Socialistisch weekblad voor het Arrondissement Aalst. Van 't Kommunisme Het Gezamenlijk Indringen Mijn Hoekje naar 't Reformisme 24- Jaar i\° 37. Priji< per nummer 25 centiemen 11 September 1927. Het Katholicisme en de Toekomst. Het Malteotti-Fonds RECHT EN VRIJHEID De kapitalistische maatschappij rust op een grondvesting van uitbuiting Hoe dikwijls toch hebben wij het te verduren gehad De sociaal-demokraten waren geen puren meer. Wij verloochenden ons revolutionnair beginsel. Wij waren maar vulgaire reformisten. Want, we streelden onmiddelijk te verwezenlijken hervormingen na. En 't nastreven van die hervormingen, dat was voor onze pure marxisten en vooral voor onze kommunisten uit den booze. Het werd dan voorgesteld alsof we, door die hervormingen tot stand te brengen, het kapitalistisch regiem wil den bestendigen. Ja, erger nog, door die hervormingen te betrachten en er voor te strijden, werden we uitge maakt en als verraders van 't socialisme bestempeld. In 't kapitalistisch stelsel, zoo heette het dan, is er voor de arbeiders geen verbetering te verhopen. Langs den weg van 't Parlement is niets te verkrijgen of te verbeteren, werd gezegd. Alleen door revolutie, alleen door een gewelddadige omver werping van de huidige maatschappij, kon verbetering komen en al de sociaal-demokraten, welke langs de parlementaire macht tot hervormingen komen wilden in afwachting van den grooten dag waren princiep- verloochenaars, verraders van 't socia lisme en in dienst der kapitalistenbende. Van vermindering van militairen diensttijd spreken was verraad plegen tegen het socialisme, hetwelk het inter nationalisme huldigt en wereldvrede betracht. Zes maanden militairen dienst tijd 1 niet radikaal genoeg foei Weg er mee 1 Algemeene ontwapening Onmiddelijk 1 Al het overige was boerenbedrog. Dit alles zegden ons onze Belgische kommunisten. Maar zie, de tijd gaat zijn weg. De kommunisten doen mee aan de wetgevende verkiezingen. O niet om aan hervormingen te doen, heusch niet, heelemaal niet l Maar om van uit het Parlement tot de massa te spreken. Ze zouden de sociaal-demokraten eens «mores» leeren, en aantoonen wat de taak van een echt socialist in het Parle ment zijn moet. Zij zouden van de parlementstribuun de massa tot de revolutie oproepen alle maanden, alle weken, alle dagen zelfs en... ge zoudt eens zien, het zou nog wat sneller gaan dan langs den weg der demokratie. De verkiezingen grijpen plaats en twee, de twee beste hunner leiders, worden verkozen. Ze worden kamerlid, maar, ze zou den eens laten zien. dat zij niet ver burgerlijkt zijn, zooals die vuige ver tegenwoordigersdersociaal demokratie welke zich niet schaamden per col en hoed naar het parlement te komen. Zij, de puren zouden komen met het echte proletarische hoofddeksel, de pet, en alle burgerjournalisten zou die het de arbeiders verkondigen, dat ernn feite maar twee echte, onvervalschte vertegenwoordigers der zwoegers in het Parlement zetelden, dat al de anderen maar ersatz socialisten zijn. De tijd verstreek en de banbliksems tegen de kapitalistische maatschappij maar vooral tegen de sociaal demokra ten, die verraders van het socialisme, die reformisten deden zich hooren. Alle vijf dagen werd de sociaal-revo lutie aangekondigd, die in de eerste plaats die vuige reformisten zou ver slinden. Stilaan vergat er ééo der twee nieuwe Goden zijn proletarisch hoofddeksel. In het parlement vonden ze... a qui Earlez. Regelmatig werden hun wind- laasredevoeringen doorstoken en werd hun aangetoond, dat waUt/' zoo smalend nietsbeteekenende-hervormingen noemden, in Rusland, de bakermat van het kommunisme, nog niet eens ver kregen was en de militaire diensttijd er niet tien maar ses en dertig maanden bedraagt. En zoo is het gebeurd, dat er een der twee Goden naar Rusland toog. En toen hij terugkwam werd besloten De kommunisten moeten een programma heb' ben van HERVORMINGEN. En deze hervormingen zijn Verhooging der loonen in verhouding der levensduurte strijd voor loons- verhooging. Alschaffing van inkomrechten op de voedingsmiddelen en op de produkten van eerste noodwendigheid. Onderneming door den Staat van groote openbare werken om de onge bruikte werkkrachten te benuttigen. Verkiezing der arbeidstoezichters door de werklieden. Bouwen van goedkoope woningen strijd tegen de krotten. Strijd tegen den oorlog; zes maanden dienstplicht met gewestelijke indeeling Scheiding van Kerk en Staat. De verwereldlijking van het onder wijs. De twee laatste punten stonden reeds in het programma der liberalen van 1848 en al de andere zijn genomen uit het programma der sociaal-demokraten en zelfs der christen-demokraten. Maar, ha-sa, wat blijft er dan nog over van al wat ze ons verweten heb ben Want, ofwel zijn ze nu ook ver raders van het socialisme geworden ofwel zijn ze tot de overtuiging geko men, dat wij het nog zoo slecht niet voorhadden dat het beter is een vogel in de hand te hebben dan tien in de lucht. En dat in afwachting dat we ons ideaal verwezenlijken kunnen het beter is maar al te grijpen wat we kunnen Maar indien ze tot die overtuiging gekomen zijn, waarom dan nog afzon derlijk loopen en ons bevechten of verdacht maken Waarom dan niet openlijk de rangen vervoegd Welkom l heeten wij hun reeds bij voorbaat. Want er staat geschreven, dat er meer vreugde zijn zal voor een ver dwaalde die weerkeert, dan voor tien nieuwelingen. Kameraden Wij wachten U JAN SAMIJN. Als Socialisten mogen we niet onder schatten de macht der Katholieke Partij. De toekomst behoort nochtans aan haar niet. Ze houdt en zal nooit stand houden tegen den stroom der Socialistische ideeën, omdat deze laatste voldoen aan de behoeften van den nieuwen tijd. Maar we dienen toch de Katholieke partij op alle gebied met meer geweld dan vroeger te bekampen. Een heropleving van het Katholi cisme mogen we nooit dulden want dit ware noodlottig voor iedereen en voor de arbeiders in 't bizonder. We moeten er dus op los Er zijn middelen en wij beschikken er over vele. Wanneer we bij onze strijdmiddelen voegen èn geestdrift èn kracht, dan zijn we reeds zeker van den triomf met de toekomende verkiezingen. A. Vijverman. De Volksgazet van Antwerpen maakte ons enkele dagen geleden op- merkzaan op den omvang van de katho lieke manifestatie te Luik. Het schijnt dat alle schakeeringen der Katholieke Partij daar tegenwoor dig waren Oude Conservatieven naast Kristene Democraten, Flaminganten naast Vlaamschhaters. De geestelijken hadden hunne kudde van einde en ver opgetrommeld geen moeite was er gespaard. Zouden de Katholieken misschien met de toekomende verkiezingen een geweldigen effort willen doen-, om 't verloren terrein terug te winnen Het Katholicisme is de grootste vijand van het Socialisme beiden zijn twee tegenstellingen, welke niet te verzoenen zijn. Het zijn twee levens beschouwingen hebbende ieder hun eigen opvatting over recht, moraal, kunst en samenleving. De Katholieke Partij is nog sterk, sterk bovenal door hare économische positie, want ze vormt de bezittende klasse. Daarbij ze steunt op den gods dienst, van wien zij goedkoope arbeids kracht in de kloosters van monniken en nonnen heeft. Dienzelfden gods dienst beschikt nog over uitgestrekte goederen en belegt kapitaal iü wereld lijke ondernemingen, waarmede hij een zeker getal personen aan zich bindt. Door de biecht oefent de geestelijk heid nog een zekeren druk uit èn op eenling èn op gezin. Wat ook de Katholieke partij nog sterk maakt bizonder op den bui ten dat is de traditie. Die overleve ring, dat men zonder haar geen goed kristen zijn kan, noch een eerlijk en braaf mensch. Het modern kapitalisme heeft een machtigen steun in de Katholieke Partij. EEN NIEUW WERK i Giaccomo MATTEOTTI heeft zijn leven geofferd voor de bevrijding van het Italiaansche volk. Zijn naam zal voor de eeuwigheid gelden als symbool voor den ontvoogdingskamp der arbei dersklasse. De Socialistische Internationale heeft ook gewild dat het voorbeeld van Matteotti voortleve om den dagelijk- schen strijd van de opkomende gene raties te bevruchten. Zij heeft den naam Matteotti Fonds geschonken aan een nieuw werk voor bijstand en arbeidershulp. De bloeddorstige diktatuur welke heerscht over verschillende landen van Europa heeft vele arbeiders van hunne haardstede verjaagt. Hun aantal stijgt van dag tot dag. Hunne armoede verscherpt. De groote arbeidersfamilie moet die kinderen redden, de armsten en de meest on gelukkigen onder al diegene welke zwoegen en lijden. Het Matteotti-Fonds zal hun bijstand ver- leenen. Buitendien, wanneer rampen en on heilen zich in sommige landstreken zul len voordoen, zal ook het Matteotti- Fonds, als werk van solidariteit, gelde lijk helpen om de geteisterden uit den nood te redden. Maar veelgeld is er noodig, opdat het Matteotti-Fonds al dus ziju roeping volbrenge. De socialistische partijen van alle landen hebben tot plicht de noodig zijnde gelden in te zamelen, bij middel van de penningen door elke arbeider te storten. Het socialisme vereischt inderdaad dat elkeen het zijne bijdraagt om gezamenlijk den gemeenschappe- lijken last te torsen. Een Belgisch Matteotti-Fonds werd onlangs gesticht door de besturende lichamen der arbeidersbeweging. Het zal ruimschoots in het Internationaal Fonds storten. Het zal ook de vreemde uitgewekenen die tijdelijk in België vertoeven de middelen verschaffen om aan ontbering te ontsnappen. Maar zijn werkveld reikt verder nog.. De rechten en vrijheden door de arbeiders alhier veroverd staan ook blootgesteld aan de fascistische en reactionnaire drijverijen. Misschien zullen wij zekeren dag genoopt worden ons daartegen handtastelijk te verzet ten, zooals wij daarvan reeds een voor smaakje hebben gehad. Proletaristische verweertroepen, verdedigings sport ploegen moeten dan kunnen opdagen en ingrijpen. De statuten van het. nieuw organisme voorzien dit mogelijk optreden en stel len aldus de socialistische arbeidersbe weging in staat haren strijd voor alge- heele vrijmaking tot de eindzege door te voeren. Kameraden houdt uwen penning gereed voor het Matteotti Fonas. dei* socialistische instellingen in België. Er zijn kameraden die volstrekt de syndikale vrijheid willen. Zij be weren dat de syndikaten veel sterker zouden zijn, wanneer zij ontslaan zouden zijn van allen omgang met de partijde aansluiting is in hunne oogen een hinderpaal voor het toe treden der niet socialistische arbei ders. Er is in deze bewering een heel klein stukje waarheid. Maar integendeel, ten minste in België, waar de arbeidersbeweging een wel uitschijnende physionomie bezit, sleept de onzijdigheid ook de uitbreiding met zich van den ver gelijkenden geest die een bron van zwakte is. Hetgeen de macht maakt der B. W. P. is haren zin van eenheid. Zij volgt den leer der morale eenheid, die de tucht daarsteltde party be werkt anderzijds een eenheid van werkingmettusschen de verschillen de organismen een onderlinge in dringing te vormen die hunne leef baarheid verzekert. Voor de B. W. P., de syndikale beweging, de politieke beweging, de kooperatieve beweging is er maar een enkel raderwerk, het eene draait in het andere alzoo een stevig mekaoism daarstellende ten voor deelevan het proletariaat. Zich onderling helpen, zich ont trekken aan de afgezonderdheid, die maar enkel een vorm is van on vruchtbaar egoisme, dit is de ge- drachtslyn der B. W. P. on het is aan haar dat zy hare overwinningen te danken heeft. De onzijdigen van alle soort heb ben allen een armzalig verleden van socialistische scheppende kracht. De scheppende mannen,de boom oor- deelende volgens zyn vruchten, zyn tegenstanders der onzijdigheid. Een voorbeeld Vergelykt La Prévoyance Sociale met ieder welke verzekeringsmaatschappij van zelf den ouderdom of zelfs van dubbelen ouderdom, gij zult bestatigen dat hare oppermacht verpletterend is Haar socialistisch karakter ver wijdert van haar al diegenen die haar bekampeD, maar het is omdat zy socialistisch is en verbindingen onderhoudt met al onze instellingen en aangeslotenen dat deze in massa tot haar zyn gekomen en voortgaan tot haar te komen in de mate dat zy zich kunnen ontdoen der verlich tingen tégenover hare mededingers Dat is geen theorie, het is leven, op het levendige genomen. Ouders Wilt ge uwe kinderen een opvoe ding geven van verdraagzaamheid Stuurt dan Dinsdag Uwe lievelingen naar do StadsjongODS of Meisjes scholen. In de Stadsscholen wordt aan de kinderen Gods dienstig onderricht gegeven, doch het zijn geen pariij scholen dear wordt iedereen's overtuiging geëer biedigd. Het zijndeopenbare scholen van het volk, daar moeten de kin deren heen De partijgenooten en vrijzinnige bevolking hunne plicht gebied omDinsdaghun- ne kinderen te sturen naar de Stads scholen; aan die plicht mag niemand te kort komen. Naar de Stadsschool weze de leus. Mannen en moeders Wanneer ge Dinsdag Uwe kleine met een grooter gebure meisje laat mede gaan, verzekert U of uwe lieve lingen naar de Stadsscholen worden geleidt laat in geen geval toe dat uwe kinderen naar scholen worden gebracht die niet overeenstemmen met uwe verlangens. Wanneer het niet anders kan, doet de moeite en den tyd er af, om zelf uwe kinderen naar de Stadsscholen te brengen, daar zult ge voor do tweede maal wel iemand vinden om uwe kinderen naar de school en naar huis te brengen. tal handteekens hangt grootelyks het wellukken van uw pogen af. Het lange kazerneleven zal verdwijnen, als onze jonge wach ten als onze vrouwen het willen, daarvan ig overtuigd FRIEDERIK. Mijn gedacht wierd getrokken op het gedurig getlpj-tipj van eene musch, die me als een klaag lied voorkwam. Wat was er gebeurd. Mijn kat, achtereen boopmje ver scholen, had eene jonge musch gepikt, heel waarschijnlijk het jongsken van die oude, die daar zat te jammeren, en op eens vloog mijn gedaehte naar de moeder liefde Inderdaad, hoe troetelt niet eene moeder haar kind 1 Hoe zorgdra gend is deze er niet voor Met welke zorgen zal ze haar wichtige niet omringen en met welk een leeuwenmoed zal ze het niet ver dedigen, wanneer iemand het zou wagen, het kwaad te doen Het oude spreekwoord blijft immer waar Heeft een kind pijn in het hoofd, demoeder heeft pijn aan het hart. En onwillekeurig moest ik den ken aan den gruwelijken oorlog. Immers, daar zijn het moeders kinderen die in massa's worden vermoord en de meeste moeders blijven onverschillig. Waarom Wel ze zijn niet anti militaristisch genoeg. Ze doen niet genoeg mede aan de vredes beweging, die door de Socialistische partij, ganschde wereld door wordt gevoerd. Ze zijn te onverschillig tegen over die grootsche en edele be weging, want alien in koor zou den ze moeten roepen weg den afgrijselijken oorlog, waarin onze te êlere telgen worden om het le ven gebracht. Ze steunen nog te veel de bugerspartijën, die er op uit zijn, om hunne kapitalistische belangen te dienen, de volkeren tegen elkaar op te jagen en ze in 't vuur te stellen. Ze prenten hunne kinderen niet genoeg in het hoofd dat ze moeten opkomen tegen den broedermoord, want deden ze dit ze zouden hunne jonge zonen,, de rangen van onze jonge wachters doen vervoegen, om mede den strijd te voeren, tegen het alvernielend en opslor pend militarisme. Er is nu eene goeie gelegenheid. Onze jonge wachters hebben den strijd aangebonden voor den zes- maanden diensttijd, in afwachting dat ons ideaal kan verwezentljjkt worden Afschaffing der bestaande legtra. zy richten een petionnement in, waarop al de jongens van 18 tot 25 jaar hun handteeken kunnen zet ten, aldus hun wil aan 't Parle ment latende kennen, voor onze soldaten een diensttyd van zee maanden te eischen. Ook onze Socialistische vrou wen, hebben bet initiatief geno men het hunne by te brengen, om zulks te doen lukken, en zy ook zullen de handteeken der moeders verzamelen, opdat het Parlement weten zou, dat zyn ze nog geene kiesters, voor de wetgevende licha men, zy toch er aanhouden hun nen haat te laten kennen tegen over het langdurig kazerneleven, waarvan hun kinderen de eerste slachtoffers zyn. Jongelieden, vrouwen, we ver wachten van u, dat dit edel werk grootsch weze, want van het aan-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1927 | | pagina 1