SOCIALE STELSELS 15 Januari 5 e i d i n g EMILE VANDERVELDE MIST EN AUTOVERKEER EUROPA MOBILISEERT KoubijUwKind UTOPISCH KOMMUNISME fr. Bij gebrek aan doelmatige bestrijdings middelen blijft voorzichtigheid geboden Wêêêê ...w "HET BOEK VAN DEN DAG... V CENTRALE VOOR ARBE1DERSOPVOEDING Voor socialistische kadervorming TWEEDE LES 1. Woordverklaring 2. Het socialisme is geen oude doctrine 3. Utopisch karakter van het kommunisme 4. Ascetisch karakter van het kommunisme 5. Antidemokratisch karakter van het kommunisme 6. Eindbeschouwing Vragen OP onder het bestuur van RIK DE MAN Pallida mors aequo pulsat pede pauperum tabernas. Regumque turres. BOEKBESPREKING door CAPTAIN LIDDELL HART Capt. Liddell Hart De inhoud Capt. Liddell Hart aan het woord A '4 Voor A'Ien - 8 Jan. 1939" Vccp Zïllen's Volksuniversiteit TEN einde deze lessen zou duide lijk mogelijk te maken zien wij ons verplicht voorafgaande lijk een korte verklaring te ge ven van enkele uitdrukkingen die hier herhaaldelijk zullen terugkee- ren. Wij noemen kommunistische stel sels diegene die het licht zagen vóór de 19e eeuw, en die streefden naar de maatschappelijke gelijkheid en de afschaffing of de beperking van het privaat bezit; socialistische zijn de daarop volgende stesels die het kapitalistisch regime bestrijden en het verdwijnen ervan eischen of voor spellen: Meestal warden beide begrip pen niet met het noodige onder scheid gebruikt, zelfs niet bij Marx en Jaurès b.v. Anderzijds worden zij. sedert de stichting der Ille inter nationale, gebezigd om twee rivali serende politieke bewegingen aan te duiden: communisme voor het Bol- chevisme, socialisme voor de' sociaal- demokratie, alhoewel beide strekkin gen zich op het standpunt der op heffing van het kapitalisme stellen. In wat volgt moet men communis me opvatten in den zin zooals bij het beo in dezer les werd bepaald. Een andere uitdrukking die wij moeten verklaren is utopie. Dit is een ideaal dat niet te verwezenlij ken is, een hersenschim dus. Het woord werd afgeleid van «Utopia», titel van het meesterwerk van Tho mas Morus (1480-1535), waarover wij in een andere les zullen spreken. Daze humanist noemde aldus een denkbeeldige staat, waarin maat schappelijke rechtvaardigheid heerschte en alle menschen geluk kig samenleefden. Het zal wel buiten twijfel staan dit de mensch, van zoodra hij ge noeg ontwikkeling bezat en tot een zeker maatschappelijk bewustzijn ■was gekomen, zich zal verzet hebben tegen uitbuiting en overheersohing door een ander, tegen dwang en sla vernij, tegen sociale onrechtvaardig heid dus. Het is best mogelijk dat al heel vroeg, vótr den tijd dien we his torisch noemen, de veronrechtvaar- digden zullen gedroomd hebben van een betere samenleveimr. In de dcor de geschiedenis ons bekende tijden is het niet zelden voorgekomen dst menschengroepen hun toevlucht na men tot een opstandige beweging te gen hun verdrukkers, en dat ande ren. meestal filosofen, het beproef den utopische plannen te koesteren voor een rechtvaardiger maatschap pij. Men hoede zich echter voor een gewagde vergelijking tusschen die primitieve beweringen of opstellingen en het hedendaagsche socialisme. Al te gemakkelijk wordt soms getracht tusschen beide eanknoopingspunten te vinden. Hoe dikwijls hoort men b.v. niet zegi;en dat Jezus Christus de eerste socialist was! Niets is min der waar. Want het socialisme is een nog jonge doctrine, die verband houden met een gegeven oogenblik der histo rische sociale evolutie en met een bepaalden toestand der maatschap pij; het socialisme is het produkt van het capitalistische regime; het is ondenkbaar vóór het ontstaan der grootindustrie en der arbeidende klasse. (Zie kursus: «Grondbeginse len van het socialisme».) Er kan dus geen verband zijn tus schen het socialisme en het primi tief of oer-communisme. Beweren dat dit verband wel bestaat is niet al leen verkeerd, maar daarbij nog ge vaarlijk. Want uit dergelijke stel ling zou het besluit kunnen worden getrokken, dat de socialistische ge dachte eeuwen oud is, en dat deze, niettegenst:ande haar lang bestaan, er nog niet in geslaagd is de groote massa te veroveren en' de maat schappij den vorm te geven waar naar de socialistische doctrine streeft. Dergelijke voorstelling is in staat de best bezielden en de meest geestdriftigen der socialistische strij ders te ontmoedigen. Men vergete nooit dat het socialisme nog geen eeuw oud is, en dat toch ai een en ander werd verwezenlijkt! Terwijl zelfs de z.g. «utopische» socialisten hun denkbeelden als ge makkelijk uitvoerbaar beschouwen, en dit dikwijls in de praktijk bewe zen hebben, blijven de kommunisten wetens en willens utopisten. Gedre ven door een edelmoedig en verhe ven gevoel van menschelijkheid en rechtvaardigheid zoeken zij een troost in de uitbeelding van een verdichte samenleving, het zender in verbind te blijven met den tijd waarm wij leven en zonder reke ning te houden met de omstandig heden die dezen tijd zijn karskter geven. Daarom zijn de communisti sche theorieën het werk van geïso leerde denkers gebleven, zonder eeni- gen invloed op dezer tijdgenooten. De kommunistische theoretiekers stellen zich op het stanpunt dat de oorsprong aller ondeugden en maat schappelijke kwalen moet gezocht worden in den rijkdom. Daarom kan een volmaakte maatschappelijke or ganisatie alleen denkbaar zijn indien de menschen arm blijven, sober en zich de wereldsche genoegens ont zeggen. Dit noemt men «asketisme». Het is in het communisme dat men het beruchte begrip der gelijkma king aan de basisvindt, dat men zoo dikwijls ten onrechte aan het socialisme verweten heeft. Wat be treft de economische functies, deze moeten, volgens het communisme tot het minimum herleid worden, en buiten den staat blijven, opdat zij dezen niet zouden kunnen bederven. De hoedanigheid van voortbrenger is onvereenigbaar met die van «bur ger» (citoyen). Dit is ver van de socialistische op vatting verwijderd, die streefJ naar een innige versmelting van het eko- ncmische leven met dit van den Staat. Een laatste verschil tusschen het (kommiuniame en 't socialisme is, dat dit laatste streeft naax een volmaak ter democratie, zoowel op econo mische als cp politiek gebied. Zijn uiteindelijk doel is de vrijmaking van het individu, de onplooiing der persoonlijkheid; zelfs de tendensen die het geweld aanvaarden als mid del om tot dit doel te geraken, be schouwen slechts de dictatuur als overgarxgsmiddel naar de ware tos passing der socialistische betrachtin gen. Het communisme daarentegen ontkent eiken democratischen vorm der maatschappij. Bij alle theoreti- kere van het communisme b.v. bij Plato (volgende les), wordt de per soonlijkheid gebonden aan strikte verplichtini en ten overstaan van een centraal gezag, van de collecti viteit, van den Staat. Er wordt geen onderscheid gemarkt tusschen egoïs me en individualisme. Het commu nisme negeert het problema der vrij heid. Dit alles wil niet zeggen dat het communisme niet heeft bijgedragen tot den doctrinalen opbouw van het socialisme. Daarin wordt inderdaad de eerste opwelling gevonden van de opsUndhheid tegen heerschende wantoestanden in de menschelijke samenleving. Het heeft aan het so cialisme zijn eerste kaders verschaft, zijn eerste geestelijke wapens, zijn eerste traditie. 1) Welke zijn de verschillende be- teekmissen van het woord «communis me»? 2) Hoe weerlegt gij de kritiek op het socialisme aangaande steH'ngen die eigen zijn aan het communisme? Antwoorden, vergezeld van een post zegel vs,n 0.75 fr. sturen aan cursus leider G. Da Vos, Zwijnaaardsche stw. 78. Gent. per nummer 6D FR. PER JAAR verschijnt het eerste nummer van het socialistisch tijdschrift Onontbeerlijk voor onze ka meraden, die wenschen op de hoogte te blijven van de hui dige binnenlandsche en ook der buitenlandsche politieke geestesstroomingen Voor de onderschrijving van een abo - nement, wendt u tot den soc. boek handel DE VLAM, 64, St. Pieters- nieuwstraat Gent. Postrekening 434562 Deze eeuwige waarheid werd twee durz.nd jaren geleden reeds door den onstarfelyken dichter Horatius (.ODES», Boek I, Ode IV) verkon digd «De vale dood klopt zonder onae-scneid aan de deur aer armen en aan de paleizen der koningen». En toch, hoezeer men er zich aan verwachten mag dat een der onzon, dat om het even wie, op een zekeren leeitijd gekomen, iec.er oogenblik van het teven scheiden kan, gezien de onverbiddelijke wetten van het leven zelf; hoezeer het verscheiden van een man in volle ryphtid ons onverwacht en pijnlijk treit doordat men zich niet kan inbeelden dat er een oogenblik komt dat die levens draad in volle aktie wo-dt afge knipt, toch moeten we er ons aan verwachten, niet alleen voor ieder van de ouderen, maar zelfs voor de jongeren en moeten we er steeds aan denken dat niemand onsterfe lijk is en het Noodlot dankbaar zi.in. als hij het toeliet aan een nuttig medemensch de volle maat van zijn krachten te geven alvorens de zij nen te verlaten. «De zijnen» dat was voor onzen pa tijleider de geheele lijdende menschheid, aan wien hij zijn leven had gewijd en voor wie hij tot het laatste oogenblik op de bres stond, met een bewonderens- waardigen, jeugdig enthoesiasten ijverl Het is nu bijna tier jaar geleden dat ik den partijleider voor de eer te maal ontmoette tijdens zijn reis naar het verre Oosten! Het was te Tokio dat ik de gelegenheid hau hem per soonlijk zijn ind- ukken te hooren weergeven over' den langen tocht dien hij, op zijn leeftijd, had onder nomen, om zich rekenschap te geven van de toestanden aldaar, om het spreekwoord eens te meer te ver rechtvaardigen dat "niets mensche- lijks hem onbekend bleef». Deze menschen vriend, die tot in het diep ste van zijn gemoed een kunstenaar was, die met bewondering en en- thoesiasme de schatten beoordeelde van het oude China en van Japan s verleden, was een eeuwig zoekende geest, die echter aan den mensch en aan diens waardigheid de eerste plaats schonk in zijn hart! Neen, we zullen ons niet vergrijpen aan het de mortuis nihil nisi bene we zullen den doode niet ophemelen omdat hy dood is; we zullen integen deel bekennen dat men hem vaak verkeerd beoordeelde, dat men hem vaak ten onrechte aanviel, iets waar over hij de eerste glimlachte, omdat dit hem reeds een bewijs leverde, dat men den strijd in het bloed heeft. En hij was een strijder, voor al een strijder, een, die geen rust i kende! Wie daar een oogenblik zou aan twijfelen, denike even aan den laat- sten tocht van den zeventigjarige naar Spanje, aan zijn bezieling, zijn hartstocht, zijn enthoesiasme, zijn onwrikbaar optimisme. Ik verwijs u ter staving van mijn schrijven naar zijn artikel in «Vooruit» van 17 Juli 1938, waarin hij een krachtigen op roep doet voor «Veertien dagen soli dariteit voor Spanje», waarin hij, helaas voor de laatste maal, zijn stem laat hooren, of 'beter zijn heerlijk journalistentalent vrijen teugel laat, ten bate van de lijdende menschen uit het zoo zwaar geteisterde schier eiland. Emile Vandervelde was een alzij dig figuur. Zijn buitengewone ont wikkeling, zijn ingeboren redenaars talent, zijn breed-men chelijke le vensopvatting, stelden hem ertoe in staat in al de rangen van de maat schappij een ongemeen prestige uit te oefenen. Want hij heeft niet alleen een zeer grooten, ik zou bijna zeg gen een definitieven invloed uitge oefend op de Belgische politiek, maar eveneens een eersteplanrol gespeeld op het gebied van de internationale verhoudingen. We zijn niet bevoegd om de gewel dige sociale rol te schetsen van den man die aan de paTtij we"d ontrukt. Dit moeten we aan anderen over laten, wiens taak dit is. Wat we evenwel willen probeeren, is aan te toonen, hoe innig Vandervelde was verwant met de strijdende, lijdende internationale arbeiderskla se, des te meer dat hij, geboren in middens die zich eerder verwant voelen met de bezittende klasse, omzeggens be stemd was om zijn talent, zijn werk kracht, zijn bezieling ten dienste te stellen van de bourgeoisie! Maar neen! Zijn menschriijke in borst, het enthoesia-sme van zijn be gaafd en rijk gemoed dreven hem naar de onterfden, naar het inter- nationalisme, naar den strijd tegen het onrecht dat de werkende, t.t.z de strijdend" en lijdende klas e werd aangedaan! En zijn hooge ontwik keling, net als deze van een Marx en van een Jaurès zou een wapen te meer zijn, een onschatbaar wapen, waarmee de massa een bres zou ope nen in de kapitalistische forten. Hij zag met een profeetenoog wat de arbeidende klasse tot eeuwige slavernij doemde, themas die door Zola in zijn sociale werken zouden worden uitgediept, of beter gevulga- risee d: het alkoholisme, de l^nge werkuren, het gemis aan hygiëne, de gewetensonderdrukking. Maar hy kantte zich tegen de gewelddadige methodes omdat hij maar al te goed wist wat een utopie het was, met uit- gemergelde lichamen en wapenlooze handen den strijd aan te binden te gen een veel te sterke overmacht! Methodisch leidt hij hét werk van de partij die met de jaren kracht en weerstandsve mogen verovert. Hij heeft rond zich een ploeg geschaard van bezielde, overtuigde, strijdlustige kameraden die ons nu, de eene na de andere werden ontrukt Anseele, Destrée; andrren die nog leven, zoo als Bertrand, en zij die tot een j°h- gere generatie behooren en in de politiek van ons land een leidende lol spelen: Te talrijk om te notmen! Een groote belezenheid, een gron dige kennis van de menschelijke ge schiedenis, een buitengewoon assi milatievermogen, een uitzonderlijke kritische geest, een ongtmeene weet- lust, hebben hem toegelaten een rol van eerste gehalte te spelen! Dat hij veel werd aangevallen, bekriti seerd,- betwijfeld, spreekt vanzelf Dat is het lot van al diegenen, waar van de zienswijze en de theorie de heeren bezitte s komt storen in hun spijsvertering; het lot van al wie een nieuw; orde wil scheppen en de rust vertroebelt van diegenen, die onder het bestaande stelsel, op hun twee ooren mogen slapen, oi van ae onwei/enden, de gemaxzuehtigen, de onverschilligen. Voor den strijd was hij êp intel- lektu-el"gebied uitstexend gewapend Hij benaalde in 18ao, het d-pioma van dokter in de rechten, in 1886 dat in politieke en sociale weten- scnappen en in 1892 werd hij aoktei in politieke ekonomie. Vandervelde zeil vertelt ons in een van zyn zoo talryk gepubliceerde ge schriften wanne ar, waai en hoe hij voor de eerste maal in rechtstreek- sche aanraking kwam met de arbei dende massa. Dit geoeurde te Charle oi in 1886 den 31sten Oktober. Het ging om het algemeen riemrecht en voor amnestie. De bevolking was in rouw en de roode vaandels waren met zwart omiloerst. Zoo leerde hij diegenen kennen die hij van 1894 tot 1900 in de Kamer voor het eerst zou vertegenwoordi gen. Van dan af, zou er tusschen hem en de massa een voortdurend kon- takt blijven bestaan. Van zoodra hij het waagde zelf in die middens hij de burgerszoon het woord te nemen, werd hy in stilte aanhoord en naar waarde geschat. Het zou ook niet lang duren of hy zou in het midden der misdeelden een over wegende rol spelen. Wat van Vandervelde een alzijdige leider maakte, was dat hij, van in dsn beginne af, niet alleen de nood zakelijkheid aanvoelde van een itrijd voor meer materieele, werkelijke menschwaardige welvaart, maar dat hij tezelfdertijd inzag, hoe noodig en hoe nuttig het was, de massa op GEESTESGEBIED te ontvoogden en te ontwikkelen. In 1892, op het Kongres van de Werkliedenpartij, ontwikkelde hij voor het eerst deze zienswijze; daar vroeg hij de stichting van een «Se naat» die de groote sociale belangen zou vertegenwoordigen, en het op richten van een verkiesbaren raad. overeenstemmend met de groote sociale funkties: nijveraars, land bouwers, handelaars, onderwijzers; en met het doel; 1) wetten voor te bereiden en 2) In de grenzen van zijn mogelijkheden een autonoom wetgevende macht te kunnen uit oefenen onder toezicht en met de instemming van de Kamers. Dit zou later in andere landen worden overgenomen. Maar aan Vandervelde komt de eer toe, deze gedachte voor het eerst te hebben geformuleerd. Toen kwam de groote st ijd rond om het algemeen stemrecht, waar van het initiatief uitging van Paul Janson, den liberalen progressist die een voorstel van grondwetsher ziening voorlegde, in 1883, voorstel dat met 126 stemmen tegen 11 werd verworpen, voorstel, dat Paul Janson VERPLICHT werd in te trek ken. (E. Van den Berghe Emile Vandervelde, blz. 35, uitg. Joseph Vermaut. Parijs - Kortrijk.) Het is na de beroering van 1893 dat Vandervelde op den voorrang trad, als z?er aanhoorde medewerker van den algemeenen raad der Bel gische Werkliedenpartij. Nu zou de strijd pas een defini tieve en doorslaande wending ne men. Onmiddellijk zouden de twee pioniers, Emile Vandervelde en Ed ward Anseele in de Kamer een rol spelen van allereerste gehalte en aller aandacht op zich trekken, na dat de verkiezingen van Oktober 1894, 27 (ZEVEN-EN-TWINTIG) socialisten naar het parlement had den gestuurd. (Slot volgt). PAUL PEE. WÊm. Op de gedaan grootere o.' JsffisT WMffttmSm baan tusschen Parijs en Ijpmbouïllet werd een geslaagde proef met een nieuwe verlichtingswijze, die aan de autobestuurders een veiligheid biedt. Signalisatie- en lierlichtingstoestéllen bevinden zich dicht tegen den grond. DE grootste vijand van het auto verkeer gedurende herfst en winter is wel de mist. Als er tegen andere weerkundige verschijnselen doelmatige bestrij dingsmiddelen kunnen worden aan- gen, sneeuwval, zelfs ijzel e.a., kan gewend, zooals b.v. tegen koude, re- dat bezwaarlijk van den mist gezegd worden, al hebben talrijke uitvinders bewijs geleverd van een groote in spanning en een fyn vernuft om toe stellen te bedenken die het rijden in den mist ongevaarlijk maken. Alle opzoekingen, en de groote verschei denheid van toestellen, die met meer of min goede uitslagen worden ge bruikt, hebben de oorzaax van het kwaad nog niet kunnen doen ver dwijnen. Wel wordt de mistlaag een paar meters verder doorboord en zit de autovoerder daardoor een weinig meer op zyn gemakt, toch blijft die laag grootend'eels onkwetsbaar. Een der merkwaardigste middelen om het autovervoer in den mist te beveiligen, is wel de toepassing van het principe volgens hetwelke de infra-rcode iïchtstralen iu staat zijn nevels te doorboren. Deze stralen zijn voor het menschelijke oog on zichtbaar. Zij bewinden zich op den uitersten rand van het lichtspek- trum, dat verkregen wordt wanneer een witte lichtstraal door een drie hoekig glazen prisma trekt wan neer dit gebeurt dan splitst zich het witte licht in zyn bestanddeelen in- fra-rood, rood, oranje, geel, groen, blauw, paars en ultra-violet; dit zyn de kleuren van den regenboog. De twee uitersten, infra-rood en ultra violet, zijn onzichtbaar. De golf lengte van de infra-roode stralen ligt tusschen 0,8 en 100 duizendsten van een mi limeter. In den laatsten tijd werden deze stralen in de fotogra fie aangewend om beelden te ver krijgen van door mist of nevel on zichtbaar geworden voorwerpen. De infra-roode stralen die door den nevel dringen maakt ze zichtbaar. Dit stelsel wordt o.a. op de «Norman die» toegepast om de aanwezigheid van ijsbergen of andere z'ch in den weg bevindende hinderpalen aan te duiden. Tot nu toe is het onmogelijk ge bleven hetzelfde stelsel te gebruiken bij het autoverkeer, omdat dit een te groote snelheid bezit. Anderzijds heeft men vastgesteld dat de ultra-geluiden, die door het menschelijk oor niet kunnen wor den waargenomen door reden van hun zeer korte golflengte, gemakke lijk door den mist diffuseeren (ver spreiden), waarbij zij zich gedragen als kondensatoren die de in de lucht hangende uiterst kleine water druppeltjes tot regen herleiden. De aanwending dezer geluiden zou ook kunnen gebruikt worden als anti- mistmiddel; tot nu toe zijn zij ech ter het voorwerp gebleven van wetenschappelijke laboratoriaproe- ven. Wij blijven dus voorloopig aan gewezen op het eenige middel dat bestaat in het gewoon «doorboren» van den mist, zoo goed als het gaan kan. Daar mist bestaat uit onte bare kleine zwevende waterdruppeltjes, die een soort wolk vormen, wordt het daarop vallend licht gediffuseerd en gedeeltelijk opgeslorpt. Dit heeft voor gevolg dat op een zekeren af stand de mistlaag ondoorziohtbaar wordt en als het ware een muur vormt, vooral 's nachts. De zoekers hebben zich dan ook ingespannen om dit effekt te verminderen. Zoo hebben zij gebruik gemaakt van schuinvallende lichtstralen, waar van de terugkaatsing naar het oog van den autogeleider min recht streeks was. De anti-nevellichten berusten dan ook op het principe dat de indrin ging der lichtstralen in de mist- massa gebeurt volgens een hoek die verschilt met de gezichtsrichting van den voerder. Daarom worden die lichten meestal onderaan het voor ste van het voertuig aangebracht, waardoor de uitstraling naar beneden en naar de zijkanen der baan gericht wordt. Zekere anti-nevellichten voor auto's bezitten daarbij nog aan den bovensten rand een horizontaal scherm, dat de lichtuitstraling naar boven belet. Hoe langer dit scherm, hoe gunstiger het effekt. Soms neemt men ook zyn toe vlucht tot gekleurd licht, meestal geel, oranje of rood, waarvan de stralen het dichtst tegen de infra- roode zone gelegen zijn. en daar door, zooals hooger gezegd, gemak kelijker door den nevel gediffuseerd worden. Deze gekleurde lichten zijn evenwel niet sterk genoeg om veel nut af te werpen, en hebben ook het gebrek van diffraktie en terugkaat sing zooals elk ander zichtbaar licht. De geel-oranje kleur heeft al leen het voordeel dat zij veel minder het menschelijk oog vermoeit dan het witte licht. Uit dit alles moeten wij besluiten dat het doorzichtbaar maken van mist en nevel nog "er verwijderd is van een degelijke oplossing. Alleen kan er eenig verschil in sterkte be staan, en dan r.og een gering, tus schen de gebruikte lichttoestellen. In afwachting dat in dit domein vooruigang komt, blijft het den autó- voerder aangeraden zeer voorzich- ig te zyn bij het rijden in den mist. tf TOT vóór een tiental jaren kon men in Europa voorstartder zijn van ontwapening, zelfs van de éénzijdige. We hadden in Europa o.a. een eko- nomisch en militair afgetakeld de- mokratisch Duitschland, dat zijn handteekening had gezet onder' het Verdrag van Versailles en van Lo carno. Het Verdrag van Versailles regelde de methode van de ontwape ning waartoe Frankrijk, Engeland en... België zich ook hadden verbon den. De verblindheid van de overwin naars en vooral het belanghebbend gestook van de internationale bewa peningsindustrie maakten dat de overwinnaars deze overeenkomst niet naleefden en zelfs een agres sieve politiek voerden tegen het weerloos en ontredderd demokra- tische Duitschland. Aldus werd het opkomend fascisme in Duitsch land voedsel gegeven en hebben alle ontwapeningspogingen schipbreuk geleden. Toen Duitschland in de greep kwam van den Führer der weer wraak, Adolf Hitler, was meteen alle hoop op ontwapening en vreed zame regeling der latente en ko mende geschillen tot het domein der onmogelijkheden gaan behooren. Wij staan nu tegenover een op bloedige wraak belust fascistisch Duitschland dat, in tegenstrijd met het demo- kratisch Duitschland, op een opval lende toegeeflijkheid kan rekenen vanwege de burgerlijke bewindsman nen van West-Europa. Wie Hitler's Mein Kampf ge lezen en begrepen heeft, zal geen il lusies meer hebben over zijn plan nen. Daarom achten wij al dat ge flirt met Berlijn gevaarlijk. Daarbij stampten de Hitleriaan- sche overweldigingen van Oostenrijk en Tsjechoslowakije elk het onver antwoordelijk optimisme den bodem in. Nu er zoowat overal geschermd wordt met wat men noemt real- politiek is het geboden de reali teit ofte werkelijkheid van het oor- logstokend nazi-Duitschland steeds voor de oogen te houden. Het ware op dit oogenblik volsla gen onverantwoordelijk om als staatsman te beweren, dat het mo gelijk is naast een fascistisch Duitschland in vrede te blijven leven. Tenware men bij voorbaat de Duitsche overheersching over Euro pa aanneemt. Dat is dan ook de voorwaarde tot vrede welke Hitier zelf in zijn Mein Kampf stelt. Maar, we moeten het hier niet over Mein Kampf hebben, maar wel over Europa mobiliseert van Capt. Liddell Hart. We achten deze inleiding toch noo dig omdat nog veel menschen, en helaas ook nog vele verantwoorde lijke staatsmannen, den ernst en de realiteit van den toestand niet schijnen te zien en de volkeren al dus een rad voor de oogen draaien. Wie is de schrijver van dat werk, dat reeds zooveel inkt deed vloeien en de aandacht van de deskundigen en van alle geïnteresseerde kringen levendig heeft opgewekt Liddell Hart is de bekende Mili taire medewerker van het officieus Engelsch diplomatiek blad The Ti mes Van zijn hand verschenen reeds tal van werken, welke hande len over den wereldoorlog van 1914- 18, de krijgskunde, enz. Hij schreef een heele serie Handboeken voor den Britschen Gcneralen Staf. Zijn werken worden over heel de wereld sterïc op prijs gesteld en werden ver taald in 18 verschillende talen. In alle opzichten een deskundige autoriteit, maar die in zijn werk blijk geeft van een onafhankelijken geest en een zeer scherp vernuft. Liddell Hart is een militair en geen militarist, zegt men in een begelei dend schrift. Inderdaad, wij hebben hier te doen met een man die technisch en hu manitair boven den doorsnee sa- belsleeper staat en de verdediging van de vrijheid, van de menschelijke waarden en van de kuituur stelt tegenover de fascistische barbaren, die door den beestachtigen totalitai- ren oorlog hun tegenstanders willen uitroeien. Wy hebben hier dus te doen met een werk van een buitengewone be teekenis voor hen die zich willen voorbereiden tot de verdediging tegen het fascistische barbarendom. Er zijn over de huidige en toe komstige oorlogen reeds tal van werken verschenen. Daarin stellen beroepsoptimisten van de militaire kaste ons de oorlogen zoo frisch en vroolijkvoor, terwijl zij van den tegenovergestelden vleugel, de pacifisten, bij hun lofwaar dige propaganda het beeld van den modernen oorlog zoo schrikwekkend mogelijk afschilderen. In den huidigen stand van zaken kan het zielkundig effekt van de propaganda der beroepsoptimsten en idealistische pessimisten falikant uitvallen voor den weerstand van de demokratische massa's. Het komt er dus op aan het juiste midden te zoeken en te vinden en VOORAL IN ELK OPZICHT VOOR TE BE REIDEN OP DEN WEERSTAND. In dit opzicht vormt het machtig werk van Liddell Hart een soliede basis. Natuurlijk vragen wy u ook dit werk, hoezeer het onze inzichten ook nabij komt, kritisch te lezen en te beoordeelen. Maar tezelfdertijd dienen wij een inspanning te doen om onbevooroordeeld den schrijver te volgen in zijn redeneeringen. Het onderwerp is op zichzelf niet sympathiek, MAAR OORLOG BE HOORT, door de schuld van het fascisme, TOT DE MOGELIJK HEID. Het zou ons volslagen onmogelijk zijn in alle bijzonderheden de vijf tien zeer belangrijke hoofdstukken van het werk te bespreken. Achtereenvolgens behandelt de schrijver de luchtmachten van Eu ropa, de legers van Europa, de tota litaire legers, het Fransche leger, het Britsche leger, het probleem der taktiek en een nieuwe oplossing, de waarde van de slagschepen, de strategische beteekenis van de Mid- dellandsche Zee in komende kon- fliklen, de rol en de opvatting van het opperbevel, beschouwingen over landsverdediging, de vorige en aan staande oorlog, hoe een Duitscher den komenden oorlog ziet, de oorlog in Abessiniè en zijn beteekenis voor den toekomstigen oorlog, lessen uit Spanje; om te eindigen met de ak- tueele vraag zal een nieuwe oorlog het einde beteekenen onzer bescha ving Schrijver doet een geweldige po ging om de steeds terugkeerende fouten van de legerstaven, die maar al te gemakkelijk menschen- levens opofferen aan hersenschim mige offensiefmethodes, te be strijden. De motorisatie en de me chanisatie van de bewapening maakt een grondige herziening van de ge bruikte taktiek noodig. Formules die met een relatief sukses konden aan gewend worden door Napoleon b.v., en die nog altijd het brein van de eerbiedwaardige en gegalonneerde grijze strategen benevelen, werken rampspoedig bij hun huidige toepas- sing. Daarenboven is een oorlog een veel te ernstige zaak om hem alleen over te laten aan de legerleidingzei Cle- menceau reeds en de anders zoo kortzichtige reaktionnaire staats man had daarmee een groote waar heid verkondigd. Het staat vast, dat bij komende konflikten zielkundige en politieke elementen een belangrijke rol zullen speln. Ieder tegenstander zal er alles opzetten om den physieken en psychologischen weerstand van den vijand waartoe zoowel bur gers als soldaten gerekend worden, te breken. Voor de demokratische landen komt het er op aan tijdig al deze vraagstukken grondig te onderzoe ken en te beheerschen. Gezien bij een toekomenden oor log, nog meer dan in het verleden, elkeen zal betrokken zijn, is de landsverdediging de zaak van elkeen geworden. Vooral politici zijn geroe pen om in dit domein hun verant woordelijkheid op te nemen. We wenschen onze bespreking te sluiten met een deel van het slot woord van den schrijver, teneinde op rechtstreeksche wijze tusschen. hem en ons lezend publiek een kon- takt tot stand te brengen Wanneer ge den vrede wilt, be reid u dan ten oorlog luidde het oude Romeinsche adagium. Het is nog altijd waar, maar op een andere wijze. De verstandigste handelwijze zou thans niet zijn de massieve strijdvormen te vergrooten, die in staat zijji de verbindingen met chaos te bedreigen, maar een indi- rekte bescherming te scheppen door het doelwit te verkleinen en het sys teem tegen de ontvankelijkhèid voor chaos in te enten. De ware voorbereiding is, de tendens van den modernen oorlog te leeren be grijpen Wat het meest geruststelt, is dat de meeste militaristische volken op het oogenblik den modernen oorlog volkomen verkeerd begrijpen. Het bewijs wordt geleverd door het feit, dat ze enorme dienstplichtlegers op de been houden, iets wat hun ver mogen om zich aan de moderne oorlogsomstandigheden aan te pas sen, onvermijdelijk moet remmen. Zwaarlijvigheid is nog geen kracht. Het is duidelijk, dat ze de beteeke nis van de onbeweeglijkheid ver keerd begrepen hebben. Dat is na tuurlijk. Duizend jaren lang is de oorlog gevoerd met een snelheid van 5 km. per uur. In een generatie hébben we een sprong gemaakt tot de mogelijkheid oorlog te voeren met een snelheid van 500 km. per uur. Een dergelijke verandering ver bijstert het militaire begripsvermo gen. Vandaar dat de militaristische volken naar het onmogelijke streven door de 5 km. per uur te willen kom* bineeren met de 500 km. per uur. De spreekwoordelijke dwaasheid van hem die nieuwe wijn in oude zakken doet, is nog heilig bij de dwaasheid van lixm die luchtvaart- benzine in omvlambare zakken poogt te doen. Gelukkig is het risico het grootst voor hen die het on denkbare experiment pogen uit te voeren. Er bestaat dus een redelijke hoop, dat in een volgenden oorlog de aanval eerder zal ineenstorten dan de beschaving. En dat een in zicht in het belachelijke ervan de elkander beoorlogende volken tot verstand brengt voor ze de oorlogs poging kunnen vernieuwen. Ziedaar heel schetsmatig het standpunt van den schrijver, dat hij in zijn merkwaardig werk deskundig ontwikkelt. We achten het onzen plicht de aandacht van alle volksleiders en belangstellenden te trekken op Eu ropa mobiliseert In tijden van gevaar moet elk wezen van goeden wil en met een normaal verstand zijn deel bybrengen tot de verdedi ging van de zoo moeilijk verworven vrijheid. De lezing van het werk heeft ons een duidelijk beeld van den modernen oorlog gegeven. Het toont ons met vaste hand de rich ting die wij dienen in te slaan om met sukses den weerstand tegen den aanval te organiseeren. Het boek Europa mobiliseert is een kostbare bijdrage in den strijd tegen alle machten die de vrijheid willen vernietigen. Tuur DE SWEEMER. EUROPA MOBILISEERT door Captain B. Liddell Hart. Uitg. «Con- takt» Amsterdam. Verkrijgbaar bij De Vlam St-Pietersnleuwstraat, Gent. Prijs lngen. 40,— fr.. Wrijf Vicks VapoRub flink op keek borst en rug. Ze voorkomt dat de maag van streek raakr door inwendige medi cijnen. Deze zalf geeft vlugger verlich ting, omdat ze de verkoud heid rechtstreeks bestrijdt.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1939 | | pagina 4