8e Jaar. N" i7.
Prij s per nummer 2 centiemen.
22 November 1008.
Weekblad voor het Arrondissement x4alst.
Vergaderingen.
Textielvereeniging. Katoenbe
werkers en Wevers, heden Zondag om
3 ure namiddag, 3 maandelijksche ver
plichtende vergadering, op boet van 10
centiemen.
Gezien de belangrijke kwestiën die er
moeten besproken worden, zoo hopen wij,
dat al de leden, zoowel de vrouwen als de
mannen, op de vergadering zullen tegen
woordig zijn.
Opgepast De leden die op de vergade
ring zijn, zullen een aanwezigheidskaartje
ontvangen die geen kaartje heeft zal door
den bode eene boet aangestempeld wor
den. HET BESTUUR.
Wijkclub Ed. Van Beveren.
Heden Zondag om 5 ure, algemeene ver
gadering bij F. Luycx.
Bouwwerkersbond. Door de al
gemeene vergadering van Zondag laatst,
is er besloten op Zondag 6 December,
om 3 ure namiddag, eene vriendelijke
samenkomst te houden voor al onze leden,
in 't lokaal Hand aan Hand.
Er zal voor goed vermaak cn verzet ge
zorgd worden.
Vrienden zijt er allen op post
HET COMITEIT.
Katholieke Kunst «n
Katholieke onverdraagzaamheid.
WAARDS NICHELS,
U stuurt me een exemplaar van 't blad
«Klokke Roeland», waarin M. Van Schuy-
ler.bergh zich de moeite getroost mij aan te
vallen. Natuurlijk met scheldwoorden Dat
het de heeren geboren en bekeerde klerikalen
van Aalst cb omstreken onmogelijk is de ge
dachte van een tegenstrever te bespreken zon
der domme persoonlijkhedendat is een
natuurlijk iets. Dat neem ik hun ook niet euvel
op. De vogels fluiten lijk ze gebekt zijn. Ook
kan ik mijne jongere makkers niet genoeg
aanraden zulke handelwijze als het noodza
kelijk gevolg der klerikale opvoeding te be
schouwen Wanneer M. Van Sehuylenbergh
mij in zijn blad nitmaaki voor vuileu visch,
dan ergirt mij dit geenszins. Die menschen
zijn gedwongen te leven van de uitbuiting van
bun scheld woorden kraam. De legende verhaalt
dat Judas zijn mees.er verkocht voor dertig
zilverlingen en zich later ophing uit berouw en
afkeer voor zich zelf. De moderne volgelingen
van Kristus' ontrouwen discipel, zetten wel is
Waar den verradershandel voort, maar zij heb
ben er aan verzaakt zich op te hangen. Zij
leven met de Phsrixeërs meê. Zij worden voor
hun proper werk gevoed en onderhouden,
maar och armen zij zien niet in, dat zelfs die
genen, voor wit zij li arbeiden,, hep nais-
prijzs»
Na mij dus geheeten te hebben, èo krabbe
laar, èn natuurverschijnsel, èn sterre met'nen
steert, arend gaat mijn hoog eerwaarde
kritieker over tot de bespreking van mijn
voordracht over de kunst en de arbeider.
Tegenwoordig op mijn voordracht was hij
niet. Hij steit zich tevreden met een kert ver
slag verschenen in Rechten Vrijheid, verslag
dat natuurlijk enksl een samengedrongen
relaas van mijn voordracht was. Hij speelt dan
woordenvitter. Hij verwijt me, dat de letter
zetter KUNDE in plaats van KUNST heeft ge
drukt, en och arnae, ik zou het wapen tegen
hem zelf kunnen keeren in zijn eigen artikel.
Ik zou hem kunnen zeggen maar beste, de
kunstschrijver Lubke bestaat niet. Die mensch
heet Lübke. En zoo, zou ik de woordenvitterij
kunnen voortzetten, doch dat is'n pedanterij
die ik V. S over laat
De hoofdkritiek, die bewuste heer oppert,
is dat ik ongelijk heb te zeggen, dat de
roomseh-kalhoiieke kerk, tevens kunstgevoel
aan den dac eelegd, en levens de geesten ver
stompt heeft. Volgens hem kan er van ver
stomping geen rede zijn, wanneer men den
kunstzin der kerk erkent
Het zal me nochtans niet moeiëlijk vallen
dien toestand op te helderen.
Wanneer de Kerk hare tempels versiert,
dan vind ik voor haar woorden van lof, maar
wanneer dezelfde kerk de vrijë mannen, die
vrijë gedachten verkondigen, op den brand
stapel sleept, dan doet zij meê aan geestver
stomping. Een kunstenaar kan een heel on
verdraagzaam mensch zijn. Hij kan heel mooi-
tjes een misdadiger worden.
Er leeft in mijn herinnering het zicht van
een prachtig tafereel, waarop de schilder een
autodafé vertoont. De stoet schrijdt Daal
de plaats waar de roode beul gereed staat met
zijn bijl. Voorop, de groene, gele en blauwe
vaandels. Daarna de monikken met bruine en
zwarte pij. Verder de bisschoppen met huD
goud gestikte kleedij en hun fonkelende
mijters. Rond hen, de knapen met blanke
kleedsels en eindelijk de veroordeelde, de man
die moet worden gehalsrecht. Wat misdaad
heeft hij begaan? Hij heeft getwijfeld Hij is
in opstand gekomen tegen de leer der Kerk.
Hij heeft de Evangelie's willen uitleggen vol
gens zijn eigen opvatting Nevens hem schrijdt
een priester met een crucifix, en de man
strompelt voort, langzaam, ten doode.
Die stoet was, oesthetisch gesproken, in
drukwekkend Hij getuigde van kunstzin,
maar hij was een verheerlijking van de ver
nietiging der geestesvrijheid. De Kerk ver-
eenigde in haar den zin voor mooië vormen
en den zin voor onverdraagzaamheid. Keizer
Nero was ook een artist, op zijn manier.
Mijn kritieker vraagt me eindelijk wat de
Kunst van morgen zijn zal.
In mijn voordracht heb ik gezeid te Aalst,
dat de moderne kunst zich nog' niet losge
haakt heeft van de overlevering. Indien de
landsmaa vaa Millet het boefd nog deêmoedig
buigt, iadioo dt arhoidor vaa Mannier bat
bidden heeft verleerd, dan hebben wij in de
aedendaagsche kunst nog heel weinig artisten
die de moderne arbeidersbeweging begrijpen.
De oorzaken van dien toestand hebben we
elders meermaals ontwikkeld. De nieuwe kunst
is in wording, en wat ze zijn zal, weet nog
niemand. Ik betwijfel nogtans, dat zij de
armoede en de christelijke gelatenheid zal ver
heerlijken. Die tijden zijn voorbij. In de mo
derne beschaving zegeviert iederen dag het
princiep der solidariteit over het princiep
der liefdadigheid. De katholieken zijn
heden reeds gedwongen met den storm mede
te gaan. In Duilschland en zelfs in België ver
schijnen reeds boeken van katholieke geleer
den die de economische opvatting der geschie
denis verkondigen.
En, zoodra wii de macht in handen zullen
hebben, zal ook de Roomsch Katholieke Kerk,
rechts omkeer maken en haar politiek machien
ten dienste stellen van de zegc-ierende arbei
ders, Die tak: iek heeft zij gevolgd door de
eeuwen heen. Zij is nu geworden de slavin van
de machtigen der aarde. Zij tracht de arbei
dersbeweging te breken door het inrichten van
gele vakbonden die enkel de belangen van
het patronaat verdedigen Vele van haar
leiders schimpen op ons en maken ons broo-
deioos waar 't kan. Weet V. S. daar zelf niet
over te spreken
Het artikel van V. S. verwondert mij dus
niet en daarom blijf ik steeds van goede luim
wanneer de klerikale bladen mijn nietigheid
en onwetendheid veikondigen. Ik heb onder
de katholieken brave lui gevonden die met mij
hebben gearbeid, geleerde menschen die mij
hun denkbeelden weerdig hebben uiteengezet,
kunstenaars die mij hun visioen van schoon
heid hebben verduidelijkt In vele zaken deel
ik hunne meeoing niet, maar zij zijn mijn
trouwe vrienden gebleven en samen hebben
we dikwerf genoegen gevonden aan de proza
van zekere blaadjes van den buiten die zich
inbeelden dal een scheldwoord een bewijs
reden is.
Beste Nichels, over het artikel van K. R.
zou ik nog veel meer kunnen schrijven. De tijd
ontbreekt mij me heden. Maar ik beloof u,
een nieuw artikeltje voor uw blad Ik zal u
daarin vertellen hoe de geestelijkheid van een
dorp, dat ik noemen zal er tegen opkwam,
toen enkele jongelieden, van alle denkbeel
den, een boekerij wiiden oprichtten, letter
kundige voordrachten houdea en de stukken
van onze vlaamsche democratische schrijvers
opvoeren. Dat zal een ullistratie wezen van
de manier hoe zekere lui op de dorpen gees
tesontwikkeling en geestesverstomping ver
staan.
Uw
CAMIEL HUYSMANS.
Verschoven tot de naaste week
Een artikel over 't Werkeloozenfonds en de
.bespreking der veranderde artikelen in den
Gemeenteraad.
ANNONCEN
Rechterlijke x fr. per regel.
Reklamen 20 centiemen per regel.
Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel.
Andere annoncen worden opgenomen met
akkoord
Alle briefwisselingen of strijdpenning moe
ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure,
iagezonden worden.
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE
ALFBED MICHEIxS-,
Maanstraat, 18, AALST.
ABONNEMENTSPRIJS
Ongeteekende brieven worden niet opgenomen.
Berichten over werkstakingen en grieven moeten
door de Vakvereenigingen gestempeld zijn.
3 maanden
6
Een jaar
Een jaar
tr. 0,40
0,75
i,5o
Buiten België
4,00
Men abonneert zich op alle postbureelen.