De Plichtigen Karakter der Vlaamsche beweging Het Proces van Priester Fonteyne Jul Demarèez. Een Ouderling van onzen Tijd KORTRIJK Een werkman zou niet mogen j oud worden. Voor de Onderwijzers WAEREGHEM DE KAMERS De kieswetcommissie Walen zich vereenigd in een kring La j Ruche Wallone. 't Is hun recht. Veronderstelt nu eens dat de koning zen blijde intrede make in de Scheldestad. En de leden van La Ruche zijn uitge- noodigd haag te vormen, den vorstelijken gast hunnen groet te brengen. Hunne vlag fladdert zwierig en winderig in de blijde feestlucht... De koning komt... Luid groeten zij hun koning met 't Fransche Vive le Roi 1 Vive la Belgique Wie ook, welke Vlaming zou het in den kop krijgen die woorden in kwaden zin uit te leggen Welke Vlaming zou er in vinden iets vijan- delijksch, iets kwetsend tegenover hem, tegen over de Sinj oren In zulke omstandigheid der Walen vlag verscheuren, bovenarms en wandadig die vreed zame uitgenoodigde medeburgers op 't lijf vallen, zoude het kenmerk wezen van een klein geestig, haatdragend karakter. Zoo is het karakter dier Belgische hanen- kraaiers. Nochtans de oningewijde Wallonisanten, de onbewuste, de meeloopers kunnen hier niet worden verantwoordelijk gesteld. De schuld ligt zwaar en bewust op de Fransch-Belgische pers, die, opzettelijk en valsch, aan hun lezers allerlei hatelijke vertel sels en leugenachtige toestanden opsolferen nopens het doelwit en den strijd van het Vlaamsche Volk-. De schuld ligt zwaar en bewust op eenige heethoofddige wallonisanten, die haat en nijd in de gemoederen zaaien, om later de vruchten te plukken van een ongezonde volksgezindheid. Wat willen de Wallonisanten Wallonië aan de Walen Zij willen naar een nieuw, naar een ander i83o layeeren om Wallonië uit de klauwen, de voogdij van Vlaanderen te ontrukken Gheel en Zikkeren zijn te kléin om die hanenhersenen te genezen. Wallonië aan de Walen Maar is Wallonië dan niet aan de Walen Zijn zij er niet heer ende meester Welke Vlaming denkt er aan de Walen te krenken in hun recht, in hunne persoone- lijkheid Met Wallonië zijn ze niet te vreden, die hanenstrotten ook Vlaanderen zoude moeten het hunne zijn nietwaar, heer Destrée lis nous ont pris la Flandre. Ze zijn nooit tevreden. Het ministerie van spoorwegen is voor hen t min beste En nog, in dat ministerie van spoorwegen, gaan de hoogere Waalsche beambten met i millioen, 948 duizend en 6 honderd franken strijken, terwijl die Vlaamsche beambten er sleghts S53 dnjtend. 3 honderd^rank trekken Op 0 Belgeu zijn er meer' gen, nog geen twee Walen. De beveltaal van 't Leger is de hunne 't Fransch. Voor alle Belgische rechtbanken, zoo in Vlaanderen als in het Walenland, staat men hen te woord in hun taal't Fransch. Vlaanderen alleen is door de zee bespoeld, en alle diensten, ook het schoolschip, dragen een Fransch karakter. Er zijn in België 5 hoogeschoolen, opgericht en onderhouden meer met Vlaamsche dan met Waalsche cenien, en alle 5 zijn zij Fransch... De Waal is er thuis. De Vlaming wordt er gekrenkt in zijn taalbewustzijn, verminderd in zijn persoonlijkheid En de wallonisanten durven dan, als gansch Belgie om zoo te zeggen hun toebehoort, die wallonisanten durven het dan nog uitkraaien Wallonië aan de Walen De Walen hebben geen rechten te veroveren. Juist daarom zal die wallinganten beweging geen voeling hebben bij de massa, geen liefde in het Waalsche volkshart. Als een zeepbel zal ze springen, eens dat de zon van licht, de zon van waarheid en recht vaardigheid ze beschijnen zal. En juist, omdat de Vlaamsche beweging hare levenskracht put, niet in den haat tegen Walen of Franschen, maar in de volksziel van Vlaan deren, verwarmd door den liefdegloed, door de grenzelooze opofferingsliefde zijner bewuste zonen, juist daarom zal Vlaanderen worden zichzelf, vrij en schoon. Niet tegen de Walen, niet tegen de Fran schen strijdt het Vlaamsche Volk. Het Vlaamsche Volk bewondert de zwierig- en bondigheid der Gallische spraak. In de Fransche doodenvelden rusten edel moedige grootsche helden. De Fransche on wenteling drukte de schan dalige voorrechten van edele, abten en wereld- sche bisschoppen den kop in. Zij bracht, naast veel onheilen, vrijheid aan den burgerstand, ontvoogde de laten, bracht eenvormigheid en recht in de wetgeving. Niet tegen de Waalsche ziel, niet tegen het Fransche volkswezen, niet tegen hunne bescha ving strijdt het Vlaamsche Volk. Rechtvaar digheid en gelijkheid, het kenmerk van onzen strijd, verbieden het ons. Aan alle Vlamingen zeggen wij leert Fra> sch en ook Duitsch, en ook Engelsch, en ook Spaansch zoo het kan, maar eerst uw Vlaamsch, uw Nederlandsch, eerst moet gij u eigen lief hebben, eerst moet gij u eigen zijn geen papegaaien 1 Een plicht, een zware plicht rust op u, bewuste Vlamingen het brein uwer mindere taalbroeders moet ge ontbolsteren, ontzwach telen, er in doen ontkiemen gevoelens van mannenfierheid en zelfbewustzijn, de voorbode van stoffelijke welvaart en volksgrootheid. Elk volk heeft zijn lotsbestemming in handen. niet noodig is dat de kieswet veranderd wordt. En alzoo verklaren zij door hunne houding dat de eenige werklieden, die hen nog moeien volgen, uit vrees voor hun stuk brood, twee, drij en vier maal min weerd zijn dan de poli tieke bazen. Doch de medewerking van de Brugsche gilde is niet noodig. Men kan ze missen. En tegen hun wil, zal en moet het zuiver algemeen stemrecht zegevieren. Dat verklaren en dat eischen alle recht schapene menschen, die nog een greintje weer- digheidsgev^el bezitten. Het Vlaamsche Volk is zijn knechtschap moede. Wij willen ons eigen zijn. En in dien strijd naar meer welvaart, meer beschaving, hooger kultuurleven, zullen wij ons niet verschrikken, niet laten intomen door wat lawaaiering hanengekraai. Overlaatst, er wordt geklopt een ouderling mager en bleek treedt binnen. Na gevraagd te hebben wat hij verlangde, verhaalde hij me «Ib ben 71 jaar oud. Ik heb gansch mijn leven gewerkt, ik kreeg i3 kinderen, 10 bleven er in 't leven en 'k heb ze opgebracht. Nu zijn ze allen getrouwd en ik woon met mijn vrouw alleen. Mijn laatste dienst was in 't gesticht van X. 'k Werkte er gansch den dag kreeg voor mijn werk den kost en o.5o fr. per maand. Eens had ik 'n dag congé gevraagd, j Mijn zoon trouwde te Gent. Denzelfden dag l kon ik moeielijk afkomen. Ah, M,, als men oud is, blijft men gaarne bij zijne kinders. Des 's anderendaags, ik kwam terug op mijne post. Men bekeef mij en ze spraken van me te straffen. M. ik werk en 'k slaaf nu sedert 58 jaren, ik vergaarde geen schatten, maar toch nooit gSSBfl* straffen ook. En nu, ik ben 71 jaar en ik zou I nu gestraft worder... 'Kging weg vandaar... 'K werd nachtwaker op den travaux van X. Helaas. Ik viel ziek en j moest het opgeven... Nu ben ik zonder werk en j 'k kwam zien of ik mijn pensioentje niet zoude kunnen terug genieten... j De geschiedenis van dien ouderling, dat Vlaanderen 1 bleek uitgemergeld gelaat, die gebroken stem, I Dat heeft men bewezen dat er nog mkwisi- dat alles had me diep ontroerd.Ik vroeg hem Je»rs bestaan in Brugge, toen men m de laatste - Wat doen uwe kinderen, kunnen ze u niet faezlng een katholiek lokaal eene galg of guiliotm opgericht had om Pr. honteyne te l verbeelden als opgehangen 1 stemden voor goed buiten de fabriek en buiten het syndikaat gezet wierden. Is er eene overwinnig behaald Niet de minste. Van opslag is er geene sprake, tenzij later als het bewezen wordt dat er in andere fabrieken van Waereghem meer betaald wordt De andere fabriekanten van Waereghem zullen wel zurg dragen dat zij boven M. Gernaey niet gaan. Verders zijn er verscheidene slacht- offers, 't is te zeggen menschen die op slechter werk staan dan voor de staking. Ook zijn er twee uitsluitingen, maar deze twee menschen i hebben 157,00 fr. ontvangen omdat zij niet te luid zouden over schreeuwen. De werklieden ondergaan dus eene volledige nederlaag door 't bestuur van 't katholiek syndi kaat hun gereed gemaakt en warm opgediend. Kon de spreker van 't katholiek syndikaat, die eenige weken de tegenspraak voerde te Keurne tegen de vrije vakvereeniging, deze nederlaag niet voorzien voor Waereghem Wij Het nieuws als zou Stock tegen Priester Fonteyne een proces inspannen, heeft in Brugge en wel bijzonderlijk in de volksgewesten, een ongelooflijke verontwaardiging teweeg gebracht. vragen hem dit enkel omdat hij zegde in zijne Wat hoort men van alle kanten zeggen, is redevoering dat de vrije vakvereeniging over dat mogelijk I Stock, die van Priester Fonteyne zooveel smerige lasterende, eerroovende en kwetsende dingen geschreven heeft, spant nu zelf een proces in Wat gaan wij nog al hooren Dat is nu gansch de verkeerde wereld Heeft die machtige katholieke paitij nu geen twee jaar had moeten voorzien te Vichte, dat er geene overwinning kon behaald worden 1 Had de vrije vakvereeniging te Vichte mannen gehad met den zelfden moed en wilskracht bezield als deze te Waereghem, de overwinning was zeker. Als er iets kan voorzien worden .was het wel het fopperspel van Waereghem. Al is het dat de werkstakers van Waereghem wat helpen «Ach, M., zegde de ouderling, zij ook hebben 't niet te bont» Hij ging weg, de brave man. En 'k bleef hem achterna zien. Ja mijn hart was bevangen 'k weet niet.maar had neiging tot weenen... Waarom 71 jaar was hij en nog werken... De kost en het slapen en o,5o fr. per maand... En dan nog nachtwaker worden... Is het mogelijk, vroeg ik mij af;. Ik zag hem heengaan met gebogen rug.. Heel zijn leven werkte en slaafde hij, 10 kinders bracht hij op... Die handen zijn kapot gewerkt, dat lichaam gebroken, versleten.. En wat heeft l hij vergaard Niets. Een pensioentje van 9 eens wordt hem gegeven. Leeft daarmee I... Riik- j ZAfj.en dat da?rom een luilekkerleven is I dom en weefde hielp hij te weeg brengen.. Hij A1 dm menschen zijn geneigd om bij de minste I sterft schier van honger,.. En een gedacht vloog j moelelijkheden die er ontstaan tusschen baas I mij door het hoofd dat mij deed ijveren en af- i schrikken ander middels tot verdediging meer dan de 1 eene volledige nederlaag hebben, en schandelijk rechtbanken om Pr. Fonteyne te verpletteren? verkocht en geleverd zijn geworden toch ver- Wat moet Priester Fonteyne toch in hun hopen wij dat er uit deze geschiedenis voor hen weg loopen. Ja waren we nog in den tijd van eenig nut zal overblijven. Wij verhopen dat zij de inkwisitie, dan lag hij lang op den brand- hier de overtuiging zullen opgedaan hebben stapel of hing hem aan den hoogsten boom van dat zij als vereenigde daar op hunne plaats niet zijn, dat zij zich moeten vereenigen op eigen hand, hun eigen meester moeten zijn, hun zaken moeten zelf beredderen en ze niet mogen toe vertrouwen aan vreemde handen die er dikwijls voor betaald zijn om hun te misleiden. Eene vereeniging moeten de werklieden hebben, van werklieden, waar zij zelf meester j zijn en niet vereenigingen die staan onder het gezag van politieke partijen. R. Vanderschelden. I N. B. Heden Zondag, 12 October, om 5 j uren namiddag, meeting ter herberg Au due de Brabant bij Remi Samyn. Er zal ge- sproken worden over de werkstaking van Wae- i reghem en over het nut der vrije vakvereeni- I gingen j Dat zijn dan die voorbeelden van christene f jk naastenliefde Wij zullen zien hoe ver dat die hatelijke bewaarders het zullen brengen met al hunne processen Veel menschen denken dat sedert een deel werklieden zich in bonden hebben vereenigd en eenige werkstakingen hebben gehouden dat alle misbruiken met de fabrieken verdwenen Ah, hoe verschrikkelijk... En toch... Eh, gij daar, verfijnde heertjes, die "Er fS- "5'L'i'J.ÏLt .1 En, gij daar pronkers en vleiers, dfys uwe aristocratische schouders ophaalt als we u van ons volk spreken... En gij sabeldragers, militaristen die maar j een gedacht hebt: kanons, geweren en soldaten, luistert naar dien ouderling... 't Is de geschie- I denis van een werkersleven een kruisweg... j En gij, die ons vervloekt, vervolgd en brood- S roofd, omdat wij meer welstand voor ons volk f vragen, beter menschelijker leven voelt gij de j werkman, deze laatste al 't ongelijk heeft, een nooit tevreden mensch is enz. Doch ken- den zij de ware toestanden meer dan ooit, J zouden zij overtuigd zijn van de noodzakelijk- heid der vereeniging en van den strijd. 1 In zeker werkhuis van Kortrijk worden de werklieden uitgebuit dat het schandalig is. 't Zijn meestal ionge meisjes en vrouwen die er Zij zijn verplicht van zekere benoodigheden voor hun werk mede te dragen en zelfs te koopen. Natuurlijk is het aan den baas zelve dat zij hun inkoopen moeten doen. Deze zoekt op deze onrech'tstreeksche wijze aldus nog 't loon, klein loon zijner werklieden te besnoeien. In plaats van deze benoodigheden aan den kostenden prijs te leveren, of ten minsten aan een goedkoopen prijs, dwingt hij zijn werklie HARELBEKE Harelbeke, een schoone vlaamsche gemeente in 't herte van Vlaanderen, heeft hier ook vieze mannen in zijnen gemeenteraad zitten. Ter gelegenheid der nakermis worden er jaarlijks peerdeloopstrijden gegeven. En in welke taal maakt het gemeentebestuur die peerdenkoersen bekend Uitsluitelijk in de fransche taal a. u. b. zijn er in dien gemeenteraad geene menschen die beter vlaamsch kennen dan fransch En de bevolking van Harelbeke en het omliggende dan R. V. DEERLIJK i verantwoordelijkheid Edoch, dien ouderling met zijne geschiedenis jj andere winkels kosten. die eene sociale plaag aanwijst ^dien t gijn werklieden zijn ook verplicht ouderling en al die zwoegers die hem gelijken. heb ik innig lief... Frantzi. Nogmaals is onze jaarlijksche kermis voorbij en voor ditmaal zullen wij er ons bij bepalen enkel een woordje te zeggen over onze feeste of jaarmarkt. i Jaarlijks hebben wij op kermis dinsdag op het gehucht Sint Louis en den woensdag op het dorp zelf eene jaarlijksche veemarkt gehad, den ze drijmaal zoo duur te betalen als ze in j Wij mogen wel zeggen veemarkt, vermits het I overal zoo met name bekend staat. Van ouder- I sche gewoonte wierd die jaarlijksche veemarkt druk bezocht van landbouwers van Deerlijk en omliggende, die er hunne beesten kwamen te koop- en ten toon stellen. De gemeente gaf belangrijke prijzen aan de landbouwers voor de schoonste beesten en men was telkens zeker een zekere aankoopen te doen voor hun huishouden aan de leden van de familie van den baas, die meer dan acht uren van Kortrijk wonen doch die alles op kommande afzenden. Hier ook moeten de werklieden den vollen Wij lezen in het hatholiek Nieuws van pot betalen en nog meer. Voor schoenen geven kermisdag te hebben van nering en bedrijf voor en Daq l zii vijf of zes fr. meer dan elders. de herbergiers enz., te meer daar ook de koop- J TIl.'l J— J- Tin n i^nn nvkni/^ A r> «-> S 1 1 a A on ofhtPOmon tMTV BOrfC On WJ Die zoo verdienstelijke ambtenaren zijn driemaal benadeeld 1° altijd hebben zij eene geringe jaarwedde getrokken 2° weinig of niet zullen zij genieten van de weddeverhoogingen door de nieuwe schoolwet voorzien 3° hun pensioen, voor basis hebbende de gemiddelde jaar wedde der vijf laatste dienstjaren, zal niet j buiting dier menschen. berekend worden op de cijfers van het nieuwe barema. r Ziedaar de schoonste bekentenis dat de katholieken in hun 28 jarig bestuur de onderwijzers slecht betaald hebben en nog altijd voort uitbuiten En zeggen dat men op den hoop toe de onderwijzers nog altijd als politieke speelballen doet dienen. Wilden de toezichters van den arbeid daar lieden afkwamen van verre en bij. eens een wakker oog in 't zeil houden 't en zou Nu is dat veianderd niet lang duren eer zij de bewijzen zouden 1 't Is gedaan met de jaar- en veemarktop hebben hoe de wet op het truk sijsteem omge- het gehucht Sint Louis en óp het dorp ofschoon draaid wordt. - het nog zoo op de kermisberichten staat aan- Laat ons hopen dat de eene of andere klacht- gekondij dadige toezichter de wet zal in handen nemen t einde stellen aan de schandelijke uit- K. M. De werkstaking in de fabriek van de heeren Gernay, die 17 weken geduurd beeft en zulke roering heeft gebracht over geheel de gemeente Sedert de opkomst van die katholieke boeren bonden, door de rijke grondbezitters en eenige geestelijken gesticht en waar de boeren zelf niets te piepen hebben, is er een ander plan geschoteld. Het katholiek gemeentebestuur van Deerlijk kent nog prijzen toe aan den katholieken boerenbond van Deerlijk, doch andere land bouwers parochianen die geen deel maken van gaan Dinsdag 14 dezer open. 't Is een maand vroeger dan gewoonte doch dit is uitsluitelijk gedaan om de schoolwet te kunnen bespreken. is nu plotseling in zonderlinge omstandigheden j den boerenbond alsook de vreemdelingen zijn geëindigd. voor den prijskamp uitgesloten 1 Reeds in het begin van den strijd, toen hij i Hetzelfde geldt ook voor den prijskamp voor nog maar slechts een drietal weken duurde, i geiten den woensdag namiddag op den Asschen- besloot het bestuur van het katholiek syndikaat j dries. de werkstakers, die bij hem vereenigd wareD, Het gemeentebestuur van Deerlijk vernietigt terug aan het werk te drijven. Doch de werk- j dus de jaarlijksche markt en meteen de bijzon derste dag der kermis om 't geld der gemeente, gelast met het onderzoek naar eene formuul 1 voor 't herzien der belgische kieswetten, komt l nu Woensdag opnieuw bijeen. S Naar men verzekert ontmoet men nog altijd de rijke katholieke bewaarders en de hooge geestelijken als de grootste vijanden van alge- j meen stemrecht. I In Brugge wijst men de gekende volksvijan- i den, die betaald worden om artikels tegen die rechtveerdige hervormingen te schrijven met de vingers 1 Een voorbeeld Stock en Cie hielp de werkersgilde van Brugge stichten, maar in den grond waren het de rijke politieke bazen, die ze bestuurden. Ehwel diezelfde mannen verklaren dat het stakers namen eene krachtige houding aan en 5 besloten tegen den wil van hunne hoofdmannen den strijd in blok voort te zetten. I Het bestuur der katholieke vakvereeniging, inziende dat het hier eene onzeggelijke schande j ging op zijnen hals halen en voor goed al zijn I volk zou verliezen, vond zich gedwongen den strijd te laten voortgaan en zoo bleef de staking voort duren tot verleden week. Doch, hier wierd de maat vol, en het katho- liek syndikaat besloot, onder den invloed der rijke menschen, dat de strijd moest eindigen. Op dit hooren eischten de stakers nogmaals de stemming hetgeen na lange weigering op hun herhaald krachtig aandringen wierd toegestaan. Die stemming, die uitviel om den strijd in blok voort te zetten, wierd nietig verklaard door het bestuur Wat nu gedaan In eene afzonderlijke kamer hield het bestuur van het katholiek syndikaat zitting, en al de dus het geld van al de belastingbetalers, weg te schenken aan |den katholieken boerenbond, waarvan niet al de boeren op verre na deel maken. Wij vragen met welk recht onze gemeente bazen aldus handelen. Zouden wij daar geen antwoord kunnen op krijgen Ook hoorden wij daar vele menscben met recht en reden over klagen, zooals kooplieden, landbouwers, neringdoeners zooals de herbergiers vooral die vroeger een goeden dag maakten en die het tiende deel van volk op Deerlijk niet meer zien van vroeger. Zou zulks ook niet voorgesteld worden in onzen gemeenteraad op aandringen van men schen die eene andere zending hebben en die wij nu hier niet zullen noemen omdat men wellicht zou zeggen dat wij er vermaak in vinden op hunne kappe te zitten, en op wiens leden moesten één na één voor het bestuur i gebod de boeren uit onzen gemeenteraad zitten verschijnen om overhaald te worden het werk j te knikken als gemaakte mannekens met 'nen te willen hernemen 1 Als wij goed ingelicht langen hals op sommige foorekramen zijn mogen wij zeggen dat deze die niet toe- Maar met dergelijke besluiten van zulken

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

't Vrije Woord | 1913 | | pagina 2