5 Socialistisch weekblad voor hei Arrondissement Aalst. De Provintie-Verkiezingen. Na de verlofdagen. Mijn Hoekje. bJ jen 22e Jaar N° 37. Prijs per nummer 20 centiemen 13 September 1925 Annoncen 99 nee e 'J jer hu r e DE DRIB Ei ren ien. ;he, Jndol r mai1 in all appjj ST Het Socialisme als wereldbeschouwing. Ken en ander. Het is bijna in al de gemeenten, dat we in de straten kunnen lezen Verboden te bedelen 1 Het spreekt van zelf, dat men het bedelen niet mag aanmoedi gen men moet trachten zijn brood te verdienen met werken, en 't is een der socialistische princiepen WIE NIET WERKT, ZAL OOK NIET ETEN, wel te verstaan, als men tot werken bekwaam is. Maar onze maatschajipij is nu nog altijd zóó ingericht, dat men zeer dikwijls wil werken en men tevergeefs werk zoekt. Er zijn anderen, die verminkt worden op het werk, eene onbe- duidendo vergooding ontvangen, te veel om te sterven en te weinig om te leven. Niet bedelen, of Merxplas en Hoogstraeten is nog daar om u kosteloos to voeden en te kleedeu. En de gendarmen en de politie agenten zijn streng. Terwijl de Staat, do provincie, de gemeente-overheid, het bestuur van den armen, zijn plicht tegen over die ongelukkigen niet begrij pen terwijl de patroon zich niet bekommert om het ongelukkig lot van zijn verminkten werkman, heerscht er volledig armoede en daagt er maar hulp op, wanneet- ge noodgedwongen do hand uit steekt om een boterham. Zulks is de verkeerde wereld en daar moot verandering worden aangebracht. Maar is het bedolcn wel verbo den voor iedereen Neen, want voor kerk en kapel len, kloosters, enz., bedelt men dageljjks, gaat men van deur tot deur, en dat zullen de gendarmen of do politieagenten niet verbieden. Veelal gebeurt het voor een groep menschen, die mot werken eerlijk hun brood zouden kunnen verdienen, die vrijwillig van alle voortbrengende werken hebben af gezien,en'tstieltje van bedelen voor den groep hebben aangenomen. Als 't bedelen is verboden voor ongelukkigen, voor verminkten, waarom is het toegelaten aan de- zén die kloek, gezond en normaal zijn, omdat ze een kloosterkleed dragen Zulks druischt in tegen de ge zonde reden, en daarop de aan dacht der poliiie vestigen was het doel van 't schrijven van FRIEDERIK. Parlijgenooten. HECHT VIIJIE1 Rechterlijke annoncen 4 fr. per regel op 1" en 2" bladzijde, 2 fr. op 3' en 4" bladzijde. Roklamcn volgens overeenkomst. Alle briefwisselingen moéten olko week vóór Woensdag avond, 8 ure, ingezonden worden. Ongeteokende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moe ten door de Vakbonden goodgekeurd zijn. UITGEEFSTER SAM. MAATSCHAPPIJ HET RECHT Lokaal HAND IN HAND», Molendries, Aalst. BEHEERDER-AFGEVAARDIGDE JAN BEKAERT. PostclieckrekeningN' 85686 Tolefoon Nr 128 REDACTIE ADMINISTRATIE Lokaal. Hand in Hand», Molendries, 11, AALST ABONNF.MF.NTSPHIJS 3 maanden 6 1 jaar BUITEN RELG1E. jaar fr. 2,60 5,20 10,00 fr, 15,00 Men abonneert zich op alle postbureelen. JO<] ie jtte li 9 prj Een der schoonste overwinningen die de arbeidende klasse behaalde na den oorlog is onbetwistbaar de verove ring van den 8 urendag. V. at al strijd werd er gedurende ruim 30 jaren gele verd om deze hervorming af te dwin gen. Hoeveel groote en kleine werk stakingen werden hier en elders niet aangegaan om deze hervorming te ver krijgen Hoeveel betoogingen werden niet gehouden met vooraan het groote spandoek wij eischen de 3 achten. Het is een pijnlijke en harde strijd geweest, des te moeilijker omdat'.een zeer belangrijk deel der arbeidende klasse den spot dreef met den 8-uren- dag. De christene arbeiders, valsch voorgelicht door hunne herders en pa troons in de eerste tijden, latei door hunne christene leiders, vonden liet eenvoudig een lolleken om te strijden voorden 8-urendag. Hij kon best 14 en als het moest 16 uren werken. Er ble ven dan immers nog 8 uren over om te slapen en dit was voldoende. Rust, af leiding, ontspanning, ontwikkeling had een arbeider niet noodig, dat kon hij wel zonder. Hoe meer een werkman zijn geest ontwikkelde, hoe meer kans er bestond dat hij de rotheid van het ongebreidelde kapitalisme zou zien en hoe meer kans er dan ook was dat hij over zou loopen naar de socialisten. De christenen dreven den spot met den 8-urendag en waar wij zegden 8 uren werken, 8 uren slapen, daar vonden zr uitermate geestig om te spreken over i uren luilakken, 8 uren gapen en 8 uren slapen. Toch hebben wij overwonnen. De 8-urendag is er gekomen en nu hij er een maal is, werpen diezelfde christenen zich op als de verdedigers van wat zij eertijds met zooveel ijver bespotten en aftakelden. Indien nu die bekeering eerlijk en welgemeend was, dan zouden wij er nog over zwijgen. Helaas die bekeering is slechts liet re sultaat van schrik voor de arbeiders die niet langer als vee wenschen behandeld te worden. De christenen verdedigen den 8-urendag, niet uit overtuiging, maar uit schrik dat zij hunne laatste volgelingen zullen verliezen. Het is evenwel niet voldoende om te beschuldigen, wij moeten ook bewij zen Wij zullen daarbij met eens ge bruik maken van het feit dat de chris tenen over het algemeen zoo goed hunne oogen sluiten voor de overtre ders Daar kan altijd wel jde eene of de andere uitvlucht gevonden worden. Het treffende en onweerlegbare bewijs dat de christenen den 8-urendag vragen uit schrik, vinden wij in een algemeen en aan alle katholieken eigen verschijn sel In een van die zaken waar de christene arbeiders het nog roerend eens ziin met de katholieke reaction- nairen en waar de eerste zelfs meer nog dan de laatsten tegenstand bieden nog zoo enorm veel te doen op dit ge :1e Cre lane De 8-urendag op zich zelf is maar eene gedeeltelijke hervorming. Om volledig te zijn moet er met alleen be paald worden dat elkeen maar 8 uren mag werken. Er moet ook en voorna melijk gedacht worden aan de 8 uren ontspanning. Deze factor is misschien van minstens zooveel belang als de ar- beidsduur zelve. Wij moeten er op wa ken dat de arbeiders hunnen vrijen tijd nuttig en aangenaam kunnen door brengen. Wij moeten er voor zorgen dat zij wat kunnen doen, want anders komt de verveling en dan bestaat ook allicht de kans dat zij den 8-urendag zullen overtreden. Wij moeten vooral van deze gelegenheid gebruik maken om de opvoeding der arbeiders onder alle oogpunten te volledigen. Eneris bied. Waarom gaan nog zoove fe arbei ders regelmatig naar de herberg en geven zich over aan een overtollig drankgebruik Omdat hun huisje niet lachend en aangenaam is. Velen nu denken dat het wonder wat kost om alles zoo te regelen dat de huiskamer er frisch en vroofijk uitziet. Niet is min- der waar. I11 de vrije uren kan heel wat gedaan worden en met weinig kosten. Alleen moet men het leeren. Er bestaan nog duizenden zaken die de arbeiders niet kennen, waar zij niets van weten en die nochtans niet moei- lijk zijn om begrijpen. Voordrachten, korte cursussen Kunnen hier uitsteken de diensten bewijzen. Daar is de mu ziek, het tooneel en andere zaken. Wij hebben de natuur, de planten en bloe men, die zulke heerlijke afleiding kun nen geven. Nog zooveel is er om aan de werklieden toe te laten hunne vrije uren op waarlijk goede manier door te brengen. Er is echter organisatie noo dig. Al die zaken moeten methodisch geordend en ingericht worden. Zij vra gen groote opofferingen, zij vergen uit gaven en dan nog zullen de resultaten pas duidelijk te voorschijn komen over enkele jaren. Het gaat met al die zaken net als met het onderwijs, ook daar worden de verbeteringen slechts merkbaar na en kele jaren. Hier is zelfs de taak nog moeilijker, omdat men ten slotte nie mand kan dwingen om zijne vrije uren nuttig door te brengen. Juist omdat de taak nog moeilijker is zou er alles op moeten gezet worden, 0111 dit kapitale vraagstuk zou gauw mogelijk een pas sende oplossing te geven. En zelfs de goede oplossing vinden zalwel eenige jaren duren, omdat op dit gebied nog niet zoo heel veel bestaat. De socialisten hebben dadelijk al het belang van dit vraagstuk begrepen. In het parlement legden zij een wetsont werp neer, maar in afwachting dat daar iets van kwam, hebben zij daar waar het mogelijk was de handen aan den ploeg geslagen. De socialistische provincieraden van Luik en vooral van Henegouwen, hebben zich ernstig met de zaak bezig gehouden. Zij hebben ge zocht, zij zijn vooruit gemarcheerd en de bereikte resultaten zijn uiterst be moedigend. Zij werken en de onder vinding van eiken dag laat hun toe steeds meer en beter te doen. Zij span nen alle krachten in om van dendrie achten een werkelijk harmonieus ge heel te maken. Ook in Oost-Vlaanderen deden de socialisten een voorstel om ernstig de zaak van den Vrijen Tijdaan te pakken. Zij botsten echter op den weerstand van katholieken en vooi'al van christen-democraten. Het was een afgevaardigde der christene arbeiders die uit allé krachten en onder goed keurend lachen der meest reactionnaire katholieken, het werk.van den Vrijen Tijd bestreed. En wat in Oost-Vlaan deren gebeurde, was overal het geval. Overal vonden de katholieken dat het onnoodig was dit vraagstuk aan te ra ken. Zij gingen verder en aarzelden niette verklaren, dat het geld hieraan besteed, nutteloos werd weggeworpen. Lijkt dit alles niet oneindig veel on wat diezelfde menschen 30 jaren geleden zegden in betrekking met den 8-urer. dag. Bewijst dit niet onomstootbaar dat de christenen het niet zoo erg meenen met den 8-urendag. Wie eeri kostuum koopt vraagt niet alleen het vest maar ook de broek omdat hij een geheel wil hebben. Wie de 3 X 8 wil hebben, vraagt niet alleen de wettelijke invoe ring van den 8-urendag, maar eischt daarneven de goede en degelijke in richting van het werk van den Vrijen tijd omdat 8 uren arbeiden en 8 uren vrijen tijd ook een onafscheidelijk ge heel vormen. De christenen stellen zich tevreden met een deel, zij hebben ge noeg aan de 8 uren, maar bekampen met alle krachten het andere, onaf scheidelijke deel. Zij willen niets doen 0111 den werkman in de gelegenheid te stellen vrij en gelukkig zijne ontspan ningsuren door te brengen, want is dit eenmaal in de zeden gedrongen dan zal er wel nooit geen spraak meer zijn van meer dan 8 uren te werken. Al diegenen die het wel meenen met den 8-urendag en deze die deze prach tige hervorming willen volledigen staan aan de zijde der socialisten. Zij zullen met ons strijden en vechten opdat het ■Vraagstuk van den Vrijen tijd eene oplossing krijgt in onze provincie. Zij zullen de menschen die een halve op lossing verdedigen, omdat zij niet an ders kunnen of durven, bekampen. Zij zullen met ons werken opdat de socia listische partij zegevierend uit de stem bus komt bij de provinciale verkiezin gen. Dank zij do herhaalde en menig vuldige pogingen onzer voormannon, wordt liet arbeidersleven moor en meer dragelijk weieven niet meer in de wanhopige slavernij van voor heen, de welstand breidt zich uit en zelfs de meest bevoordeeligden vor- oorlooven zich een jaarljjksche va kantie; hun aantal groeit iminer aan, liet spijshuis van Heyst-aan-Zee, het lustoord van Tribomont worden dooi de kameradon overstelpt, overal el ders treft men er aan. Zulks bebben wij te danken aan de B. W. P. Maar. bij de torugkomst van zulk een uitstap, betaamt iiet zijn gowe- ten te onderzoeken. Gij moet U afvragen, kameraden, met de van do zon verbrande wan gen, of gij wel ganscli uw plicht vor- vuldet tegenover de partji die zoo veel heol't gedaan om uw bestoan te veraangenamen. Ja zeker, zult gij zeggen, ik ben in den Workersbond mijner gemeen te en 'k woon de zittingen bij, ik bon zelfs algevaardigde voor de arron- dissementsüederatie on dikwijls zendt men mij naar hot partijkongres ik strijdt voor mijn vakbond, ik bon do kooperatief getrouw ik ben inge- schroven in don bond van ouderlin gen bijstand, en in verschillende kunst- en vorm aakkringen en nooit laat ik een betooging voorbijgaan. Ik ben dus een volledig socialist en heb mij niets te verwijten. Denkt gij Hewel, toon mij dan eensuw verzekeringspolis... Tiens. Gij zijt in een kapitalistische maatschappij verzekerd Ja, mijn kozijn is agent in die maatschappij Ha, die mijnheer is een vijand der socialiston.Eu om plezier te doen aan de vjjaudenonzer kooperatioven, verwaarloost gij uw bijzonderste plichten, tiet staat U vrij te doen wat gij wilt, maar zoolang gij niet in La Próvoyanco Sociale verzekerd zjjt, moet gü U niet te veel op uw volle dig socialist zijn beroemen. En wan neer gij in verlof gaat, denkt er eens over dat gij de plaats inneemt van diegenen die gansch hun plichten doen. Het Socialisme is niet alleen een strijd voor den boterham, een kamp voor de materieele belangen der wer kende klasse maar het Socialisme wil iets meer. Het Socialisme is ook eene nieuwe wereldbeschouwing het breekt af met den ouden slenter, gelijk het Roomsch Katholicisme sedert eeuwen het ons voorhoudt. De Katholieken predikten steeds de onderwerping het berusten in het lot aanvaarding van toestand zooals wij hem vonden aanbidding en eerbied voor al wat Oud en uitgeleefd was. Dat noodlottig conservatisme werd gevoeld in de letterkunde, in de kunst zelfs in de wetenschap. Alles moest doortrokken zijn van het dogma of het werd verbeurd. En de menschen schikten zich in deze gelatenheid, want men had hen hiernamaals een hemelsch vaderland beloofd. Wat niet belette, dat hun leiders een idylisch leventje, onbekommerd en onbezorgd, hier op de aarde leefden. Het Socialisme kwam tegen dien slenter op. Zegde tegen de arbeiders, dat zij nun zeiven moesten redden, betrouwen op eigen kracht en eigen grootheid. Men moet niet gelaten en onder worpen zijn neen men móet strijder zijn in deze were d. Waarom zich buigen voor iemand of voor iets Waarom lezen in die donkere kerken en smeeken voor iets te bekomen Neen 1 de handen uit de mouwen en gestreden 1 De Kunst en de Wetenschap mogen niet gebonden zijn aan een dogma ze moeten vrij zijn van alle banden. Neen, geen kunst om religie te die nen maar kunst, om de kunst: kunst om haar schoonheid. Het Socialisme wil aan den mensch leeren zich zelf bewust te zijn van eigen kracht en grootheid, niet neer te knielen voor een hooger ingebeeld wezen maar zich zeiven trachten op te voeren tot eene ongekende hoogte door solidariteit en rechtvaardigheid te strijden voor een betere en schooner sa menleving. A. VIJVERMAN. Een kranig Besluit Minister Labouillo gaat er met den groven borstel door. ilij heoft aan zijn diensten laten weten, dat ovoral den 8urondag moet geëerbiedigd worden. Wordt dat verzuimd, dan zullen de ambtenaars or do ver antwoordelijkheid voor dragen. Proficiat kameraad L-iboulle. De geestelijke zegen. Do Belgische bisschoppen hebben hun zogen gegeven aan de regeering Poullot-Vandervelde. Het is niet uit den booze, zeggen zij, dat oen katho liek-socialistische regeering ge vormd wordt. Maar met dozen ver stande, dat elke partij haar eigen programma behoudt. Natuurlijk, heoren bisschoppen, anders deden de socialisten toch niet mee. Lce8t en verspreidt Recht en Vrijheid het eenigste blad van bet Arrondissement Aalst, die de belangen der werklieden verdedigt.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1925 | | pagina 1