ALGEMEENE GESCHIEDENIS Belangrijke mededeelingen REVOLUTIETIJD (17501815) JAN BIJ ZIJN UURROOSTER VAN RADIO-VLAANDEREN NOG OVER OORLOGSPROFETEN UW MAAG ZAL NOOIT BETER WERKEN TEN WARE DAT.... De Fransche revolutie i§gs#w n EEN TREIN K. B. DIE VAN GROOT BELANG ZIJN VOOR DEN MIDDENSTAND UURROOSTER Radio-Serenades Ff CENTRALE VOOR ARBEIDERSOPVOEDING Voor socialistische kadervorming ZEVENTIENDE LES GEESTELIJKE INVLOEDEN OORZAKEN DER REVOLUTIE DE CONSTITUANTE VRAGEN BRIEVENBUS VAN JAN Vraagstukken van den middenstand TE BEGINNEN VAN ZONDAG 8 OKTOBER 1939 TE BEGINNEN VAN ZONDAG 8 OKTOBER 1939 MOBILISATIE EN HYPOTHEKEN HET HOEKJE VAN DEN DETEKTIEF Een voorspelling uit het jaar 1600 FAILLISSEMENTEN IN BELGIE - 't ROOS KRU !3 - Voor Allen - 5 Nov. 1939! Steeds socialistisch agccvcn REEDS in de eerste helft der 17de eeuw had Descartes het denken op zuiver redelijke basis gezet door alles te betwijfelen, wat niet op het denken zelf berustte. In de natuurwetenschappen en sterrekunde was dit principe b. v. door Newton eveneens toegepast Maar pas in de 18e eeuw werd dit redelijk denken, het ratio nalisme, de algemeen aanvaarde basis van levens- en wereldbeschou wing. Al was deze niet altijd ontdaan van een zekere sentimentaliteit, toch heeft ze de menschheid een goed stuk verder gebracht. De mensch en gijn streven worden nu weer in het centrum der belang stelling geplaatst. De Erugelsche filosofen uit de 18de eeuw houden zich vooral bezig met de maatschappij en eischen het grootst mogelijke geluk voor het grootst mogelijke aantal menschen. (Zie onzen kursus: «Geschiedenis der sociale leerstellingen»)Daarbij sluit zich Rousseau aan, met zijn geloof in de natuurlijke goedheid van den mnensch en zijn eischen van gelijkheid en broederlijkheid. Engeland inspi reerde hem tot zijn leer van het sociaal contract, volgens welke de onderdaan slechte behoeft te ge hoorzamen, zoolang de overheid han delt in overeenstemming met den €algemeenen wil». Ook Montesquieu 6teide zijn leer van scheiding der wet gevende, uitvoerende en rechtspre kende machten op. Van een reis uit Engeland bracht Voltaire zijn ideeën over vrijheid en verdraagzaamheid mee; op voorbeeld der Engëlschen maakten de Fransche filosofen de stoffelijke werkelijkheid meer en meer tot het uitsluitend terrein van hun onderzoek, zooals Diderot. in de beroemde encyclopaedie van 1749, waarvan de maatschappe lijke en natuurwetenschappelijke inzichten de Fransche bourgeoisie het zelfvertrouwen van klasse der toe komst hebben gegeven, dat ze noodig had in den strijd tegen de monarchie. Ook Duitschland droeg het zijne bij: Kant stelde de vraag naar de grenzen en het wezen van het nienscheliik denkvermogen. Deze tweede renaissance, zooals die prae-revolutionnaire periode soms genoemd wordt, was de geesteliike voorbereiding van den modernen tiid, die met de losbarsting der Fransche Revolutie van 1789 begint. Op het. einde der 18e eeuw waren in Frankrijk de voorwaarden voor een revolutie vervuld. Het geheele volk leed onder de willekeur van de feodale groepen, maar de burgerij althans had voldoende besef van eigen macht en onmisbaarheid om het noodige zelfvertrouwen tegenover de gevestigde machten te kunnen opbrengen. Economisch bevond Frankrijk zich echter niet in een hopelooze positie, integendeel; de bourgeoisie kwam economisch steeds vaster in het zadel; juist daarom eischte zij ook de politieke macht op. Dat er daar naast, ook tengevolge van het op komend kapitalisme, ontzettende armoede en ellende voorkomen, is geen bewijs van geringe nationale welvaart; dat was b.v. in Engeland niet anders. Maar dezen nood voelden de mid denstanders, arbeiders en boeren als gevolg van de willekeur der feodali teit. en niet van de toenemende macht der bourgeoisie. Deze was trouwens ook de vijand van den adel. De Fransche landbevolking vooral had veel te lijden van de feodale lasten. Zware staatsbelastingen twee tiende penningen, en zoutbe- lasting, enz.) slorpten soms den oogst van een heel jaar op. Het ergste was de willekeur waarmee alles werd toegepast: de rechtspraak was in handen van den adel, die de boeten opstreek. Maar ook de middenstand en de arbeidersklasse leden onder den dub belen druk van adel en bourgeoisie; deze laatste zelf voelde zich bedreigd door den adel en den staat. Zoo groeide de mistevredenheid, die zich tenslotte tegen den koning keerde. «Als de Fransche koningen buiten den adel om en tegen hem in hadden kunnen handelen, als zij eenvoudig de koningen der burgerij en van de boeren hadden kunnen zijn en van die vrijheid van handelen hadden gebruik gemaakt om de laatste sporen der feodaliteit uit te roeien en de burgerij veiligheid bij den arbeid en een nauwlettende zorg voor de ver plichtingen en gelden van den staat te waarborgen, dan zou de revolutie van 1789 hoogstwaarschijnlijk niet zijn uitgebroken.» (Jaurès) Maar de Fransche koningen kon den dat niet zonder hun absolute macht te ondergraven. Daarom bleef het land in beroering; daarom wekte de onafhankelijkheidsstrijd der Amerikaansche kolonieën, die toen aan gang was, een golf van enthoe- siasme. Deze Engelsche koloniën eischten principieel het recht op om zelf mede te beschikken over belas tingen en andere zaken van alge meen belang, maar bovendien voer den zij hun strijd in het teeken van de rechten van den mensch, te weten het recht op leven, vrijheid en streven naar geluk. In 1776 werd de Amerikaansche Onafhankelijkheidsverklaring opge steld, inhoudende o.m. dat de menschen vrij en gelijk in rechten geboren worden, en dat het volk er niet is voor de regeering, maar de regeering voor het volk. Reeds na enkele jaren moest Engeland den strijd gewonnen geven en in het voorjaar van 1789 werd de constitutie en daarmee de Amerikaansche repu bliek en dezer onafhankelijkheid be krachtigd. Het is deze constitutie, die de Vereenigde Staten het aureool van vrijheid heeft verleend, dat in de 19e eeuw zoowel Zuid-Amerika als de Europeesche liberalen heeft ge ïnspireerd. Op 5 Mei 1789 kwamen de Fransche Sta ten-Genera al bijeen, de eerste maal sedert 1614. De regeering ver keerde in geldmoeiüj'kheden en was gezwicht voor den algemeenen aan drang. Deze bijeenkomst der drie standen (adel. geestelijkheid en derde stand, dit waren advocaten, notaris sen, magistraten, kooplieden en boe ren) was een teleurstelling: slechts enkele belastingswijzigingen werden in het vooruitzicht gesteld. De oneendgheid borrelde terstond om hoog. De derde stand legt den be- ruchtsn Eed in dc kaatsbaan af. De derde stand overwint. De koning zwicht en geeft de drie standen op dracht gezamenlijk over een grond wet of constitutie te beraadslagen. De vergadering wordt van nu af meestal Constituante genoemd. Maar terwijl in Parijs de hongers nood om zich heen grijpt, trekt de koning troepen samen. Niet ten onrechte wordt er gevreesd dat de koning een aanslag tegen de volks vertegenwoordiging beraamt. Nu kamt het Volk van Parijs in be weging; de Bastille, de dreigende vesting, maar meer nog als gevan genis het symbool van de koninklijke willekeur, wordt op den 14n Juli ingenomen. Dat was het signaal. Overal in het land neemt de onrust toe. De Constituante aanvaardt de verklaring van de rechten van den mensch en van den burger: De menschen zHn van nature vrij en gi-lijk; zij hebben recht tot ver zet tegen onderdrukking; de soeve reiniteit berust bii het volk. 2. Er is vrijheid van godsdienst, schrijven, drukken en spreken, be houdens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet; ieder is benoembaar tot de openbare ambten, ook de Jo den en cl? (Protestanten. 3 Het eigendomsrecht is onschend baar en de belastingen worden ge heven naar draagkracht. Terwijl overal in het land de arbei ders en boeren in beweging zijn en de vernietiging der oude privileges afdwingen, besluit de Constituante op 5 Augustus tot de afschaffing va:i de feodale privileges. Al spoedig wor den ook de kerkelijke goederen ver beurd verklaard en gebruikt als ondergrond voor de uitgifte .van papiergeldde assignaten. (Van Praag: «Wordende Wereld»), 1 Welke waren; a) de geestelijke invloeden en b) de sociale en politieke voorwaarden waardoor de revolutie tot uitbarsting kwam? 2 Had de revolutlcnnalre gees tesgesteldheid bij de bourgeoisie een economischen ondergrond? Antwoorden, vergezeld van een post zegel van 0,75 fr. sturen aan G. De Vos. Zwijnaardsche steenweg 78. Gent. Militairen in aktieven dienst hoeven geen postrecht te betalen. Postvrijdom voor brieven van vreemde soldaten Het bestuur der posterijen werd ge last de mogelijkheid na te gaan vol- ledigen postvrijdom te verleenen voor de briefwisseling welke de soldaten van de oorlogvoerende landen aan hun in België gebleven familie zenden. Maar die kwestie kan geen onmiddel lijke oplossing bekomen, daar ze in samenwerking met de belanghebben de landen dient geregeld. In afwachting werd door het mi nisterie van Verkeerswezen aan de posterijen de toelating verleend, op bedoelde briefwisseling slechts een strafport te heffen gelijkstaande met de in Belgisch binnenlandsch verkeer geidende tarieven, hetzij fr. 0,75 voor de brieven en fr. 0,40 voor de brief- kaarten Wat de briefwisseling betreft aan de soldaten van de oorlogvoerende landen gestuurd door hun in België ge bleven familie, de internationale over eenkomsten laten niet toe ze portvrij te aanvaarden. Loonen In de vlasvezel bereiding De Nationale Paritaire Kommissie ▼oor de vlasvezelbereidingsnij ver heid, vergaderd te Kortrijk, onder het voorzitterschap van den heer Mom mens, inspekteur-generaal, heeft be sloten rekening houdende met de bij zondere toestanden, een extra-kon- ventionneele loonsverhooging toe te staan van 0.15 fr. per uur, waardoor de loonen gebracht worden, voor groep I op 4.50 fr.; voor groep II op 4.45 frank per uur. PIOT. Dat was vriendelijk Jan, me nog eens te komen bezoeken. JAN. Dat zal ik dikwijls doen. PIOT. Bravo Maar ge zit ook in 'n soort soldatenpakje JAN. 't Is dat van de mobili satie van September. PIOT. We moeten het beken nen 't is dezen keer oneindig veel beter afgeloopen. JAN. Laat het ons maar zeg gen 't ging met veel orde. In en kele maanden heeft men ons mobi lisatie-systeem gansch veranderd en hernieuwd. Dat beteekent veel. PIOT. En wat wil gij weten van mij, Jan JAN. Mag ik u enkele vraag jes stellen PIOT. Zeker, maar over mili taire zaken zelf mag ik niet spre ken. JAN. Ik kom niet om over stra tegie te spreken. Daarbij, wat ken ik daarvan Hoe is het met het eten gesteld PIOT. Op enkele uitzonderin gen na, is het eten goed. We mogen absoluut niet klagen. JAN. Dat was mijn gedacht ook. Maar ik had den indruk dat de installaties van de keuken maken dat het nogal dikwijls hetzelfde is wat men krijgt. PIOT. Dat is zoo we passen er ons aan. JAN. Zeker, 'n goeie piot trekt zijn plan. Ik ben toch van oordeel, dat men het gerief van de keukens 'n beetje zou moeten aanvullen, om de verscheidenheid van het eten te kunnen vergrooten. En daarbij ware het gewenscht een school te openen voor de keukenpieten. PIOT. Uitstekend idee JAN. En de kantonnementen PIOT. Daar is enorm veel ver schil in. Er zijn er die 't zeer goed hebben, en logeeren bij de burgers. Er zijn er die in de nieuwe barak ken liggen, en dat gaat ook goed. Maar er zijn er nog velen die in schuren op stroo slapen en ik moet het u niet vertellen, Jan, dat is ver re van goed. JAN. Zoo is het. Men moet nog meer barakken maken, en als ik mijn gedachte daarbij volledig wil uitdrukken het systeem van de be stellingen der barakken staat mij niet aan. PIOT. Daar weet ik niets over JAN. Men heeft het zoo gedaan, dat bijna uitsluitend de groote fir ma's die bestellingen krijgen, en dat se er groote winsten mee maken. PIOT. De grooten verliezen nooit veel. JAN. En wat vertellen de man nen PIOT. Jan, jongen, ge hoort van alles in het leger. JAN. Ze denken vooral aan de congé's, de soldij en wanneer ze mogen afzwaaien. PIOT. Ge kent ze goed, Jan I PIOT. Er is veel mistevreden heid, vooral bij de alleenstaanden, die zoo erg getroffen worden wat de vergoedingen aangaat. JAN. Zeg het aan uw makkers dat onze socialistische vrienden niet ophouden zich daarmee bezig te houden. Ge zult het trouwens in dit blad lezen. PIOT. Dat is goed. .Ook voor de gehuwden begrijpen de soldaten niet goed dat men kategorieën schept. JAN. We vragen ook een eenvormige vergoeding te geven. PIOT. Dat het maar vlug komt. JAN. 't Zal van ons niet af hangen. Er wordt ook wel kritiek gemaakt op de vergoedingen die de reserve-officieren trekken. PIOT. Ge zijt goed ingelicht. Jan. JAN, Juist. Over dit punt zal ik eens in 't bijzonder spreken, want de zaak is zoo eenvoudig niet als velen het zich inbeelden. PIOT. En nu ge toch over onze officieren spreekt... JAN. Wilt ge zeker even over de taaltoestanden spreken PIOT. Ge gist alles, Jan I JANZeker. Er zijn in de regi menten nog geneesheeren die Vlaamsch broebelen officieren, die wel hun best doen, maar de taal on machtig zijn. PIOT. Zoo is 't. JAN. Laat me zeggen, vriend Piot, dat we dat niet uit het oog verliezen, maar we willen daar niet een rassenkwestie van maken zooals de V.N.V.-ers of «De Standaards- mannen. En weet ge waarom PIOT. Neen. JAN. Wel, ge zoudt toch veel liever in vredestoestand blijven PIOT. Dat spreekt JAN. Omdat het die rassen kwestie is, die door het fascisme en het kapitalisme zoo goed misbruikt wordt en aangewend werd om den oorlog te ontketenen. PIOT. Dat is juist. Jan. Onze parlementairen, en in 't bijzonder Huysmans, gaan deze zaak onderzoeken toekomende week. PIOT. 't Is noodig. JANNu vriend, moet ik mijn trein nemen, en als er iets is, schrijf mij maar. Ik doe wat ik kan voor onze jongens, en kom zoo vlug mogelijk u nog eens bezoeken. PIOT. Jan, we verwachten u, want gij zijt onze trouwe kameraad met wien we zoo oprecht en eerlijk kunnen spreken. SOLDAAT G. G. Uw zaak is deze van de vele alleenstaanden, die werkelijk slachtoffers zijn. Donder dag had er een bijzondere samen komst plaats met de socialistische ministers om een oplossing voor te stellen aan dien toestand. KAMERAAD WAERBEKE. Uw brief wordt overgemaakt aan den minister van Arbeid voor grondig onderzoek. SOLDAAT H.B. HEMIXEM. On- noodig ons te danken, we deden maar onzen plicht en als we onze jongens kunnen helpen, zijn we er des te gelukkiger om. In het Staatsblad (Moniteur) van Zondag 29 Oktober verschenen ver schillende koninklijke besluiten. Deze handelen over de bevoorrading, de re glementeering, de woekerbestrijding, enz., enz. Hier een korte samenvatting geven van deze besluiten zou nutteloos en tevens niet praktisch zijn. Wij raden dan ook onze lezers aan, ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG Morgenultz. Golfl. 267,1 7 tot 10 u. Kamlddaguitz. Golflengte 201,07 13,00 tot 19,00 u. 13,00 tot 19,00 u. 14,00 tot 17,00 u. 13.30 tot 18.30 u. 14,00 tot 19,00 u. 13,00 tot 15,00 u. 13,00 tot 17,00 U. Avondultzendlng Golflengte 201,07 21,00 tot 24,00 u 20,00 tot 24,00 U. 17,00 tot 19,00 u. 20,00 tot 24,00 u ZONDAG 7.057.25 en 7.308.00 17.1517.45 u MAANDAG 18.0018.30 U. DINSDAG 21.3022.00 u. WOENSDAG 21.30—22.00 U. DONDERDAG 18.0018.30 U. VRIJDAG 17.30—18.00 u. ZATERDAG 14.30—15.00 11. zich te wenden tot het bestuur van den Moniteur, Leuvensche straat, te Brussel en het nummer van 29 Okto ber te vragen, dat tegen verrekening zal worden opgestuuru (ongeveer 1 fr.). Tengevolge van de mobilisatie van ons leger is de «huishuurkwestie» op nieuw gesteld. Onze pers heeft reeds meer dan eens als haar meening te kennen gegeven, dat hierin de regeering onverwijld moet optreden. Doch naast de huishuurkwestie stelt zich de vraag: Wat zal er gebeuren met de hypotheken? Duizenden gemobiliseerden en niet- gemouiusetrden zullen in de onmoge lijkheid verkeeren op het einde van het jaar de interesten en kapitaals- aflossingen te storten voorzien in hun kontrakt. De eenen doordat ze gemobiliseerd zijn, de anderen tengevolge van de ekonomische krisis (gevolg van den oorlog). Zal men de hypotheekmaatschappijen toelaten de uitvoering der kontrakten te eischen en ze bijgevolg laten over gaan tot den verkoop van de gehypo- theerde goederen? In de huidige omstandigheden zou de verkoop heel dikwijls de geleende som niet overtreffen, zoodat de arme sukkelaar alles zou verliezen, huis en spaarcenten die in het huisje of win keltje gestoken werden! Kan er geen eindje wet gestemd worden, waarbij het aen vrederechters toegelaten wordt te oordeelen of het wel past in de huidige omstandigheden het kontrakt op den letter na te leven? Een dergelijke wet zou de gemoeds rust van duizenden herstellen. Er werden over de week eindigende 27/10/39, in België 17 faillissementen uitgesproken, tegenover 10 over het zelfde tijdperk van het vorige jaar. Uitgesproken faillissementen per lak gedurende de week van 20/10/39 tot 27/10/39: 9 diversen; 4 aannemers; 1 meubelfabrikant; 1 wisselagent; 1 pelterij. In totaal werden er van 1/1/39 tot 27/10/39 in België 616 faillissementen uitgesproken tegenover 512 over het zelfde tijdperk van 1938. Konkordaten: Van 1/1/39 tot 27/10/ 39, werden in België 218 aanvragen in gediend tot het bekomen van een konkordaat en 132 aanvragen gehomo logeerd tegenover 182 en 104 over het zelfde tijdperk van 1938. Protesten: Over de week eindigende op 27/10/39 werden in België 2222 pro testen geregistreerd tegenover 1662 over hetzelfde tijdperk van 1938. Van 1/1/39 tot 27/10/39 werden in België 97.021 protesten geregistreerd, tegenover 82.589 over hetzelfde tijd perk van het vorige jaar. (Slot) Toen de Sar Péladan, kort vóór zijn dood, in 1914 de prophetie van den monnik Johannes (jaar 1600) in her innering bracht, diende hij, willekeurig of niet, den waarzegger door slechts een résumé te geven van zijn beruchte voorspelling. In geval deze later ver keerd uitviel, kon men dan altijd de veronderstelling opperen, dat de samen- vatter zich had vergist, dat hij vermoe delijk heel belangrijke punten had over geslagen en dat hij misschien wel door zijn beknoptheid aanleiding had gege ven tot een verkeerde interpretatie. Het is inderdaad zoo gebeurd en men geelt er zich best rekenschap van als men nu kalm, objektief en onpartijdig het stuk herleest, dat als het ware op gesteld schijnt door een ministerie van Voorlichting stijl 1914 toen de menschen nog gemakkelijker de leugens en ophitsingen slikten dan nu. Ziehier deze prophetie, die zóó won derwel aansloot bij de tragische gebeur tenissen van den wereldoorlog, dat men geneigd is te gelooven aan het werk van een tijdgenoot in plaats van een geestelijke, die pas de Middeleeuwen achter "den rug had. 1) Men zal reeds menigmaal gedacht hebben hem te herkennen, daar al de slachters van het Lam op elkaar gelij ken en al de kwaden zich uitgeven voor dc vervolgers van den Grooten Booze. («Hem» was in 1914 de keizer van Duitschland de antichrist. (Ook Na poleon werd in zijn tijd voor den «anti christ aangezien...). Maar volgens de jongste explikaties zou het ook wel de huidige Führer kunnen zijn...) 2) De ware antichrist zal een der vor sten zijn van zijn tijd, een zoon van Luther. Hij zal zich op God beroepen' en zich voorstellen als zijnde door hem gezonden. (Het eerste gedeelte ls weliswaar toe passelijk op Willem II. doch niet op Hitier. Voor beiden geldt evenwel het Gott mit uns 3) Deze prins van de leugen zal bij den Bijbel zweren hij zal als den arm van den Allerhoogste de verdorven vol keren treffen. (Dat is een passus, die weer alles en niets zegt wegens zijn duisterheid. Hij stinkt naar de godsdiensttwisten en Mjkt ons enkel voor het katholieke kraam bestemd te zijn.) 4) Hij zal maar één arm hebben, maar zijn ontelbare legers die tot leuze zullen hebben God met onszullen helsche legioenen schijnen. (Dat slaat ontegensprekelijk op kei zer Willem II en als men de voorspel ling tegen Hitier zou willen uitspelen, zou hij nog eerst een arm moeten ver liezen of laat ons zeggen verlamd krij gen zooals dat gedeeltelijk bij Willem II het geval was.) 5) Lang zal hij handelen met list en trouweloosheid, zijn spionnen zullen de wereld doorkruisen en hij zal de ge heimen der machtigen kennen. (Een bloempje voor den Duitschen spionnagedienst Maar de Intelligence Service en het Ilme Bureau moeten er toch niet voor onderdoen 6Hij zal omgekochte doktoren heb ben, die zijn hemelsche zending zullen bevestigen en bewijzen. (Dr Göbbels?,.. In elk geval toch niet dr. Niemöller, den beroemden pre dikant, die in het koncentratiekamp zit.) 7) Een oorlog zal hem de gelegenheid geven het masker af te werpen. Het zal geen oorlog zijn. die hij een Fran- schen vorst zal aandoen, maar een die üi twee weken tijd over heel de wereld zal uitbreken. 8) Al de volkerén, zoowel de kriste nen als de musuimannen zullen ten strijde trekken en aan de vier hoeken van de wereld zullen legers opstaan. (Dat alles beleefden we reeds in 1914). 9| Want de engelen zullen de geesten der menschen verlichten en hen doen inzien dat de antichrist is opgestaan en dat ze allen slaven zouden worden zoo ze dezen veroveraar niet neersloe gen. 10) Men zal den antichrist aan ver schillende trekken kunnen herkennen hij zal vooral de priesters, de monniken, de vrouwen, de kinderen en grijsaards vernietigen. Hij zal niets ontzien en met den fakkel in de hand voorbijtrek ken als de Barbaren, maar zich beroe pend op Kristus. 11) Zijn woorden zullen gelijken op die der kristenen maar zijn daden op die van Nero en de Romeinsche kristen- vervolgers. Hij zal een arend voeren in zijn schild en er zal ook een zijn in het wapen van zijn aanhanger, een anderen slechten vorst. (Hiermee was de keizer van Oosten rijk bedoeld in 1914. Heden is deze non sens moeilijk anders te interpreteeren, doch met veel goeden wil en fantasie is echter alles mogelijk.) 12) Maar deze is kristen en zal ster ven door de vermaledijding van paus Benedictus. die verkozen zal worden aan het begin van het Rijk van den antichrist. (Paus Benedictus werd verkozen ln 1914 doch bleef onzijdig. Of Pius XII daarmee bedoeld of verward kan zijn is een andere kwestie I) 13) De priesters en monniken zullen niet meer de biecht hooren der strijders; voor de eerste maal zullen ze meevech ten en daar de Paus den antichrist zal vermaledijd hebben zullen al degenen, die sneuvelen, zalig zijn en direkt naar den hemel stijgen als de martelaars. (Als ophitsingsmateriaal kon dit waanzinnig fatalisme er nog al door en we beklagen degenen, die er zich van 1914-1918 zouden hebben laten aan vangen) 14) De pauselijke bul, die deze zaken zal verkondigen, zal veel ophef maken en de bondgenoot van den antichrist zal er door sterven. 15. Om den antichrist te overwinnen zal men meer menschen moeten dooden dan Rome er ooit gezien heeft. De haan, de luipaard en de witte arend zullen den zwarten arend niet overwinnen, zonder dat de gebeden en de wenschen van geheel het menschdom hen zullen bijstaan. 16) Nooit zal het gevaar zoo groot zijn geweest, want de antichrist ls de lnkarnatie van den duivel. 17) Want het werd gezegd twintig eeuwen na de vleeschwording van het Woord (Kristus), zal ook het beest de ...gij het overtollig zuur onschadelijk maaktet dat, negen keer op tien, de oorzaak is van de spüsverteringstroe- belen die eerst maar onbeduidend zijn doch die in ernstige chronische ziekten kunnen ontaarden als slechte spijs vertering, maagontsteking en zelfs, helaas, zweren. De Magnésie Bismurée wordt door het Geneeskundig Korps, dat ze regelmatig voorschrijft, aanzien ais het beste middel om dit overtollig zuur onmiddellijk onschadelijk te ma ken; om de geprikkelde wanden der maag te verzachten en dit orgaan ge schikt te maken voor een volgende spijsvertering die aidus normaa' en zonder pijn geschieden kan. Eet dus volgens uw genoegen en, in dien gü verplicht zijt inderhaast, ofwel al te zware of te zeer gekruide spijzen te eten, neem dan de Magnésie Bis murée in poeder of in tabletten en gij zult uw goede spijsvertering van vroe ger terugvinden. In alle apotheken (poeder of tabletten) Fr. 7.50 of Fr. 13.50. (1-5 inkarnatie kennen en do wereld bedrei gen met zooveel kwaleh als de mensch geworden god ons genaden schonk. 18) Rond het jaar 2.000 zal de anti christ in aktie komen. Er zullen kriste nen dienen in zijn legers én er zuilen mohammedanen strijden voor het Lam. 19) Overal zal er gevochten worden in den hemel, op aarde, te water cn zelfs in de lucht... (Aether, radio?...) 20) De zwarte arend zal op het punt staan den haan te verslaan als de lui paard hem helpen zal. 21) De zwarte arend, die uit het land van Luther zal komen, zal den haan aanvallen langs een anderen kant €J y®0 diens land bijna tot de helft verovnjetalen 22) De witte arend zal den zwarte van arend en zijn bondgenoot verrassr0p »e geheel het land van den -antichri^|as(.jn„en winnen. oo,." 23) De zwarte arend zal dfeenlr?S aan moeten lossen om den witten roorzien van bestrijden en dan zai de haan de te kunnen ten arend moeten vervolgen ièenheid van land. (Dat gebeurde niet in 19L 24) De veldslagen zullen aijp,?1 gvcjüin verschrikkelijkst zijn in -hotel va-WIELEN. Luther, daar het Lam de uitig VaVr een ba- het ras van den antichrist ebbcuuigen tot bevolen. ale Relrx— (Ook dat gebeurde niet ig. Hf c profeet was warschijnlijk r'Sc:.-,,. maar met zulke dwaasheden zr mfjllege ge mand meer de zaak der hu oc.ilbelasting lieerde durven dienen.) - (00r jj-n 25) Als het beest zal inziett hr- ^at de verliezen moet, zal het razen0rden en al de vereenigde krachten, aanz'eu haan, den witten arend en de^>aarc)t er bc- zullen noodig zijn vodr de einrwin- tijd van ning. een te- 26) De dooden zullen zoo ti val-;,v len. dat alleen de edelen, de pl/.s -j de kapiteinen nog zullen begrr -noet ciic- den. Honger en pest zullen Icj, felpetl mee 27) De antichrist zal her/e', den vrede vragen maar de zey„ hanpn die de verdedigers van het Lóli.Tj zullen gezegd hebben dat de atue voerlui totaal moest verpletterd worden^et dienen de zege definitief zijn. ;lasting op 28) De haan, de witte arend luipaard zullen dus voortvechten otemmin'» antichrist geen soldaten meer z ben. Zulks geschiedde niet in 1918. Is 4 zulks daarom het bewijs, dat de voor spelling heden zal verwezenlijkt word m ,e. met Duitschland weer als^ 't land va u den antichrist?) 5J H 29) Zoo de antichrist niet uitgeroeid wordt, zal de vrucht derwertossing ver- P- loren zijn. jr (Ziedaar waarom volgens den profeet het luguber spel van 1914-1918 thans weer zou herbeginnen.'7- 30) De strijd zal niets ihcrschelilks meer hebben en het leger van den pnt.V Christ zal ln zijn eigen land moeten worden uitgeroeid. 31) De antichrist zal zijn kroon ver liezen en sterven in cenzaarhheid en kindsheid. Zijn rijk zal in 22 staten worden verdeeld, maar zal geen ste: k vorstenhuis, noch leger, noch vlo- t meer hebben. (Van een verbrokkeling van Duitsch land in 22 staten kwam na 1918 niets terecht.) 32) De witte arend zal de halve maan uit Europa verjagen en er zullen alleen nog kristenen zijn. (Prietpraat ten gerieve van de gods dienstwinkels.) 33) Vrede en recht zullen dan de na* ties voorspoed en geluk brengen. 34) Er zullen geen Lutheranen noch schismatiekers meer zijn. Het Lam zal heerschen en de wereld zal het grootste heil kennen. Tusschen haakjes gaven wc na leder punt onze persoonlijke bemerking. Men zal er uit hebben afgeleid hoe sceptisch.' we tegenover deze voorspellingen staan. Ze zijn gegroeid uit chauvinisme, rs.s- senhaat en sektarisme en hét zou oits geenszins verwonderen dat, j ze louter bedrog zijn. waarvoor monnik Johannes uit het jaar 1600 geenszins aansprake lijk is te stellen. De godsdiensten, hoo ze elkaar onderling ook bevitten, kun nen er niet mee gëdiend zijn. En aller minst de katholieke I Het is een hetze-stuk van bet laagste allooi. Een Fransch weekblad (durfde het aan onlangs de vraag te stallen of de profetie van Johannes niet op het he den sloeg en of men er niet de richt lijnen zóu uit putten voor den strijd van morgen... We gelooven dat de doorsnee-Fransch- man verstandiger is dan dat. De verwarring in de geesten en ge moederen is reeds groot genoeg rord -r dat we haar nog met het spook van den... antichrist zouden verergeren. Nu er weer sprake is van de veron derstelling van een Duitschen inval in Nederland, is het wellicht niet ongepast hier te herinneren aan een interessante profetie van een Nederlander, Rut An- thonius, ook nog genoemd Rut de L ru genaar uit Vorstenborsch'en die in 1750 heel wat gebeurtenissen-,voorzag. Volgens Troubadour uit De T. ie- graaf zag hij een grooten oorlog in het verschiet. Nabij Grave zullen roode legers ko men. 'die zich zullen verzamelen tus schen den Leegen Akker en Kapelakker te Vorstenbosch. Daar zal een slag ge leverd worden, die zoo bloedig zijn zal, dat de paarden tot hun hoeven door het bloed waden. In dien tijd zal er te Vorstenbosch een smid wonen met één oog, die het paard van den kleinzoon van den Duitschen keizer zal moeten be slaan. Maar de strijd zal zoo hevig zijn dat deze vorstentelg gep't tijd meer heeft om op het Beëindigen van li1 beslaan te wachten, en spoorslag zal ln.} daarom verder rijden, Toen zich eenigen tijd geleden - zoo stipt Troubadour dap.rbi] aan. -- ie Vorstenbosch een hoefsmid vestigde, die weliswaar twee oogen bezit doch slechts uit één oog kan zien, baarue dit feit natuurlijk niet wfin-g opzien. Men voorzag alweer, dat nu ooi; de ver dere profetieën van. Rut Anthonius zul len bewaarheiu worden en toen ten- slotte ook nog de aangekondigde oorlog uitbrak, was mén ter plaatse muurvast overtuigd, dat ook de voorspelde ram pen over Vorstenbosch zullen komen. De tijd zal het uitwijzen en het is maar best ook. dat niemand van ons met zekerheid op voorhand weet wat ons te wachten staat. NICK. gMBfWWM Waarom lijden aan HOOFDPIJN MIGRAINE TANDPIJN GRIEP RHEUM ATIEK ZENUWKOORTSEN PIJN DER MAANDSTONDEN als de WONPERBARE BRUINE POEDERS van der Apotheek DE POORTE ST-NIKLAAS-WAAS, ©ogenblik kelijk zonder schadelijke gf /olgen van deze pijnen zullen bevrijden De doos van 8 poeders 4 frank. De driedubb doos 25 poeders 10 'fr Te verkrijg in alle goede apotheken of vrachtvrij tegen postmandaat Gebruikt ze eens, U zult nooit geen andere meer gebruiken.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1939 | | pagina 3