OPROEP
Wat wij zullen doen
De miskraam
De Priester van
Polen Stojalowsky
Qe öoereti uait öretanjc
NUMMER 29
ZONDAG S"? JULI 1901
EERSTE JAARGANG
ABONNEMENT
te nemen op allo postkantoren of ten
bureele van 't blad
per jaar 4 fr.6 maand 2 fr.
voor 't buitenland de vracht erboven
Tolkseeuw
AANKONDIGINGEN en REKLAMW
tegen voordeolige prijzen
Zich te wenden
Achterstraat, Aalst
Keulenstraat, 227, Bruiael
ORGAAN DER CHRIS rEN VOLKSPARTIJ
VOOR BRUSSEL EN *T VLAAMSCHE LAND
HOOFD-OPSTELLER PRIESTER DAENS
5 CENTIEMEN HET NUMMER
BERICHT
Men 8ehrijlt in voor de groote ■wokelijksche VOLKSEEUW
aan 4 fr. 's jaars, in al do postburoelcn van 't land, alsook
by Priester Daens, te Aalst, in 't bureel te Brussel, Keulen-
traat, 127 en te Bruggo, Roodestraat, 39.
VERKOOPERS WORDEN GEVRAAGD
voor Assche, St Pieters-Jetto, Mechelen, Leu
ven, Aarschot, enz. enz.. Goodo en vaste winst voor de
uitverkoopers. Zich te wenden tot Priester Daens, Aalst.
Do strjjd voor 't Heilig Volksrecht gaat herbeginnen in 't
arrondissement Brussel. Nog een goed jaar, cn de kiezingen
zijn daar terug.
Zooals het Paus Leo zeido, de redding der Maatschappu
hangt af van de Christene Volkspartij.
De Christen Demokraten strijden voor Recht en vv aar-
hbxd hun eemg wapen is het Vrije Woord.
De Geldmacht, gepaard met roekeloozen gewetensdwang,
kan wel voor eenigen tijd don vooruitgang der Christene
Volkspartij stuiten; maar het demokratisch gedacht breidt
zieh immer uit, de waarheid zal hot laatste woord hebben en
zegevieren.
Van zondag 10 Maart, zijn de Meotingen begonnen in t
Arrondissement Brussel.
Het arrondissement is overgroot, en elke Gemeente moot
de GOEDE TIJDING hooren de oogst is overvloedig do
voornaamste Sprekers der Christene Volkspartij zullen ons
edel en heilzaam Programma aan 't braaf Vlaamsche Volk
verkondigen.
Men weet het genoeg, onze Christene Volkspartij is niet
rijk; zij beschikt niet, gelijk andere partijen, over machtige
geldsommen en nochtans, er kan geen strijd, hoe onbaat
zuchtig ook, gevoerd worden zonder cenigo onkosten tc ma
ken. Derhalve, doen wij in de Volkseeuw een oproep tot al
degenen die belang stellen in den vooruitgang en den triomf
der Vrije Christen Demokratie.
't Is door eene lange reeks van schelmerijen,
kiesbedrog, omkooperij, broodroof, en door
't misbruik en de onteering der heiligste zaken,
dat de zoogezegde Katholieke Bewaarders
hunne groote Meerderheid in de Kamer hebben
behouden, maar een rijk van dwang en duurt
niet lang, en al wat steunt op onrecht, is rot
en moet vallen.
Dat zullen vroeg of laat onze schoone Be
waarders van België ook ondervinden.
Hun groot wapen bestaat tegenwoordig in
't vervalschen der kieslijsten.
Sedert dat Woeste's Meerderheid in de ka
mer heeft verklaard (cm den fa;- .euzen baron
Bethune aan 't Assisenbankskenenaan 't Rasp
huis te ontrukken) dat het vervalschen der kie
zerslijsten een rechterlijk en heilig werk is, dat
de Burgemeester of Schepen vervalsching ver
richt voor het oog van God alleen, en derhalve
bij geen mensch verantwoordelijk is; sedert
die afschuwelijke beslissing der Katholieke
Meerderheid, worden op alle dorpen en ge
meenten de kiezerslijsten verknoeid en vervalscht
Er zijn nog brave menschen die peizen dat
dit kiesbedrog slechts geschiedt te Aalst, waar
er scheeve en manke knoeiers betaald worden
om dat edel werk uit te voerenneen, dat ge
schiedt overal.
In al de buitengemeenten van 't Arrondisse
ment Brussel hooren wij dezelfde klacht
bijgevoegde stemmen worden ten onrechte ge
geven aan de partijgangers van Burgemeester
en Schepen; en aan de tegenstrevers weigert
men het getal stemmen waar zerecht ophebben.
Het meervoudig stemrecht de laatste red
plank der Bewarende Partij is een afgrond
geworden van konkelfoes cn kiesbedrog, schel
merij en politieke oneerlijkheid.
Dat kiesstelsel moet dus en zal in 't kort
verdwijnen, zonder geweld als de Bewaar-
ders redelijk en voorzichtig zijn, met geweld Eindelijk is het famel,s wetsontwerp over tie liber
als ze blind en kopjjig blijven J qutcste uitgekomen 1
Op dien dag is het uit met de Bewarende Na al die buitengewone toebereidselen, na 't bijeen-
Meerderheid en met de heerschappij van roepen der Militaire Commissie die het puik bevatte der
Woeste, den noodlottigen man voor Lan en 3taatsmannen en der Generaals, na't rondbazuinen der
Kerk die meer kwaad aan e e ïgie j{ijnkende woorden van Koning Leopold, na al dat over-
berokkent dan al de vrijdenkers en vrijme se- cn weeri00pen van Ministers die gingen vallen en nieuwe
laars te samen; immers, "Woeste maakt de Re- Mjnjsters die oprezen.. na al dat gedniisch en geloop,
ligie hatelijk in de oogen van 't Volk, hij ver
eenzelvigt de Religie met al zijne -politieke
wrokken en achteruitkruiperij. Degroote katho
lieke Gazet van Keulen noemt hem den
ongeluksvogel, den noodlottigen man van
België, en de toekomst zal uitwijzen dat die
benaming juist is.
Op den onvermijdelijken dag van. de instor
ting der katholieke Meerderheid, dag die
begroet werd door de Justice Sociale van
Renkin en Carton in 't fameus artikel la
bonne secousse de goede davering
wat zal de houding zijn der Christen Volks-
partij
Onderstel dat onze Partij slechts een half
dozijn zetels bezitte in de Kamer met dat
klein getal beschikt zij over deMeerderheid der
Kamer, zal onze Partij een zoogezegd katho
liek Bewarend Ministerie ondersteunen en
recht houden
Dat ware een snood verraad tegen ons Vlaam
sche Volk. Van de bewarende Meerderheid is
er niets goeds te verwachten voor de Volkszaak,
geen ware sociale hervorming, geen heilzame
Volkswetten; in een woord, niet éen van die
spoedige en doelmatige redmiddelen welke Paus
Leo verklaart noodzakelijk te zijn voor de red
ding der Maatschappij. Lapzalf en machtelooze
plaasters, huichelarij en woordenkramerij
ziedaar alles wat men verwachten mag van de
Katholieke Bewaarders.
Dus, dat bewarend Ministerie moet vallen en j
verdwijnen, in'tbelangvandenGodsdienstzelve. j
Het kwvad dat die zoogezegde katholieke Be- j
waarders aan de Religie doen is onuitsprekelijk
en bijna onherstelbaar; zij vermengen en ver-
warren al hunne stoffelijke belangen met hét j
belang der Religiehunnen geldzak plaatsen j
zij in de kerk als een heilige ark des Verbonds, j
en 't is een vervloekte brandkast; op zulke wijze j
verlagen en bezoedelen zij alles wat heilig er
eerbiedwaardig is.
Men is beschaamd ïlsinon zie'; v/c V-
vuiten op de ëerepiaabs prijken in piocefssiën
en ceremoniën der katholieke Kerk volksver
drukkers, uitbuiters van arbeiders, rijke telgen
van smouzen en woekeraars, dieven die zich
verrijkt hebben met het goed van den armen,
kerels die verongelukte arbeiders hebben besto
len, Openbare onkuischaards, echtbrekers, en
dan de altoos glimlachende huichelaars, Pha-
rizeërs en kazakkeerders, die niet meer geloof
hebben dan de zool mijner schoenen; al dat ras
prijkt en paradeert in processiën van 't H. Sa
crament, het hoofd fier opgeheven voeg nog
daarbij trotsche bankroetiers, devote kerels en
kwezelaars die de schuld van hunne ouders niet
willen betalen, maar hun erfenis inpalmen.
Als men al die huichelarij, die heiligsclienderij aan
schouwt, moet men dan dé rampzalige politiek niet ver
vloeken die onzen heiligen Godsdienst in al die gruwelen
en vuiligheden vermengt
Ja, een groote kuisching is van noode en gelijk de
Justice Sociale schreefde katholieke Partij moet ge
louterd worden, de a groote davering moet komen en
man weze ervan overtuigd, onze Christene Volkspartij
die strijd voorde Rechtvaardigheid, zal niet to kort blij
ven aan haar heiligen plicht. Priester Daens.
komen waarlijk de woorden van Vader Cats te pas
Zij maakten veel gekras
Mengelwerk
Nr 20
de Geldzuchtige Rentmeester.
^x. te laat.
Ge ziet op dat Betooverd Kasteel van Meldert, rond G
ure, in de brandende zon der Oogstmaand, ge ziet op den
koer eene menigte van Volk, in opgewonden toestand
ze zijn daar nu, op dit Kasteel, sedert meer dan 2o jaar,
zoo eenzarm als oen Kerkhof door een der openstaande
vensters zien zij Mijnheer de Pastoor van Meldert, bleek
van aandoening, en tot zijn Parochianen roepende van te
bidden, te bidden voor den Rentmeester,
dia daar op sterven ligt
op sterven, wreed woord voorde ryke Wrekken,
voor de Bloedzuigers, de Opeters, de Dieven van d'Ar-
me menschen hun geld, voor de Verdrukkers van 't wer
kende Volk, die gelijk Herodus, hun ontuchtigheden cn
hun losbandigheden doen betalen door 't Volk.
Die recht voor de venster staan, zien de Vrouw Felicita
weenon en huilen, ze zien op een ledikant den stervenden
Rentmeester, die zich oprecht, met zijn gerompeld cn
uitgedroogd wezen, die huilt en ratelt, onverstaanbaar,
die zich wringt, wringt, als een Booswicht en Moordenaar
die gerabraakt wordt door de hand van den Beul Zoo
moet Jan de Licht gehuild en gewoeld hebben, den 13 no
vember 1748, alswanneer hij in Aalst, ten 12 ure van den
middag met een ijzer de gebcentcren werd in stukken
geslagen, zonder zijn hert tc raken; dan hoorde men een
gebrul, als van een wild dier, na de tiendo slag kermdo
Jan de Micht zoo vreeslijk, dat verscheido personen op de
Groote Markt in onmacht vielen.
Hier ook, hier, bij de Boeren die dicht aan de venster
stonden, die den vermaarden Achille zagen, met oogen,
een duim ver uit hunne holten, cn vol bloed, met een wit
schuim op zijne lippen, met de aderen zijns hoofd opge
spannen als koorden en al de spiereu zijns licliaams tril
lende van de pijn, hier ook stond men trillende van aan
En lieten alles gelijk het was.
Als men dat breedvoerig wetsontwerp leest, dat zich
ontrolt in 9 groote artikels, die onverdeeld zijn in me-
.'gvuldige kleine artikels, zou men denken dat is een
gewrocht dat de moeite weerd is om overwegen maar
jclaas 1 weldra bemerkt men dat het windpoeier is en
bedriegt den boer; 1» 't is waarlijk een meesterstuk van
V vakzalverij.
Hoort liever, het art. 1 luidt als volgt
Het leger zal voortaan aangeworven worden door vrij-
w illigers.
Als 't getal vrijwilligers onvoldoende is, zal men loten.
Volgens art.5, als 't getal vrijwilligers die hetzelfde jaar
moesten loten, het derde van 't cijfer der lotelingen over
treft, zal 't overschot van 't jaarlijksch contigent worden
afgetrokken.
Als in een militiecanton het getal vrijwilligers grooter
is dan het cijfer soldaten dat het canton moet opleveren,
wordt in dat canton de loting afgeschaft.
Zalig de armen van geest die zulke droomerijen zullen
in-.welgen 1
Welk is nu de ziel, de reden van bestaan, het doelwit
Vfin het wetsontwerp
Niets anders dan het behoiiden van 't voorrecht der
rij-:c klassen, de plaatsvervanging aan 1600 fr.
\i komt hierop uit.
i .c jongelingen moeten bevrijd blijven van den
.-.cndienst die als een zwaar juk blijft wegen op de
jon - 5 der volksklas.
D 1 hoofddoel legt gansch de Wet uit.
-Lr: ,1 wordt de diensttijd een weinig verkort, ge-
28 maanden op 20
.m
jluUu or ten minste een schijnvcrlichting moet komen
i 1 i-v krijgslast; anders zou 'tVolk teschromelijk roepen,
jonkers zouden kunnen hun voorrecht ver
gen ec:ic schijn verlichting want inderdaad
au, .uc.fcTÏt-V»g vod té T^righet maximum diensttijd
voor bet voetvolk moet zijn één jaar of zelfs 10 maanden
of 8 gelijk in Holland.
En waarom niet
Wat in Holland is gedaan, kan en mag in België ook
geschieden.
Als men dat lang wetsontwerp doorloopt, zou men
zeggen de loting gaat afgeschaft, het Antwerpsche
liedje Niemand gedwongen soldaat, zal eindelijk ophou
den een droeve klucht te zijn.
In gansch het wetsontwerp is er bijna van niets anders
spraak dan van vrijwilligers, alle soorten van vrijwilli
gers, met premie en zonder premie, jonge en oude,
nieuwe en reangagisten... en voor al de vrijwilligers, alle
soorten van voordeelen en profijten, betaald gelijk de
milicianen, wel behandeld, verzekerd van een pensioen
in hun oude dag, uitverkoren om de staatsambten te be-
kleeden enz.
De toekomst zal ons leeren waarop al die schoon be
loften zullen uitkomen; tot nu mag men denken dat, on
danks al dat lokaas, een leger vrijwilligers nooit zal
bestaan in België en bijg. dat er niets of bijna niets zal
•eranderd worden aan den zwaren krijgslast die op den
schouder van het Volk weegt.
Geld geld 1 en nog geld 1 Daarmeê meenen de Be
waarders al de sociale quaestiën op te lossen met recht
doen ing, er waren Boeren, die opstonden om weg te loo-
pen, toen éen, twee, drie rijtuigen in volle vlucht binnen
den voorhof van 't Kasteel kwamen gereden.
Haastig en driftig stappen daaruit
Den Notaris van Assche met zijn Klerken,
Twee ander onbekende Heeren,
Boer Wamback van Opwijck en zijn Dochter
De Mulder vae Meldert cn M. Henri
Allen stappen haastig binnen,
Annette is daar ook, zwart van 't zweet, barrevoets en
haar kleederen gescheurd, een schotellckker van 't Rijk
Volk meint goed te doen haar tegen te houden, maar ze
gaat voort, ze roept Mijnheer de Notaris I De Notaris
rijkt om, keert terug, en de Vrouw bij den arm nemend:
O, ze mag binnen komen, zegt hij; Annette moet erbij zijn.
Elk vraagt angstig Wat gaat er nu gebeuren
't Wordt zoo stil als bij de Trappisten
De Notaris stapt binnen, groet den Pastoor, en gaat naar
't Ledekant, hij verschrikt bij 't zicht van den Rentmees
ter, de Straffe Gods staat op dit wezen gedrukt.
Vrijdenkers, Socialisten, gij die God en Eouwighoid
loochent, komt hier, legt dat eens uit
n Een dier zal schenden, verwoesten, stelen, moor-
- den, dit dier leeft cn sterft gerust, en die mensch, die
rijke mensch daar, heeft oen misdaad bredreven.nie-
mand wist het, dc wcreldsche Justicio vereert hem
in plaats van hem te straffen, cn sedert meer dan 2o
jaar heeft die mensch een Pijnbank en een Oordeel in
7. zijn binnenste, hij lijdt meer dan iemand kan beschrij-
ven leg mij toch uitHoe komt dat
De Rentmeester opent zijn oogen, hy ziet den Notaris,
en achter hem dio ander HeeroD, hij sluit do oogen in zijn
vervaarlijk gezicht, hij spreidt zijn mager zwarte armen
open, en valt achterover.
Is hij dood vraagt do Notaris. Zouden wij te laat
komen, kermt Annette.
Alicia weent, boer Waldack is paf geslagen, de dikke
Mulder weet niet waar hij het heeft, on Henri staat daar
lom en stom. M. dc Pastoor bukt zich over het bed, elk
hijgt cn zwygtDood 1 Zou men te laat gekomen zijn
veerdigheid en gelijkheid, met ware volkswetten, met
krachtige redmiddelen bekreunen ze zich bitter weinig.
Als ze maar hun schaapjes droog houden en aan hun
voorrechten niet moeten verzaken, zijn ze tevrede.
En dat geld dat ze in overvloed gaan geven aan 't le
ger, ha het komt toch uit hunnen zak niet; 't wordt ge
nomen uit den zak van 't Volk, en dan gedeeltelijk, als
premiën, gunstenen aalmoezen, aan'tVolk teruggegeven.
Indien ten minste de rijke menschen, wier zonen van
den legerdienst zijn ontslagen, geld gaven uit hunnen
eigen zak, een militaire belasting betaalden, dan zouden
ze toch iets doen; maar nu zegenen zij 't Volk met zijn
eigen vet, of liever met zijn eigen zweet.
't Is gemakkelijk op zulke wijze edelmoedig te zijn en
geld te gev^n;'t is gelijk die rijke architect die een plan
gemaakt hebbende voor een katholiek liefdadigheidswerk,
40,000 frank salaris eischte; en er dan, op t geroep van
den Bisschop van Luik, 20.000 fr. van af deed, op voor
waarde dat zijn naam geschreven werd aan 't hoofd der
Weldoeners van 't Katholiek Gesticht.
Democraat.
Hij leeft nog, zegt de Geestelijke. Op
dat woord Hij leeft nog de Notaris stapt tot dichtbij
liet bed cn roept met een stem, dat al 't Volk het buiten
kon hooren Bokkaert, roept hij, Achille Bokkaert,
in den naam van den eeuwigen God, voor welken gij
gaat verschijnen, ik bezweer u de Waarheid te zeggen
b Thomas de Visscher was hij onschuldig Ja, nietwaar,
hij was onschuldig
Geen antwoord, maar een rilling, toen nam de Pastoor
den Stervende in zijn armen, hij bracht hem halfrecht en
sprak hom woorden toe van moed en betrouwen
Ons Heer is d'oneindige goedheid.... Bij den Heer is
overvloedige Bermhcrtigheid Voor alle zonden, hoe
groot en hoe zwaar ze mogen wezen, voor alle Zonden is
vergiffenis, mits zijn Zonden te belijden en zooveel het in
de macht is, het kwaad te herstellen, dat men den Even-
mensch heeft aangedaan (1)... Bij den Heer is overvloe
dige Bermhertigheid.... Lam Gods dat wegnoemt do zon
den der Wereld, ontferm U onzer.
Rentmeester, ge verstaat mij toch
Op die vraag van M. de Pastoor, deed dc Rontmeestor
een lichte beweging mot oogen cn lippen.
Toen herhaalde do notaris zijne vraagmet meer nadruk:
Bokkaert, Achille Bokkaert, ge gaat stervenzeg de
waarheid Thomas dc Visscher had don Baron niet ver
moord; hij was niet schuldig Rentmeester, ik beveel u
do waarheid te zeggen.
Nu had M. de Pastoor het Kruisbeeld genomen cn bracht
het beeld van den Gekruisten God dicht aan het wezen
van den Stervende, ja drukte do gcbencdijdde lidmaten
van den Verlosser tegen het wezen van Bokkaert.
En zich keerende tot het Volk, zoo riep hij met diep
ontroerde stem a Bidden, Parochianen, ondersteunt ons
door uw gebeden I bidden 1 bidden
M011 hoorde zuchten, snikken, kermen en weenon.
In dc Poolsche provincie van Oostenrijk, in Gallicië
woedde over 4 jaren een strijd dien wij nu in Vlaanderen
onderstaan
Het Poolsche Volk, de boeren zoowel als de arbeiders
der sleden, was ellendig en door de Geldmacht, het kapi
talisme verdrukt.
Eenc Christene Volkspartij rees op om de r diepe en
onverdiende ellende (rerum novarum) van het Poolsch
Volk te bestrijden.
Aan 't hoofd dier Volkspartij stond een katholieke
Priester met name Stojalowsky.
De rijke Bewaarders van dat land, die zich de eenigo
goede katholieken noemen, voorzagen dat zij gingen
geklopt worden in do kiezingen van 't jaar 1897.
Wat deden de katholieke Bewaarders
Zij riepen uit dat de Christene Democraten gevaarlijker
zijn dan de Socialisten, omdat zy hun programma steunen
op dc H. Schriftuur, welk zij misbruiken (volgens
't woord dor Bewaarders); tegen de Christene Demokraten
dus werden al de wapens iJSt werk gesteld.
Zij hoopten de gansche Partij te vernielen met haren
leider Priester Stojalowsky neer tc vellen.
Zij gelukten erin den kardinaal Kopp, aartsbisschop
van Breslau, alsook de andere bisschoppen in Gallicië, en
een doel der rijke geestelijkheid tegen do Christene Volks
partij en tegen Priester Stojalowsky op te ruien.
Stojalowsky was de opsteller van drie volksgazetten.
Eenige artikels van die gazetten werden verkeerd uit
gelegd, en een openbare brief van Kardinaal Kopp, door
vier bisschoppen van Gallicië onderteekend, werd in al
v «rhcr. ifgclezca.
in aion brief was Priester Stojalowsky veroordeeld a.s
leugenaar, misdadiger, verdwaalde priesier, afvallig
van 't geloof en afschuwelijke socialist.
De Apostolieke Nuntius van Weenen, Mcr Agliardi, en
de Roomsche Congregatie van het H. Officie lieten zich
misleiden door de listen en lagen der Bewaarders; en in
den tijd van acht maanden werden al de kerkelijke straf
fen tegen Priester Stojalowsky uitgesproken.
Het Poolsche volk dat in de verledenc eeuwen zooveel
had geleden om zijne getrouwheid aan 't katholiek geloof,
bleef standvastig in 't verdedigen van zijn recht en zijne
ryheid.
Noch dc veroordeelingen der Bisschpppcn, noen ao
broodroof door Bewaarders en Priesters gepleegd, noch
de vonnissen en straffen van den Nuntius en do Roomsche
Congregatie konden het volk doen wankelen in zijne
verknochtheid aan de Christene Volksparty en haren lei-
■r Priester Stojalowsky.
Dc eerste kiezing bewees dat meer dan twaalf honderd
duizend Polakken met hert en ziel verknocht waren aan
de Christene Volkspartij. Om dien uitslag verbitterd, ge
bood ae Bisschop van Krakau aan zijne geestelijkheid do
Paaschabsolutie te weigeren aan alle sociaiisten (de Chris
tene Demokraten inbegrepen). In de stad Krakau alleen
waren er 6000mannen dio uit verbittering hunnen Paschen
niet hielden. t
Om die schromelijke ramp van de kathoheko kerk te
koeren, besloot de Christene Volkspartij den Priester
Stojalowsky rechtstreeks bij Z. H. Paus Leo te zenden en
Hem den toestand voor oogen te leggen.
Stojalowsky moest zeggen
En ziet nu 't gezicht van den Rentmeester trekt lan
gere en diepere plooien; men zou gezegd hebben Er is
een geweldige strijd in dat binnenste; twee machten woe
len daarin; een stervende mensch hoort, voelt 011 over
weegt; alsdan vallen de vooroordeelen en de meuschelijke
opzichten; alsdan zegt Alban Stolz, alsdan is de grievend-
stc foltering de ONRECHTVEERDIGHEID jegens den
mede-mensch. de verdrukking der armen en de ondank
baarheid der kinderen jegens hun Ouders.. Men gaat im
mers verschijnen voor den Rechter die gezegd heeft
EERT VADER EN MOEDER, 't is mijn groot gebod 1 (1)
Ziet ziet 1 de Rentmeester opent zijn oogen do Dood
staat erin te lezen: hij staart verwilderd in 't ronde; elk
zwijgt, elk hijgt;, de Rentmeester beweegt zijn lippen
hij doet geweld om tc «preken.
Do dood de dood zoo zucht hij.
.Ta, ja, zegt Mr de Pastoor; 't is de Dood; vergiffenis
vooralle zonden; maar de Belijdenis moet er zijn haast
111 haast u I a
Thomas, zoo spreekt de Rentmeester, zacht, traag,
maar dat elk het duidelijk hoortThomas is onschuldig
Ik, ik ben plichtig... Ik heb den Baron, den Baron ver
moord voor zijn geld...
O God, vergiffenis... Het is mij leed.. Ik heb afge
zien... Vrouw, Kind.. Thomas was onschuldig.
Terwijl zijn lippen nog trilden, hij valt achterover.
Dc Priester zegent hem, Achillo Bokkaert is dood 1
dood 1
(1) Dat is toch wreed van die gazetten der Socialisten
zelf? met d'oneiedige goedheid Gods spotten ze, en schrijven
in hm. gazetten dat alzoo dc Misdaad wordt aangemoedigd
maar '.e vergeten dat dio Goedheid Gods vraagt
1® Belijdenis; 2° vast voornemen van beternis on herstel
ling zooveel mogelijk; anders is or geen vergiffenis... Dat
verge en zo vrijwillig.
<1) Ouders, geliefde Onders wilt gii uw kinders een diep
gevoel inprenten van do plichten die zjj hebben jegens u,
koopt en bewaard in uw huis het boek Roza van Tanncn-
burg 0 75 c. de groote uitgave, o,lo e. de kleiuo die kleine
is biiz. geschikt voor de kinderen; o.lo in pracktoraslag, o,l5
franco thuis; voor elke St Antonius gift sturen wu zulk
hoekje in Juli en Augusti.
Na eenige weken begint een nieuw Verhaal,
nog merkweerdigerdanhet Betooverd Kasteel,
namelijk
Men gelieve het voort te zeggen en aan te
werven voor nieuwe Lezers en Inschrijvers. De
prijs tot einde 1901 is 1 fr. op den kop. Wij ver
zoeken een vriendelijke medehulp.