Jo Bogaert: «None of them are green» dreigend optimisme... Zonnige Herfstsonate DE LEEUW KUNSTPARADIJS DE SCHAKEL met THE SUNSHINE BOYS DENDERLEEUW Wegens verbouwingswerken is de meubelafdeling tijdelijk gesloten. De keukenafdeling blijft open. Steenweg Aalst-Ninove 6 9470 Denderleeuw Tei. 053/66 86 45 allmilmö dealer Joseph Van Canegem en zoon p.v.b.a. Neem nu een abonnement op de Nieuwe Gazet van Aalst 1.000 fr. voor 50 weken leesgenot. 55 16 Nieuwe Gazet van Aalst 4 november 1983 Herfst in de tematiek, zon voor de vertolking en regie een meevaller voor deze eerste produktie van De Schakel. laten komen. Dat Jo van Den Brulle ge past de essentiële kenmerken van het stuk heeft aangevoeld en dan ook heeft gerealiseerd is een verdienste die menig regisseur zou sieren. De ritmiek van het gegeven vinden we mooi terug in de re gie, de dualiteit van het schrijnende en de spiritualiteit blijft het ganse stuk door heen de ganse vertolking opvallen. So berheid in het visuele gevoeligheid in scènische expressie zijn de voelbare ele menten waarop de vertolking gebaseerd werd. Een vertolking die heel wat bravo's op roept, ondanks enkele schaduw vlekken Schaduw vonden we b v, bij het person- nage gebracht door Dolf Sedeyn Tien jaar te jong naar uiterlijk en naar spel- concept Ondanks de herhaalde verwij zing naar reuma en slechte bloedsom loop ondanks het gebruik van wandel stok was de kontinuïteit soms volledig verdwenen en kregen we veeleer een kloeke vijftiger dan een aftakelende (psy chologisch en/of fysiek) zestiger. Detail misschien maar hierdoor mist Dolf wel de uitmuntendheid Bijna hadden we aan Tuur Van Den Brulle die uitmuntendheid geschonken ware het met, dat hij naast een zeer goede tekening van het person- nage en naast grootse vertolkings mo menten enkele slippertjes maakte Oor zaak is waarschijnlijk te vinden in het enorme tekstvolume Men blijft geen twintig en juist daarom een bijzondere vermelding toch De der de dragende rol vertolkt door André Hen- drickx viel in de kijker Niet door de in houd - de bindcatalysator spelen tussen hoofdantagonisten blijft maar een nood zakelijk kwaad - maar wel door een rare juistheid in toon en houding Sober en geloofwaardig blijft André geleidelijk ho ger en hoger klimmen naar mooie presta ties ProficiatGodelieve Kuys. Nellie De Hert Gary De Swaef en Guido Klinck die instonden voor wat men nogal graag de panne-rolletjes noemt droegen stuk voor stuk bij tot de homogeniteit van de opvoering. Zoals trouwens ook de figura tie oordeelkundig en gevat gebruikt werd. Vergeten we ook niet de technische ploeg. De meeste groepen vermijden een decorwisseling als de pest. De Scha kel heeft bewezen dat het best te doen is Met genoegen stellen we vast dat De Schakel verder toneel blijft brengen zoals het hoortgoed. (N S toonzaal: open alle dagen van 10 tot 20 uur; ook zaterdag en zondag tot 18 uur maandag gesloten. André Hendrickx en Tuur Vanden Brulle. (JC) Uitgehold door een veertigjarige samen werking op de planken, zijn Willy Clarck (Tuur Van Den Brulle) en Al Lewis (Dolf Sedeyn) sinds elf jaar uit elkaar gegaan; meer slachtoffers van de teleurgang van het vaudevilleteater dan van hun eigen onverdraagzaamheid leven beiden te ruggetrokken in de herfst van hun leven. Vooral voor Willy die blijf' na-leven met zijn vroeger succes heeft deze fin-de-car- riére situatie bittere sporen nagelaten. Enerzijds zijn gebondenheid met Al-de link naar zijn verleden en succes - en an derzijds zijn haat voor Al-de schijnreden voor een vroegtijdige herfst - zijn er de oorzaak van dat Willy een soort psycho logische doofheid cultiveert Doofheid die Ben (André Hendrickx), zijn neef en manager tracht te doorbreken Als de TV-keten CBS een show programmeert over de geschiedenis van het vaudeville teater worden «De Sunshine Boys» terug samengebracht In een sfeer van haat liefde kulmineert hun verhouding uitein delijk naar een verzoening met zichzelf en met elkaar. Zeker niet het beste van Neil Simon waarvan «Blootsvoets in het Park» heel wat meer indruk nalaat dan deze «Sun shine boys», maar toch het betere kome die werk blijvende en herkenbare pro blematiek, menselijke karakters zonder overdrijving contrast in dramatische ont wikkeling, spirituele dialoog en net ge noeg visuele gags om de regie aan bod te officiële Muziek is een universeel gegeven dat een onmiddellijke en konkrete invloed heeft op mensen. En waar er mensen muziek bedrijven, wordt er, vooral dan in het roek-genre, al gauw heel wat afge- luld, vieren bekrompenheid en eigenbelang vlug hoogtij. Af en toe zijn er zowel op topniveau alsook in dit eigenste land gelukkige uitzonderingen die het geheel overstijgen met een afgewerkt produkt waardoor je totaal in beslag genomen wordt. Eén van deze merkwaardige en verdienstelijke hoogte punten is momenteel zeker en vast de LP «None of them are green» van Jo Bogaert. Jo Bogaert. Van Jo Bogaert kan men zeggen dat muziek een vaste en steeds terugke rende konstante is in zijn handelen. Om hem in Aalst enigszins te situeren, vermelden we o.a. dat hij regelmatig aantrad als gastmuzikant bij Lavvi Ebbel, een jaar de bas heeft gehan teerd bij White Light, de produktie heeft verzorgd van de nieuwe, binnen kort te verwachten single van Night cap en momenteel als gitarist fungeert bij He Bit Me. Solo Waar men in groepsverband werkt vanuit de verschillende creatieve bij dragen van ieder lid, een kwestie van geven en nemen dus, is «None of them are green» de neerslag gewor den van de eigen gedachten en eigen muzikale interpretaties van Jo Bogaert (MOhier en daar treden wel enkele Aalsterse muzikanten aan, zie daartoe de hoestekst). Een solo-projekt is dus de enige manier om een volledige kontrole over een zelfbepaalde, gedetailleerde uit werking van het muzikale koncept te hebben. Belangrijk is tevens dat men over voldoende zelfvertrouwen be schikt, aangezien men nooit zekerheid heeft over wat het uiteindelijke resul taat zal worden. Een bijkomende en zeker niet te onderschatten moeilijkheid hierbij is het zelf prodjoesenmen moet én in strument bespelen én tegelijk achter de mengtafel zitten. De keuze voor de (dure) ICP-studio's heeft hier wel degelijk zijn nut en voordeel bewezen. Jo Bogaerrt vat zijn plaat zelf op als new-wave, met weliswaar sterke ver wijzingen naar de pop. Over het feno meen pop heeft hij zijn eigen mening, die echter niet algemeen geldend is pop op zichzelf ziet hij niet direkt als kunst, maar pop moet wel een artis tieke inslag hebben, de luisteraar moet er iets in kunnen vinden. In dezelfde zin moet een poptekst lyrisch zijn, zonder daarom echte poëzie te worden, geëngageerd of moraliserend te zijn. Hoofdzaak blijft echter iets mooi te maken, maar ieder beslist weer voor zichzelf in welke zin iets mooi is. Tekst Zo handelt deze LP over mensen in existentiële, niet altijd even opwek kende situaties die hem persoonlijk intrigeren en naar buiten uit suggere rend werken. Enkele konkrete voorbeelden«Pira tes» roept een ideaal-beeld op, een soort heldendom van personen, ver doken anarchisten, die zich weten los te maken, en wie van ons verlangt dit niet «To be opposed» verhaalt op een naïeve manier over macht: de machtige anonieme stad versus de metroman, «underground-man». «Moon in her mind» behandelt de menselijke vervreemding, een thema dat trouwens op meerdere nummers voorkomt. Vervreemding ziet Jo Bogaert als een «condition humaine» wederzijdse en menselijke kommuni- katie is mogelijk tot op een bepaalde grens. Met dit gegeven moet men leren leven, zoniet komt men tot situa ties als zelfmoord (cfr. «She»), het zich doelloos in de massa laten opne men... Dit alles valt grotendeels samen met de ontspanningsindustrie waarvan de muziek een belangrijk deelaspekt uit maakt. Men moet onderscheid weten te maken tussen muziek als tijdvullend verdrijf en daartegenover de terapeu- tisphe waarde van de muziek, die het «echt vergeten» in de hand te werken. Klank Jo Bogaert heeft een uitgesproken voorkeur voor melancholie, zonder daarom zichzelf te verliezen in droef geestigheid. Het is precies deze stem ming, deze melancholie die voor een heid in de nummers zorgt. Deze een heid ontdek en waardeer je pas ten volle na meerdere beluisteringen; de plaats is geen kant en klaar konsump- tieartikel, eerder een soort tranquilizer waarvan je de werking en de nawer king pas later ervaart en ondergaat. Hoe klinkt dit ales op plaat «None of them are green» is een plaat die haar zeggingskracht vooral uit de gitaren haalt. «Pirates» opent gepast en opge wekt de B-zijde, speelse gitaren en een vlotte beat maken het tot een snel en aktie-gericht nummer waar hoop van uitgaat. «Save me» wordt geken merkt door een gevoelige, warme zang en een bijblijvende melodie. «She» is een prachtig minneurnum- mer, somber, gebouwd en gedragen door tekenend gitaarwerk. De sfeer opgeroepen in «She» manifesteert zich nadrukkelijker in het zwevende «Dust», dat een goeie overgang vormt naar het eerste nummer van de A- zijde, «To be opposed». Funky-gitaar- riffs, zware baslijnen en een o.a. daar door sterk gestruktureerd ritme, wer ken een dreigende sfeer inde hand. Verder hier ook geslaagde backing- vocals. «Moon in her mind» is een van de betere songs, mede door de experi mentele intro. De ijle zang, de galm benadrukt door de gitaarsolo's wer ken weer een gevoelige dreiging in de hand. De strakke beat en het vinnige gitaarspel op de achtergrond kontras- teert met de vloeiende keyboardmelo die. Waar «Would you» een stemmige emotionele «balad» is, komt in «So obscene» weer het ruimtelijk aspekt naar voor, gedragen door doorleefde zang en gitaarklanken en een boeiend refrein. De geslaagde ritmeovergang op het einde sluit in zekere zin weer aan bij «Pirates». Het ruimtelijk klinken van de A-zijde is. geïnspireerd op de obsessie van Jo Bogaert voor katedralen, waarrond zijn volgende projekten zich ook hoofdzakelijk zullen afspelen. Een katedraal neemt alle hoge frequenties weg en verenigt alle mogelijke gelui den als individu zit men dus volledig in de klank, die op zichzelf geen bron van oorsprong heeft. De schets op de hoes geeft het energiegebied in een katedraal weer waar energie gestuurd en versterkt wordt. Stevens De titel van de LP is een eigen inter pretatie van een vers uit het gedicht «Disillusionment of 10 o'clock» uit de bundel «Harmonium» (1923) van de Amerikaanse jurist-dichter Wallace Stevens (1879-1955), die in zijn wer ken een uiterst nauwgezette verbeel dingskracht aan de dag weet te leg gen. Geraadpleegde kritische werken aangaande Stevens omschrijven de steeds terugkomende probleemstel ling in zijn bundels als «Waaruit be staat de realiteit Disillusionment of 10 o'clock illustreert een niet nader bepaalde abstraktie aangaande de versmelting van de verbeelding met de realiteit, maar deze blijft steeds vat baar voor eigen persoonlijke interpre tatie. Het is in die zin dan ook niet verkeerd de muziek van Jo Bogaert te vergelij ken en zelfs te identificeren met de ideeën van Stevensbeiden zoeken een verklaring, een omschrijving van de realiteit, de verbeelding, zoals die ons mens-zijn bepalen. Stevens heeft het in zijn gedicht over «the haunted house» en dat is de plaats, de cel waar Jo Bogaert zijn ideeën en projekten gestalte geeft. «None of them are green» is uniek voor Aalst en zelfs heel ver daarbui ten, het is iets dat je inpalmt en nadien beheerst. Muziek en Jo Bogaert, een opmerkelijk duo. The Haunted House, Schoolstraat 50 in Aalst, leverde ons ook voor het eerst een interview in stereo op... Je ziet maar... PBB fj WVoeren Faience Gevelsteen ifaf Pi I Tapijten Toonzalen: Biezenstraat 55 9540 Burst (Erpe-Mere) Tel. 053/62 31 82 Open alle dagen van 8u.30 tot 19 uur zaterdag van 9 tot 12 uur zondag op afspraak Eigen plaatsingsdienst. 3 yAWwVW'SÜ TTTVn M.T.L" rrrrrnnTim Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21 Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66 DOORLOPENDE TENTOONSTELLING van schilderijen, etsen, litto R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Mellebaut Bévort, Brouwer... e.a. Alle inlijstingen op maat; ook aluminium. 83/148

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16