HET COLLECTIVISME.
Prijs per nummer 2 centiemen.
1Januari 1911
Weekblad voor het Arrondissement Aalst.
De middelen tot verwezenlijking.
Er is geen klassenstrijd.
ANNONCEN
Rechterlijke i fr. per regel.
Reklamcn 20 centiemen per regel
Annoncen dikwijls herhaald xo cent. per regel.
Andere annoncen worden opgenomen met
akkoord
Alle briefwisselingen of strijdpenning moe
ten elke weck vóór Woensdag avond om 8 ure,
ingezonden werden.
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE
ALFRED NICHBLS,
Maanstraat, 18, AALST.
Ongeteekende brieven worden niet opgenomen.
Berichten over werkstakingen en grieven mo'eten
door de Vakvereenigingen gestempeld zijn.
ABONNEMENTSPRIJS
3 maanden
6
Een jaar
Buiten Belgis
Een jaar .4
Men abonneert zich op alle postbureelen.
tr. 0,40
0,75
x,5o
VERGADERINGEN.
Vrouwen-ZiekenbondMeden Zondag,
om 3 uren namiddag, algemeene Vergadering,
voor de leden van den Vrouwen Ziekenbond, op
boet van 10 centiemen.
Dagorde Jaarbilan en Voordracht door gezel
lin Helena Haidyns, uit Gent.
Wij drukken er op dat al de vrouwen deze
maal eens zouden aanwezig zijn zij zullen het
genoegen smaken de jonge gezellin Hardyns, de
knappe spieekster, te hoeren. Zij zal handelen
over de noodzakelijkheid dat vrouwen zich bezig
houden met de soci. listische propaganda.
Allen op post dus, vrouwen.
De Russische Revolutie. De Sodalis
tische Jonge Wacht.samen met de fan (are Hand
aan Hand en den Socialistischen Zangkring
ceeft een puik feest,Zondag aanstaande,in Hand
aan Hand, ter gelegenheid der verjaring van de
Russische Revolutie.
Midden het feest zal gezel Boucheiy,van Gent
eene Voordracht houden over de Russische
Revolutie.
De prijs van dit puik feest is vastgesteld op
20 centiemen per persoon. Wij durven dan
ook hepen dal onze vrienden het zich als plicht
zullen rekenen tegenwoordig te zijn
Kaai ten zijn Van morgen af te bekomen bij de
broodvoorders en in het lokaal. Het feest
begint om 6 uren 's avonds.
(Samenvatting mijner derde les.)
KRVOI.G.
Wij staan hier tegenover drie hoofd
stelsels, tot welke ten slotte al de andere
kunnen herleid worden
A De Maatschappijen van voortbrenging.
Dit is het stelsel dat Menger deelheb
bend socialisme noemt, en waaraan Louis
Blanc en Ferdinand Lassalle hun naam
gehecht hebben.
De bevorderaar van de maatschappelijke
werkplaatsen meent dat haar arbeid zulk
grooter voortbrengingsvermogen dan de
kapitalistische werkplaatsen zou bezitten,
dat deze laatste onvermijdelijk zouden
moeten verdwijnen of in maatschappelijk®
werkplaatsen veranderen
Edoch, schier alleen in zulke voort-
brengingstakken wier kapitalistische ont
wikkeling nog zwak is. de meeste tak
ken van landbouwnijverheid, bijvoorbeeld,
zou het stelsel der vereenigingen
van voortbrenging, onzes inziens, kunnen
dienen als overgang naar een staat van
algeheele socialisatie.
B. Hst indringingstelsel.
In stede van nieuwe inrichtingen te
scheppen, wier mededinging de kapitalis
tische ondernemingen zou te niet doen,
heeft het nieuwer socialisme veeleer tot
doel de bestaande ondernemingen te
socialiseeren, door ze te onteigenen of
door er de deelhebbing van den Staat in
te brengen In verband met dit laatste stel
sel, staat het plan van vrije socialisatie
dat op 27 December 1899 doorE. Solvay
aan den Belgischen Senaat medegedeeld
werd.
Het stelsel van vrije socialisatie van
E. Solvay zou tot dezelfde gevolgen lei
den als de algeheele socialisatie der tak
ken van grootnijverheid, die in de socialis
tische programma's neergeschreven is.
C. Algeheele socialisatie der nijverheids
takken.
In de onderstelling van eene collectivis-
tische politiek zou men. langs de lijn van
den kortsten wederstand, de natuurlijke
monopolen en de door de kapitalistische
samentrekking geslichte kunstmatige
monopolen eerst en vooral moeten aan
vatten.
Inderdaadvoor gemonopoliseerde
nijverheidstakken, vallen alle argumenten,
welke de tegenstrevers van het socialisme
doen gelden ten gunste van den individu-
eelen ondernemingsgeest en van de voor
deden, die de mededinging kan opleve
ren ,teenemaal in duigen, door het feit zelf
dat de mededingirg niet meer besraat, en
dat, onder het stelsel der naamlooze
vennootschappen, geene reden bestaat op
dat de persoonlijke ondernemingsgeest
van private ambtenaren grooter zijn zou
dan die van openbare ambtenaren.
Naarmate hunne inrichting volmaakter
wordt, zullen de tegenwerpingen die men
gerechtigd is tegen de overneming van
andere nijverheidstakken temaken, traps
gewijze hare kracht verliezen.
4. SAMENVATTING EN BESLUIT.
Het is klaar, dat de verschillende wijzen
vsn socialisatie die wij in oogenschouw
namen, elkander niet uitsluiten. Het is,
integendeel, meer dan waarschijnlijk, dat
de gesocialiseerde voortbrenging waar
toe de evolutie op nijverheidsgebied ons
onvermijdelijk leiden moet niet zal ver
wezenlijkt worden op eenvormige wijze
en door toepassing van een uitsluitend
stelsel, doch door eene innerlijke samen
stelling van alle maatregelen, alle kracht
inspanningen. alle voorstellen die strek
ken tot hetzelfde einddoel afschaffing der
zonder arbeid verkregen inkomsten, col
lectieve toeëigening der arbeidsmiddelen.
Hoe die onteigening gebeuren zal.
trapsgewijze of plotselings, vreedzaam of
geweldig, met of zonder vergoeding
zijn vragen die, eilaas, minder van onze
persoonlijke voorkeur, dan van de maat
schappelijke omstandigheden afhangen.
(SLOT).
Alberik Deswarte.
NASCHRIFT. Bovenstaande werd letter
lijk geput in hel boek van Emiel Vandervelde
Collectivisme en Evolutie op Nijver
heidsgebied (Nederlandsche vertaling).
Verschillige artikelen zijn verschoven
tot de naaste week, door overlast van
kopij.
In de bladeD onzer tegenstrevers, voorna
melijk in deze geschreven voor de katholieke
en liberale werklieden, kan men telkenmale
een sermoen lezen over de lieve verzoening
vao patroons en werklieden.
Als men dit schoon liedje hoort dat op alle
toonen gezongen wordt, is men oprecht ver
wonderd, om het harraonie's geheel dat de
verzoening der beide klassen vormt, iets wat
voor die schrijvers de goedkeuring van een
ieder zou moeten wegdragen, omdat het ge
luk en welvaart aan eenieder der samen
leving verzekert
L)eze sermoenen eindigen telkenmale met
een uitval als refrein, op die booze en rust-
stoorende socialisten, die maar niet hooren
willen en evenmin zich laten verleiden met
dit zoetgezaDg en het tegendeel blijven bewe
ren van v/at die gele en blauwe werkers
bladen vei konden.
Welnu, de socialisten hebben dikwijls aan
de gele en blauwe pennelikkers gevraagd, ons
j te willen bewijzen met juiste feiten, dal er
1 niet een klassenstrijd in de maatschappij ge
voerd wordt.
Tot heden heeft men van de betaalde
penneknechten der rijken nog niets anders als
antwoord bekomen, dan de werklieden mogen
geene overdreven eischen stellen, de werk
lieden moeten zich inschikkelijk toonen, de
werklieden mogen niets aanwenden wat eene
goede overeenkomst ran bazen en werklieden
in gevaar kan brengen, en 't is al.
De werklieden moeten voor die lieden maar
altoos te vreden zijn met wat de bazen hun
geven willen Nooit morren of niet in verzet
komen, als de patroons nieuwe plannen van
loonsverminderingen en werkverzwaringdoor
voeren. Te dien prijze, is de verzoeDir.g ver
zekerd lusschen bazen en werklieden
De socialisten zeggen tot de arbeiders
gij wordt slechts een deel betaald als loon van
wat gij voortbrengt, het grootste deel gaat
naar den koffer uwer werkgevers. Hiervoor
zijB wij iuststoorders De socialisten zeggen
de arbeider moet een booger loon betaald
worden. Hierdoor zijn wij booze lieden. De
socialisten zeggen de arbeiders als voort
brengers hebben in de eerste plaats met hunne
vrouwen en kinderen reebt op een goed en
menschelijk leven. Hierdoor zijn wij onwilli-
gen die groot kwaad slichten
Ons antwoord hierop is kort.
De, socialisten die zulks aan de werklieden
voorhouden en zeggen, uw lijden is onver
diend, uwe armoede kan gestelpt worden,
hiervoor worden de socialisten uitgekreten
voor aanvuurders van den klassenstrijd
De socialisten noch de werklieden wen-
schen den klassenstrijd, indien hij evenwel
gevoerd wordt, gebeurt dit ondanks en tegen
de werkende klasse.