VERGETEN en VERGEVEN.
2
Uit de bakermat der
Verraders van Lede.
Hoe grooter den Hoop,
hoe beterkoop, zegt Sis.
Een Referendum over
Titapol
Iedereen weet dat 99 °/o der incivieken
uit de rangen der vroegere katholieke partij,
thans Christelijke Volkspartij, komen.
De Vee-en-Veeêrs, de Rexisten.de Ver-
dinaso's en de leden van den Heimatbund,
allen deserteurs uit de rangen der katholie
ke partij, hebben tijdens de bezetting Ge
stapo's, Hilffeldgendarmen, S.S.en, en wat
weet ik al meer geleverd. Nu al deze orga
nisaties in duigen gevallen zijn, doet de
Christelijke Volkspartij haar uiterste best,
om al die zwarte schapen terug naar den
vuilen stal te lokken.
Tegenwoordig houden ze zich nog koest,
doch het zal niet zoo lang meer duren of
ze zullen opnieuw onbeschaamd den kop
omhoogsteken 1
Het moet echter erkend worden dat de
patriotten, die de overgroote meerderheid
uitmaken, in dezen niet vrij te pleiten zijn
van alle schuld ze laten maar begaan.
Valt het niet op dat vele beschuldigden
(proces der beulen van Breendonck, pro
ces der moordenaars van Courcelles, enz.)
voortvluchtig zijn Wie verschaft hun on
derdak? De ervaring heeft ons geleerd,
dat de kloosterdeuren niet gesloten blijven
voor zwarten, die door het gerecht opge
speurd worden.
Het gerecht klaagt dat het tot over zijn
ooren in 't werk zit, doch het verspilt zijn
tijd aan het verrichten van huiszoekingen
bij rasechte patriotten - hoewel het veel
beter zou doen, wat meer aandacht te be
steden aan de kloosters.
Deze weten echter dat ze niet veel te
vreezen hebben. Als het gerecht zich met
die menschen durfde bezighouden, zou de
C.V.P. wel schreeuwen gelijk een varken
dat gekeeld wordt: dat de staat aan gods
dienstvervolging doetl
Is men niet gerechtigd te zeggen dat de
houding van het gerecht de schuldigen aan
landverraad begunstigt?
Waarom verleenen de kloosters - b. v.
de abdij van Affligem, die den S.S.man Van
Overstraeten een schuilplaats aan de hand
gedaan had - om er maar een te noemen
- onderdak aan S.S.mannen en Gestapo-
ploerten Omdat "vergeven en vergeten
hun stelregel is 7
Och kom 1 Dat ze in het hiernamaals ver
geven en vergeten is hun zaak, laat ze het
doen zooveel het hun belieft, maar op aarde
heeft niemand het recht, zelfs de priesters
niet, om zich boven de wetten van het volk
te plaatsen. De patriotten eischen dat de
verraders en de moordenaars zouden boe
ten voor hun misdaden tegen het volk en
tegen het land, zelfs al worden die misda
digers later heilig verklaard,
Die theorie van "vergeven en vergeten"
vertoont echter veel gelijkenis met een an
dere theorie, die aangewend werd om het
volk te foppen, namelijk de theorie van
"de schoone ziel van 't kind
Er zijn geen grooter broodroovers engeen
grootere haatdragers dan de katholieke
partij. De voorbeelden die het verleden
ons biedt zijn ontelbaar. Wij zullen er
slechts aan één herinneren de gebroeders
Daens. Hun vergeven en vergeten is
een lolleken, gelijk wij eisch°n onzen ko
ning terug een lolleken is.
Ziehier een staaltje van jongen datum
dier schoone theorie van vergeven en
vergeten Onlangs werd een zieke over
gebracht naar een instelling waar pastoors
en nonnen de eerste viool spelen. De man
moest een heelkundige bewerking onder
gaan. Hem werd gevraagd of hij verlangde
zijn biecht te sprekenhij antwoordde ont
kennend. Acht dagen na datum stierf hij.
Hij heeft aan zijn familieleden verklaard
dat zijn verzorging veel te wenschen over
liet. Want zij vergeven en vergeten niet.
De pastoor snauwde de nabestaanden
af en weigerde het lijk toe te laten in de
kerk. De eerweerde heer kon den overle
dene niet vergeven dat hij gemeend had
dat zijn geweten zuiver genoeg was om
zonder biechten de eeuwigheid in te gaan.
Wat is de waarheid? Er zijn geen groo
ter haatdragers dan de mannen van het
"vergeven en vergeten Als de Verkiezin
gen niet in het verschiet zijn, komt de aap
uit de mouw, Dan wordt hun theorie in
den vergeethoek geschoven totdat ze hun
dienstig kan zijn om stemmen te ronselen.
Wij hebben het niet tegen pastoors en
nonnen. Wel integendeel, wij hebben veel
eerbied voor OPRECHTE geestelijken.
Wij zijn van meening, dat de geestelijke
staat een apostolaat zou moeten zijn. Zou
den alleen geestelijken mogen worden,
menschen die zich BOVEN zekere om
standigheden kunnen plaatsen en die het
stoffelijke niet verwarren met het moreele,
om niet te zeggen die het stoffelijke niet
boven het moreele stellen.
Krachtens het principe vergeven en
vergeten" heeft niemand het recht een S.S.
of een Gestapo te onttrekken aan zijn ge
rechte straf.
Net zoo goed als een doodgewoon bur
ger heeft de priester niet het recht, de wet
ten van het land met de voeten te treden.
Laat hij zich uitsluitend bezig houden met
het zieleheil der aan hem toevertrouwde
kudde.
Eenmaal dat er priesters zullen zijn die
zich beperken tot de uitoefening van hun
geestelijke opdracht, zullen ze door iede
reen - ook door andersdenkenden - ge
ëerbiedigd worden. Maar zoolang ze dul
den dat de godsdienst misbruikt wordt,
zoolang ze zelf den godsdienst misbruiken
en liever stemmen ronselen dan zieltjes
winnen, zijn wij gerechtigd te zeggen dat
zij, en zij alleen de grootste kelderaars van
den godsdienst zijn
Tot slot, een woordje aan de bekrom
pen geesten die ons zullen verwijten dat
wij den godsdienst aanvallen
Wij hebben niets tegen den godsdienst.
Ieder mensch moet zelf maar uitmaken wat
hem in dezen te doen staat. Wij hebben het
slechts tegen de bedienaars van den eere-
dienst die hun waardigheid misbruiken om
in naam van het principe vergeven en
vergetenlandverraders aan hun straf te
onttrekken en stemmen te ronselen voor
een politieke partij, die de grootste vijand
van het volk is.
De Vaderlanders en de Weerstanders
van Lede vra ;en zich terecht af wanneer
men eindelijk met het Proces van den ver
rader en oorlogsburgemeester van Lede
n.l. Cool Joz"f. een aanvang zal nemen Op
het oogenblik vertoeft hij in het rustoord
te Lokeren. Denkt men misschien dat men
zal vergeten wat deze Naziknecht misdaan
heeft, door deze zaak gedurig uitte stellen?
Wat meer is. we vernemen uit welinge
lichte bron dat deze gemeene ploert onbe
schaamd zijn Duitschgezinde campagne
voortzet in het Kamp van Lokeren. Hoe
lang zal dit spelleken nog duren
We durven hopen dat het gerecht einde
lijk zal ingrijpen en Herrn Cool Jozef loon
naar werken geven. Gansch de vaderlands
gezinde bevolking van Lede verlangt er
naar. Deze Herr kunnen ze in de samen
leving goed missen, heraus mit die swans,
hij verdient het recht der mollen.
Wat betreft een ander heerschap, n. I.
Coen Willy: het zou ons genoegen doen
te vernemen wie er de hand boven het hoofd
van dien S S. gehouden heeft? Die kerel,
die zich als Oostfrontstrijder onderschei
den heeftkreeg slechts drie jaar hechtenis,
als belooning voor zijn frontstrepen.
Aan te stippen valt dat gansch zijn fami
lie Duitschgezind was en zich van echt
zuiver Germaanschen bloede waande.
Wanneer wordt de Bond der Oud-Oost-
fr ->ntstrijders gesticht
Tito.
Eindelijk is de schoone collectie van
den Hitlerboulevard compleet zegt Sis.
De laatste verloren zoon, onzen getrouwen
Miel Vos, is na eene lange afwezigheid te
rug in ons midden. Wij danken daarvoor
in de eerste plaats ons aller Fuhrer, baron
de la Houille. In de tweede plaats en in
een adem danken wij daarvoor gansch de
elite van de C. V. P. Wij zijn het Belgisch
krijgsgerecht erkentelijk, hem terzelfdertijd
gelost te hebben als Champetter Scheft.
Champetter Scheft, den besten cham
petter van Aalst, zooals de kousensmokke-
laar de Ia Boutique hem noemde, en wat
ging bevestigd worden door twee politieke
gevangenenOctaaf ken en den brigadier...
Proficiat Heeren. Spijtig dat Scheft op een
ongelegen oogenblik en eene ongelegen
plaats zijn achterstallen uitbetaald kreeg,
anders hadden wij hem in den Rink, bij de
koningshulde op de eerste rij gezet nevens
Miel Vos en een honderdtal andere incivie
ken. Mijnheer Baüer, wat een drollige
naam voor een rasechte ariër, had dit schoo
ne drietal dan kunnen omvatten in eene
triolet-apologie, Titapol-Scheft en Miel
Fuchs.
Dat zou effect gemaakt hebben. Titapol
omdat hij België en de nagedachtenis van
koningin Astrid getrouw bleef, tot bij de
Juffer Baels. Scheft en Vos omdat zij den
oppervogel afschoten in het verklikken.
Als wij de overwinning op de bolchevieken
zullen behaald hebben, zullen Schéft en Vos
een decoratie krijgen zoo groot als een
stoofscheelken. Vos zal op de dagorde van
de C.V.P, vermeld worden, omdat hij op
hét begrafenisfeest van Jef Podevyn, sa
men met zijn lieftalli ie gade, op de markt
beqon te janken dood aan de Anglo-Bel-
gen" en alzoo het sein tot den aanval op
de Bastille - het Liberaal huis - gaf. Door
deze moedige houding aangewakkerd,
stormden een honderdtal van onze bewon
derenswaardige zwarte-brigademannen dit
verfoeilijke gebouw binnen en verbrijzel
den er den inboedel en het gezicht van 2
klienten die er rustig een pintje fluitjesbier
zaten te drinken.
De koningshulde is goed ver'oopen, Alle
incivieken waren op post. Mijnheer Bauer,
die reeds meermaals voor het krijgsgerecht
getuigde ten voordeele van groot-
ingivieken, getuigde deze maal voor onzen
doorluchtigen, aan België en Astrid ge
trouwen vorst. Mijnheer de Vleeschouwer
legde daarna uit hoe Belgisch-Congo in
Amerikaansche handen verzeild geraakte.
Niemand verstond dat goed en hij werd
daarom wat van terzijde bekeken.
Samenvatting Wij mogen met gerust
gemoed de Novemberkiezing afwachten.
De C.V.P. staat er goed voor. Deze maal
doen de vrouwen ook mee. Al de oude
ongetrouwde mammezellen die vroeger met
een portret van Degrelle tusschen hun bil
len sliepen, hebben het nu vervangen door
een Titapol. Wij hebben ze dus achter ons.
Voor ons marcheert de Kajottersjeugd als
toekomstig kanonnenvleesch, In den rug
zijn wij beschermd door de incivieken en
oud-oostfrontstrijders, Onze flank is ge
dekt door plaatskesjagers en pikeurs uit
Winterhulp en andere goede werkjes. Als
geldschieters hebben wij de slipjeekers uit
de Pontstraat, die het rexisme geruild heb
ben voor het C.V.P'isme.
Beloven, pikken en zeep aan den baard
van de goede gemeenschap strijken. De
biechtvaders bewerken de oude kwezels.
Mannen zooals ik en den hengst, die nog
over een goede gezondheid beschikken,
ontfermen ons eens van tijd tot tijd over
eene hysterieke oude jonge dochter.
Beloften voor de toekomst aan de jon
gen zoon. Een woord van troost aan de
bedrogen dochter. Schijnheilige vroomheid
gepaard aan braspartijen. Stoverij en sau
cissen voorden drol. Dat is onze strategie
en ze zal ons naar de overwinning leiden.
Niets kan ons weerhouden. De wereld is
aan ons. Wij hebben het menschdom en
bijzonderlijk de domme menschen mede.
Vooruit nu Leve de C. V. P.
Van Sis weet ge nog iets, terwijl ge van
een doode niets en weet. Aplustard.
Op het land beroep doen tegen een
door den wetgever getroffen beslissing,,,
zei hij. is een naamlooze verantwoorde
lijkheid in de plaats stellen van een per
soonlijke verantwoordelijkheid. Het kan
nadeelig of zelfs gevaarlijk zijn, het land te
derangeeren als het 50.100 of zelfs i 00 000
kiezers belieft. Men zal, dunkt mij, onder
de burgers die de parlementaire instelling
weinig genegen zijn of er zelfs vijandig
tegenover staan, gemakkelijk het noodige
aantal kiezers vinden om te pas en te on
pas, om redenen, die wellicht niets gemeens
zullen hebben met het belang van een goede
wetgeving, volksraadplegingen uit te lok
ken die steeds beroering van de openbare
meening zullen veroorzaken. Wie het volk
bijeenbrengt brengt er beroering onder
Als dergelijke agitatie veelvuldig voorkomt
zal zij veel meer nadeelen hebben dan voor
deden. Moest zulke oplossing worden
aanvaard en moest het b. v. aan de fanta
sie van een aantal burgers, (laten wij het
zeggen, den herbergiersbond) worden over
gelaten om de kiescolleges bijeen te roepen
zoo vaak zulks hun behaagt, zouden wij het
kiezerskorps dan niet spoedig tegen derge
lijke procédé s hooren protesteeren of zien
in opstand komen
In de practijk zouden zulke bijeenroepin
gen het parlement vaak in onontwarbare
moeilijkheden brengen
Hat zei Carton de Wiart op 31 Mei 1921
in de Kamer.
En na verklaard te hebben dat hij echter
niet ongeneigd was een volksraadpleging
goed te keuren, als het er om ging de open
bare meening te polsen, alvorens een wet
gestemd werd, op voorwaarde dot de Ka
mer, de Senaat en den koning het daarmee
eens waren, zei hij
De Volksraadpleging loopt dan
over ideeën en niet over personen,,
Mogen wij aan denzelfden Kartonnen de
Wiart. en meteen aan al zijn partijgenoo-
ten der Christliche Volkspartei vragen,
waarom ze in 1921 tegen en tegenwoordig
voor een referendum zijn
Daar de katholieken op deze vraag niet
zullen antwoorden, zullen wij dan zelf maar
zeggen waarom ze gisteren zwart en van
daag wit zeggen
Omdat het in hun politiek kraam te pas
komt. Omdat alle middelen hun goed zijn
om den simpelen man te misleiden.
De schoone ziel van 't kind Titapol?.
Alles wordt door die heeren schaamteloos
uitgebuit als het er om gaat stemmen te
ronselen.
En het is niet alleen Kartonnen de
Wijart die tegen het referendum gekant
was Onze teergeliefde Lijapol D'Herde-
Baels in hoogsteigen persoon heeft het ver
oordeeld. Toen de wet, die aan de activis
ten van 1914-19'8 hun politieke rechten
teruggaf, groote beroering verwekte in de
kringen der oud-strijders, ontving Leopold
een afvaardiging en verklaarde
"Daar kwam onder andere het verzoek
in voor (namelijk in een brief dien ze hem
geschreven hadden) om een volksreferen
dum uit te vaardigen over de kwestie, die
door de wet van I I Juli geregeld werd
"Een degelijk verzoek kan niet
worden ingewilligd Het referen
dum-beginsel wordt niet door de
Grondwet erkend.,,
Als de koning het zelf zegt, zal 't wel
waar zijn Waarom verloochenen de ka
tholieken thans hun eigen inzichten, alsook
die van HUN teergeliefden vorst
Omdat ze er een middel in zien om zand
in de oogen der onontwik kelde massa te
strooien
Wacht maar Indien hun kiesbelangen
hun vandaag of morgen voorschrijven, hun
vorst die ze nu niet kunnen missen zonder
wien ze niet kunnen leven, over boord te
gooien, zult gij hem een buiteling van be
lang zien maken 1