Socialistisch weekblad voor het Arrondissement Aalst. RECHT OF MACHT. uit de Werkersbeweging. Mijn Hoekje. 21e Jaar N" 52. Prijs per nummer 20 centiemen. 27 December I02i. Annoncen lien verwoede Wedstrijd. RECHT EN VRIJHEID Rechterlijke annoucen 4 fr. per regel op le en 2e bladzyde, 2 fr. op 3e en 4° bladzyde. Reklamen volgens overeenkomst. Alle briefwisselingen moeten elke week vódr Woensdag avond, 8 ure, ingezonden worden. Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moe ten door do Vakbonden goedgekeurd zijn. UITGEEFSTER SAM. MAATSCHAPPIJ «HET RECHT Lokaal HAND IN IIAND», Molondries, Aalst. BEHEERDER-AFGEVAARDIGDE JAN BEKAERT. PostcheckrekeningNr 85686 Telefoon Nr 128 REDACTIE ADMINISTRATIE Lokaal* Hand in Hand», Molendries, 11, AALST A BONN KM ICNTSPR IJS 3 maanden fr. 2.60 5,20 I jaar 10,00 BUITEN BELG IE. jaar fr. 15,00 Men abonneert zich op alle posthui-Halen. Toen de laatste oorlog uitge broken was, en men te zien kreeg wat een moderne oorlog te betee- kenen heeft, wanneer al het beest achtige en al het duivelachtige van het massa moorden duidelijk werd, vonden de regeeringen het nood zakelijk, om er bij de soldaten den moed erin te kunnen houden, een aantal oorlogsleuzen uitte roepen. Zelfbeschikkingsrecht der kleine volken, Vrijheid, Recht, Demo cratie en meer dergelijk leugen achtige dingen. Want van al die schoone woorden kwam er niet er niet veel in huis er was op de verschillende vredesconferencies geen spraak van Recht, Democra tie en wat weet ik al... tenzij voor de heeren diplomaten, die voor de vredesverdragen verantwoordelijk zijn en men weet dat ze met weinigen, met zeer weinigen wa ren, hoogstens een half dozijn, die te Versailles iets te vertellen had den tenzij dus, die hooge oomes er een andere meening op nahou den over de beteekenis der woor den Recht, Democratie, enz., dan die welke de gewone sterveling er aan geeft. Op die Vredesconferencies werd ook gesproken van en ovei anti- militarisme Was die oorlog niet de laatste oorlog En had men dien oorlog niet moeten ver klaren om voortaan alle oorlogen onmogelijk te maken Oorlog aan den oorlog dood aan 't milita risme 1 No.'it is er zoo aan militarisme gedaan geweest dan juist op onze dagen, pas na den wreedaardigsten oorlog, die ooit op dezè aarde ge voerd werd pas na een oorlog, WAARIN MEER DAN TIEN M1LLÏOEN JONGE KRACH TIGE MANNEN SNEUVEL DEN. Gansch onshuidigvredessysteem is een barbaarsche leugen, is niets dan huichelarij om 't volk te mis leiden. Wat, de Vrede Het Recht Maar nooit is er meer on recht gepleegd geweest dan juist op die huichelachtige vredes- conferencie van Versailles. En, au fond wat is er al niet afge broken geweest, van wat op die conferencie werd uitgebazuind als eeuwig onaantastbaar En hoe meer nog zal afgebroken worden van wat er werd opgebouwd, hoe zekerder wij naar den vasten vre destoestand zullen gaan. De gevolgen van die bekrom pen onzinnige vredespolitiek zullen wel niet uitblijven. Wij zien ze reeds komen. Doorloopt de bladen en dadelijk ondervindt men dat wij stilaan, maar zeker, naar nieuwe machtsgroepeeringen gaan tusschen de verschillende Europeesche landen. Er worden afspraken gehouden tusschen de diplomaten, de financiers, de industriekapiteins om verschillen de landen, naar gelang hunne economische beteekenis eD hunne nijverheidsontwikkeling, in te dee- len in verschillende bonden of groepen, volgens de regels van het kapitalistische eigenbelang. Laatst maakte de Engelsche ministervan buitenlap.dsche zaken, Chamberlain, van de gelegenheid gebruik om, op zijne reis naar Rome, even bij Herriot, den Franschen Eersten minister, aan te kloppen en hem te spreken over enkele punten der internationale politiek, die vooral tegenwoordig de aandacht gaande maken. Moe ten we de geruchten gelooven dan zouden beiden overeen gekomen zijn over hunne wederzijdsche actie in Noord-Afrika de eene in Marocco, de andere in Egypte. Dat zijn van die vooroorlogsche manieren, die zoo zeer den oorlog mogelijk gemaakt hebben, die rechtstreeks naar oorlog dreven. BreDg dat nu eens in verband met de stijgende militarisatie H?t stemt tot nadenken. Vandaagnog kon men in de dag bladen lezen dat de Angelsaksi sche landen met blanke bevolking, rondom den Grooten Oceaan ge legen, streven naar een verbond om zich te kunnen verzetten tegen de ingebeelde aanvallen der gelen, der Japanneezen en Chlneezen. Bij dit alles vraagt men zich af tot wat dient dan de Volkenbond Laat ons maar eenvoudig en open hartig verklaren TOT NIETS, zoolang de Europeesche landen zullen geregeerd worden door ka pitalisten of hunne politieke hand langers. Waar er kapitalisme is, bestaat er ook oorlogsgevaar, en duizend Volkenbonden doen daar niets aan. Het bestaan zelf van den Vol kenbond dient aangemoedigd, al ware het inaar om 't princiep zelf. Doch voor de georganiseerde ar beiders wordt het duidelijk dat de wire volkenbond, DE VOLKEN BOND, DE BOND VAN ALLE VOLKEN, maar kan bestaan, GEBOUWD OP DEN ARBEID, EN NIET OP 'T KAPITAAL. In 't eerste geval is het eene rechtskwestie, in 't tweede eene machtskwestie. En recht gaat boven macht. Julien DOMS. Het hieronderstaando zal naar onze meening eene zedeles wezen voor deze die tot heden nog altijd onverschillig bleven aan den syndi- kalen strijd. Een onzer vakbondloidors kreeg dezer dagen een bezoek van een lid der organisatie die uit het werk was ontslagen. De Secretaris vroeg aan den per soon in kwestie wat de reden was van zijn werkopzeg, hij de noeste brave arbeider, de vly tigo huisva der, dit moest hij zijn, want hij had een vrouw en drie kinderen te voe den, en dus in hun onderhoud te voorzien. Door do onophoudende stijging der levensduurte, en daarby het oudste kind dat ziek geworden was, wierdt de toestand van hot huishou den ondraaglijker en kor men reods lang de twee eindjes der week niet meer aaneenknoopen. De mandoor zijn wederliefde ge dreven, had naar meer loon ge vtaagd, (reden waarom hy het werk moest verlaten). De werkman woonde ongelukkig lijk in een huis van zijn patroon. De secretaris verbaasd over de ruwe handelwijze van den patroon, verontwaardigd over dergelijke daden, begaf zich dadelijk naar be doeld patroon, liet zich aanbieden en wierdt ontvangen. Het gesprek liep al dadelijk over de bedoelde werkman. Do Secretaris die met alle wei sprekendheid de zaak iu der minne wilde schikken, werdt allerhande gemeene woorden naar den kop geslingerd. En op het zoggen van den secro- taris, dat toch wel do werkman recht had opleven, en dat hij ver plicht was te zorgen, dat hy het noodige voedsel aan vrouw en kroost kon verschaffen, antwoordt dolleer patroon Is het nog niet voldoende dat ik hem liet werken, dat hyeen van mijn huizen mag bewonen, dat ik daarby nog zijn vrouw, en kindoren zou moeten onderhouden Dat is to veel ge- oischt e« ik wil hem niet meer in dienst nemen Do secretaris trachtte nog immer op zijn kristelyk* gevoel in to wer ken, maar het hielp niet. De bravo werkman is dus het slachtoffer van zijn vaderlijk gevoo len, van zijn menschelijke plichten. Hij wilde zijne hongerige kindertjes spijzen, hy wilde dat zyn loou ver meerderde om toch zyn ziekelijk kind te redden, hij wilde zyno be drukte vrouw troosten, om hun leven wat draaglijker, wat gelukki ger te makeD. Maar neen, dat kon of dat mocht niet Nu, de patroon die over het lot van dezen armen zwoeger en noes ten werker beschikt, denkt er anders over. Wij noemen dergelyke daden een ware schande voor de menschheid. Do huidige wanordelijke maat schappy dient afgebroken te wor den, de arbeidende klasse die de voortbrengstcj' is van allen rijk dom, moetin de eerste plaats een monsohwaardig bestaan kunnen eischen. In eene kapitalistische maatschappij als deze, waar over- heerschirig en roofzucht den scop i ter zwaait, mag men zulks niet ver wachten. De taak voor do voort brengers om to vechten voor hot be- komon van hun reeht is dus zwaar, en is niet in een om draai te verwezentlykon, maar met I wijs beleid, met. dearboidonde klasse zoowel goestes- als handarbeiders tot. de organisatie te brengen ver- I mogen wij alles, en komen wij tot I dat oinddoel. Genoeg van dergelyke wautor- standen moot onze uiting zyn, want hot feit hierbovon aangehaald, al hoewel iu broode trukkon, moet de arbeiders een spoorslag zyn, om heftiger dan ooit do vakbeweging aan te kleven. Het is wraakroepend, dat een werkman uitzijn werk wordt gezet voor meer loon te vragen, die toe laten zou zijn hongorige vrouw en kinderen te spijzen. En wat zal nu het gevolg zijn van dergelijke voor vallen in dit gezin Wij hebben het kunnen nagaan, by een bezoek dat wy bedoeld lid brachten. Geen vuur in huis, in tyden als deze dat de bijtende koude zich zou geweldig laat voelen, nog een kleine dorre korst brood in de kas, die moest dienen voor's avonds op te eten op gevaar af van des ander daags morgends niets te kunnen verrobberen. Wij gaven geld voor een brood, en de kindertjes waren ook in den hemel, en beten met gretige gulzig heid van het brood dat vanneen was gebroken en dit zonder plekself De vrouw vol droefheid, met haar vergeeld, verarmoed gezicht, met een krop in de keel, klaagde wee moedig «Wat een leven hier, diepste ellen de, alle gebrek,al slaven zwoegen, zucht op zucht, en nog altijd aller- doodsch en zwart-. Ziet ons huis aan, het gelijkt aan een stal ziet uiij aan, ik gelijk aan do armoede «zelf; ziet uiyn kindertjes aan, die gelijken aan twee spook- jes vroeger waren zy blozend fel, nu heel vorvallou en straks ook «zieklykde öudste. Ach wat een leven zij wreef hare bloekflu- weele vingors over hare tranende holstaande oogen Het was aandoenlyk. De twee on schuldige knaapjes waren immeD bozig met knauwen aan den buit, stoorden zich om niets en schenen gelukkig. Wij spraken nog wat woorden van troost en moed tot de vrouw en ver lieten hot armzalig huis. Huiswaarts koerende, kwam mijn gevoelen meer om meer in opstand, by het overdenken van het schouw spel dat ik daar juist verlaten had. Overwegende dat men ons zou kunnen bevechten over ons niet kris ten zyn, over onze anli-godsdieusti ge gevoolens, steeg rnyn woede ten toppunt. Een arme zwooger wil zyn hon gerige kindertjes spyzon, naar mid del zoeken om zyn ziek kind te red den, zijn bedrukte vrouw troosten, (voorschriften uit de tien geboden gods dus heel kristel ij k zyn) en wordt hierom van oen supper kris ten patroon gansch broodloos go steld Is er iets gemeenor, kan het wraakroependerEn toch zijn wij allen broeders. Spijtig dat langs den ccnon kant, de grootste armoede en ellende is te bestatigen, on langs den ande ren kant alle weelde en genot. Wanneer helpen de zoogezegde kristenen inedoomde kenspreuk van den heiligen PhuIus toe te passon die luidt Wie niet werkt zal niet eten. Propagandisten aan 't werk opdat hot zou weze. A. B. Verlopen Donderdag was 't Kerstdag, do verjaardag deree- boorte van Christus, die liet wereldlicht zag 1924 jaar geleden in een stal, zonder vuur, op een weinig strooi. HU was zoo arm als Job, heeft geleefd in armoede en vervolging, zyn Ijjden is buitengewoon groot geweest n do rijke menschen van toen, hebben hem gemarteld n ler dood gebracht. HU had geen steen om zijn hoofd op te rusten Zyn opvolger is de Paus van Rome. Deze woont niet in een stal hy bewoont een buitengewoon irachtig paleis, mot honderde en ïonderde rykversierde zalen, en aan pracht en weelde, is er aldaar geen einde te voorzien. De ryke- menschen zyn niet zyn vervolgers, maar zyn verde digers. Christus joeg de ryke menschen uit zyn tempel de geestelijkheid van heden roept ze er in. We konden in korten tyd twee zelfmoorden bestatigen. Hen jongoling dronken zynde, brengt een bezoek aan zyne ver loofde; hy vuurt op haar, treft haar, en ontneemt zich zelf het leven. Het is een zelfmoordenaar en ondanks het gesmeek zyner ouders, mag hy de kerk niet bin nen. Deze is immers gesloten voor zelfmoordenaars, Enkele weken nadien, is er oenen met wat meer centen die een koordje vindt, het 0111 den hals doet, zich verhangt, maar het koordje breekt. Weinige dagon daarna, hangt dezelfde persoon zich opnieuw, de koord breekt niet, en hij is naar de andere wereld. Hy ook is zolfmoordenaar, en dus nog, na eene eerste misluk king. Voor doze, is do kerk wagen-, wyd open. Erzy'11 immers centen aan verbonden. Moest Christus terugkomen, die van zyn godsdienst een geld- winltel hebben gemaakt, joeg hy eveneens uit zyn tompêl. Dit belet niot, dat men de socia listen bestrydt, en do lichtgeloo- vige menschen wjjs maakt, dat de socialisten do vernietigers zyn van den godsdienst. Friederik. Zoo raag (1 o strijd gcheetcn wor den waaraan de Opzichten s en agen ten van La Prévoyuuee Sociale deel namen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1924 | | pagina 1