Volgende week zondag, 11 september: PALLIETERPOP 5 Louis Van der Paal speelt klavecimbel Programma 83-84 van Netwerk rijkgevuld 16 Nieuwe Gazet van Aalst 2 september 1983 geef mij maar Bach Onzichtbare aanrandré Joseph Van Canegem en zoon p.v.b.a. Van theater, over kinderanimatie, en kursussen naar Duitse week Soete Muijs^fc keukenspecialisten DENDERLEEUW Steenweg Aalst-Ninove 6 9470 Denderleeuw J Tel. 053/66 86 45 In de Sint-Jobskapel, de nieuwe muziektempel, was er keuze tussen 2 avonden en 2 programma's, maar telkens ging het om Franse muziek (familie Couperin) en de heer Bach. Om de meest ernstige (kulinaire) reden kozen we noodgedwongen voor vrijdag avond. Bach draaide daar met zwier en de 6e Engelse suite de hele Franse kla vecimbelwereld de nek om. Louis Van der Paal speelde vorig weekend klavecimbel in de St.-Jobkapel werken van Louis Couperin en J.S. Bach (JC) Ik geloof zeer eerlijk dat, om het heel simplistisch te zeggen, je voor Couperin gewoon iets moet voelen om het integraal naar waarde weten te schatten. Wanneer het om een suite (of Ordre) met de normale delen gaat, blijft de kwaliteit keurig boven, maar zodra de frivole en anecdotische om schrijvingen (ook al zijn ze dan zeer nauwkeurig) een soort programmamu ziek inleiden, wordt de melodie, of het gebrek aan echte cantabiliteit, niet zel den weggemoffeld onder ronkende en veelbelovende reklamewoordjes. Kortom als de eerste adem van Bach in het kapelltje hangt, is het onder scheid tussen voetvolk en reuzewerk zeer duidelijk. De Engelse suite klink* in zijn strakke degelijkheid overrom pelend mooi, met als hoogtepunten de hoekdelende prelude (ook al hoor baar in orgelversies) en vooral als illustratie van zéér moderne muziek, de magistrale gique, de meterslange triller-mastodont (Van der Paal spreekt in zijn overigens zeer boeiende toelichting over «grimmige» muziek). Met een preludium en fuga in uit het welgetemperd klavier, als kaasschotel gekozen als reaktie tegen de wedstrij den waar het als aperitief gebruikt wordt, eindigt de confrontatie Frank- rijk-Duitsland. Met als konklusie toch wat mijn gevoelen betreft de titel. Verkrachters hebben we altijd wel al laffe ventjes gevonden, maar in «The Entity» nemen die gastjes wel helemaal een loopje met de laatste regels van de fair-play ze zijn nog onzichtbaar ook Hun slachtoffer is dat niet, en vandaar dat er ook een film over gedraaid kon worden. Een griezelfilm die berust op echt ge beurde feiten, beweert men in de onder titels, en dat is niet alles ook nu nog zou de echte «Carla» ergens in de.V.S. re gelmatig aangerand worden door die on zichtbare man. TofWees daarmee ge trouwd, zeg Met andere woorden, je moet wel al geheel in het occulte opgaan om in het verhaaltje te geloven, en aldus toch een minimum met de fiim meege sleept te worden. Carla woont na twee huwelijken met haar drie kinderen in één huis, terwijl haar' nieuwe geliefde doorlopend op zakenreis is, Dat moet één of andere demon aan de horens gekomen zijn, want plots slingert «die 100 transparanten» haar ruw op het bed om wat van zijn visie op «teder heid» ten toon te spreiden Paniek in smurfenland dus, en voor het tweede nummertje kan Carla nog net op tijd met het gezin bij een vriendin vluchten. Carla kijkt haar minnaars diep in de ogen te kunnen kijken (laten we hem maar zo noemen die onzichtbare) tracht haar daarna een beetje te vermoorden, wat Carla in de bezorgde handen van een psychiater, Scheiderman, drijft. Natuurlijk wil hij haar niet geloven de littekens zullen wel zelf gemaakt zijn in een hysterische bui (tja, wie bijt er nu zichzelf in de nek en alles moet op te lossen zijn door over haar kinderjaren te praten. Na nog wat badkamergestoei met André en zelfs een gevecht met haar zoon, uit Scheiderman zijn diagnose Carla zou haar eigen zoon begeren Daarmee heeft de normale psychiatrie het wel definitief verkorven, en hup dan maar de parapsychologische zweefge- touwen in Deze zwenking in het scenario maakt vah «The Entity» een kruising tussen «Carrie», «Poltergeist» en «Demon's seed», maar dan wel met de zwakste hormonen Van speciale effekten zijn en kel het kneden van Carlas lichaam door onzichtbare handen verbluffend knap, maar de plot valt nogal slapjes uit. Daarin probeert het parapsychologenteam An dré namelijk te vangen door zijn hete drif ten wat af te koelen met vloeibaar helium om hem in een ijsblokje te kunnen con serveren. Het ware al even realistisch geweest als ze hem in een blikje of zelfs een fles hadden proberen te steken... Vermeldenswaardig is de aparte opna mestijl, met veel schuine camerastan den, meestal nog wel vanuit onverwach te invalshoeken Het gluurderseffekt (wordt de toeschouwer in de rol van An dré gedropt wordt er veel sterker bij «The Entity» wordt daarom echter geen sexfilm; alle blote plekjes zijn zorgvuldig in het thrillerscenario ingebouwd en Emanuellefreaks mogen zich dan ook wellicht aan een teleurstelling verwach ten. Helaas vrezen we voor de horror liefhebbers hetzelfde, want hoewel «The Entity» nu ook niet meteen een flop is, lijkt het toch ook geen topper. En, meisjes, mocht je in de donkere zaal een hand aan je voelen friemelen, dan is er steeds meer kans dat die toebehoort aan de slungel naast je. dan aan een dui vel die de film nog even «live» komt «demon»streren Tenzij de lieverd André heet, natuurlijk (André) Programmatic Palace 1 «An officer and a gentleman» (KT); prachtfilm met Richard Gere, Debra Win ger (oscarnominatie), en Lou Gosset (Oscar beste bijrol mannen) Ook de beste Oscar-filmsong komt hier uit («Up where we belong»). Een stevige aanrader voor wie aktie en romantiek een ideale kombinatie vindt 2. Opening volgende week 3 «The Beastmaster» (KT); van in de tijd dat er nog geen werkloze biologen en dierenoppassers rondliepen, heroïsch spierbundelspektakel 4. «The Entity» (KNT); zie bespreking. Feestpaleis (attentie, let op de speciale uurregelingen op zondag 1 «Flying High II» («Is er eindelijk een piloot aan boord vervolg op nummer één, lachfilm, nu op weg naar de maan Teveel een kopie van het eerste sukses (KT) 2. «L'été meurtrier» (KNT); Franse thriller. Eliane (Isabelle Adjani) neemt wraak op de mannen omdat er haar eens drie ver krachtten toen ze negen jaar was. Allé seg, zo kleinzierig Met zanger Alain Souchon 3 «Eens over deze grens is uw ticket niet langer geldig» (KNT): en dat geldt zeker ook voor jouw biosticket als je weer bui tenkomt Bezin dus even voor je aan de ze C-film waagt, er zijn betere. f'r ZAL LAAT miepew 4vst Jf7VSoe& zGke/t I sümewj Voor deze reeds 5e editie van Pallieterpop zullen uitsluitend Belgische groepen de namiddag muzi kaal rond maken. Achtereenvolgens treden aan: Tube Screamer, The Schmutz, Cinq Chevaux, 2 Belgen ter vervanging van Polyphonic Size, Red Zebra, Luna Twist en de groep die België in alle windrichtingen van achter naar voor en omgekeerd heeft doorkruist, de Kreuners. Alles bij elkaar een vlot en toegankelijk programma. Dat er dit jaar enkel Belgisch fabrikaat naar voor wordt gebracht, heeft wel iets te maken met de programmatie van vorig jaar. Toen bleek voor zowel de organisatoren als de koncertgan- gers dat grote buitenlandse namen niet altijd kwaliteit impliceren (cfr. Au Pairs) en dat men aldus gemakkelijk veel geld op tafel legt dat bij latere beschouwing helemaal verloren mag genoemd worden. Ondertussen zal ieder het er al wel over eens zijn dat bepaalde elementen van de Belgische sceen gerust kun nen konkureren met buitenlandse acts qua opzet, niveau en muziek. Pallieterpop is dus ook dit jaar aan zijn lustrum toe. In 1979 ging er een eer ste bescheiden muziekavond door ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het jeugdhuis Pallieter in Hofsta- de. En zoals wel eens meer bij zaken waarvan men wel het begin ziet maar niet het einde, pleegt te gebeuren, groeide Pallieterpop geleidelijk aan qua programmatie, bezoekersaantal, zodat het stilaan een begrip is gewor den. Ook werden dit jaar pogingen onder nomen en met jeugdhuis Alcatraz, die begin augustus «Festivalcatraz» tot een succes wisten te maken, een dub belfestival op te zetten in de aard van (alweer) T/W, pogingen die dus, al dan niet te betreuren, geen aarde aan de dijk hebben gebracht. Maar goed, Pallieterpop 5 gaat dus in ieder geval door op zondag 11 sep tember in de Keizershallen vanaf 12u,30. Je zal de ingang vinden langs de grote parking aan de Beekveld- straat. Om even het programma te situeren Tube Screamer, het betere, om niet te zegen, het beste Aalsterse rock en new-wave werk in wording. Ten zeerste aan te raden, deze men sen verdienen een betere plaats in de programmatie, dan de nu ondankbare taak van als eerste aan te treden. The Schmutz, welbekend van degelijk sin- glewerk «Straight from the hart», afkomstig uit Limburg en dus ook- waarschijnlijk een eigen mentaliteit Vervolgens Cinq Chevaux, voldoende gekend in eigen streek, zullen waar schijnlijk aantreden met een aantal nieuwe nummers. Polyphonic Size worden (helaas, helaas) vervangen door smaakmakers die ook nog flinke muziek weten te maken, Twee Belgen. Daarna Red Zebra, geëvolueerd van punk naar eigengekleurde new-wave, een rits goeie singles, een fantasti sche LP «Bastogne» en een afge werkte LP «Maquis», die zeker niet de aandacht heeft gekregen die hij ver diende. Red Zebra, je loopt er storm voor of je vindt het doogewoon flauwe kul. Luna Twist, ondanks een recente en meer dan geflopte single, een aan te prijzen en te vertrouwen naam kaartje. En ter afsluiting 'teenybop- pers' groep, de Kreuners die als pri meur hun nieuwe single «Doe het gevecht»~zullen voorstellen. Zonder commentaar P. B. B. Voeren Faience Gevelsteen Tapijten Toonzalen: Biezenstraat 55 9540 Burst (Erpe-Mere) Tel. 053/62 31 82 Open alle dagen van 8u.30 tot 1£ uur zaterdag van 9 tot 12 uur zondag op afspraak. Eigen plaatsingsdienst. Welke Aalstenaar kent Netwerk nog niet, al was het maar omdat hij er toevallig verzeilde naar aanleiding van de Okkosjemert van de Persbond. Dit onafhanke lijk socio-kultureel centrum in de Ridderstraat presenteerde zopas haar pro gramma voor het volgende seizoen. De eerste indruk is meteen overweldigend en men krijgt het idee dat er geen dag voorbij gaat of er is iets te doen in de ver nieuwde Netwerkzaal. Y Leo de Belhunelaan 45 Genlsestraal 70 AAI.ST Tel. 053/21 47 26 Rijke keuze aan antieke en landelijke meubels. XOjicn van 10 tot 12 en van 14 I^SSiot 19 u, niet op zondag Een aantal aktiviteiten kwamen reeds vroeger aan bod. Denken wij maar aan de aperitiefkoncerten, die elke derde zondag van de maand plaats grijpen, en aan het kwistornooi, dat in 1984 aan zijn derde editie toe is. Netwerk is van bij de start ook een belangrijk toneelcentrum geweest. Het theaterprogramma is dan ook rijk- gevuld met optredens van De Nieuwe Snaar, Figurentheater Triangel, De Zwarte Komedie, Gezelschap Ronald van Rillaer, Janus, Jan Decleir, Teja- ter 80, Vuile Mong en de Vieze Gas ten, Desert Idem, De Haagse Come- die, B.K.T., De Nieuwe Maan, Theater Taptoe, Mechels Miniatuurtheater, enz. Nieuw is dit jaar de Theaterkursus georganiseerd in samenwerking met het ICVA Op het programma staan o.a. een kursus regie, belichting, en geluid, grime, mime, en stepdansen. Voor een theaterstad zoals Aalst alles zins een must. Ook twee andere kursusreeksen wer den voorzien, namelijk één over de filosofische benaderingen van «ver vreemding» en één over «kreatieve uitingsmogelijkheden». officiële allmilmö dealer -Ook de kinderen worden dit jaar niet vergeten. Naast het jaarlijkse kinder feest van de Bond van Grote en Jonge Gezinnen organiseert men 6 kinderna middagen in samenwerking met De Weide. Bekende namen als poppen theater Malpertuis, Black Out, Theater Taptoe, Jozef Van den Bergh, en Die en Die staan opnieuw op het pro gramma. In navolging van wat verle den jaar startte, worden ditmaal even eens 36 schoolvoorstellingen voor zien, waarvan het sukses nu al schijnt gegarandeerd te zijn. Basisidee is de kennismaking met diverse vormen van theater. Over de programma's zullen wij het later nog hebben. Ook muziekuitingen komen onder diverse vormen in het kultureel cen trum Netwerk aan bod. Zovermeldden wij reeds de aperitiefkoncerten. Daar naast is er nog Jeugd en Muziek, die zes koncerten programmeerde, waar van drie in Netwerk en drie in de stadsfeestzaal. Om het muzikale geheel af te ronden zijn er ook nog de jazzavonden, die georganiseerd worden door de Crazy Boll Jazz Club. Een van de hoogtepunten van het sei zoen 1983-1984 wordt ongetwijfeld de Duitse week, die gepland is van 4 tot 12 december. Onder het motto Werkstatt Aalst en in samenwerking met de Volkshogeschool Fulda zullen ontelbare aktieve Duitse kunstenaars naar Aalst komen overwaaien. Ook hier zal dit weekblad op gepaste tijd terugkomen. Het programma van Netwerk voorziet dus allemaal voor elk wat wils, en wie nadere informatie wil over één of andere manifestatie en Netwerk finan cieel wil steunen kan steeds terecht op het sekretariaat De Ridderstraat 28 te Aalst. (MP) 17sept., NetwerK.de ridderstraat 28 aalst toonzaal: open alle dagen van 10 tot 20 uur; ook zaterdag en zondag tot uur maandag gesloten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16