongemerkt de Grote Markt van Aalst kan betreden, moet men ook begrijpen dat er niet veel meer nodig is om ons rijp te maken voor een herha ling van de voorbije tragiek. Vooral het jeugdig publjek reageert afstandelijk het gaat ^hen precies niet aan... de stelling in mijn stuk ver vat wordt er door bewezen. NGvABedankt wederzien (H.R.) tot MIDNIGHT EXPRESS In 1978 maakte de jonge Britse Kineast Alan Parker Midnight Express, gebaseerd op het autobiografische boek van de Amerikaan Billy Hayes. In 1970 wordt Hayes op de luchthaven van Istamboel betrapt op het bezit van vijf pond Hasjiesh. Voor zijn mislukte poging tot drugsmokkel veroordeelt het Turkse gerecht hem tot vier jaar gevangenisstraf, maar na herziening van zijn proces krijgt hij zelfs levenslang. Na tal van verwoede pogingen, weet hij na vijf jaar te ontsnappen en uit het land te komen. In zijn boek, dat meteen na het verschijnen een bestseller werd, beschrijft Hayes de zeer zware en vaak onmenselijke omstandigheden die gangbaar zijn in het Turkse gevangenissysteem. Parker zag in dit boek een goede story en je kan zijn film dan ook moeilijk slecht noemen. De film is technish perfekt en de spanning wordt met momenten beklijvend. De kritiek komt echter wel uit een andere hoek. Parker probeert geen analyse te maken over het gevangenissysteem in Turkije maar probeert het publiek op zijn hand te krijgen door bij voorbaat alle Turken als zwijnen af te schilderen en de hasjsmokkelaar die tenslotte een onwettelijke daad stelde te promoveren tot held van het ogenblik. De film werd bij zijn uitbreng in België bekritizeerd door de Turkse gemeen schap als goedkope sensatie en in in Nederland heeft de censuur de schaar gehanteerd voor een beledigende speech van Hayes tot het Turkse Hooggerechtshof. CONAN, THE BARBARIAN Een indrukwekkende mensengestalte achtervolgt door een allesoverheer sende wraakgedachte, verpakt in een episode toen mensen nog min of meer op wilden geleken, dat alles is het nietszeggende epos van regisseur John Millius naar zijn kijkers toe. EVIL UNDER THE SUN Agatha Christie verfilming waarin detektieve Hercule Poirot verzocht wordt een moordzaak op te lossen in een exclusief hotel aan de Adriatische kust. MetPeter Ustinov, Jane Birkin, James Mason. DEAD AND BURIED Absoluut onbelangrijke gruwelfilm. PROGRAMMATIE Feestpaleis Evil under the sun Ruiteroller Verhaal van de alledaagse waanzin Midnight Express CAN Palace Dead and Buried Canon, The Barbarian Alice in Wonderland Midnight Express Faust... of alles is teater, ook de oorlog.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16