TL4ND mn mm
Uitgave van de vzw Centrum voor de Middengroepen, Zelfstandigen en Kaderpersoneel, Grote Markt 4 - 9300 Aalst -
tel. 053/21.45.63.
Verantwoordelijke uitgever: Herman De Vos, Pontstraat 73 - 9300 Aalst.
Haa^dDlad 3" Jaargang - nr. 6 JUNI 1981
LEG ER EENS DE RIEM AF
LEZER, iaaasag
TOT 3EPTEM3ER I
NA DEQUAE, EYSKENS, NU 00K AKKERMANS
Eerst de succesrijke opening van 't Land van Riem in aanwezigheid van oud-minister
A. DEQUAE, daarna de schitterende toespraak van Minister Mark EYSKENS en thans mocht
het N.C.M.V. als organisator, zich verheugen over de komst van Staatssecretaris
POL AKKERMANS, nationaal voorzitter van het NCM\Jgepaard gaande met een waardige
ontvangst op het Stadhuis door Burgemeester D'HAESELEER. Volksvertegenwoordiger
GHIS WILLEMS leidde met een opmerkelijke reeks van parlementaire feiten zijn partij
genoot Senator en Staatssecretaris AKKERMANS in.
In de feestzaal van het stadhuis voor een ruim publiek kwam het tot geen academische
rede. Vele middenstanders waren opgekomen waarschijnlijk gewapend met hun hedendaagse
grieven. Nochtans in zijn eigen stijl ontzenuwde AKKERMANS de slogans van de huidige
tijd. Hij benaderde de ganse problematiek van de middenstand in alle eerlijkheid en
positief
Tot slot dankte Voorzitter B0GAERT de talrijke opkomst, en kondigde een geschonken
vat SAFIR aan in 't Land van Riem.
Mevrouw BLANCKAERT-B0URGE0 IS plukte de kus met de bloemen en AKKERMANS apprecieerde
met dank een kruikje uit de Faluintjes.
EEN STANDBEELD VOOR JAN DE LICHTE.
Het behoort tot de wereld van Cultuur en Literatuur "bewerkingen"te maken van oude
verhalen. Ter wille van de smaakpapillen van de hedendaagse cultuurconsument vormen
die bewerkingen vaak bijkleuringen. Het zijn literaire vrijheden die het authentieke
verhaal niet altijd dienen, maar willen versieren.
Hetzelfde gebeurt thans met geschiedkundige feiten. Moordenaars evolueren van con
testant over rebel tot helden.
Een verhaal "bewerken" is niet zo erg; het blijft binnen literaire grenzen.
Historische feiten verdraaien over 180 graden behoort bij denk- en leefwijzen die
ons totnogtoe gespaard zijn gebleven.
Jan De Lichte was geen rebel tegen welk regime ook, hij was rapaille uit het
RasgaillebosHij gaf zijn handlangers bevel mensen te beroven en te vermoorden, hij
schoot ze desnoods zelf in de rug. Zijn slachtoffers waren geen rijken, vaak kleine
pachters. Met zijn trawanten bezoop hij zich en zong hij het moordenaarslied
Ln zijn. de oondjeó alten weg, Ln steekt uwen zak vol
(je -6 iaat eenen doen dood, Dan weden de hen.ken.gen k innengetneden
Lenen geldman van deze ótneek, Ln geld voon geneven o£ kien. gegeven
Wanneer kunstenaars en literatoren bewegen, slikken de media kritiekloos. Van
cultuur is alles goed. Verantwoordelijkheid en dus gezag is per definitie slecht
of verdacht. "De verbeelding aan de macht" - Maakt de geschiedenis blind en
doof, de propaganda van de wandaad ter ere.
Aalstenaars, vereert de bandieten De Redaktie.
HET HOEKJE VAH DE MANDATARIS.
Zopas werden voorstellen om voorlopig het strafrechterlijk karakter
te onttrekken aan het plegen van abortus, door het Parlement afgewezen.
Dit moet geen verwondering weKken.
Toch zegt men dat de zeden aan het veranderen zijn. Daarom is het nuttig
erop te wijzen dat abortus slechts in tweede orde iets te maken heeft
met onze zeden. In eerste orde gaat het gewoonweg om het leven.
Zowel het Romeins recht, als het oud recht, als het revolutionaire recht,
als het wetboek van 19 L 0 bestraften abortus als een misdrijf tegen de
persoon en niet tegen de familie. Na 181C is aDortus in het strafwetboek
terug te vinden onder het hoofdstuk van de misdrijven, tegen de familie.
Toch blijft de rechtspraak en de rechtsleer abortus terecht op de eerste
plaats aanzien als een aanslag op de persoon.
Ais men het dan toch oo zedelijk gebied wil bekijken, stellen wij vast dat
dat er ver uiteenlopende meningen bestaan.
Voor mij is abortus eveneens een onzedelijke daad.
Een eventuele meerderheid om abortus te verklaren als zedelijk en niet
gericht tegen het leven kan mij, zelfs als demokraat, niet binden.
Wat heeft een democratische meerderheid voor betekenis als zij de funda
mentele gegevens van onze existentie verlooch tent
C .V .P -Volksvertegenwoordiger Ghis WILLEMS
Fractievoorzitter van He C.V.P. i„ de Cemeente-
raad van Aalst.
EEN AALSTERS SIER SAFIR