Een gemeenschappelijk standpunt van het A.B.V.V. en het A.C.V. Z m Zaterdag 23 oktober 1965 27e jaargang - Nr. 43 De socialistische leer dag tekent uit de 19e eeuw, al thans het wetenschappelijk socialisme van Marx, de Fransen, de Duitsers. Het is natuurlijk een produkt van zijn tijd geweest. En niet alleen van zijn tijd, maar ook van het economisch en sociaal milieu, van 'n gees telijk klimaat, van een be paalde filosofische school. Dit is, voor de beoorde ling van de weg die het de mocratisch socialisme nu gaat en verder te gaan heeft, zeer gewichtig. Men weet natuurlijk wel dat het wetenschappelijk socialisme van Marx het produkt was van een Duitse ifilosofische school waarna hij gevormd werd en van het opkomend kapitalisme in Engeland dat hij waar nam en dat het beeld was dat hij bij zijn kritiek op de kapitalistische samenle ving, in zijn geest had en rondom zich leven zag. Het Franse socialisme is verschillend omdat het ont stond in een zeer verschil lend economisch en sociaal milieu en in 'n ander gees telijk klimaat. Wij kunnen het bij die twee voorbeelden laten: zij bewijzen ten volle, op on weerlegbare en zeer tref fende manier dat het socia lisme tegelijk een aantal gemeenschappelijke doel einden nastreeft, maar daarnaast door tijd, milieu, geestelijk klimaat gedeter mineerd wordt. Wat betekent zulks? Dat betekent, dat op ze ventig, tachtig jaar afstand, nadat het democratisch so cialisme 'n politieke macht werd, door zijn aktie het aanschijn en de structuur van de wereld veranderde, het leven van de mensen wijzigde, de doeleinden van het socialisme niet hoeven te veranderen, maar al het geen aan tijd, milieu, gees telijk klimaat en econo mische en sociale hervor mingen gebonden is, kan en moet veranderen en aange past worden. Dat wil zeg gen, dat wegen en middelen die tot het doel moeten lei den, bij de gewijzigde om standigheden moeten aan gepast worden. Dat kan niet anders. Dat moet, om het democratisch socialisme aan zijn moder ne tijd gebonden te hou den, opdat de aantrekkings kracht van ons socialisme niet zou verminderen. Het democratisch socialisme is op het welzijn van de mens gericht. En nu is de mens van 1965 op economisch, so ciaal, geestelijk en politiek vlak wel zeer verschillend van de mens van 1868 (Het Kapitaal) en van 1894 (De verklaring van Quaregnon). Het drama is nu, in de socialistische beweging, dat er sommigen zijn die deze (werkelijkheid weigeren te erkennen, die niet willen zien dat de taktiek tot ver wezenlijking van het demo cratisch socialisme in de sa menleving van vandaag niet meer kan zijn wat deze was in de 19e eeuw. De discus sie met degenen onder deze vrienden die te goeder trouw handelen, is over het algemeen moeilij k omdat zij een theoretische taal voe ren, weigeren het onder scheid te maken tussen wat in de 19e eeuw paste en wat nu nog passen kan. Omdat zij de werkelijkheid niet willen zien en omdat zij doen alsof zij niet weten hoe het wetenschappelijk socialisme ontstond, hoe het een produkt was van zijn tijd, hoe de grondleg ger zelf van het weten schappelijk socialisme, Karl Marx, met nadruk wees op de noodzaak naar de door hem ontworpen denkwijze, telkens weer de samenle ving kritisch te beschouwen en uit te gaan van de ver anderende maatschappelij - ke en economische verhou dingen. In onze socialistische par tij moeten wij van gedach ten wisselen over de beste manier om ons ideaal te verwezenlijken. Zulke dis cussies zijn blijken van ge hechtheid aan het socialis me en van ongeduld om de verwezenlijking ervan zo spoedig mogelijk te berei ken. Maar wij moeten daar bij uitgaan van de werke lijkheid en bij de ontleding van deze werkelijkheid de denkwijze volgen die het wetenschappelijk socialisme ons bijbracht. Maar vóór alles moeten wij, in onze socialistische partij, ons laten leiden door de wil de eenheid te bewa ren, onze macht daardoor te versterken en welkdanige overwegingen ook van per soonlijke aard op de ach tergrond te stellen. Een gelukkige samenwerking Een zakelijk dokunient Een leven als een mooi gedicht, Waar men in vree zijn taak verricht En zijn genot vindt in de plicht Dat droomden wij hij, gij en ik. Geen sociale pauze (Zie vervolg blz. 2) allen REDACTIE EN ADMINISTRATIE ST.-l'IETEKSMEl WSTRAAT. GA GENT - Tel. 23.57,!15 (4 lijnen) Postclieekrekentiig 567.33 «Hei Licht» Vooi abonnementsprijzen zie gevestelljke bladzUUen. Ver. uil gever. tt. VEKCAMMEN, St.-Pletersnieuwstrnat, 04. Gent Socialis de hedendaagse samenlevin Voor de eerste maal in de geschiedenis van ons land, hebben de twee grootste vak bonden, het A.B.V.V. en het A.C.V., samen een programma opgesteld van onmiddellijk te verwezenlijken eisen. Voor pater Van Isacker, die verleden week op een bijeen komst van het A.B.V.V. te Antwerpen, het woord voerde, moet dat wel een zeer heug lijk feit geweest zijn. Uit al de werken over de sociale ge schiedenis van deze promi nente figuur, blijkt zijn be zorgdheid voor het lot van de arbeiders en zijn spijt dat socialistische en christelijke arbeiders uit mekaar zijn ge groeid. Betekent de gemeenschap pelijke stellingname van beide bonden het begin van een intense samenwerking die het pad zou effenen voor een latere versmelting Vooraleer zulks zou gebeu ren, dienen nog vele vooroor delen uit de weg geruimd. De A.C.V.'ers zouden moeten op houden in de socialisten «god deloze materialisten» te zien, «zonder enige zin voor morele waarden». In het A.B.V.V. zouden som mige vrienden moeten stop pen het A.C.V. stelselmatig aan zijn weinig fraai verleden te herinneren, het. sociaal karakter van deze organisatie te betwisten en te beweren dat ze verkocht is aan het patronaat- In deze voorwaarden zou zeker nog een hechtere samen werking kunnen tot stand komen zonder dat het nodig zou zijn dat beide organisaties er iets van hun autonoom karakter zouden aan inboeten. Het gemeenschappelijk pro- 4. VAN Af KEI «Dit 11 STEKKEN» gramma der vakbonden doet ons land niet op zijn vestin gen wankelen. Het is een zake lijk document, dat niets in houdt wat ongerechtvaardigd zou zijn in een land dat zich als «welvaartstaat» wenst aan te melden. Oordeel zelf Aan het Ver bond van Belgische nijveraars zouden volgende punten wor den voorgelegd: kosteloze werkkledij, de betaling van een feestdag, die op een zater dag valt, dubbele verlofver- goèding voor de derde vacan- tieweek en kosteloos vervoer van de arbeiders naar het werk. Ook zou gesproken worden over de arbeidsduur en het arbeidstempo zou in sommige nijverheden bestudeerd wor den, vooral omdat werd vast gesteld dat voor de jongeren, vrouwen en oudere arbeiders het opgelegde tempo soms overdreven hoog is. Volgens de vakbonden moet eens worden nagegaan in hoe ver de mens de. machine moet volgen... Het tweede deel van het gemeenschappelijk program is bestemd voor de regering. Het staat trouwens volledig in het kader van de regeringsver klaring. Het A.B.V.V. en het A.C.V. heeft in feite niets an ders gedaan dan het stand punt der arbeiders weer te geven in die sectoren waar de regering voornemens was de sociale voorzieningen uit te breiden. Voor de ouden van dagen: De 48.000 F pensioen op 1.1.66, met aanpassing voor de an dere categorieën. De volgende jaren zou een dergelijke in spanning worden gedaan om de pensioenen aldus traps gewijs op 75 t.h. van het loon te brengen. Tevens wordt de betaling van een vacantievergoeding van 500 of 300 F aan gepen sioneerden voorzien en ook een administratieve vereen voudiging voor het toekennen van het pensioen, derwijze dat het bewijs van de loopbaan enkel van 1945 af zou worden geëist.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1965 | | pagina 1