gi
j|®
Fii
m
Het nieuwe Boonboek...
over een thesis en
vergeten straten
Filmparade Rijkshogere
Handelsschool
tÊÈjjM
10 Nieuwe Gazet van Aalst 6 juli 1984
Café frituur snack
Koffie DE PAEPE
Petten klaar
Huilen maar
NIEUW ADRES
De redaktie verhuist op 1 augustus.
Nieuw adres
Geraardsbergsebergsestraat 52
Aalst (papierboetiek DE KAFT)
Tel. 053/776294
Om U beter te dienen
>eMeui/eMa<
Grote mart?t25 Aalst
Met een zich in wilde bochten wringende presentator nog op het netvlies
en een barbaars fluitende geluidsinstallatie in de oren, aan het nieuwe
Boonboek begonnen. Dit gloednieuwe document werd geredigeerd door
het Brugse, sociaal bewogen literaire tijdschrift "Kruispunt,,. Gelukkig
bestaat het enige verband tussen deze uitgave en de hoger geroemde
Boon-herdenking van een tijdje terug, uit het feit dat ze allebei tot stand
kwamen naar aanleiding van Boons vijf jaar oude overlijden. Want van
officieel met wierook zwaaien, gestuurde katten van de kant van de
politici of een sporadische - en duidelijk verveelde - prominent in de zaal
moeten we niet hebben.
Het wordt als snel duidelijk waar het
de heren van Kruispunt om te doen
was: geen wierook dus, geen
dilettanterig amateurisme, en de
academische prietpraat wordt tot een
minimum beperkt. "Een ongelezen
schrijver is een dode schrijver, "stelt
Heuzel in zijn voorwoord. En:
"Wordt L.P. Boon gelezen of
herschrijven zijn lezers hem ten
behoeve van het onderwijs of voor
hun gemoedsrust?,,. Want een
slecht gelezen schrijver, zo voegt hij
eraan toe, is een morsdode schrijver.
Dergelijke vragen stel ik mij ook
vaak. Tegenover een - nog steeds
figuurlijk - literair monument als
Boon in het vlakke land van onze
vaderslandsche letteren, kan men
enkel een eerbiedig en deemoedig
zwijgen in acht nemen. Léés Boon, en
lui er verder niet over - zo zou hij het
ook gewild hebben. Hoed je voor de
"hagiografen (die) vanuit hun
alwetende onfeilbaarheid in 't langen
in 't geleerd (hebben) voorgeschre
ven hoe we Boon moeten en niet
mogen begrijpen,,. Dixit Heuzel.
Boon hoort inderdaad niet thuis in
een thesis, eerder nog in uw en mijn
vergeten straatjes. Maar "als er in dit
land iets geruisloos wordt
voltrokken, is er stront aan de
knikker,, gaat John Heuzel verder in
verband met Het Beeld. Ruimer
gezien gaat dit eveneens op voor het
steeds "geruislozer,, uitspreken van
de naam Boon door de officiële
instanties van le plat pays. En ook dat
is een kwalijke zaak.
Vandaar, zo stel ik me voor, dat dit
speciaal aan Boon gewijde
Kruispuntnummer van start ging met
de angst in loze academische priet
praat te vervallen enerzijds, en
anderzijds gedreven door de
gedachte dat Boon niet vergeten mag
worden, voorzover dit gevaar
bestaat. De idee is sterk aanwezig in
de "herinneringen,, van de
Aalstenaar Frans Beeckman, leef
tijdsgenoot en vriend van Boon. Ook
Jan Schepens' met talrijke Boon-
brieven gelardeerde bijdrage, en de -
te korte - artikels van Georges Van
Acker en Gerd De Ley baden een
beetje in die sfeer.
Romain John Van De Maele, ook
min of meer Aalstenaar, levert een
meer academisch getint essay over de
mozaiek-aspecten van "De
Kapellekensbaan,, en "Zomer te Ter-
Muren,,. Maar op een zinnige wijze,
verfrissend, leesbaar. Vooral zijn
St. Annalaan, AALST
■s 77 57 30
Voor wie van rust houdt
TE KOOP in Groothertogdom
Luxemburg te Beaufort (Klein
Zwitserland) tussen Diekirch en
Echternachgemeubelde studio
met geïnstalleerde keuken en bad
kamer in residentieel apparte
mentsgebouw (grote parking en
gemeenschappelijk zwembad).
Slaapgelegenheid voor 4 perso
nen.
InlichtingenVan De Keer, Oude
Gentbaan 263. 9300 Aalst. Tel.
053/21 8635.
essay over de poëzie van Boon is
interessant, omdat dit over een vaak
verwaarloosd aspect uit Boons
oeuvre handelt. Jerzy Koch heeft het
over romanstructuren en zo - maar
dit is, geloof ik, al niet meer aan de
modale Boonlezer besteed, en daar
bedoel ik niets pejoratiefs mee. Het
onderzoek naar de verhouding tussen
het werk van Boon en het toneel en de
film (Dick Gebuijs) valt mee, hoewel
het geen opzienbare elementen bevat.
De "petite histoire,, zoals die aan de
hand van Boon-brieven in Denise De
Veylders "Boelvaar Poef,, wordt
geschreven en de kanttekeningen van
F.J. Verdoodt bij "Pieter Daens,,
lezen prettig. Lieve De Pelsmaeker
daarentegen moet hoognodig leren
schrijven (Voor het schrijven,'was het
tekenen,,) - maar blijkbaar kan een
professor zich rustig permitteren wat
een student anders een jaar kost,
nietwaar. Nochtans behoort haar
artikel "De plastische wereld van
L.P. Boon., qua inhoud tot de echt
waardevolle stukken van dit boek.
En dan is er Frans-Jos Verdoodts
summiere Boon-bibliografie nog,
zonder meer een handig werkinstru
ment, zowel voor de .doorsnee
geïnteresseerde lezer als voor de
would-be professor.
Kruispunt aarzelde nog wat tussen
thesis-met-voetnoten en de vergeten
straatjes van de petite histoire, geloof
ik. Vandaar misschien dat zowel de
doorsnee lezer van daarstraks als de
hooggeleerde Germanist in dit lijvige
172 blz.) boek zijn gading zal vinden.
Hoewel ik het liever ietwat
geprofileerder had gezien. Delay-out
is echter ook héél mooi, de uitgave
verzorgd, en de citaten die je her en
der vindt maken het zeker de moeite
waard: te bestellen bij John Heuzel
dus, Boeveriestraat 8, Brugge (325
frank). (PB)
Naast een voorstelling van de
school via een diamontage kre
gen de aanwezigen ook een 'grie
zelfilm' te zien Horror House,
helemaal door de leerlingen zelf
in elkaar gebokst met de allerpri-
mitiefste middelen, maar onge
twijfeld ook met een grote dosis
entoesiasme en dynamiek.
Technisch dus verre van 'af' en
grotesk van verhaal (voor zover
er een verhaallijn in stak,
natuurlijk), biedt Horror House
toch enkele fraaie bewegingen en
invalshoeken. Overigens was het
volgens bezielster en lerares mas
samedia Viviane Clauwaert niet
de bedoeling een 'goed filmpje'
te draaien, maar wel om de leer
lingen aan den lijve te laten voe
len hoeveel werk er zelfs maar in
de eenvoudigste filmpruts
kruipt.
Voor de toeschouwers die niet op
één of andere manier bij het
opzet betrokken waren bleef die
filmvoorstelling dan ook een
beetje in het ijle hangen.
Enquête
Het wa.ï niet zonder enige trots
dat de Handelsschool het cijfer
materiaal toelichtte van een
enquête die uitsluitend door haar
leerlingen was uitgewerkt. Je kan
je wel afvragen of al die werk
kracht die daaraan besteed werd
uiteindelijk niet efficiënter had
kunnen ingezet worden door het
inschakelen van een paar onder
legde mensen die ongetwijfeld
wat relevantere resultaten had
den weten te bekomen.
Wat we te zien kregen was inder
daad niet meer dan het intrappen
van open deuren wat betreft het
TV-kijkgedrag van de leerlin
gen de kijkdichtheid is het
grootst tussen 8 en 10 's avonds
en iedereen heeft belangstelling
voor film op TV...
Bracht die enquête dus niets
nieuws aan het licht, dan vormde
ze op bepaalde punten toch een
interessante momentopname van
de evaluatie van het TV-aanbod.
Zo zijn TV-Touché, Tom en
Jerry, Pink Panther, Walt Dis
ney en The Flintstones de vijf
méést, en De Tijd van Toen,
Hotel Américain, Zepeline, Den
Haag Vandaag en Appie de vijf
minst populaire programma's.
De meest populaire TV-figuren
bleken Carl Huybrechts, Jos
Koffie wijnen - likeuren - honing
The Coffee Wine Bar
i. Wauters
Molenstraat 77
9300 AALST
■2 21 40 66
Geiellif Proatkaffei
ZaalworUltaU^fieittofiilt'lel^oKCrUn,
kindfoniwatitjhapf'tnlnijit firtz...
Daatl'fk, rerifi Soep en dWerse snacks
fiu.m ttrrasldjezomer
DE NIEUWE MADELON
Programmatie
REUZE CAFE CHANTANT
6 juli 1984: 21 uur, Wigbert Van
Lierde, gitaar en zang.
7 juli 1984: 21 uur, Chorum
Alostum Imperiale, volksliede
ren.
8 juli 1984: 21 uür, Bob Van
Vaerenbergh en Band, jazz.
Telkens inkom gratis.
Vorige week donderdag sloot de rijkshogere handelsschool de zon
een paar uur uit haar mediateek om de leerlingen de kans te geven de
resultaten van hun dagenlange noeste arbeid aan het publiek voor te
leggen.
Want veel soeps is het niet, de
komende weken. Zo gaat het
Feestpaleis vanaf deze week in
verlof, om binnen drie weken
terug te komen met o.a. «Beat
Street» (break dance film) en
«Francess» (Jessica Lange In
de Palace kan je nog één weekje
terecht voor een paar minder
hoog geklasseerde produkties, en
daar wordt er op 10 augustus
heropend met «Ciske de Rat»...
Speel intussen misschien zelf
maar de hoofd(d)rol in je eigen
drama, thriller of griezelfilm...
Programmatie
Palace
1. «Strijker» (KNT)streaker
een beroep als strijker Nee, 't
zou een film zijn in Mad Max-
stijl.
2. «Mesrine» (KNT)over de
beruchte gangster. Gang-ster
Film-ster
3. «Comeback» (KT)een jour
nalist beleeft wat te Laos. Avon
turenfilm.
4. «Two of a kind» (KT): twee
John's (Oliva Newton en Tra
volta) in een vrij kinderachtige
soort avonturen-love-story.
Brink, Herman Van Molle, Ad
Visser en Rik De Saedeleer te
zijn; het minst welkom op de
Aalsterse TV-schermen (althans
bij de jeugd) zijn Eva Maria,
Regine Clauwaert, Paul Codde,
Walter Capiau en Luc Apper-
monl (alle vijf van de BRT 1).
Tenslotte mag het misschien
onrustwekkend heten dat wat
betreft de belangstellingssfeer
voor film op TV de sociaal geën
gageerde en historische films het
minst aanslaan, terwijl de komi
sche- en tekenfilms het hoogste
scoren, maar de Romeinen kloe-
gen ook al over het gebrek aan
ernst van hun jeugd.
Acht Rode-Kruishelpertjes werden gelauwerd op de binnenkoer van hel Stadhuis.
Geert De Rick, Geert en Gun ter Callebaut, Carl Van Heddeghem, Peter Louies, Koen
Verbeiren, Anna Van Der Goten en Joris Van Den Berg/te. (JC)
W. Meelt n ig in Belfort kelder. De drempelvrees waard. (JC)
tel. 0!} 211-1*6