Bij de Textiel werkers (sters). Uit Geeraardsbergcn. EEN EN ANDER. Zondag 11. hield deze sterke vakbond van katoenbewerkers en wevers eene buitengewone vergadering. Gezien de belangrijke dagorde zou elk lid het als een plicht moeten aanzien hebben, daar tegenwoordig te zijn. Ziebier enkele cijfers uil 't financieel verslag gelrokken Er was in de 8 eeisle maanden van 't jaar 1908, van bijdragen, achterstellen en boeten ontvangen 12330,87 fr. De uitgaven beliepen aan werkeloosheid, werkverlet (ten minste 3 dagen per week) 5483,10 fr. aan braak 201,50 fr. Te samen 5684,60 fr. die uit de kas der vereeniging be taald is. Het stedelijke werkeloozenfonds zal als bij leg betalen 1205,20 fr. Onze leden der vereeniging hebben dus als onderstand genoten, die door volledige of ge deeltelijke werkeloosheid getroffen zijn, in loop van 8 maanden, (0889,80) zes duizend acht honderd negen en tachtig franken tachtig centiemen Aan zieke leden, die 6 brooden per week genieten, is er uitbetaald 874,10 fr. Deze uit- keering bij ziekte heeft bij velen geen naam van ondersteuning, doch moet men vaststellen dat er daar nog al een rond sommeken aan uitbetaald wordt. Onze noodlijdende leden zijn dus flink door de vereeniging geholpen. In liet geheel is er 7763,90 fr. uitbetaald Wat misere en ellende is er bierdoor niet gelenigdnu, dat er zoo veel armoede wordt geleden door den heer- scbenden crisis. Gelukkig voor de wei klieden die vereenigd waren en aldus hun aandeel van dezen onderstand genoten. Dat de onvereenigden hieruit ook de les trekken, zoo dienstig voor al de werklieden, en hun zonder dralen als lid aangeven van onze vereeniging. De vriend Bocqué besprak voornamelijk de crisis en grieven waarorder de werklieden lij den, tevens waarom de werklieden in onze bonden moeten vercenigd zijn. Onze vereeni- gingen zijn geei e karikatuur zooals de bon den door katholieken en liberalen in 't leven geroepen, die de verdeeldheid willen der a'beiders^en hun aldus machteloos maken om meer loon te eischen, koitere weikdagen en betere w^rkvoorw aarden te veroveren, want hadden de katholieken en liberalen h"t gewild zooals wij. die er voor gestreden hebben, de wei klieden hadden zoo hard niet geleden onder den crisis zooals nu. De katholieken die vroeger altoos gespot hebben met onze eischen, van regeling van den arbeid en 8 uren werk, en in hunnen kring het stuk opvoeiden van 8 uren slapen, 8 uren gapen, 8 uren wandelen gaan, lachen nu zoo hard niet meer en zouden voorzeker dit spotweik niet meer durven aanvangen. Welke middelen hebben de katholieken nu ten hunnen dienste om den crisis te verdrij ven, om de werklieden te bevrijden van armoede en ellende, door de oorzaak van den crisis Niets Niets dan eene almoes die de onschuldige werkeloozen en door den crisis geteisterde werklieden, met het schaamterood op de kaken moeten aanvaarden. De socialistische vereenigingen alleen heb ben ten allen tijde getoond, te strijden in hel belang der arbeiders. Daarom ook moeten allen zich in onze honden vereenigen. Flips, besprak daarna de noodzakelijkheid der federatie,die al de werklieden centraliseert! Het is noodig dat de werklieden hunne krachten samen trekken, eerst nationaal en daarna internationaal. Aan dit werk is er reeds begonnen. Er be slaat eene landelijke federatie waar onze ver eeniging in opgenomen is, en waarop heden 25000 textielbewerkers bij aangesloten zijn. Hierdoor is onzen bond zooals velen der ver eeniging nog denken niet 13 a 1400 leden sterk, maar wel 25000 leden, die wekelijks 5 centiemen per lid bijeen brengen, en zoo eene kas vormen voor den weerstand, om te strijden voor beter loon en werkvoorwaarden. Aan de dagorde van 't Landelijk Congres staat, de bijdrage van 5 op 10 centiemen te brengen, per lid eu per week. Dit zal de strijdkrachten der werklieden vergrooten, zulks is noodig, gezien de bazen het zelfde doen. Ik denk dat al de leden met het bestuur in akkoord zullen zijn, om deze vorming van groolere strijdkrachten in te voeren. (Teeken van toestemming der leden). Er is nog meer buiten onze sterke lande lijke federatie is er ook eene internationale federatie van textielbewerkers geslicht. Na herhaalde pogingen is men op het 5e Congres van 1903 te Zurich, (Zwitserland) in dit werk gelukt. Er waren dan 8 landen met 259,600 aangesloten leden, door 71 afgevaardigden vertegenwoordigd. Het 6e Congres had te Milaan (Italië) plaats, 8 landen met 330,900 aangesloten leden door 83 afgevaardigden vertegenwoordigd. Het 7e Congres had te Weenen (Oostenrijk) plaats, en ditmaal waren 500,000 (een half millioen) aangesloten leden (textielbewerkers) op het Congres vertegenwoordigd,'t zij eene aanwinst in 3 jaren, van bijna 170,000 leden De syndikale macht van een half millioen werklieden der textielnijverheid heeft ook zeer verstandig geoordeeld, dat het niet vol doende was, de kwalen op te zoeken waar onder de textielarbeiders zoo wreed lijden, maar dat er tevens moest gewerkt worden om dezelfde te doen verdwijnen. Maar zulks zal van zelfs niet komen. De werklieden zullen er dienen voor te strijden, en den strijd voeren zonder wapens kan men niet. Juist daarom heeft men eene internatio nale kas gemaakt om den strijd tegen het patronaat te voeren. Door al de aangeslotenen wordt 10 centie men gestort in de kas. Op korten tijd zal zulks een betrekkelijk groot weerstandsvermogen vormen, in andere woorden wilt zulks zeggen, wanneer de wei kliedenvereeniging, aangeslo ten bij de internationale kas, uit de kleinste plaats in strijd gaat, deze met geen 100 of 200 leden zal slaan om zich te verdedi gen, maar wel gesteund zal worden door het half millioen werklieden van alle landen. Toch moeien wij er bijvoegen, dat men nevens deze rechten ook plichk-n te vervullen heeft. oor er stakingen uitbreken moeten deze door de federatie goedgekeurd worden. Er mag dus in de toekomst niet overhaastend ge handeld worden, want het zal van den goeden wil van het bestuur der plaats niet afhangen, om de leden die in strijd zijn te laten genie ten. Dus eerst het bestuur verwittigen van de grieven, die deze aan de federatie zal over maken en desnoods dan den strijd Hierna ging de vergadering in de beste stemming uiteen. H. F. Heden Zondag, wordt het gedenktee- ken van Priester Daens, in onze stad inge' huldigd. Nog 't geval van Schaarbeek.-— Ili Toekomst, het katholiek blad van Schaarbeel zegt, dal M. Van de Putte, den oud-scheper van 'openbare werken, zijne opvoeding heel genoten in eene katholieke school, en dat hi latei' vrijdenker geworden zijede, het zevende gebod Ge zult niet stelen heeft vergelen ln andere woorden had \an de Putte katholiek gebleven, hij zou niet gestolen heb ben. En M. .Lejeune dus, den ondernemer die M an de Putte omkocht, om te stelen M. Lejeune is een katholiek, M. Lejeune kent het zevende gebod. M. Lejeune is geen vrijdenker, hij is godsdienstig, een goeden braven katholiek. Wij zouden graag willen weten, waarom den godsdienst, het zevende gebod bij M Lejeune geen invloed heeft gehad, en hij toch mede stool. Van de Putte, had het zevende gebod verge ten, hij was vrijdenker, en daarom stool hij Lejeune, was het zevende gebod indachtig hij was katholiek, en daarom stool hij Is 't wel dompers Wie was eigentlijk M. Lejeune Dal zal ons het b'ad De Belgische Paverër zeggen. De klerikale M. Lejeune die Van de Putte en zijne vrienden om kocht is de man, die 20,000 fr. wilde stor- ten in de kas der ondernemers om aan de werklieden het minimum dagloon van 60 i centiemen te doen weigeren. Hel was ook M. ka ne sta 8j wi en bal grc la is gee éér dal Hoi alle grc ger in dei hu we bli hor doe ten me ger der ze als vei da? te Wi eer hij var .eer var Lei Bri ■rali pol zij r om oor I me ges sla of Pie lisl ten lev leg ziji dn Liegt, liegt maar, er zal altijd iets van over blijven, ziedaar de thesis van De Vrijü Werker. Dit blad van zondag kondigt eene correspon dentie af getiteld Uit Geeraardsbergen, en waarin hij sprekende over de vetloren staking van den heer Fiamant, hij al de schuld legt, op een voorman der Socialistische Textielbewer kers, die het eeist het werk zou hernomen heb ben. Wij hebben op inlichtingen uit geweest en het volgende vernomen M. Fiamant is burgemeester en weeffabrikant, en het hoofd der katholieke partij. ('k Begrijp r.iet waarom Pierken hem niet a geschilderd heeft als een socialist, hij doet h wel met den liberaal Levêque van Biussel). Fiamant, den katholieken burgemeester, wik in Mei 11. een loonaftrok plegen, en de weve gingen in staking. Geen van allen was vereenig! (M. de katholieke burgemeester wil dit niet) e zij trokken met 37 man naar het Socialistisc Volkshuis, om raad en steun. Na veertien dage strijd, hadden zij een beetje veibetering bek< men. Eenige weken nadien, gebruik makende va den heerschenden crisis, wilde den katholieke Heer Burgemeester verschillige wevers op twi getouwen doen werken, terwijl er een aantal dl weveis op de straat Hepen zonder werk. Dit ve wekte tegenstand van wege de wevers, en de eenen na den anderen staakte het werk, en f was opnieuw staking. Na eenige weken strijd is er een der minst bs kwame wevers gaan werken, en de anderen zij gevolgd en aangenomen onder vooiwendsel hu ontslag te moeten nemen in den bond. ('De katholieke burgemeester wil noch dom pers, noch socialistische gesyndikeerde werklif den). Wat nu den voorman betreft waarover D Viijë Werker gewaagd, daar is niets van al d wevers van M. Fiamant waren onvereenigd maar uitgezochte katholieke werklieden. Maar wonderbaar is bet, dat men in De Vnj Werker geen woordje vindt, om zijne lezers t laten kennen, dat M. Fiamant den katholieke burgemeester is, die een loonaftrok wilde ple gen. Dat mogen de werklieden niet wéten, het zijl de socialisten die moeten bezwadderd worden zij die de slachtoffers van den katholieken bui meester Fiamant, bij stonden met raad en daad Zou dit soms hunne misdaad niet geweest zijn dat zij werklieden hebben gehoijien, in striji tegen een katholiek patroon Men zou het moeten gelooven, want de dom pers hielden hunne beurs gesloten. zei nie in wa t B

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 2