FIRMA DELDI Luc Hoenraet - De feiten Matthijs Piet Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en - delicatessen Specialiteit van diverse lasagne Import verse ansjovis Artisanaal bereid Levering gratis Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66 16 - Nieuwe Gazet van Aalst - 11 juni 1982 Luc Hoenraet ziet in 1941 het daglicht te Aalst. Zijn drang naar het breken met konventies blijkt al op heel jeugdige leeftijd aanwezig te zijn, wanneer hij, met tegenzin van zijn ouders, de Aalsterse Akademie bezoekt in avond- en weekendlessen. De artistieke ambities waren echter geen voorbijgaande vlaag. En enkele jaren later vinden we de jonge Hoenraet terug in het atelier van Maurice Van Saene aan het Sint-Lucasinstituut te Schaarbeek. Brussel mocht dan een verbreding van het horizon betekenen, toch streefde Luc ernaar om ook dit kader te doorbreken. Steeds was hij in tijdschriften en boeken op zoek naar wat buiten Brussel, op internationaal vlak aan de gang was. Die drang naar het nieuwe én zijn grote liefde voor de Jazz-muziek, vormden stilaan de basis voor zijn kunst Een reis naar Amerika en vooral het atelier in Parijs zorgden ervoor dat Luc Hoenraet zich buiten de landsgrenzen, op het wereldvlak van de kunst kon begeven. Een geluk bij een ongeluk. Gelukkig voor hem dat deze inter nationalisatie mogelijk was Een ongeluk voor België dat eens te meer een té bekrompen en enggeestig milieu blijkt te zijn. Luc Hoenraet blijft echter nog steeds in Brussel wonen en Aalst is zijn ««ver loren zoon» nog niet vergeten. U kan de schitterende tentoonstelling nog tot 22 juni gaan bekijken in het Oud-Hospitaal en er een katalogus kopen aan 100 BF., waarin U totaalbeeld van Luc Hoenraet en zijn werk terugvindt. (kds) Op de tentoonstelling is een in eigen beheer uitgegeven map te koop aan de - belachelijk lage - prijs van 1000 BF. Deze map bevat schitterde reprodukties van een selektie uit Luc Hoenraet's werk, een tekst van J.F. Du Bois, een foto van de kunstenaar en een originele litho genummerd en gesigneerd. Een buitenkansje om aan een betaalbare prijs hedendaagse kunst bij U in huis te halen. Een must voor iedere kunstminnaar anders Toen ik mijn persoonlijke kijk erop aan Luc Hoenraet vertelde, begon nen de twijfels nog maar pas. Ik hoop ergens ««een» kern van de zaak begre pen te hebben en - wat nog moeilijker - valt op papier gezet te hebben. Maar uit eindelijk blijft dit een ijdel geschrijf dat ergens in andere regionen dan de kunst werken zelf vertoeft. Eén ding kun je al vast als vaststaand feit aannemen. Luc Hoenraet wil het allerdiepste van zijn ge voelens tot uitdrukking brengen. En tel kens weer trekt hij alles - zichzelf in cluis - in twijfel, relativeert, zoekt ruste loos verder. De allerdiepste zal er verder blijven uitkomen, maar wat de volgende twintig jaar gaan brengen is per definitie één groot vraagteken, ook voor hem. We hadden in al onze naïviteit gehoopt U met een interview het licht in de duis ternis te kunnen brengen... Luc Hoen raet zelf kelderde al vlug die gedachte en gelukkig maar. Naar zijn mening is het beleven van een kunstwerk en/of het schrijven hierover iets persoonlijks Wat hij erin gestopt heeft aan persoonlijke gevoelens ligt nu ter interpretatie voor de toeschouwer. Gelukkig, want we hebben helaas steeds meer en meer de gemakzuchtige neiging om het beoordelen of zelfs het aanvoelen van kunst over te laten aan de ««vakmensen» in plaats van zelf te gaan kijken en het werk voor zich te la ten spreken ««Ik vind het dan ook zo gevaarlijk om te gaan vertellen wat ik er in mijn binnen ste voor voel Uiteraard weet ik wat ik maak en wat de bedoeling er van is. Maar heeft dat belang Is het niet al te gevaarlijk om me te laten vangen in uit spraken Dan kan men binnen tien jaar nog zeggen van ««ja maar dat is het, want hij heeft het toch zelf gezegd...» Ik laat het werk liever spreken. Het hangt er voorMijn taak als schilder-etser is afgelopen. Ik ben erg benieuwd wat jij er nu gaat over schrijven...». Een beangstigende en tegelijkertijd be moedigende gedachte... Om U het hoofd nog wat meer op hol te brengen, willen we iets dieper ingaan op de symboliek in het werk Eerder heb ben we reeds de zogenaamde ««graffiti» aangeraakt. Maar een ander telkens weerkerend symbool is het kruis, al dan niet haaks geplaatst. Of het nu gaat om een al dan niet christelijk symbool doet weinig ter zake Het kruis laat ons eerder aanvoelen dat de idee in het kunstwerk haast onmiddellijk terug in twijfel wordt getrokken. Alsof het werk op dat ogen blik zowat het uiterste is dat de kunste naar kan geven, maar door dit symbool krijg je al meteen de indruk dat het nog niet 100 in orde is Dat er méér kan gegeven worden of zelfs dat de basis idee van het gekreëerde al vóór de vol tooiing gerelativeerd wordt. Of dit artikel het werk van Luc Hoenraet nu deugd doet of schaadt laat ik aan an deren over. In de inleiding staat dat het uitnodigt tot een diepgaander beschou wing Inderdaad je hebt de onweer staanbare neiging om de gevoelens die worden Opgeroepen te gaan formuleren Maar op hetzelfde ogenblik wordt je met je neus op de ontnuchterende waarheid gedrukt dat woorden, dat de menselijke taal niet bij macht is dat soort gevoelens weer te geven Gelukkig, anders had Luc Hoenraet mis schien schrijver geweest. (KDS) THE B00GEY MAN Regie en Scenario Ulli Lommei. Vertol king David Carradine e.a. Metropolitan U.S.A. - kleur - 85 minuten 1980. Deze film werd gerealizeerd in 1980, met toen THE EXORCIST en CARRIE tot giganti sche kommerciële successen waren uitge groeid en tal van produktiemaatschappijen hun politiek richtten naar horrorverhalen om de eigen kassa te laten rinkelen. Ditmaal betreft het een vervloekte spiegel, die een onweerstaanbare moordlust op wekt bij ieder die beroerd wordt door zijn glinsteringen. In het Amerikaanse gezin waar het er heel onschuldig uitziend aan de wand hangt, zal dit diabolische meu belstuk de oorzaak worden van een hele reeks afgrijselijke misdaden. Wanneer de spiegel aan diggelen valt is het hek helemaal van de dam... Het blijft voor mij een zeer groot raadsel wat mensen kan verleiden om naar dat soort onzin te gaan kijken. Gierende stormen, ijselijke nachtmerries en vizioenen van sadistische martelingen zijn dan ook schering en inslag in dit niemendalletje. DAS BOOT Regie en scenario Wolfgang Petersen Fotografie Jost Vocano Vertolking Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wenneman e.a. Bavariastudio's Munchen - kleur - 145 minuten - 1981 In 1971 verschijnt op de Duitse markt een autobiografisch geïnspireerde roman van Lothar Buchheim. Het boek werk meteen zo een overweldigend succes dat de Bavariastudio's brood zagen in de verfilming van zijn oorlogsverleden. In 1941 wordt hij luitenant op de U-96, een onderzeeboot van de onoverwinnelijk geachte Blaue Jungs Armada. Hun vaarwater is de Atlantische oceaan en ze hebben maar één doel zoveel mogelijk vreemde boten de viskelder inboren. Wanneer hij na bange avonturen maar ongehavend terugkeert in de Franse haven La Rochelle wordt hij bij een verrassingsaanval totaal vernietigd. Alle be manningsleden komen om met uitzondering van de jonge luitenant Regisseur Wolfgang Petersen is niet de toer willen opgaan van het klassiek avonturenepos. Hij heeft een film willen maken over mensen die vechten met de moed der wanhoop met de druk van een oceaan rondom hen en een onzicht bare vijand boven hun hoofden. Maar het is evenzeer duidelijk dat deze Duitse produktie na zoveel jaar een eerbetoon heeft willen brengen aan de 15.000 overwegend jonge mensen die een zeemansgraf hebben gevonden. Das Boot blijft hoedanook een oorlogsfilm dat nog maar eens de stompe gruwel aantoont die machtsgeile mensen kunnen veroorzaken. PROGRAMMATE FEESTPALEIS PALACE Das Boot Superklabak Er was eens de revolutie Force Five ~AN De nachtmerries The Boogie Man In ons vorig nummer maakten we reeds eventjes mel ding van de schitterende tentoonstelling rond het 20 jaar Luc Hoenraetthema. Zowel het feit dat Hoenraet deze belangrijke manifestatie te Aalst laat plaatsvin den, als de artistieke waarde van Luc Hoenraet's werk op internationaal niveau, nodiger meer dan ooit uit tot een diepgaander beschouwing over deze kunstenaar. De tentoonstelling in het Oud-Hospitaal toont ons kronologisch een overzicht van Hoenraet's 'schilder- en graveer kunst. 20 jaar betekent een hele perio de. En gedurende deze jaren heeft Luc Hoenraet een eeuwigdurende zoektocht doorgemaakt die zijn werk steeds diep gaander maakte. De eerste werken laten ons kennis ma ken met een zoekende schilder. Haast krampachtig rukt Hoenraet zich los van de traditionele schilderkunst. Op de eer ste plaats weg van het anekdotische, het figuratieve, maar tevens weg van het ««traditionele abstrakte», i.e. het geome trische, naar de realiteit refererende ««nieuwe» schilderkunstIn deze nog vrij kleurrijke werken ontdekken we reeds de Hoenraet van het intuitieve, de schil der van het innerlijke. Er wordt een evo- katie gebracht van gevoelens waarbij het hoofdthema van Hoenraet reeds vastligthet zuivere, fundamentele werk. Een beetje, vaag, denk je allicht bij jezelfMaar wellicht kan de verdere evolutie van Luc Hoenraet dit duidelijker illustreren. Wat volgt is echter een strikt persoonlijke visie, in de mate van het mogelijke getoets aan de steeds twijfe lende en relativerende mening van Luc Hoenraet zelf materies, gevonden voorwerpen terug in het reliëfkrijgende werk. Stukken touw. een kantwerk, hout... het vindt stilaan zijn weg naar het kunstwerk. Niét als «objet trouvé», zoals een andere kunst richting kultiveert, maar als weergave van louter toevallige, het zuiver natuur lijke. En juist dit aspekt, gekombineerd aan net kleurenpalet, het reliëfgebruik van materialen én de steeds aanwezige pictogrammen, laten het werk van Luc Hoenraet een oneindige rust en diepte uitstralen. Slechts zelden kun je bij een kunstenaar in een ««abstract» werk zo veel menselijke gevoelens terugvinden Maar ja «abstract»... what's in a na me Toen ik het werk Van Luc Hoenraet be keek, werd het me meer en meer duide lijk dat hierover zuiver kunsthistorisch of kunstkritisch schrijven, een onmogelijke zaak was. De etsen en ««reliëfschilderij en» van Hoenraet laten slechts een zui ver intuitieve kritiek toe. Hoe kan het ook Het lijkt ons dat Hoenraet op die twintig jaar steeds «zuiverder» geworden is. Om een erg verwarrende term te gebrui ken, kunnen we een soort «retour a la nature» terugvinden. Telkens weer vin den we zijn pictogrammen, kalligrafische krabbels, of bewust aangebrachte graffi ti terug. De link met deze laatste wordt telkens weer gelegd. Maar naar onze mening gaat het hier eerder om een soort oersymboliek, een gebruik van pikturale symbolen die in en voor alles en niets instaan. Je krijgt de indruk dat deze schijnbaar achteloze inkervingen of tekens «het» weergeven, het diepste menselijke, "de kern van alles. En juist deze indruk komst sterker en sterker over naarmate de jaren verstrijken. Dat zoeken naar het meest fundamentele gaat gepaard aan een gebruik van steeds eerlijker materialen. De kleur wordt steeds monochromer, natuurlijke kleuren domineren steeds meer Grijs, oker, zandkleur... alles voert ons terug naar dat «oerbeginsel» dat zo verrekt moeilijk onder woorden te brengen valt. Een nieuwe - wanhopige - poging om het U, steeds verward rakende lezer, duidelijk te maken. stilaan vinden we

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1982 | | pagina 16