De Kamer Gard naai Goossens of HOPQUyESTIE IIÜITI r Advokaat De Backer Nummer 15 «ONDAG9 Arn Vijlde Jaargang Ro.id hel gedeukleeken ABONNEMENT te nemen op alle postkantoren of ten bureele van 't blad. per jaar 4 fr.; 6 maand 2 fr. voor 't buitenland de vracht erbij. AANKONDIGING EN EN REKLAMEN tegen voordeelige prijzen Zich te wenden Onderwjjsstraat, 13, AALST ORGAAN DER CHRISTEN VOLKSPARTIJ VOOR BRUSSEL EN 'T VLAAMSCHE LAND FlOOrD-OP*- 1 LLER PRIBJ5Ti!P D A E NT S Volksvert«gertw<K>/dii 'r vvor Brussel. 5 CENTIEMEN HET NUMMER AAN ZIJNE EMINENTIE DEN Aartsbisschop van Mechelen. Hoogsteerweerde Eminentie, Goed gevonden hebbende ons bij middel der l. Drukpers den brief te laten kennen van den Car- dinaal-Sekretaris Merry del Val, zal Uwe Eminen tie het ons niet ten kwade duiden, zoo wij van hetzelfde middel gebruik maken voor het recht van antwoord dat aan eiken beschuldigde toekomt. Over eenige jaren, wanneer Priester Daens voor de eerste maal Afgeveerdigde was ter Staten- Kamer, geliefde het Uwe Eminentie hem op zeke ren dag te zeggen Ik zegen U als de Verte- genwoordiger der Christene Democratie. Dat gebeurde te Brussel, ter Dekenij van Sinte Goedele, na eene gekende Meeting die hij met de Christene Democraten van Brussel in een zaal der Fabriekstraat gegeven had. Om getuigenis der Waarheid te geven, moet ik voor God verklaren dat ik sindsdien in niets I veranderd ben. Wij verdedigen hetzelfde democratisch pro gramma, wij hebben te strijden tegen dezelfde tegenstrevers, en wij betrachten hetzelfde doel de stoffelijke en zedelijke verheffing van ons Vlaamsche Volk. Hoe is toch de zegening van destijds, van daag in veroordeeling veranderd Op die vraag is dit antwoord alleen mogelijk: Onze vijanden zijn alvermogend, en drukken ons ter neder onder het gewicht van hunne las teringen, van hunnen haat en van hun geld ik versta door vijanden zekere Belgische Bewaar ders. y Wij zouden dus om drij redenen veroordeeld zijn. En eerstens, wij zouden ongehoorzamen zijn en weerspannigen. Hoe dikwijls nog zullen wij de eerlijke ver klaring moeten herhalen, die wij al zoo dikwijls en zoo uitdrukkelijk gedaan hebben Wij zijn van harte aan onze Geestelijke Overheden onderworpen in alles wat den Gods dienst aangaat. Wat wil men meer Of berooft ons misschien onze hoedanigheid van Christenen of zelfs van Priesters, van onze rechten als Burgers, rechten welke de Apostel St-Paulus zoo kloekmoediglijk voor de Romein- sche Rechtbanken vereischtte, wanneer hij uit riep Civis Romanos sum, ik ben Burger van Rome. Men verwijt ons ten tweede dat wij tusschen^ d'. Ge'oovigen tweedracht zaaien Vi -daai er ne lastering .too dwaas als ha«1«ik Yï.. ü.i v.c :i'.-flOO'en v.-ons Democratise!] Programma. Dat mor n dit programma ons een enkel punt aanwijze, üat niet overeenkomstig is met de rechtveerdigheid. Men zal het niet kunnen. 't ls dus voor de rechtveerdigheid dat wij strijden, en voor de rechtveerdigheid strijdende, verre van tweedracht te zaaien, werken wij aan de herstelling van den'zoo diep geschokten maat- j schappelijken vrede. Ziedaar dan, de twee eerste grieven tot niet gébracht. I Men voert er eer.e derde aan, en naar het j schijnt niet de minst gewichtige. Wij zouden dus, in den strijd voor onze Volkspartij, ten onrechte het Oppergezag van J den-Heiligen Stoel hebben ingeroepen. Wij zullen het zonder omwegen bekennen wij dachten dat de Maatschappelijke Wereldbrief van Leo XIII Rerum Novarum, (gemeenzaam goed geworden was, om zoo te zeggen erfgoed aller Christenen en dat het toegelaten was, aan ons ook, dit gezag in te roepen bij de verdediging van ons Maatschappelijk Programma. J Maar vermits de Cardinaal-Staatssecretaris van Rome het ons ten verwijte maakt, in zake de Onderrichtingenen de Wereldbrieven van den Heiligen Stoel te hebben ingeroepen,j zullen wij voortaan, uit eerbied voor zijnen wil, afzien van dit gezaghebbende betoog. Wij zullen van de Wereldbrieven niet meer spreken, ons voortaan nog alleen wapenende met de bewijsvoeringen ontleend aan de Rechtveer digheid, de Waarheid en 's Volkswelzijn. Zoo doende zal men ons niets meer te ver- j wijten hebben. Daarenboven, wij hebben het natuurlijk en het goddelijk recht ons te noemen en te blijven, Catholieke Christenen, van herte gehecht aan de Goddelijke Kerk van Christus, wat ons niet be letten kan vrije Burgers te wezen. Van Uwe Eminentie de zeer ootmoedige en zeer onderdanige Dienaren, A. DAENS, Priester. Fl. FONTEYNE, Priester AALST, 2 April 1905. 1 I3ST 3DE KAMER Woensdag moest in de Kamer het wetsvoorstel der heeren Colaert, Bethune, Woeste, De Coster enz. in aanmerking genomen worden. Niet één van die groote Heeren geweerdigde zich een enkel woord te zeggen Qm dat wetsvoor stel aan te bevelen en deszelfs dringendheid te doen uitschijnen. Die zoo plotselijke ievervolle verdedigers der Hopbelangen zwegen allen gelijk visschen; zij meenen genoeg gedaan te hebben voor de Hop- planters met dat wetsontwerp te doen drukken en verders aan zijn lot over te laten. 't Is nochtans zeker dat het Ministerie, door de Brouwers bedreigd alsook door de groote Ant- werpsche handelaars, zich tegen het inkoinrecht op de vreemde Hop zal verzetten en alle middelen uitzoeken om onze boeren nogmaals om den tuin te leiden met schoone woorden en bedriegelijke beloften. Als die Heeren dus, Woeste, Bethnne, De Coster enz. het ernstig opnemen, moeten zij aan dringen en aan 't Minsterie den nijper op den neus zetten. Wij zullen dus afwachten wat ze zullen uit zetten. Intusschen heeft Priester Daens het woord genomen en nog eens aangedrongen op de nood zake'ijkheid van zijn wetsvoorstel. éteMvr zijne woorden vólgens 'v oeKiiopt vei slag DfiieerA. Oaens. Natuurlijk ondersteun ik de in overwegingneming en ik vraag dat dit voorstel worde toegevoegd aan datgene wat wij meer dan een jaar geleden neerlegden, des te meer daar het voorstel van de heeren Colaert, de Bethune en Woeste niets anders is dan een na maaksel (uitroepingen en gelach links)... of liever eene onvolledige herhaling van het onze. Trouwens, ons voorstel heft niet alleen een wederkeerig invoerrecht op vreemde Hop, maar ook, in zijn artikel 3, eene wet op het brouwen van bier. Dat artikel is nog gewichtiger dan Het eerste, in het opzicht van gezondheid, eerlijken handel en belang van den landbouw. Ik neem deze gelegenheid te baat om andermaal aan te dringen opdat dit wetsvoorstel, zoo drin gend noodzakelijk voor onze Hopplanters en 'zelfs voor al onze landbouwers, nog in dezen zit tijd worde behandeld en gestemd. De heer Voorzitter. Uw voorstel is het echte middel oin de bespreking van uw ontwerp te verdagen. Dit laatste staat immers als tweede punt aan onze dagorde. De heer A. Daens. Ik heb reeds n' 1 gehad, doch mijn voorstel wordt als door woeste golven der zee heen en weer geslingerd. (Gelach.) EEN TE BRUSSEL III. Hoe gaan we dat verhalen Dc uitleg die de Moeder van Ward mij gaf, duurde ruim een halve uur. Ze sprak met vuur en aandoening. Gelukkig de Moeder die hare kinderen ge lukkig ziet En 't grootste ongeluk voor een Moeder in een Christene Land is te zien dat haar kinderen in Ongeloof zijn gedompeld Ziehier in korte woorden hoe de zaken ge beurd waren Het was de laatste week voor d'Eerste Com munie die te Brussel in de maand Mei is. Ward, die doortrokken was van de gedach ten uit de Maison du Peuple, die door geen ander oogen zag, Ward hep bitter en bijtend hij kon 't woord Eerste Communie niet hooren zonder uit te vallen in bespottingen en bedrei- gerijen; zelfs sprak hij v..n die Eerste Commu nie te beletten; zijn ongelukkige Vrouw moest alles in 't geheim beridderen van iemand der Familie te vragen kon er geen spraak zijn. Die blijde dag ging een dag zijn van droefheiden getreur in die werkers-Familie. Welk verschil, zoo dacht de Vrouw, welk verschil tegen mijnen Eersten Communiedag! Maar ze zweeg Zwijgen doet vrede krijgen. Niets krachtiger dan te kunnen zwijgen. Ze deed haren Eerste Communiekant en d'ander kinderen bidden, 's morgends en 's avonds, ze zond ze dikwijls naar de Mis in de Kapellekerk ze ging te biechten in de zeilde Kapellekerk en sprak over de droefheden van haar hert. Juist was ze bij eenen zeer godvruchtigen De heer De Ponthière. Vloed en ebbe! )e heer A. Daens. Mijn wetsvoorstel heeft s&nig of geen kans, denk ik, in behandeling te '•men vóórdat uitgaande van zulke gewichtige vannen als de heeren Woeste en Bethune. (Gelach links.) I)r heer Voorzitter. Men zal moeten wach- tot .lat het verslag is overgelegd. Oe heer de Smet d.e Naeyër, minister van fi- .aocii'n en openbare werken. De Regeering verzet zich niet tegen het in aanmerking nemen hei wetsvoorstel, maar zij maakt de meest i itduikkelijke voorbehoudingen. De meest uitdrukkelijke voorbehoudingen... „I beteekent dat, tenzij dat het Gouvernement weerstaan zoolang het niet gedwongen wordt .oor de leden zijner Meerderheid hopplanters van Brabant en Vlaanderen, 't is uwe stem te laten hooren en uw recht te van He. ii wijlen Advokaat De Backer zich zoo roemvol f;cmaakt Verdient hij wel den lof hem zoo kwistig toe- g.-zwaaid Waarom dat praalgraf!... Zoo grommelen onze i'. .th. ::»;ke tegenstrevers om wat lucht aan hunnen nijd •«wrokte geven, tegenover eene met reuzenscheden ?kon ende jonge en weelderige Volkspartij. Edoch, wij, vrije Christene Demokraten, vieren in ••ijlen 'vdvokaat De Backer, niet zijnen titel van kandi- aat-M. taris, uoch dien van Doctor in de rechten, beiden nochtans met onderscheiding gewonnen, maar wij ver ver! Den zijne princiepen, zijne gedachten, zijne gevoe- e is. dit alles overeenkomstig het programma der Chris- ene Demokratische Partij, die alleen de verheffing der agere standen voor doel heeft. Zulks beoogde De Backer foor de ontwikkeling der verstandelijke vermogens bij •uiddel van echte goede lagere scholen, waar onderwijzers iet ernstige diploma's uit gekende verdienstelijke nor maalscholen werkzaam zijn. Zulks betrachtte hij ook door >e ontwikkeling van het zedelijk gevoel dat nogmaals in i" üemokratisch Programma is vervat door eene op- r -chte naastenliefde, die de basis is van het geluk van een l sciir.afd Volk. Het ideaal van Advokaat De Backer, zijn gansche stre- .n was dus den mensch tot een vrij handelend en wel •Pgevued wezen te zien opgroeien, zijnen geest door alle nd*. r wijs te versterken en de ketens van dwang en alléen- ersehappij te verbrijzelen, welke den weg van geestes- ïf 'rk'-.elhtg verspei en en hierdoor de stoffelijke we! aart vin een Volk belemmeren i ««voelens van Volksverheffing, welke hem IA» vt: iv» oez'etaeir pouguc nirSamen mei /ijde vri.'..uoi I'timer door wetten in praktijk ie doen brengen en niet Sdên wierden punten uit het programma der vrije Chris tcne Volkspartij door de. Katholieken in hun programma op genomen en dan door hen tot Wet overgebracht. Zoo ontstond de Wet van 10 Mei 1900 op de ouder domspensioenen van 65 fr., die uitsluitelijk door de krachtige werking der Christene Demokraten ln hunne voordrachten, tijdschriften en nieuwsbladen, tot verwe zenlijking is gekomen. De roem en eer ervan valt der halve der Christene Demokraten te beurt. Eene andere Volkswet, ook op den leest van het Demo- kratisch programma gemaakt, is die welke aan de werk lieden, in Frankrijk arbeidende, 50 ten o afslag op hunne reiskosten per ijzerenweg vergunt. Dit zijn inderdaad twee oprechte populaire wetten, wier bewerking van onzen diepbetreurden Vriend in gulden ietters in zijne levensbeschrijving dienen aangestipt te worden. Immers aie beide artikels hebben onder den invloed van De Backer's krachtig woord in de Kamers der Volksvertegen woordigers weerklank gevonden. Zoo zal 't ook het geval zijn met het wetsontwerp door den Heer Priester Daens sinds geruimen tijd in de Ka mers nedergelegd, waardoor inkomende rechten op de Duitsche Hop geeischt worden. Met fierheid mogen wij op 30 April de grafzuil van Advokaat De Backer begroeten. Immers, hij is een der eerste leiders geweest van het vrij Christen Demokratisch Priester, diep doordrongen van den geest- Christi, buiten alle politieke bemoeiingen, geen vleierij kunnende verdragen, een ware Priester, die het goed voorbeeld gaf met dikwijls in de Kerk te komen bidden, buiten ervoor betaald te zijn, ook de vriend der werkende menschen en de troost der zieken en lijdenden Vrouw, zegde hij, na haar gehoord te heb- ben, 't is ons schuld als wij in ons gebed niet verhoord worden. Wat leert Christus ons in zijn Evangelie Vraagt en ge zult bekomen; al wat gc vraagt in mijnen naam zal u ge- worden ik verpand er u mijn woord op vraagt met volle betrouwen..Tijdelijke zaken zijn ons dikwijls niet zalig maar al wat de zielerust en de ziele-zaligheid aangaat, mo- gen wij met vast betrouwen vragen, zeker zijnde var. verhoord te zullen worden. Die bedrukte Moeder volgde don raad van dien godvreezenden Priester. Zij begon te bid den met vaste zekerheid van verhoord te wor den; immers, tot den Heer gaan zonder be trouwen is een zonde tegen zijne bermhertig- heid. Twee dagen voor de Eerste Communie, Ward was 's avonds van zijn werk gekomen en zat te dubben op de kamer die voor keuken en eetplaats diende daarneven hadden ze nog twee slaapkamerkes; zijn Vrouw had een kind op den arm, in een wiegske lag een kind van 2 jaar en de Eerste Communiekante las in haren Catechismus. Vrouw, zegde Ward, heeft de kleine den tijd niet om een paksken tabak te gaan? - Zekerlijk, man, waarom niet En 't is Zondag Eerste Communie Och ja, Ward; sprak de Vrouw zonder verwondering, want ze wist dat een gunstige verandering aanstaande was. Vrouw, ze moeten van mijnen thuis ko men. Vader, Moeder en al wie weg kan. Ge zijt niet verwonderd, Vrouw; ik die altijd zoo Loos was als men van d'Ecrate Communie sprak. -- Verwonderd ben ik niet man, ik wist da. die verandering ging komen; man ik ben geluk kig. Vrouw, al 8 dagen ben ik gedurig bezig met mijn Eerste Communie; ik zie mij daar nog in ons Parochiekerk; ik ga naar d'H. Tafel voor den eersten keer van mijn leven; mijn hert overstroomt van vreugd. Van den anderen kant, Vrouw, ben ik sedert eenigen tijd in kennis ge raakt met een Christen Dcmokraat, er zijn er •te Brussel meer dan men denkt; ik heb 't Pro gramma der Volkspartij gelezen en gestudeerd. Daar is de waarheid en de redding. In 't Socia- lismus is veel goed; maar den Godsdiensthaat is er te veel Ach, waarom worden alle werk- menschen toch geen Demokraten; daar zouden ze rust vinden en na korten tijd de wereld bren gen waar hij moet zijn. Vrouw, zoo sprak dc man, ik ben ganseh veranderd. Ik ga wederom metunaar de Kerk gaan. Ik zal metons kinder- kes bidden en ons kinderkes wederom de bene- diktic geven. Ik ga aanstonds schrijven naar thuis. Zondag moet het hier volle Feest zijn. Zijt ge nu te vrede A Gelukkig L>ie brave Moeder smaakte een hemelzaligheid op de wereld; ze voelde een geluk naar haar hert stroomen, een geluk het welk met geen pennen kan beschreven worden. Ons Heer is op de wereld gekomen en heeft zijn Bloed gestort voor de Zondaars; de armste en ellendigste menschen is hij gaan opzoeken; met d'ellendigste der Vrouwen klapte hij op straat, j ,om hunne wonden te genezen, hunne ziel te redden en hun eeuwig en tijdelijk geluk te ver zekeren In zijn Evangelie staat net zoo uit drukkelijk Er is meer vreugd voor een zon daar, die terugkeert, dan voor ioo rechtveer- digen die geene bekeering noodig hebben. De geschiedenis van den Verloren Zoon is toch de Leger, datïzich reeds in gelederen stelt om te naaste jaar met de Kamerkiezing nog eenige forteressen in te nemen. D. Mokraat. Onze Noorderburen, de Hollandsche Demokraten reiken van over de grenzen de hand aan de Belgische Christene Demokraten, ter gelegenheid der onthulling van het gedenkteeken De Backer. Hieronder is het telegram, gezonden op 29 Maart II., aan het Comiteit te Denderhautem. Enschede, 29 Maart, 6 u. 31. De Katholieke Demokraten van Ho'Iand brengen hulde voor de oprichting van een gedenkzuil voor De Backer, den grooten Christen Demokraat van België. Brinkhuis. Antwoord van het Comiteit te Denderhautem De Belgische vrije Christene Volkspartij stuurt aan de I Hollandsche Katholieke Demokraten haren innigsten dank, j voor het huldebewijs aan haren afgestorven Volksver- i tegenwoordiger De Backer, toegebracht. DE ZONDAGRUST is belangrijker dan men denkt en mag onderzocht worden in 't lang en in 't breed. Het is een Sociale Wet. Een der voornaamste artikels der Wet luidde aisvolgt De wekelijksche rustdag is de Zondaq. Dit is natuurlijk, dit kan niet anders zijn, en nogtans hebben al de Liberalen TEGEN dit artikel gestemd, ter wijl AL de Socialisten VOOR stemden met de Katholieken en met de Demokraten. Ziehier de namen der heeren die denken dat de weke lijksche rustdag de ZONDAG niet mag zijn De heeren F. Delvaux, Descamps, Dewandre, Fléchet, Francis, Giroul, Hambursin, Huysmans, Hymans, Jou- rez. Lorand, Masson, Mechelynck, Ouverleaux, Per- soons, Rens, Roger, Termote, Trasenster, Van Damme, Van de Venne, Vandewalle, Verheyen, Warocqué, Asou, Braun, Buisset, Buyl en Cambier. Op 't einde der zitting van vrijdag hadden wij nog de tijd voor een korte aanspraak en drukten ons uit, aisvolgt De heer P. Daens. Heeren, het is ontegenspreke lijk In de twaalf bedrijven, vermeld onder nr 3, hebben al de bedienden reeds den vijftiendaagschen rustdag Ge doet hier dus niets dan opene deuren inloopen. Hier geldt de spreuk van den Vlaainschen dichter: Hoorende hoort gij niet. Ik hoor aan de Rechterzijde veel spreken van Christene Demokraten. Zij die voor algemeen stemrecht, voor evenredig stelsel, voor klimmende belasting, persoonlij ken dienst en leerplicht niet zijn, mogen den naam van Demokraat niet dragen. En zij die tegen den zevenden rustdag opkomen en enkel den lialven rustdag willen geven, verre van demo kraten te zijn, zijn ze maar halve christenen. M. Verhaegen belooft dat men latertijd de wet zal ver anderen er. verbeteren Hersenschim, heeren Met eene meerderheid ge:ijk hier die zich laat geleiden doer M. Woeste, den .totster. t®* tntk® meerdert".'».' zou' wij misschien m de volgende eeuw eene zoiidagrusf hebben. Onze hoop berust in eene Volksmeerderheid, welke voor een volledige sociale wetgeving zal zorgen. Zitting van Dijnsdag M. Rens sprak voort over het kiesbedrog van Aalst; M. Anseele over 't kiesbedrog in ^t Gentsche; Minister Francotte antwoordde, doch zweeg voorzichtig over de feiten van kiesbedrog door M Rens aangehaald. Dan spraken M. Verhagen, van Gent, M.De Meester, van Antwerpen, rond half 5 begon M. Woeste, sprak tot bij 5 ure en dan werd de zitting gesloten, per konkelafonkel, want alles was geschoteld en gelepeld om de Demokraten te beletten in deze zaak te spreken. Als M. Woeste gesproken had, ging hij stijf en solemneel de zaal uit en er werd 20 minuten g'advokateld om de zitting te sluiten ja of neen, en ook om het kiesbedrog van Aalst met den domper te bedekken. Het zijn ellendige middelen die men tegen ons gebruikt Maar 't Onrecht moet vallen. Zitting van woensdag. Er wordt gehandeld over talrijke artikels onder nr 3 voor welke uitzonderingen zijn in de weto. a. de Bak kers die aan de Wet onderworpen blijven; de Gazettiers, die er uitgesloten zijn met 75 tegen 52 en 2 onthoudingen. De groote gazetten zullen dus 7 dagen blijven verschijnen. Over duistere artikels worden door Minister Francotte uitleggingen gegeven, die goed zullen te pas komen bij de uitvoering. Zitting van donderdao. De Zondaorust der Staatsbedienden of ons amende ment, medegeteekend door d'heeren Buyl, Gielen en Delporte en versterkt door M. Bertrand. De heeren Mabille, Levie, Pirmez, Van der Heyden en de Ponthière hadden een Amendement neergelegd, bij hetwelk zij de Bedienden van Staat, Provincie en Ge meente stellen onder art. 3 of de bijzondere ondernemin gen, aan welke ten minste een rustdag op 14 dagen moet gegeven worden. Onze pogingen om dit amendement te doen intrekken, zijn vruchteloos geweest. In zitting van donderdag heeft Minister Liebaert ander half uur gesproken Hij wilde ten eerste bewijzen dat de wet der Zondag- rust niet toepasselijk is op den Staat. Deze stelling werd omgeworpen door d'Heeren Van de Velde, Lemonnier en Mabille. Dan haalde hij alles aan in 't lang en 't breed wat zijn voorganger M. Van den Peereboom voor de Zondagrust heeft gedaan; (AL de Leden der Kamer brachten geerne hulde aan M. Van den Peereboom); Minister Liebaert viel de oude Liberale Ministers aan; zij hebben niets ge daan voor de Zondagrust hunner bedienden, zegde hij, en dit schoon werk vond nooit eenige aanmoediging op hunne banken. Verders loofde hij zijn eigen (de man za niet ongeprezen slapen gaan) loofde zijn eigen en haalde de reglementen aan (die al te dikwijls niet uitgevoerd worden.) Minister Liebaert beloofde verbetering zoohaast moge lijk, sprak lang over 't amendement Mabille, en eindigde zijne redevoering met eenige korte steken tegen ons amendement. Volgens Minister Liebaert, 't is onmogelijk voor de Machinisten, Stokers enz. 52 rustdagen, en dit amendement der 52 rustdagen is een politiek amendement om kiezers te winnen; de Kamer zal liet verwerpen. (Zie vervolg 3Jc bl. le kol.) aandoenlijkste dat men kan uitdenken. Na al zijn misdaden en verkwistingen liep de Vader hem te gemoet en omhelsde hem teederlijk... Gods goedheid is waarlijk oneindig. Mijnheer, zoo sprak de Moeder van Ward ons toe, ik kan u niet uitleggen de vreugd van dien Eerste Communiedag ach ik wist niet dat er zooveel geluk kon zijn op de wereld wij waren daar allen vereenigd 's morgens wasonze Wardus in de Mis geweest, ik had hem zien weenen van vreugd nooit zullen wijjdien Dag vergeten. SLOT.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Notariaat | 1905 | | pagina 1