Leve de Vrijheid bij de Liberale Partij HET WERK DER SCH00LS0EP. Uit Geeraardsbergen. Vergaderingen. Het Kaartspel Zijne Majesteit, DE ONDERKRUIPER. Wal Ie doeu Textielbond. Woensdag avond, om 8 uren, bestuurzitting. Fabriekwerkersbond. Vrijdag, om 8 uren, bestuurzitting. Vrouwen-Propagandaclub. Woens dag om 7 1/2 ure, bestuurzitting. Regeling van het feest onzer groep op Zondag 7 Ja nuari. in De Roode Leeuw, opent heden Zondag. Men kan komen spelen van 5 tot 9 uren. Deze dient al6 uitnoodiging. HET BESTUUR. N erleden week sloten wij ons artikel met de belofte heden te spreken over het profijt der werklieden en den kleinen percent die de aan deelhouders van den blauwen bazar genieten. Het zal misschien aardig klinken, als wij zeggen, dat de heeren uit den blauwen bazar, die er zoo op boffen, zich met een kleinen percent te zullen tevreden houden ze willen maar 5 percent van hun geld dat ze dan BOg meer genieten, dan dezen die gelden heb ben gestort in de coöperatie der werklieden, want daar brengt hun geld niet 5 per hon derd, maar enkel 4 per honderd op. Dus heeren liberalen, ge ziet, dat ge zoo zeer niet te boffen hebt, op uwen kleinen per cent, in Hand aan Hand en De Roode Leeuw is het maar 4percent En hel zal voor velen misschien nog aardi ger klinken, dal wij zeggen, dat de werklieden ongelijk zouden hebben, indien ze om enkele centiemen rechlstreekschen boni te doen, in T koopen van hun brood, hunne eigene coöpe ratie zouden verlaten, om deel te maken van deze gesticht door burgers. Ge zegt het heel juist in uw artikel in De Volksgazel, heeren liberalen, dat de socialisti sche coöperatieven een deel hunner winsten gebruiken om politiek te maken, maar ge zoudt er ook eerlijkshalve moeten bijvoegen, wat voorde. 1, zoo rechtstreeks als onrecht streeks, de gelden aan de politiek verbruikt, hebben teweeg gebracht voor de werklieden. Zeg eens, heeren liberalen, hadden de coö peratieven Diet een deel van hunne winsten gebiuikt om er politiek mede te maken, hoj en op welke wijze zouden de werklieden dan wel kunnen politieken strijd voeren hebben En als ze geenen politieken strijd konden voe ren, boe zouden ze dan wel werkerswetten hebben kunnen veroveren Liberalen en katholieken hebben opvolgent- lijk het bewind in handen gehad, en voor dat de werklieden het stuk stemrecht hadden, voor dat de werklieden dus aan politiek konden mede doen, zeg eens, Mijnheereo, wat kwam er dan langs wettelijken weg ten goede voor de werklieden Niels, hoegenaamd memendalle, en wan neer nu de burgersparlijën den schijn aanne men, wel democratisch te zijn, wel den werk man lief te hebben, dan mogen wij gerust zeg gen, zonder tegenspraak te moeten vreezen, dal zulks het gevolg is van de werklieden die aan politiek doen. Maar, heeren liberalen, ge weet ook dat een deel der winsten lot andere doeleinden zijn ge bruikt geworden, en 't is juist dit wat niet goed in d'ooren heeft geklonken van liberale en katholieke fabrikanten. Er zijn ook tijden geweest, dat de werkmen- schen te vergeefs smeekten bij hunne heeren, om wat meer looo, en dat-die heeren er niet wilden van booren, dit mager loon met eenige centiemen te verhoogen, zelfs die heeren niet, die zich nu zoo menschlievend willen uilge ven, als zouden zij den blauwen bazar tol stand brengen, tot het welzijn van den werk man. En in die tijden, Jat de werkmenscben ge dwongen waren hun werk testaken om eenige ceDtiernen opslag per dag te bekomen, was het de Socialistische coöperatief die bijsprong, de werklieden zedelijk en stoffelijk hielp, om hun nen strijd te doen winnen. En juist omdat de werklieden door de coö peratief der socialisten wierden geholpen, was deze den vijand van DIE fabrikanten, die om hunne liefde voor den werkman te toonen, ze hongerloonen betaalden. En thans komt de wraak tegenover die Socialistische coöperatief. Katholieke fabrikanten en meestergasten hebben eene coöperatief gesticht, en thans is het de beurt aan liberale fabrikanten. Beiden hebben voor doel de Socialistische sooperalie in den grond te booren, en dit is zoo waar, dal de katholieken er in hunne pa tij ten tijde van kiezing hebben mede geschermd; bij de liberalen wierden de woorden op hum eerste zitting uitgesproken, dat het was om de socialistische coöperatief te dooden, dus een klaar bewijs dat het er niet om te doen is, het welzijo van den werkman te behartigen. En inderdaad, wanneer nu de katholieke en liberale fabrikanten het waarlijk moesten ge munt hebben, iets te doen tot het welzijn van den werkman, waarom zouder, ze dan, zieh niet met een kleinen percent tevreden houden in hunne nijverheidswerkhuizen, in hunne fabrieken Wij hebben reeds meermalen bewezen bij middel van hunne bilans, dat zij gerust het dagloon hunner werklieden mogen verhoogen, met minstens 50 centiemen per dag en per kop, om dan nog eene groote winst in den zak te steken. Maar neen. in die fabrieken zijn ze wel voor groole dagloonen aan de administrateurs, maar ook voor hongerloonen aan hunne werk lieden, en aan die heeren ontzeggen wij het recht, te zeggen, dat ze handelen vaor het welzijn van den werkman. Ha, die heeren weten wel wat ze doen, want moesten de werkmenscben zoo dom zijn,bunne eigene coöperatief te verlaten, de heeren fabri kanten waren er boven op Welnu heeren, om zulks te durven denken, is bel te ver gekomen de werklieden zien te klaar, z'bebben de weldaden hunner coöpera tie reeds te menigmaal ondervonden, orn ze nu te verlaten, en ware het niet, dat er dwang heerscht in zekere fabrieken, wij waren verze kerd in 't kort den blauwen bazar te koopen met krot en mot De katholieken hebben bij hunne slichtirg juist hetzelfde gedaan als de liberalen nu doen; ze trachten ons op de baan der concurrentie te krijgen, want ook zij waren bereid eenige dui- zende franken te offeren om Hand aan Hand in den grond te booren, wel wetende dat Hand aan Hand het niet kan uithouden legen de rijke meuschen coöperatieven. Thans trachten de liberalen betzelfde te doen, en ook zij willen eenige duizf-nde franken offeren, om Hanl aan Hand te doen verdwijnen. Welnu heeren, offert zooveel ge wilt, ver koopt uw brood aan een prijs die u belieft, wij vragen maar iets, en dit is dat ge uwe werklieden over hunne volledige vrijheid zoudt laten beschikken Wij verzekeren u, dat Hand aan Hand zal blijven bestaan, orn de loonen der werklieden te doen verhoogen, en het volk te doen zien, dat het huichelarij is, wanneer de heeren fabri kanten willen doen gelooven, dat ze handelen voor 't welzijn van den wekman. HouJt u dit voorgezegd. Waarom zouden we niet zeggen zijne majesteit Is een onderkruiper niet altijd omringd van eeoe eerewacht soldaten, garde-civiekeo of politiemannen Ia onze maatschappij zien we toch triestige dingen ggbeureD. Mannen behoorende tot de zelfde klasse, de werklieden, de onterfden, de hongerlijders, in plaats van aan één en het zelfde zeel te trekken laten zich verdeeleD, be vechten elkander. Ual is onvermijdelijk. Onze meeslers, om te kuonen heerschen, moeten tweedracht zaaien. Als de werklieden logiel waren, dan zou er slechts een leger zijn van verdrukten, strij dende ttgen de kapitalistische macht. Maar de domheid der werklieden maakt dit onmogelijk De onwetendheid en ook de slechte maat schappelijke inrichting zijn de schuld dat er onderkruipers gevonden worden. Er zijn twee soorten onderkruipers. Ten eerste, de zwakken, de besluileloozeo de onbewusten, de lafaards, de onderdanige slaven die aa-i het werk blijven terwijl hunne broeders slaken, zij die zich niet aansluiten bij hunnen vakbond. Dit laatste is misschien niet heel juist, zul-* len de kameraden zeggen. Iemand die uit onwetendheid, uit gemis aan klassebewustzijn, uit schrik voorde patroons, of voor welke reden ook weigert in den vak bond te komen is daarom nog niet noodzakelij ker wijze 'oen onderkruiper. Laten we elkander eens goed verslaan. We hebben daar bijv.ioibeeld, in Antwer pen, die manneD van den telefoon. Hunne werkvoorwaarden zijn alles behalve rooskleurig. Met hunne loonen zullen zij, zoo als we in Antwerpen zeggen, geene vette st soep eten. (Het scheelde weinig of ik werd weer gemeen Welnu op den telefoon zijn er nog eenige goei soldaten, laat ons zelfs ver onderstellen dat er 'nen heelen hoop mannen zijn met hart en ziel verkleefd aan de vak organisatie. Waien zij de meerderheid of slechts eene krachtige minderheid, io slaat om de overige slaven van den Bell Telephone mee te slepen, dan zouden betere werkvoorwaarden en hoo- gere loonen kunnen veroverd worden. De domme, laffe, willooze, slaafsche meer derheid die niet in den vakboi d te krijgen is, is zij oiel de oorzaak dat er aan lage loonen, lange uren en in slechte voorwaarden gewerkt wordt Kunnen wij niet zeggen dat zij, die den strijd van de bewuste werkers om een beter leven, dwarsboomen, zooals de gele vakbon- ders zij die buiten de rangen blijven en daardoor den strijd onmogelijk maken kun nen wij niet zeggen dat dit ondei kruipers zijn De onderkruipers zijn altijd de dupe van de historie. Wordt er eene overwinning bevochten, is na werkeD en ploeteren de toestand verbeterd van hen die niet geaarzeld hebben zich opof feringen te getroosten, dan strijkt de onver- eenigdede onverschilligede rat ook de voordeelen op Wij welen het. Maar zij dragen ook de gevolgen der neder- laag, waarvan zij de oorzaak zijn, en de bazen zijn hun niet dankbaar voor hun klasseverraad en aarzelen niet nog meer hunne gewillige sla ven uit te zuigen Een onderkruiper, een onverschillige, werkt mee aan de verslechting van zijnen eigen toe stand Een tweede soort van onderkruipers zijn zi| die de plaats komen innemen vau heo die staken, dal zijn de onderkru'pers van beroep. Dat zijn de strijdbrekers, de boeven, het galgenaas, de schoelies die tot geenen engelen arbeid bekwaam zijn, die zich laten inlijven door het georginiseerde patronaat, om overal waar een stri|d uitbreekt de afschuwelijke rol van onderkruiper te gaan spelen. Dat zijn ook de kortzichtige werkers, die uit domme berekening, denzelfden schandaligen rol spelen en na de staking ongenadig de plaats moeten ruimen. Als ik het over dit slach van menschen heb, dan belet mij de walg voort te gaan. Jan de Fabriekwerker. (Uit n De Fabriekarbeider van December). De Volksgazet van verleden Zondan- schrijft Recht en Vrijheid is weinig rechtvaardig, ten opzichte der liberale damen, die hier 't gedacht opgevat en - 't werk der schooisoep gesticht hebben. Dio damen doen dat zegt liet blad om te pronken en hunne zoogezegde liefdadig- - Iieid ten (oon te spreiden. Pardon, Volksgazet, wij iiebben geschre ven, dat zulks onkel kan toegejuicht wor den, maar dat wij veel liever zagen dat de schooisoep ingericht wierd door de stad omdat, het dan RECHT beteekende voor dé kinderen, terwijl hot nu een vorm van lief dadigheid omkleefl. Wij hebben ook geschreven, liever te zien, dat de dagloonen der werklieden zouden verhoogd worden, omdat aldus de werklie den in do gelegenheid zouden gesteld wor den, hunne kinderen huil buikje goed te la ten vullen, en hier zijn we volledig t'akkoord met M. Leveau, die het de heeren fabrikan ten goed zegde, op 't banket van de Oude Garde, dat zij hunne werklieden tot voor beeld der andere fabrikanten goede dagloo nen zouden moeten betalen. Wij die hetzelfde zeggen van M. Leveau, wij krijgen op de kneukels en M. Leveau niet. 't Is weinig rechtvaardig voor die libe rale schrijver, want wij spreken volstrekt niet met minachting over t werk der schooi soep, maar hopen ze overbodig te zien door goede loonen. Kunt ge 't gelooven de heeren libera len zoggen ook voorstaander te zijn van goede dagloonen 'lis mogelijk maar limine daden, hunne betaalde loonen wijzen toch zulks niet aan. Ja, wij zijn t'akkoord daar waar ge zegt, dat de werklieden er veel kunnen toe bijdra gon om lotsverbetering te bewerken, door liet stichten en zich te vereenigen in vakbon den. Het is zeker juist omdat de liberalen den werkman zóó genegen zijn dat zij geene vakbonden stichten, maar zich enkel te vre- den stellen mot werkeloozenfondsen, doode lichamen, die enkel uitbotalen maar nooit opstaan om lotsverbetering te eischen. Al wat zij soms nog eens doen, is meeloopen. Als go nu enkel vertrouwen schenkt in da krachtige werking van wel ingerichte vak bonden, dan veroordeolt ge, dio liberale werkeloozenfondsen, die door hunne lage bijdrage, do werkmenscben afleiden van hun waren vakbond, waar er voor lotsver betering wordt gewerkt en dit zoudt ge aan de liberale werklieden toch wel mogen zeg gen meon ik. Als ge nu uw vertrouwen stelt in de eer lijkheid der patroons, die in volle gewoten niet kunnen weigeren liunno werklieden in de mate van liet mogelijke een ordentelijk loon te betalen, dan keurt ge die patroons ar, dio dagelijks achter iederen werkman meer winnen aan ze hem betalen, niet waar? Welnu, dan zoudt ge onzen raad moeten volgen en aan de damen, die nu helpende schooisoep inrichten, en wiens echtgenoo- ten die lage loonen betalen, zeggen, dat zij bij hunne echtgonooten zouden moeten aan dringen om aan hun werkvolk liet ordente lijk loon te betalen, waarmede ze kunnen ordentelijk leven, en de schooisoep kunnen missen. M. Leveau had gelijk, wanneer hij uitriep dat het moet uit zijn met alinoezen te geven, dut den werkman met zijn arbeid moet kun nen leven. M. Leveau weet dat de winsten zulks toe laten en zij die het niet doen zijn uitbuiters. Het is met eene innige voldoening dat wij een# algemeene herleving in onze partij be- statigen. Het doet oprecht goed aan 't hart te ondervinden dat de droevige onverschil- iigheid verdwijnt om plaats te maken v©or een algemeenen y ver tot vooruitgang. t Zal wei draaien, zonder ons waaraan velen onzer aangeslotenen zoo graag hiel den, wordt bijna niei meer gehoord.AUeman wilt t zijne bijbrengen om onze organisaties nog ernstiger, grooter, te maken dan zij tot hiertoe waren. Nu alleman wilt werken, nu dat de wind in onze zeilen blaast, zij het mij toegelaten onze partijgenooten eens te onderhouden over wat er wel zou moeten gedaan worden. Coöperatie, Syndikaten, Mutualiteiten, Organisaties, gaan bij ons gepaard. Aan eik afzonderlijk hecht ik evenveel belang omdat ik overtuigd ben dat zij moeten gepaard gaan in den grooten kamp die de werkende klasse strijdt. Niet genoeg de werkersfamiliën bijeen te brengen in coöperaties die hon goedkoop brood, specerijen, kolen, vleesch bezorgen, niet genoeg zeg ik van onze naarstige wer kers - brood-socialisten te maken. Wat voordeel hebben zij er bij goedkoop te koopen, wanneer er geene machtige vak bonden de werkers organiseert, hen doet strijden om meer gewin i Wat voordeel hebben zij erbij goedkoop te koopen,meer te winnen, wanneer er geene machtige mutualiteiten de werkers onder stand verzekert in geval van ziekte en in den ouden dag 't Eene moet 't andere helpen om onze wroeters het leven aangenamer te maken en dat mijne kameraden mij. toch gelooven wanneer ik hun verzeker dat liet aangename van het leven niet alleenlijk bestaat in ge makkelijk te leven de ontwikkeling, de zucht naar meer weten helpt cr ook onge looflijk veel aan mede. Hoe aangenaam is het voor de fabriek- slaaf niet, 's avonds na zijn zware arbeid met zijne familie of vrienden te kunnen praten over wat gebeurt. Hoe aangenaam is het, niet te moeten ge looven wat een ander vertelt, maar zelf te kunnen oordeelen, zelf to kunnen lezen en daarom heelt ook de Socialistische partij be nevens de organisatie voor stoffelijke verbe tering, hare groepen gesticht van moreele ontslaving, en alles, zoowel coöperaties als vakbonden, als mutualiteit, als toonecl-mu- ziekbonden, als studie-en politieke kringen ijvert om den werker meer bewustzijn zijner waarde, meer ontwikkeling te bezorgen, om onze pers, meer en meer te doen doordrin gen. Niet. genoeg dus cooperateur-verbruiker te zijn en t doet ons leed nog leden onzer coöperatie te vinden, geen deel makend van hunnen vakbond en omgekeerd. Ja t eene moet met 't andere gepaard en te betreuren is het dat nog zoo vele werkers gevonden worden die zulks niet beo-rijnen t Is, volgens my, daar dat onze onmid dellijke en krachtige werking noodig is. AA aarom steeds nieuwe zoeken, zoolang de ouden zich niet gansch in regel tegen- over de partij bevinden f Ik meen dat het hoogst noodzakelijk is de onze te volmaken, te ijveren dat de halve socialisten, geheele worden. De werking kan geschieden op verschil lende manieren. Onze mannen worden te gerust gelaten Ja sommige vinden het zelfs natuurlijk dcei te maken van eene socialistische coöperatie een socialistische vakhond maar toch lid té zijn ecner liberale Ziekenbeurs Ofwel lid te zijn van een libéraal muziek alhoewel zij jaren en jaren deel maken van de socialistische coöperatieve of vakbond Wat zijn die menschen Wat dient er gedaan te worden om die toestand te veranderen Ik stel mij veel goeds voor van ernstige ingerichte Wijkclubs, maundelijks vergade- rend. Onze partijgenooten zouden daardoor meen ik, meer met elkaar in betrekking komen, beter elkaar leeren kennen. Zonder veel moeite, met wat gezónde be sprekingen, zouden die halve gemakke lijk te bewegen zijn 0111 van hun ellendige wanverhouding afstand te doen. Nu zit elk afzonderlijk gedurende zijne vrije uren. Door ernstige wijkclubs zou de vriendschap onder onze mannen o-rooter worden en liever dan elk afzonderlijk en bij tegenstrevers hun vermaak te zoeken zou den onze aangeslotenen elkaar opzoeken bij onze partijgenooten, en daar in vriendelijke woorden zou de beste gelegenheid bestaan de bestaande misverstanden uit te roeien. I11 dat meer bijeenzijn zouden niet alleen de mannen, maar ook de vrouwen grootera overtuiging opdoen. Door de wijkclubs zouden wij in de gele genheid gesteld zijn onze partijgenooten beter te leeren kennen en te beoordeelen AA'ij zouden er voorzeker menio- "oeó ele ment vinden dat krachtig zou kunnen de zware taak medetorschen der leiding onzer beweging, taak die nu op de schouders van enkelefoh eenzeer klein getal toegenegenen) Door de wijkclubs zouden wij gemakkelij ker de huisbezoeken kunnen doen eerst en vooral ten voordeele onzer pers die door dieper indringen een machtige middel zou worden tot propaganda. Kameraden,ik dring er op aan op ernstige ingerichte wijkclubs. Geen wijkclubs voor in tijd van kiezing zuippartij te houden. Geen wijkclubs om van eenige eerevoorzitters pinten te mogen schuimen. s

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1911 | | pagina 2