ARBEID ADELT Aan de Bevolking van Aalst Voor onze Ouderlingen. Twee Voordrachten. Een en ander. Niets om He talrijke grieven der werklieden bekend te maken, niets om deze door eene beweging te doen verdwijnen, niets voor de Weerstandskas FH kan den liberalen bood weinig schelen, of de werklieden in de fabrieken getyraniseord worden, groote loonaftrokken ondergaan, voor kleine loonei» moeten werken, zooals het in vele fabrnken onzer stad heden gebeurd Om ditaiies te k' er te gaan, wordt er door de liberale bond geen voet verzet, noch de minste uitgave getroost. De werklieden paaiën met wat onderstand is hun doel. De werkers die hiermede tevreden zijn, door van zulke bonden deel te maken, moeten het maar weten, als zij liever enkele franken per week minder winnen, door de schuld van bonden die t iets willen of kunnen doen, om den werkor6toesUnd te verbeteren. Besluit De liberale Bond Komt op zijne gewone ontvangsten 220.28 fr. te kort wordt ge steund door de fabrikanten. Hij maakt geene weerstandskas en kan met strijden om het loon der arbeiders (stersj met 1 centiem per week te verbeteren De Socialistische Textielbond heeft op zijne gewone ontvangsten een overschot van 10402,16 fr. Hij maakt cene weerstandskas die wol voorzien zal zijn, om onze leden bij de strijden die kunnen moeten gevoerd worden, te steunen. De werklieden kunnen kiezen. De niet kruiperige zullen lot den strijdersbond komen Arbeid adelt eene aloud gekende spreuk, welke steeds toegepast wordt op de beweging die soms in onze omgeving plaats gri.pt. Arbeid adelt. en mülioer.en merschen zweeteu voor hun dagelijksch brood en dui- zende vrouwen worden gedwongen hun li.cbaam te verkoopen duizende kinderen worden af gejaagd en wij welen het en wij schertsen er over. Eu deze arbeiders zijn toch onze broeders, deze vrouwen toch onze vrouwen en deze kin deren toch onze kinderen, en deze millioenen zweeters, oude en jonge, afcedaukt en hulpe loos, wachten op de dood, die hen van hunne kwellingen zal verlossen. Zij, de slachtoffers van de loonslaveruj die zwoegen elk uur zooveel zij kunnen en trach ten enkel om zooveel mogelijk te verdienen dat zij er het le/en bij kunnen houden, die lot het einde hunner dagen veroordeeld zijn tot eentonigheid en verveling, tol honger en ellende, tot warmte en koude, tot onzindelijk heid en ziekte, tot onwetendheid, dronken schap en ondeugd En keer dan de plaat eens om, bezie ze eens van eene andere zijde. Er zijn duizende parvenus die de meesters zijn van de slaven, de bezitters van den zwoeg arbeid. Zij doen niets om te verdienen wat zij ontvangen, zij behoeven er zelfs niet om te vragen. Het komt van zelfs tot hen Zij leven in paleizen en wij in krotten. Zij geven duizeude franken aan nultelooze zaken, de geheele maatschappij behoort hun toe. Al de arbeid der wereld is tot hunne beschikking en als grimmige wolven versieuren en verwoesten zij, als vraatzuchtige gieren verslinden en rukken zij uiteen. Alle macht der menschheid behoort hen toe en luide schreeuwen zij dagelijks Arbeid adelt Maar aan dien edelen arbeid doen zij niet mede En de arme zwoegers laten dit zoo maar goedschiks gebeuren I... Zij, de bezitters, hebben de regeeringen gekocht en ov».ral gebruiken zij hunne geroof de en gestoleD macht, om zich vasler achter hunne voorrechten ie verschansen, om de beddingen waardoor de winst stroomt die tot beD vloeit, nog wijder en dieper te maken en te graven En gij, zwoegers en zweeters, gij zijten wordt er in opgevoed, gij zwoegt als lastdie ren, denkt alleen aan den dag van zorgen, maar is er iemand die gelooven wil, dat dit stelsel van drukking zal blijven voortduren, is er iemand die durft zeggen dat de arbeid var» de geheele menschheid, de maatschappe lijke arbeid, altijd zal toebehooren aan de luiaards en parasieten, om te worden gebruikt votfr bevredigingen van ijdelheid en begeer ten Neen. 1 iet waar, werkbroeders Dit alles moet een einde nemen en om dit verfoeilijk stelsel te doen verdwijnen, moet gij u aan sluiten in onze vakbonden en andere instel lingen, lezen en leeren onze schriften, bladen en brochuren en dan alleen, als allen bewust zijn, kan man hel woord arbeid adelt toe passen. Anders nitt G. M. Het volgende affiche is deze week in onze stad aangeplakt I)e Socialistische Volksver'egenwooidiget voor Brussel, G^zel Louis Bertrand, heeft den Minister van Oorlog 111 de Kamer ondervraagd, over het verklikki. gssteisel, dat 111 't leger in voege is. Hieruit is ten klaarste gebleken den Mini ster heeft het overigens bektnd dat hij inlich tingen doet nemen, over de politieke denkwijze der soldaten, over deze hunner ouders, over de betrekkingen die zij hebben met de Socialistische leiders enz. Er bestaat dus een Zwart-boek in het leger, voorde Socialistische jongebr.gen De Minister heeft zich trachten te verschoonen, door te verklaren, dat hij zich enkel over de po litieke zienswijze der soldaden inlicht, w .nneer zij eene gunst willen bekomen, of wanneer zij verlangen te veranderen van garnizoen, en dit, om te beletten, dat zij in geval van opstand of muiteiij, niet zouden geplaatst worden, tegen over hunne ouders, broeders of bloedverwanten. Dat zulks ee:: uitvlucht is, hoeft niet te wor den gezegd, maar dat dit Zwart boek gehouden wordt, zal alleenlijk zijn, om de Socialistische jorgelingen in 't oog te houden, hen bij de.eerste de beste gelegenheid te treffen, en de Socialisti sche propaganda te stremmen. De Socialistische Jonge Wacht van Aalst, protes eeit ten zeerste tegen dien schandelijken maatiegel, mratregel die enkel kan dienen om de Socialistische jongelingen als paria's in 't le ger te doen behandelen. De Socialistische Jonge Wacht van Aalst, roept tevens de bevolking op. met ons mede te protesteeren, want het leger dat enkel dient, om de voorrechten der rijken in zwang te houden, mag nu ook niet dienen, om de Socialistische jongelingen in 't ongeluk te brengen en hen van alle gunsten te berooven. Dat de bevolking dus onze anti-militarische propaganda steune en met ons roepe Weg de bestaande legers, die ons millioenen en millioenen kosten, en enkel gebruikt worden, om het werkende volk te beletten zijne rechten te veroveren. De Socialistische Jonge Wacht, van Aalst. 'k Woonde deze week de begrafenis bij van mijne afgestorvene gebuurvrouw.en aan mijne zijde stapte een katholiek gem°er.teraadslid. 'i Kwam ter sp ake o*er den ouderdom der afgestorvene, over 't getal jaren huwelijk, de vrouw had J8 jaar in 'l huwelijksbootje ge varen en dit gemeenteraadslid zegde mij, dal het toch moet droef zijn, na zooveel jaren met elkander lief en leed te hebben gedeeld, dan te moeten worden gescheiden. Ik merkte hem op, dat er toch eene reden kon in gemaakt worden, daar er tegen de dood niels vermag, maar voegde ik er bi), voor de ARME ouderlingen moet het erg zijn zij die IN LEVEN van elkander worden geschei den, door den man in 'l oudmannen- en de vrouw in 't oudvrouwenhuis te plaatsen. En da anderen die zulks hoorden, knikten instemmend. En inderdaad, 't is toch eene schande dat de. katholieke partij onzer stad, zulks in zwang houdt. De katholieken die gedurig met hun gods- dierst, met hunne christelijke leer schermen, druischeo in legen die zelfde christelijke leer. Zij leert dal den huwelijksband door de kerk gelegd, niet kan verbroken worden, dan door de dood Waarom dan die oudjes schei den Waarom worden er voorde afgesloofde arme ouderlingen, geene kamers in 't gesticht gegeven, waarin zij samen wonen, zooals ze vroeger samen woonden in hun nederig huisje Neen, de katholieken scheiden de oudjes, de man hier de vrouw daar Zij rukken de oude paartjes van één zij willen niet, dat zij hel einde hunner oude dagen samen slij en't ziln toch maar oude afgesloofde werklieden Zij voelen wol hoe erg het moet zijn gescheiden te worden door den dood, maar zij voelen niet, ho. pijnlijk het moet zijn, gescheiden te worden in leven Weeral eene hervorming die naar invoe ring wacht, tot de Socialisten in deu gemeente raad komen, en daar moeten de werklieden aan mede helpen, door niet meer te kiezen voor burgerspartijen. Er grijpen heel kortelings in Hand aan Hand twee voordrachten plaats De eerste op Zaterdag n Maait, om 8 urert 's avonds, dcor gezjl Van Vorst, gewezen capucien. Hij zal handelen over Mijn afscheid van de Roorcsch© kerk. Gezel Van Votst heeft over d-.t onderwerp reeds in België en in Holland veel voordrachten gehouden en zelfs in verschillige plaatsen, met tegenspraak van vvege de katholieke zijde. Overal heeft hij reeds veel volk naar zijne voordrachten gelokt, en wij duiven hopen dat zulks ook in Aalst het geval zal zijn. De tweede vooidiacht die gehouden wordt, is deze op Zondag 19 Maart, om 7 ure 's avonds, insgelijks in Hand aan Hand, en dit ter gele genheid der verjaring der PARIJSCHE COM MUNE Het is gezel Aimé Boogaerts. Hoofdopstel- van Vooruit, die deze voordracht zal houden met LICHTBEELDEN. Het zijn dus een paar leerzame voordrachten die onze vrienden te wachten staan en die wij hopen veel volk zullen lokken. Om de onkosten te dekken, wordt er voor 4eder dezer voordrachten een inkomgeld geeischt van 10 centiemen. Onze vrienden zullen kaarien dezer voor drachten aangeboden worden en wij verhopen dat er de verkoopers een goed 'onthaal zal te beurt vallen. De liberale Volksgazet noemt het een monslerverboi d, omdat de socialisten en de klerikalen tegenwoordig het Schepen-college der stad Gent uitmaken. Die liberalen zijn toch aardige kwasteo. Z'hebben 13 jaarlang, AL de schepenposten in Gent bekleedt hel waren dao alleen libe ralen, maar 't waren de katholieken die hen moesten benoemen. Als de liberalen dus door de katholieken gekozen wierden, dan was zulks geen mon_

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1911 | | pagina 2