jfes, fabriek dat de werkmenschen het minst worden betaald, de meeste tyranrie heb ben te vreezen Wij hebben daardoor willen doen zien, dat een werkman zoowel hongerloonen betaald wordt bij een christen fabrikant als M. De Naeyer,en hij zoowel reden tot klagen heeft ais bij een vrijdenkend patroon hun tevens willende doen begrijpen dat het huichelaars zijn, dezen die hem bij middel van den godsdienst willen weer houden van zijne ongeloovige werkbroe- ders, om aldus hunne macht door een dracht te verkrijgen od niet te doen smelten. En juist omdat ge overtuigd zijt, M. De Naeyer, dat het werkvolk moet verdeeld worden in christenen en niet christenen in 't belang der fabrikanten, daarom ook hebt ge steeds uwe werklieden aangezet of doen aanzet ten om ze in dompersbonden te doen op nemen. Een christen fabrikant is een zoo grooten uitbuiter als een onchristen, en juist omdat beiden weten dat zij het volk uitbuiten, daarom vereenigen zij zich met malkaar zonder godsdienst in hunnen bond te mengen om desnoods tegen de werklieden (godsdienstig of niet) op te rukken En dit weet M. De Naeyer zoo goed, dat hij zich aan 't hoofd stelt van eene bende fabrikanten, voor een groot deel vrijdenkers, alhoewel hij christen is en zelf een onderpastoor toelaat op zijn fa briek wekelijks eene preek te houden om zijne werklieden van de niet geloovigen af te houden. Dus IvJ. De Naeyer acht het goed voor zich zelf, den godsdienst buiten zijne be langen te stellen, en bij zijne werklieden -flanst hij Hem binnen om hen des te ge dweeër als lammeren te kunnen scheeren. Neen, neen M Theodoor, 'tis nog zoo dom niet (3) Betaal eens uwe werklieden zooveel als vriend Alfred, en uwe gasten zullen niet 18 a ip-centiemen per uur winnen, maar minstens 40, meer dan het dub bel. (4) Wees nu toch eens ernstig, niet waar In 't begin van uw artikel zegt ge ons dat wij enkel een mengelmoes van allerlei stommiteiten schrijven, om wat verder te zeggen dat wij leeperikken zijn .(5) Bravo M. De Naeyer, gij die nu toch zinnens zijt voorts mede te helpen aan ons blad, begin nu maar eens. met onze lezers uit te leggen, hoe gij die 18 duizend franken aan meer loon uitbe taald. Uwe werklieden vooral zullen snak ken naar dien uitleg. (6) M. De Naeyer wordt niet aangeval len,enkel wijzen wij hem op de kleine loo- nen die hij betaalt en de groote winsten dis hij doet Kan hij nu niet meer betalen, dan bewijze hij zulks door het afkondigen van zijne bilans, eerlijk weer te geven. Onze kolommen staan er voor open, want wij willen 't onmogelijke niet. Nogthans zijn wij overtuigd dat M De Naeyer groote winsten doet. (7) Ge moet weten M. De Naeyer, dat er nu ook reeds staakbewerkers gevonden worden onder uwe eigene partijgenooten dit is zoo waar dat zij nu nog altijd mede- helpen om dc belangen der espadrillemakers te verdedigen, en zij reeds vergaderingen hebben gehouden om uwe werklieden en deze van andere katholieke fabrikanten opslag te doen vragen. Het stieltje van staakbewerken vindt dus aantrok zelfs bij uwe politieke vrienden. Is het daar I ook om profijt te trekken uit handels zaken Wacht neen de katholieken hebben ander middels om klanten te winnen zij dwingen eenvoudig weg hunne werklieden naar den win kel te gaan waar zij willen en dit tegen de wet in. M De Naeyer weet j wel, wie er te Dendermonde en te Gent door 't Beroepshof is gestraft geworden om hunne werklieden niet vrij over hun loon te hebben laten beschikken. (8) Hierover hebben wij reeds genoeg gepolemikeerd met de Handelskamer, en het volk zal oordeelen, en best dan wanneer wij de gelegenheid zullen heb ben de bilans af te kondigen, zooals wij hebbep voorgesteld. (9) De werklieden die in staking wa ren, zullen niet weinig lachen als zij dit zullen lezen. (10) Iets is waar M. De Naeyer, en dit is, dat de vakvereenigingen het lijden der werklieden verzachten want als htrtine Issnen onvoldoende zijn om be- hoorlijk te leven zooals deze door M De Naeyer betaald en als zij er aan denken deze te verhoogendan wor den zij meermalen gedwongen dit te doen, door het uiterste middel en dit is de werkstaking. En 't is dan als er werkstaking is, dat de vakvereenigingen bijspringen, dat de vakvereenigingen het voedsel verschaffen aan de strijders, dus de vakvereenigin gen zijn niet om het lijden te veroorza ken, maar wel om 't lijden te voorko men en te vermijden. ja, wij weten het M. De Naeyer, ge zijt een rijken patroon en liever ziet ge een werkman onvereenigd, afgetrokken van zijne kameraden omdat ge hem dan door den honger, als een gedweëe slaaf naar 't werk kunt jagen. Maar dat ook beginnen de werklieden te begrijpen, en hierom komen zij in de vereenigingen, om in geval van werkstaking niet meer te moeten lijden. (xi) Wij houden de wonde van 't werk volk open M. De Naeyer, het is aan u en aan de fabrikanten die wonde te heelen. Betaal uwe werklieden goed geeft ze geene reden tot klagen, en de wonde is genezen. Als er iemand is, die de wonde open houdt, dan zijn het wel de fabrikanten met hunne hongerloonen, waaronder M. De Naeyer zich mag rekenen. (12) Dank M. De Naeyer voor uwe ver- openbaring de handelskamer had tot heden nog den moed niet gehad, te laten kennen wie zij was nu kennen wij reeds toch haren Voorzitter en een harer be stuurleden. Zoo kennen wij weldra allen, en kan er met de bilans gewerkt worden. (13) Als er u nog aanvallen te wachten staan M. De Naeyer, dan is dit is het be wijs dat ge zinnens zijt, uwe werklieden wat meer loon te geven, zoodanig dat ze behoorlijk kunnen leven, en zoolang ge dit niet doet zal Recht en Vrijheid u, zoowel als de andere fabrikanten in dit geval door den hekel halen. Daar moogt ge zeker van zijn. Tot de naaste week zeker! wij wachten, kom maar u VOORUIT is het best ingelicht blad van België, het leert ons de sociale kwestie kennen, het geeft ons uitge breide en onpartijdige kamerverslagen, schoone en leerrijke hoofdartikels, het is een blad, door en voor de werklieden in 't leven geroepen, en is het eenige ware blad, dat strijdt voor de rechten van den kleinen man. Uesst allen dus Vooruit het kost "echts 2 centiemen het nummer. Ministerie van Geldwezen en Open bare Werken. Beheer der Registratie en Domeinen. KANTOOR AALST. De Ontvanger der Registratie en Domeinen te Aalst, zal openbaariijk verknopen, ter plaats, in massa of per lot, bij middel van gesloten biedingen op zegel en publieke op boden, 26f boomen en plantsoenen van ver scheidene houtsoorten, wassende op de gron den aangekocht voor het leggen van den ijzeretnveg van Brussel zuid, naar Gent St. Pietcss, op het grondgebied der gemeenten Erpe ter wijken Seskenskau terOost meerschen, Dorp, Welvaart, Kleiberg en !lom*r,eIslraat en Nieuwerkerken ter wijken 't Streek, Broek- meerschen, Terlingveld, Beirent, (Jappelle- veld, Pijpenbeei, Klaverdans en Grooten Dries. De verkooping is vastgesteld op Maandag 23 Maart 1907, om 8 1/2 ure voormiddag, zeer stipt. Gewone voorwaarden. 10 verhoog. Zes maanden tijd van beta ling mits borg. Het lastkohier kan geraadpleegd worden ten kantoore van voornoemden ontvanger, Houtmarkt Vergadering te Erpe, Audenaardschen steenweg, ten voete van koop I. Dronkenschap bestaat niet meer. Een monster van 't merk waardige Cosa poeder wordt gratis toegezonden. V. De Valkeneer, Esplanade, 15. |p Voor de stakende espadrillenmakers. Kan ingegeven worden in Koffie,Thee Melk. Likeur, Absint, Uier, Water of in het voedsel, zonder dat het noodig is, dat de dronkaard er iels van weet. Het COZA POEDER bezit de won derbare eigenschap om tegenzin tot drinken van sterken drank (bier, wijn, absint, enz.) bij den dronkaard op te wekken. Het COZA POEDER werkt zoo onopgemerkt en zeker, dat de echt- genoote, de zuster of de dochter van den verslaafde het hem kan toedienen, zonder zijn medeweten en zonder dat het noodig is dat de patiënt ooit be hoeft te weten waaraan hij zijne red ding te danken heeft. Het COZA POEDER heeft het huiselijk geluk van dui zendegezinnen hersteld, duizende personen van schaamte en oneer gered en deze personen tot levenslustige en nut tige leden der maatschappij herschapen het heeft menig jong persoon op den rechten weg terug gebracht en geluk- kig gemaakt en het leven van talloozen met menig: iaar verlengd. Het Instituut, waardoor dit ongeëvenaard poeder ver spreid wordt, zendt gratis aan hen, die daartoe aanvraag doen, een boek met dankbetuigingen en een monster. Het poeder wordt gewaarborgd volkomen onschadelijk te zijn. Correspondentie in alle talen der wereld. Het echte Coza poeder is verkrijgbaar in alle apotheken en in het volgend depót te Aalst Onze depothouder reikt het attestenboek gratis uit aan hen, die er aanvraag voor doen, maar geeft geen gratis proeven. Om deze te bekomen wendt U direct naar Londen. COZA INSTITUTE, 62. Chancery Lane, Londen, 79. Engeland, Wacht U voor namaaksels. Het Coza Poeder is het eenige afdoend middel tegen dronkenschap. W Gezongen door Jan Herckenrath 1,24 Ge zongen door den zelfden 0,62 Door den zelfdea bij Strickx 0,63 Door den zelfden bij Jozef Boone 0,80 Door den zelfden bij De Gendt 0,41 Door den zelfden bij Karei De Smedt 0,72; Na het spelen van den fonograaf bij Da Saede- leer Edmond 0.54 Vier kameraden geven om den strijd der pantoffelrnakers te doen overwin nen 0,80-; Strijdlied gezongen door Jan De Neef bij Van Vaetenbergh, Mijlbeek r,oo Gezoagen bij Luycx Hector door Matthieu Edmond 2,43 Gezongen Ik ben te oud door Heyvaert D. op de Hoogevesten 0,71. Een lied gezongen bij Labaf, in de Dompelstraat 0,72. Spoelders 6,5&. Brandmolens 1,00. Contenues'meisjes 9,88.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1907 | | pagina 3