Aalst met de glimlach
KUI/i
Kant in de kanten van Aalst
li
FIRMA DELDI
en andere muziek..
Matthijs Piet
Fabricatie voor zuiderse gerechten, kroketten en
delicatessen
Specialiteit van diverse lasagne
Import verse ansjovis
Artisanaal bereid
Levering gratis
Oude Gentbaan 40, 9300 Aalst - tel. 053/77.45.66
16 Nieuwe Gazet van Aalst 15 oktober 1982
Van 10 tot 24 oktober loopt in de gangen van het Museum Oud Hospitaal
te Aalst een boeiende tentoonstelling van kartoens en spotprenten van
FRANS WAUTERS. Deze tentoonstelling is een organisatie van de C.S.C.
De Rank-Aalst.
Onder een ruime publieke belangstelling opende Minister Mare Galle
deze manifestatie. Roger D'Hondt leidde in met een korte en goed
gestoffeerde toespraak.
Het woord «caricatuur» is afkomstig van
het Italiaans «caricatura» hetgeen belas
ten, overbelasten, chargeren betekent.
Men onderscheidt portretkarikaturen
Het woord «caricatuur» is afkomstig van
het Italiaans «caricatura» hetgeen be
lasten overbelasten chargeren bete
kent.
Men onderscheidt portretkarikaturen
(charges) en spotprenten die op sociale
of politieke toestanden betrekking heb
ben.
Het begrip «spotprent» dient heden ten
dage in zijn breedste betekenis begre
pen te worden, derhalve worden
scherts, spot, humor en groteske fanta
sie onder deze noemer samengebracht
Het is met het openbloeien van de Re
naissance dat de karikaturen furore
maakten. Immers, geestelijke vrijheid en
kritische zin essentieel om langs de
spotprent stukjes menselijke ziel in de
massa bloot te leggen
De 18e eeuw werd beheerst door de be
roemde gechargeerde portretten van
Cavaliere Pier Leone Ghezzi te Rome
en Giovanni Battista Tiepolo te Venetië
Samen met de andere kunstvormen
waait ook de spotprent over naar diverse
Europese landen en kent een niet te
stuiten opgang in de 19e eeuw
Mede door de persvrijheid in verschillen
de Staten, grijpen tekenaars naar hun
stiften en klagen aan in hun karikaturen
Frankrijk neemt in de 19e eeuw onbe
twistbaar de leiding met Honoré Dau-
mier, gevolgd door Gustave Doré en
Puvis de Chavannes.
Na 1870 ontstaan er een reeks bladen
waarin het wapen van de spotprent
duchtig gehanteerd wordt. Ik citeer
Journal Amusant, Figaro lllustré, Gil
Bias, Le Rire met bekende tekenaars als
Forain, Steinlen, Poiré (Caran d'Ache),
de Noé (Cham) e.a.
In Engeland ontstond in 1840 het over
wegend politiek geïnspireerde blad
«Punch». Bekende tekenaars waren L.
Doyle J. Leech, Tenniel, Du Maurier en
de grootste onder hen Ch. Keene.
Later verschenen «Vanity Fair», «Moon
shine», «Black and White», «Londo,
Opinion» e.a.
Vanaf 1845 zien wij in Duitsland de
«Fliegende Blatter» en de «Kladderada-
tasch» verschijnen.
Bekende satirische bladen uit het laatste
der 19e eeuw waren «Jugend» en «Sim-
plicissimus» met tekenaars als Th Hei
ne, Gulbransson en Thöny
Bekende Amerikaanse bladen waren
«Puch», «Judge» en «Life».
En wie kent niet heden ten dage de te
keningen van David Levine
Nederland en België bleven op interna
tionaal vlak een beetje achterwege we
gens het ontbreken van echte karikatu
rale bladen op niveau. Wel kende onze
week- en dagbladpers beroemde na
men als Raemaeckers en Marius Bauer.
Tijdens de oorlogsjaren (W O I en W O.
II) werden wij overspoeld door een
vracht van spotprenten, zowel aan het
adres van de Duitsers als tegen de ge
allieerden. Echte kwaliteit liet dikwijls te
wensen over.
Beroemde karikaturisten en spotprent
tekenaars die zich als internationale
kunstenaars ontwikkelden bleken ach
teraf Albert Hahn (Nederland) en Gal
(België) te zijn.
Regionaal blijven spotprenttekenaars
ongetwijfeld hun waarde hebben. Zon
der zich aan hoogmoedigheid te bezon
digen mogen wij fier zijn in Aalst een
FRANS WAUTERS in ons midden te
hebben die de eigen geest van zijn ge
liefde stad. zijn mensen, zijn vrienden en
een pleiade van bekende figuren zo raak
heeft getypeerd doorheen zijn tekenin
gen.
Nergens is hij pijnlijk of wrang, nergens
echt kwetsend.
Wel legt FRANS WAUTERS «de andere
kant der dingen» bloot en dit op een zo
wel technisch als visinair hoog niveau.
Zijn karikaturen zijn geen ordinaire, ver
overtrokken of op sensatie beluste pren
ten die een bulderend gelach ontlokken.
Het zijn spotprenten van een eveneens
«tedere anarchist» die de toeschouwer
doet monkelen, een hoofdschuddend
glimlachen of een nadenkend stilzwijgen
opdringen
Je voelt je machteloos. Je hebt geen
verhaal Je kan tegen zijn prenten niet te
keer gaan. Ze zijn dwingend
Telkens weer zijn het brokken aktualiteit
stukjes geschiedenis van onze stad en
onze mensen Het zijn dikwijls hele ver
halen en bij wijlen in de achtergrond, ge
tekende verzen en schotschriften waarin
de liefde voor zijn stad en de Aalste-
naars naar boven drijft.
Deze kunstenaar voorstellen hoeft niet.
Zeker de laatste zes jaar heeft FRANS
WAUTERS zich. willens nillens in de kij
ker gezet als onverdroten ijveraar voor
het Feestkomiteit van onze stad waarin
hij de moeilijke taak van voorzitter waar
nam.
Een heel boek zou men over deze Aal-
stenaar kunnen volschrijven.
Maar hoe armzalig zou dit geschrift zijn
daar waar hij in 1 tekening zoveel meer
kan vertellen.
Ik waag er mij niet aan. Het ontdekken
van het kunstenaarshart dat in de karna-
valist FRANS WAUTERS schuilt, laat ik
over aan de toeschouwer van zijn teke
ningen.
Het is aan jullie, lezers van deze krant,
om deze begaafde tekenaar zelf te gaan
ontdekken in de gangen van het Mu
seum Oud Hospitaal
Hij zal ze tot jullie laten spreken met hun
gechargeerde gelaatstrekken, met hun
grote en kleine gebreken, de figuren die
wij allemaal kennen maar die Frans ons
nu ANDERS toont
Zij zullen met leedvermaak naar jullie kij
ken Keize Kamiel Mare Galle, Alfons
Singeleyn, Louis Paul Boon. Gust De
Man. Simon D'Hondt. Anton Cogen,
Gracienne Van Nieuwenborgh Jean
Paul De Boitselier. Prins Enrico. Staaf
Stobbeleir. Bert Van Hoorick. Herman
Bogaert, Gaston Van den Eede. Pol De
Paepe, Louis D'Haeseleer. Marcel De
Bisschop. Karei Baert. Daniël Jacobus.
Jan De Neve, Prins Jempi, Deken De
Vos, Jan De Lichte en Dirk Martens
Naast deze merkwaardige portretten en
toestanden, legt Frans Wauters enkele
taferelen vast waarin wij ons als Aalste-
naars allemaal herkennen.
Je moet het gezien hebben «De volks
telling gaat niet door» «Vooil Jeanet-
Gewoen Jeanet». «Vertrek naar Blan-
kenberge» en het originele «Algemeen
zicht op ons karnavalmuseum» e.a.
Ik zou deze veelzijdige kunstenaar te
kort doen moest ik hier naast zijn spot
prenten de vakkundige tekeningen met
vernoemen van «St. Amanduskapel te
Erembodegem» «Hof te Wachene te
Hofstade», «Oude Denderbrug-Zwarte
Hoek te Aalst» «Waterkasteel te Moor-
sel», «Kerk van Baardegem»
Jammer echter dat de tekeningen van
Frans Wauters geen zichtbaar jaartal
dragen, al was het maar om historische
waarde.
Een boeiende tentoonstelling van een
even boeiende Aalstenaar die niet mag
gemist worden. (N.D.W.)
Naast karnaval- en bloemenstad was Aalst enkele decennia terug te
vens een «kantstad». De alom zo gereerde «Brusselse kant» werd er
inderdaad vervaardigd door heel wat vrouwen, soms ook mannen als
winteraktiviteit doch momenteel wordt het een probleem
Kant uit China komt hier wegens de lage
lonen ginder met vrachten binnen waar
tegen de nog bestaande kantproducen
ten uit de Aalsterse regio met Nieuwer-
kerken, Erpe-Mere, Burst en Haaltert
niet op kunnen tornen. Exporteren wordt
van langs om meer moeilijker en de bin
nenlandse vraag wordt meer dan vol
daan door import uit lage-loon-landen.
Op het einde van vorige eeuw zouden in
de regio niet minder dan 8500 paar vlijti
ge handen aan het vervaardigen van de
befaamde «point d'Alost» bezig zijn ge
weest en zelfs tijdens de eerste wereld
oorlog slaagde men erin uit te voeren.
De bezetter werd verschalkt en via het
etappengebied belandden honderden
kilogram kant in Londen, New-York en
Boston
In zowat alle huidige Aalsterse deelge
meenten ware immers «kantmadames»
of «factoressen» die zich met hun thuis
werksters vooral toelegden op «Du-
chesse», «Venise» of gewoon «Bloe
men», al dan niet op kussen of hand.
Het écht volledig ambachtelijk karakter
verdween wel enigszins met het invoe
ren van lintjes, lacets die mechanisch
werden vervaardigd. Ziek of te oud ge
worden werksters, of niet meer voldoen
de gemotiveerde kantklosters samen
met het feit dat er geen nieuwe bijkwa
men waren een van de oorzaken van het
verval van de kantklosserij.
Toch bestaat vrijetijdsbesteding in de
kantrichting steeds en meerdere ten
toonstellingen als o.m die te Mere vóór
een paar jaar en die van «Rozemarijn»
onlangs in het G-Centrum bewijzen dat
kreatieve drang op gebied van kant
alleszins aanwezig is. experimenterend
en zoekend naar eigentijdse vormge
ving. Het blijft dan echter wel bij hobby-
77 21 69
Sluierstraat 1
82/18/22
Het Land van Riem voert in de Stads
schouwburg «Zuster George moet ster
ven» op Een actrice wordt na zes jaar
helpen beroemd maken van een TV-se-
rie aan de dijk gezet, wegens dalen van
haar kijkdichtheid. Zeer menselijke be
nadering van de lesbische verhouding.
(Regie Roger De Wilde; akteurs Mieke
Cornand. Myriam De Vleesschouwer,
Machteld De Rauw, Nelly De Hert, An
ton Cogen, Oswald Versyp, Paul Codde.
M.m.v. het G.O.C.-Hartenvrouw.
16, 17, 18 oktober om 20 u. Kaarten
053/21.04.71.
De Londense groep «Lumière and Son
Theatre Compagny» komt op zaterdag 16
oktober om 20 u. naar het Netwerkcen
trum. Schipbreukelingen in komen in het
Afrikaans oerwoud terecht. Om geen
slaven te worden van een vreselijke
junglekoningin, moeten ze een boeiende
voorstelling kunnen opzetten. Vele bui
tensporige, onvoorspelbare en plezieri
ge situaties... De klown is springle
vend... Enkel voor volwassenen. Inkom
250 fr., kaarten 200 fr.
Op vrijdag 22 oktober programmeert
datzelfde Netwerkcentrum een Aalster
se popmuziek-avond met Lawi Ebbel,
White Light en Het Bit Me. Kaarten 120
fr., kassa 150 fr.
bedoening want produktie op grote
schaal blijft voorlopig een probleem
Wie meer wil weten van kant, macramé
en batik kan hiervoor steeds terecht in
«Rozemarijn», Rozemarijnstraat 7 ter
stede (Hm)
DE P0TL00DM00RDEN
Een «Wie-deed-het» film over een poli
tieman die een «mad-killer» achterna zit,
die een originele maar gruwelijke manier
bedacht heeft om zijn slachtoffers naar
de andere wereld te helpen hij duwt ze
koudweg een potlood in de neus waar
door de hersenen overbiddellijk worden
beschadigd
Is er een lichtpunt waarneembaar aan
de horizon van de Vlaamse film Na
enkele pretentieuze miskleunen van
formaat is DE POTLOODMOORDEN in
elk geval een verademing in ons bloed
loze filmwereldje. Daarmee wil ik niet
gezegd hebben dat deze film van enfant
terrible Guy Lee Thys kan opboksen te
gen Amerikaanse produkties maar re
kening houdend met de natuurlijke be
perkingen is er enig gematigd optimisme
voor deze Vlaamse film die zowaar zon
der één frank staatssubsidie kon gere-
alizeerd worden en dat is reeds een
prestatie op zich.
RegieG.L. Thys. metL. De Gryter,
C. Baggen, B. André e.a.
België 1982 - kleur - '78.
THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN
Heerlijk ouderwets Viktoriaans melo
drama met referenties naar het heden
via een film-in-de-filmsituatie.
Meryl Streep (Kramer vs. Kramer) speelt
zich door haar eerste echt grote rol
heen met zoveel autoriteit en présence
dat je er stil bij wordt. Haar tegenspeler
Jeremy Irons (Bridges Head Revisted) is
de jonge man die leven bijna ruïneert
voor een «femme fatale».
Als U bij de kategorie mensen hoort die
nog wel van film houden maar nog zel
den de weg vinden naar de bioskoop,
dan kan ik U deze film zeer sterk aanbe
velen.
PORKEY'S
Aan beschimmelde sekstoestanden ra
ken we onderhand wel gewoon, maar
van ongelimiteerd geweld en blauw ra
cisme daar is onze buik al lang van vol.
LE CH0C
Delon en mooie blonde Kathérine De-
neuve proberen het samen te klaren op
de kalkoenboerderij van meneer.* On
danks de professionele muziek van Sar
de is LE CHOC een snert- en antivrou
wenfilm.
PROGRAMMA IN DE STAD
Feestpaleis
De gruwelijke nacht van de levende
doden OO
Ervaringen bij rijlessen 00
De potloodmoorden XX
Palace
Porkey's O
The French Lieutenant's Woman XXXX
Le Choc O
Ik vind 00 dégoutant, O onbelangrijk.
X matig. XX goed XXX zeer goed. XXXX
met te missen.
CAN