Het Reklaamblad p™. V.d.S. VUOt St Anna De Ster Bejfaluinties De Swaef LIKEURSTOKERIJ^ Kersttijdmuziektijd S.B. MEDICAL EQUIPMENT Wij zijn veel meer dan alleen maar drukkers... APPLAUS VOOR HET BALLET VAN VLAAN DES i ARCADES 6 Nieuwe Gazet van Aalst 14 december 1984 (scherpe) prijsberekenaars. MAAK U ZELF NIET DRUK OVER UW DRUKPROBLEMEN, LAAT ZE LIEVER AAN ONS OVER! beschikt over meer troeven dan U vermoedt IN DE FRUITKORF oud huis MEERT Hotel-restaurant-café 3 Fabrikatie van jenevers en likeuren Import van wijnen en specialiteiten Faluintjeskoffie Faluintjesjenever Binnenstraat 33 9300 Aalst Tel. 053/21 1486 21 0351 \HTfS Begrafenissen Crematies Melomanen die op zoek zijn naar muziek om de kerstsfeer intenser te ervaren, moeten niet iang wachten. Volgende week staan immers drie concerten geprogrammeerd. Op dinsdag 18 december om 20.30 u. presenteert Louis Van de Paal in de Generale Bankmaatschappij. Nieuw- straat 20 te Aalst met woord en klank de evolutie in de Franse clavecimbelmu- ziek, dit ter gelegenheid van de voorstel ling van zijn nieuwe L.P. Louis Van der Paal kreeg voor zijn vorige opnamen, Bachs Goldbergvariaties en het eerste deel uit diens Wohltemperiertes Klavier vleiende kritieken, ook en vooral in gespecialiseerde tijdschriften. Dit keer ging hij putten in de Franse school, niet direct bij de meest bekende meesters, maar originele, creatieve mensen met een eigen visie en stijl. Zo iemand is Jean Henri d'Anglebert. Zijn suites, soms doorbroken door bewerkingen van liede ren "en dansen uit opera's van Lully, zijn variaties op de «Folies d'Espagne» zijn echt het beluisteren waard. Louis Couperin, loot uit de bekende familie die zoveel sporen naliet in de Franse orgel- en clavecimbelmuziek, is minder bekend dan zijn neef Frangois, bijgenaamd «Ie Grand», maar werd door zijn tijdgenoten even hoog geschat. Aan het hof was hij «ordinaire de la Chambre pour Ie dessus de viole». Hij werkte er mee aan balletten maar verlegde achteraf zijn activiteit naar orgel en clavecimbel. De dag daarop, woensdag 19 december is er te 20 u. een kerstconcert in de O.L.V. Hemelvaart van Nieuwerkerken. Het Aalsters kwartet, bestaande uit Diane Verdoodt, sopraan, Nelly Van den Abeele, alt, Ludwig Van Gijsegem, tenor en Freddy Caudron, bas, zingt er kerst liederen o.m. van Francis Poulenc, spot vogel, maar ook diepgelovig man. Wie het Aalsters kwartet nog dit jaar hoorde in de Sint-Jobskapel met een programma van Gezelleliederen op muziek van Vic Nees, aartsmoeilijk en toch perfect af gewerkt, zal niet aarzelen en er op af komen. Het vocaal gedeelte wordt af gewisseld met orgelspel door Louis Van der Paal. Hij speelt stemmige Noels van Daquin en Dandrieu en werk van Bach. Tenslotte zingt op vrijdag 21 december te 20 u in Sint-Martinuskerk «Thesaurus Musicus». Het eerste deel bevat werk van Schütz (uit «Geistliche Konzerte») met een directe, aangrijpende zeggings kracht, en motetten van Mendelssohn en Brahms. Het tweede gedeelte is hele maal gewijd aan Distiers «Weihnachts- geschichte». We krijgen hier een unieke gelegenheid om een werk te beluisteren dat in zijn sobere eenvoud, vertrekkend vanuit het woord, in aansluiting bij de traditie van de Machaut en Schütz, en in een eigentijdse taal niet onberoerd, niet onbewogen laat. W.D.B. Wij zijn ook ontwerpers, tekenaars, lay-outmen, fotozetters en vooral... R. QUINTIJN &D. PRAET Nieuwstraat 19-125; 9310 LEDE - tel. 053/70.01.71 - 21.37.87 En toen viel het licht uit. En vijf minuten later nog eens. En zo werd het onmogelijk het recente optreden van het Ballet van Vlaanderen te Erembodegem voluit te beoordelen of te waarderen. Het gezelschap stuurde bovendien niet alle interessante solisten naar hier. Niet voldoende op elkaar ingespeeld. Onaf. Vandaar de titel. Woensdag 5 september, 20 uur de drie eerste solisten, slechts één de sporthal van Erembodegem was meer dan goed gevuld. Men wachtte op De Drie Zusters van Tsjechov in een koreografie van Valery Panov himself. Robert Groslot zorgde voor live-begelei ding aan de piano met muziek van Rachaminovaantrekkelijke muziek gespeeld door een uit muntend pianist. Bernadette Degelin zingt een cantilene zwierig én breekbaar, sfeer- scheppend. Een Russisch provin ciestadje uit de tijd van de tsa ren. Drie zusters, drie tempera menten, samen verlangend naar Moskou, het volle leven, de be vrijdende liefde. Zij openden samen de dans, en het was vrij wel meteen duidelijk dat de drie danseressen die hier samenge bracht waren niet op elkaar waren ingespeeld. De drie zusters leken niet uit hetzelfde nest te komen. Aalst kreeg immers Galina Panova te zien, geen van van de solisten. De bezetting bij de heren was een stuk beter, waarmee niet bedoeld wordt dat de dames niet bekoorlijk of sier lijk dansten. Intussen ontspint zich het verhaal, wordt een drama ingeluid met als bind middel twee akteurs, soms wat onnozel, maar nodig voor een goed begrip blijkbaar. En toen viel het licht uit. Zomaar, ineens, zoals een kortsluiting dat pleegt te doen. De noodverlichting doel het. Groslot speelt verder, de dansers huppelen naarstig door in het donker. Schepen Borms (lid van het dagelijks bestuur van het Ballet) spurt van de eerste rij naar de technici. Licht gaan op steken. De artiesten geven het op en herinneren zich dat het hier voor twee jaar hetzelfde liedje was. Floep, weer licht, en aan de mikrofoon de produktieleider Canfijn«We hadden nochtans duidelijk genoeg stroom ge vraagd aan de stad Aalst»... Wij verhuisden Qeraardsbergsestraat 41 9300 AALST 053/77 71 24 783316 Verband, kleine medische apparatuur, bloeddruk meters, W.C.-stoelen, rolstoelen, krukken, bed den. Open van 8u.30 tot 12 en van 13u.30 tot 17 uur. DE VULDER Frans Moorselbaan 195 Tel. 7016 42 Boek- en dagbladhandel LOTTO-depot Men begint opnieuw, de dansers rapen de draad weer op, herstel len de sfeer. Stilaan, want dit is verdomd ondankbaar werk. Het lukt en meteen valt het licht opnieuw uit. Floep. «Koersir- kwie» hoor ik zeggen. Canfijn meldt een paar minuten later, duidelijk geïrriteerd, dat men de voorstelling zou kunnen aflassen maar het publiek niet wil ont goochelen men zal spelen met de minimumbelichting. Geen grote spots meer, geen kleurva- riaties meer de mensen van de belichting klimmen van hun toren. Ten tweeden male mogen de dansers pogen de brokken te lij men. Een heksentoer die hun krachten te boven gaat, en dat kan je hen niet kwalijk nemen. Ballet in Denderdalhuilen met de pet op. O zoete hoop op een ooit te voltooien kultureel cen trum. Tijdens de pauze verzeke ren de technici van de stad ons dat er «een kwart ampèrage over» was, en dat de schuld bij de installatie van het BW ligt. Canfijn zou gezegd hebben dat de techniïi van 't stad dronken waren toen ze hun spullen klaar maakten. Canfijn was van de hele dag niet te zien wordt geant woord. Etcetera etcetera, wie zal het zeggen Enfin, de dansers hebben zich tijdens het tweede gedeelte sterk herpakt, heel sterk soms, en daar kregen ze een verdiend applaus voor. Voor hun artistieke presta tie. en ook uit sympathie, als pijnstiller voor de miserabele werkomstandigheden van die avond. Dit was een evenement, in allerlei opzichten. Men is benieuwd of dit gezelschap nog ooit naar Aalst weer zal willen keren, (k.n.) Stationsplein 8, Aalst 053/77 32 96 Restaurant open van 11 uur tot Zondag gesloten. Specialiteitscampis, paling. Hoek Gentsesteenweg Welvaartstraat AALST Tel. 053/21 48 54 053/70 31 00

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 6