stoffelijkvraagstuk is, terwijl het
toch buiten twijfel staat, dat het
Vcor alles een zedelijk en godsdiens
tig vraagstuk is.
Dit vcor dezen die het gezag
van den Paus herkennen in zake
sociale beweging
Want Burgersbeweging is Sociale
Beweging.
Nu eenige vraagskens
Hooleeraar Aengenent hscrijft
"Nimmer,zal op economisch gebied
duurzame verbetering worden ge
bracht, indien de menschen niet
beter doordrongen worden van
hunne plichten als maatschappelijke
wezens, indien de maatschppaij niet
weer opgebouwd wordt als een
geheel dat bestaat uit organen en
indien niet gebroken wordt met
de vaische bewering, dat de maat
schappij is een groepeering van
losse verbroederen,, Wat wil zeggen
De Katholieke Kristelijke princie
pen zeggen dat de maatschappij is
als een lichaam, dus cat er orga
nen zijn die bestaan uit cellen, t.t.z.
de maatschappij ia verdeeld
in standenKapitalisten Burgers
werklieden. Elk dier standen, or
ganen zijn samengesteld uit cellen
individuen, en elk dier individuen
moet werken om het orgaan, den
stand dus, té doen groeien en zijn
doel te doen bereiken, dus het
geheel het lichaam, de maatscappij
te dienen en te vehbeteren.
't Is wat ingewikkeld doch als
men het tweemaal leest, verstaat
men het toch
Nu, dat zijn katholieke princie
pen.
De liberalen volgens hunne prin
ciepen beschouwen de maatschap
pij als gevormd uit een aantal a
tomen, individuen, personen en 't is
al't zelfde die los zijn, m.a. w.
die van elkaar niet afhangen en
met elkaar niets te maken hebben.
Welnu katholieke burgers: Indien
gij u in kwestie met de liberalen
eens verklaait, dan moet gij voor
altijd vaarwel zeggen aan coöpera
tie, van welken aard ook, want de
ze is tegen de liberale princiepen
van vrije concurrentie die wil'en
dat iedere burger alle economi
sche functies (l.oopen, verkoopen)
ruilen, voortbrengen, verbruiken,
zonder de minste belemmering van
den kant der overheid en der me
deburgers zou kunnen uitoefener.
(Quesnay, Adam Smith, Claudio
Jannet.
Dus ais practisch besluit.
Kristene burgers moeten een bond
vormen waar zij hunne godsdien
stige en zedelijke verheffing zuilen
bewerken. Waar zij op voorhand
de -voorstellen welke aan den alg.
bond zullen gedaan worden bestu-
deeren en de qwaesties oplossen
volgens de katholieke princiepen.
Dan met andersdenkenden optreden
om, door vcreeniging sterk, voor
hunne stoffelijke belangen te wed
ijveren
Men kan opwerpen dat zulks niet
mogelijk is Ziet de Christene vak
verenigingen, bestudeert hunne
inrichting en bekent dan dat zij
niettegenstaande zij van de socia-
I stische bonden onafhankelijk zijn
toch samen vele en groote verbe
teringen aan de werklieden hebben
bezorgd, spiegelt u aan hen en zegt
Wat zij kunnen, kunnen wij
't Is in ons aller belang elk vol
gens zijne princiepen te werken én
ons slechts tijdelijk te vereenigen
om bepaalde algemeene verbete
ringen te bekomen.
En nu Hony soit qui mal y pen-
se Ons doel getrouw hebben wij
Rechtuit ons meening gezegd en
zijn bereid ze te verdedigen en .met
ieder onvooringenomen burger over
die meening te redeneeren.
O. B.
Mengelmaren
In 't naaste blad:
De middeleuwsche gilden
en de Coöperatie.
Er zijn menschen die beschaamd
zijn over den stiel welke hun va
der uitoeffent en die meenen dat
het een verwijt is als men aan
iemand zget dat hij den stiel van
zijn vader voortzet Zoo zijn er
boerenzonen die te lui, of te schoon
of te hoovaardig zijn om in den
stal en op het veld te werken en
dan het gemakkelijk stieltje van
haantje vooruit, of vette martelaar
of brieschenden leeuw spelen.Ge
woonlijk houden die politiekers er
een persoonlijke logiek op na. En
zoo geldt bij hen als overwegende
weerlegging, als ze er niet uit en
kunnen: 't Is ons de moeite niet
weerd, 't is geschreven van een kind
geeft hem n'en biberon enz.... Doch
als 28 jaar niet te jong is om
vo'ksrertegewoordiger te zijn, dan
zal 21 loch niet te weinig zijn om
politiek te voeren. Cf zijn die illus-
tre krolkoppen, groote voorstanders
van algemeen zuiver stemrecht op
21 jaar misschien zinnens hunne
kiezers met nen biberon naar de
stembus te zenden. Er zijn nooit
kinderen genoeg om voor U te
stemmen he Brueleman.
G.V.N
ZWIJGEN IS NIETS ZEGGEN :Tot
hiertoe vonden we slechts in een
enkel blad een vermelding van ons
verschijnen. Schuilt er soms iets
achter? In den laatsten tijd zijn
wij immers tot de verzekering
gekomen dat tal van menschen
altijd maar aan tusschen be regels
willen lezen en liever den slecht-
sten kant der zaken beschouwen
dan den besten. Wat ons vooral
verwondert, 't is dat het blad dat
de politiek, zou moeten monopoii-
seeren, nietegenstaande hel herhaald
toesturen van proefnummers met
de melding, in 't Vlaamsch, na
tuurlijk ter beoordeeling »nog al
tijd zwijgt
Misschien verstaat men in dit
Vlaamsch gezind blad, geeu
Vlaamsch meer?
Immers wij hoorden zeggen dat er
doms tot het aanwerven van een
viaamschen bediende tot het admi
nistratie werk, een Fransche aan
kondiging verscheen
(Luistervink)
Het «sweeting systeem is een der
schandaligste uitbuitingen vau
't werlno k. B.V. Het maximum van
werkkracht vergen niet alleen ge
durende een uur maar gedurende
10, 11, 12, 13 uren eri nog meer!
Dat is schandalig. Maar werkvolk
wegzenden en door de overblijven-
den al het werk doen verrichten,
meer eischen dan men menschelijk
vragen kan, dat is monsterachtig.
Wanneer een volksverteegenwoor
diger aan de kiezers zijn progom-
ma uitgelegd heeft en door dit pro
gramma de overwinning behaalde
dus dat al de punten van zijn
programma door de kiezers, door
zijne kiezers werden goedgekeurd
dan hoort het aan niemand toe
hem af te keuren wanneer hij in
de kamer handelt of spreekt in
den zin van zijn programma. Hij
hoeft niemands raad niemads voog
dij te aanvaarden; veel minder aan
iemand de toelating te vragen om
zoo of zoo te spreken, of te stem
men. Hij is volksvertegenwoordiger
dus niet de veitegenwoordiger van
dit of geen klein kapelleken alwas
dat klein kapelleken nog zoo mach
tig, nog zoo invloedrijk.
Verstaan.
In onzen tijd is het genoeg veel
geld te bezitten om zijn eigen ge'
dacht te doen bovendrijven. Men
weegt de personen met den geld
zak aan den halsdoch komt dat
gewichtig deel hun te ontbreken
dan staan ze aldra in den scha
duw want verstand en persoonlijk
heid bezitten ze zelden of nooit.
Geld en goed mogen middels
zijn, geen doei, verstand engeleerd-
heid staan verre boven rijkdom.
Het geld is een goede dienst
knecht, een slechte meester.
P.
STRIjDPENNING
Rechtuit? ja rechtuit in alles. 0,10
De voorzichtigheid is de
moeder van den porceleinewin-
kel. 0,10
Omdat Staaf verrezen is 0,10
Hij is uitgekomen. 0.10
Mil wil naar St Niklaas niet
komen. 0,10
Waarom hei O'IO
Om nieuwjaaravond tevieren0,10
Omdat Georges spoedig zou
hersteld zijn 0,25
En zich wat zou beteren 0.25
Omdat Staaf aan de statie
niet was 0,10
Lop kabaste gisteren avond 0,10
Omdat ze mij voor ne lompen
boer hebben uitgemaakt 0,10
Vader zegtniets zeggen is
zwijgen 0,10
Omdat Georges er niet mee
stoeft en dat Miel den Boer
zong. 3,08
Norbert kwam te laat 0,10
De Gazet zou moeten te
Rechtuit genoemd worden 0,10
De felle jannen van Land van
Riem 0,53
Ge moet isch komen I 0 10
Op onzen stieweg0,10
Omdat hij zoo schoon kan
vallen 0,10
Wie dat de Georges 0,10
Wel nie Frits kroon 0,10
Jan Dwars was e succes 0,20
Nog eens zwijgen enz. 0,10
De knol van de lelie staaf 0,20
ALTIJD DEZELEDET.
Jood Hulp help Ik vedrink!
Schipper (Hem een touw toewer
pend. Gauw! Pakaan!
Jood - O. hemel, dat kan ik niet!
In mijne eene hand heb ik mijn
horloge, en in de andere mijnnen
portemonnaie!