Uit Geeraardsbergen.
In De Itoode Leeuw
Van een Katholieken Werkman,
Moderne Broodroof.
Om dil te bewijzen, kunneo met gar.6che
hoopen feiten voorgebracht worden, dat ons
toont, hoe de bazen bestendig zoeken om
hunne winsten te vergrooten ten koste der
werklieden.
In de fabrieken en werkhuizen worden de
weiklieden opgezweept, zooals de paaiden iu
de koers Verandering aan 'l werk brengt
meestal verzwaring mede voor de arbeiders,
he vrouwen- verva» gen de mannen en de kin
deren op hunne beurt de vrouwen aan het
machieo. Dit alles om loonsbesparicgen tc
doen Kortom men handelt in de fabrirken
en werkhuizen met de werklieden, zooals de
kat met de muis.
Zouden de katholieke en liberale werkers
bladen dit durven loochenen
Dal die oomenschelijke handelwijze, de
werklieden hunne gemoederen soms io op
stand br\ngf, is zulks te verWOn(jeren 9
Geenszins, de verduldigstc scbaapkens (werk
lieden) kunnen in menige .gevallen hunne ver-
ontwaaidiging niet bedwingen, door de tergen
de uilhongeringsméthode der patroons, waar
van zij de slachtoffers zijn
Als bewijs hiervan In talrijke plaatsen van
ons land wo dl er weder op dit oogenblik door
de werklieden strijd gevoerd In ons Vlaan
deren' zijn op dit oogenblik niet min dan 1 l
stakingen Hieronder bevinden zich gemeen
ten, waar de socialisten, in een woord, zonder
invloed zijn. en kunnen bijgevolg de oorzaak
niet zijn dezer stakingen.
Nog meer Te Ingelmunster en Eecloo moe
ten de wevers voor wat loonopslag in staking-
gaan. die slechts 1*2 fr. per week verdienen
in de stede;» zijn de wevers hiervoor bijna
het dubbel betaald Is dat niet eöne schande
Dit verzet der weveis die met hunne vrou
wen en kinderen al werkende zich niet willen
laten kreveren, is door de patroons (liberalen
ei. katholieken) beantwoordt m« t den lock-out
(uilsluiting) in al de fabrieken dezer gemeen
ten uil te roepen Dit brutaal uithongeraars
middel wordt op de katholieke en liberale
werklieden toegepast door de bazen, die een
kristen en politiek geloof genoten.
Heeren katholieken en liberale schrijvers is
dit klassenstrijd dal door de bazen gevoerd
wordt Wat denkt u van die palrooos die al
dus met huone werklieden handelen Zegt
ors, waarom de werklieden moeten verdeeld
zijn io 3 a i verschalende deelen, en de bazen
zoo broederlijk overeenkomen, als het dienen
moet om de werklieden uit te buiten en hun
verzet met dei honger te giraffen.
Ja, gele en blauwe farceurs met uwe wer
kers liefde, wat zult gij doen om uwe
katholieke en liberale werk- en strijdgezellen
te helpen in den lastigen kamp die zij tegen
katholieke en liberale patroons te voeren heb
ben
Waar blijven de artikels in uwe bladen en
waar blijven de protesten om de werklieden te
verdedigen tegen de gele en blauwe uithonge
raars
Dit alles moogt en zult gij niet doen, om
reden, dat eij in de eerste plaats de knechten
zijt der grooten, waarooder deze patroons,
die de liberale en katholieke werklieden in het
midden van den winter op de hongerkuur
stellen.
Het gebeurde van heden zal het zijne bij
brengen om de oogen der werklieden te ope
nen en klaar te maken, dat de werklieden
zicb samen moeten vereenigen zooals de
bazen, die een onverbiddelijke strijd voeren
tegen de werklieden. Dal is de klassenstrijd
wordt heden Zordag avond de tweede ronde
van den prijskamp met de kaart gesloten.
Dat degene die nog moeten spelen dus oppas
sen. BET BESTUUR.
Wij ontvangen het volgende schrijven
Heeren van Vooruit
Ingezien de lock-out van Ingelnsunster en
hetgeen de gazetten daarover schrijven, heb ik
een brief geschreven aan Monseigneur den
bisschop, om te weten wat hij er over denkt.
Ik geef u ook kennis van dien brief, om te
weten wat gij er zelve over peinst.
Ik hoop wel dat ge mij dat plezierken zult
doen, want wij zijn o ch r1 maar werkmenseïien.
Een oprechten goeden dag van
Jan PATIENCE
wonende op H. Kerst te Gent.
Ziehier dat schrijven
Monseigneur de Bisschop.
Ik ben zoo stout en hardi van mijne pen op te
pakken en aan U 'e schrijven.
Gij zijt toch dooi Uwen hoogen post onzen
herder en vader, en dus onzen raadgever.
Ik neb dus volle coofientiq in U.
Gij weet, Monseigneur, dat er in Ingelmun
ster, een nijverheidshoekjè van West Vlaande
ren, cere gedeeltelijke werkstaking was uitge
broken onder fabrickwerkeis. L>e staking was
beperkt tot een paar fabrieken.
De patroons vonden nu niets beter dan met-
eens al hunne fabrieken stil te leggen en in
't putje van den winter al de werklieden op
straat te jagen, zonder werk en zonder brood.
Die christelijke schapen, Monseigneur, staan
nu als echte schapen in de zandwoestijn.
En hunne arme kleire schaapjes, hoe moeten
die lijden en weenen
Hst is zoo erg, Monseigneur, dat de katho
lieke bladen zelve moeten erkennen dat de han
delwijze der patioons hatelijk en slecht is
Monseigneur, ik wend mij in vertrouwen tot
U, om te weten wat de werklieden in zulk geval
moeten doen.
Dat is mijn recht en mijn plicht.
Het zal toch aan Uwe Hoogwaardigheid niet
ontsnappen dat dezelfde toestand zich morgen
in Gent en in twintig andere steden kan voor
doen.
Wat dus te Ingelmunster gebeurt belangt in
hooge mate ons allen aan, en de Gentenaars
voor alles, in wier stad de werkersbeweging zoo
levendig is.
Wat moeten wij in voorkomend geval doen,
Monseigneur
BIDDEN Dat doen wij reeds zoo rechtzin
nig als Gij bet kunt wenschen.
MANIFESTEEREN Men heeft ons geleerd
dat zulks niemendalle baat en socialistenmode is.
OPSTAND MAKEN Gij zijt daartegen,
Monseigneur, en de socialisten zelve zijn er ook
geen gedurige aanbidders van.
ONDERHANDELEN Wij willen wel, maar
de patroons zijn onhandelbaar.
Wat te doen dan, mijn geliefde bisschop, in
voorkomend geval
Gij zult toch niet zeggen, Monseigneur, dat
een wei km an zich in vooi komend geval kan ver-
smooren of ophangen
't Ware een uitweg, dat is zeker, maar 't ware
eene wreedheid, eene lafheid en van ons stand
punt gezien eene doodzonde.
Ah, Uwe Hoogwaardigheid heeft zeker nog
wel een redmiddelken van achter de boterkuip,
moest dat hier gebeuren.
Ik was al kontent toen ik vernam dat het
katholiek blad La Patrie, van Brugge, een
inschrijflijst opende voor onze uitgeslotenen.
Helaas, ik moet met spijt en verdriet vaststel
len dat die lijst al dikke 975 frank heeft opge
bracht.
Dat is nog geen dubbelen frank per slacht
offer.
Gij zult met mij bekennen, Monseigneur, dat
het een al te mager beestje is om daar vette
soep van te koken.
Gij zult met mij verontwaardigd zijn, als Gij
overweegt, dat de provincie West-Vlaanderen
de kathöliekste provincie is van Belgis, en
Belgiö het kathöliekste land van Europa.
En dat brengt dikke 975 irank op.
De socialisten zullen lachen met die partij
van christelijke broederschap.
Zij zullen zeggen en terecht, volgens
mij
Katholieke Werklieden,
Wat hebt gij te hopen in dat katholicisme
't Zijn katholieke patroons die u de straat op
wierpen
't Is een katholiek gouvernement dat ver
waarloosde fabiieksiadcn te stichten.
't! Zijn katholieken die alles te-samen gy5 fr.
kunaen bijeenbrengen om 500 werklieden en
hunne famihön ie helpen.
't Zijn katholieke bisschoppen die zwijgen, gij
zijt dus verlaren van God, ue wet en 't kapita
lisme.
En dan, Monseigneur, zal iedei van ons zeg
gen, 't is de waarheid, wij zijn verlaien van
iedereen, en wij begingen de domheid van onze
socialistische broers en zusters te verlaten, die
met ons dezelfde belangen hadden op de wereld,
als werklieden. O wee over ons Erbarming
voor ons 1
Ziedaar, Monseigneur, wat mij op het hart
lag en wat ik mijn plicht achtte U te schrijven
en U oin raad te vragen.
Ik heb kopij van mijnen brief naar 't blad
Vooruit gezonden, omdat ik wilde weien wie er
de waie en beste oplossing had.
Van het antwoord van Uwe Hoogwaardigheid
zal mijne verdei e houding afhangen, zonder dat
er rets zal veranderen aan mijne, godsdienstige
overtuiging, die voortaan ©nathauKehjk zal zijn
van mijne houding in Sociale kwesties.
Aanvaaid, Monseigneur, de neuenge groeten
van een ïechtzinnige geloovige.
Jam PATIENCE,
wever.
ONS ANTWOORD.
Koit en goed Jan, gij hebt gelijk, ten volle
gelijk spijtig dat gij niet vroeger klaar gezien
hebt.
Enfin, beter laat dan nooit
Wat ons redmiddel betreft, wij kennen niets
anders dan de vereemging aller werkers onder
dezeltde vlag om hunnen aagelijkschen strijd te
voeren en langzaam mur zeker meester te
worden over de voortbrengstmiddelen en de
wetgeving door het gansche volk.
Er is geen ander redmiddel, en uwe bisschop
en al zijne confiaters kennen er geen ander.
Doet hen onze complimenten. F. H.
Vooruit van 13-1-11.
Met eene ware razernij bebbeB de klerikale
permeknechten zich op mijn voorgaard artikel
geworpen.
Liegt, liegt maar op, er blijft steeds iets van
over, ziedaar wat voor de kadodders het
wachtwoord is. In hun bladje van 8 Januari
hebben dan ook de krabbelaars van De Vrije
Werker de gemeenste, krapuleuze laster uit
gekraamd nochtans wel zorg dragende dat.al-
hoewel verstaanbaar,bun schrijven erg dubbel
zinnig bleef om,volgens loffelijke gewoonte,
de verantwoordelijkheid ervan te ontduiken.
In onze voorgaande artikels hadden wij het
dus over eene circulaire, geteekend a Namens
het Middencomiteit der christene vakvereeni-
gingen, Schelstraete, BESTUURDER.
Wij kennen reeds bestuurders van zang- of
muziekmaatschappijen,van fabrieken of werk
huizen, maar het is iets, voor ons, splinter
nieuw, te vernemen dat er ook werkersveree-
nigingen en dan nog christene, zijn met aan
't hoofd een DIRECTEUR Wij dachteo, een
schrijver, voorzitter of bestuurlid dat men dat
wel kon vinden, maar de gekruinde heer H.
Schelstraete leert ods nu nog dat wij zot waren
te denken dat in eene werkersvereeoigins de
algemeene vergadering directeur moet zi|o.
Alle scherts terzijde gelaten, verklaren wij
rechtuit dat de bedoelde ons genoegen deed,
immers hij toonde zoo in eens de raakte waar
heid door de jannen uit De Spiegel steeds
geloochend.
Er is werkstaking op handen Mijnheer de
bestuurder wat denkt gij ervan Zijt ver
draagzaam, antwoordt hij Er is een werker,
zonder reden, midden in de winter op straat
gejaagd Directeur wat gaat gij doen Zijt
lijdzaam, antwoordt hij, immers lijdzaam, de
beleedigingen of miskenning ondergaaD, m
aangedaan, dat is de Victorie
Wordt eene belangrijke beweging op touw
gezet halt gij eenvoudige bestuurleden,