De toekomst in Osl 28e jaargang - Nr 12 Zaterdag 19 maart 1966 En als het moet maak ik er voor de P.V.V. nog enkele bij IN 'T VROEGE VOORJAAR. tw voor Kf\ i alien DE RUK NAAR RECHTS REDACTIE EN ADMINISTRATIE ST.-I'IETEKSNII'I'D STRAAT 61 CENT - lel. 23.31.65 (4 lijnen) - PoMchcckrt-krning 567.33 «HM I.U-lil» Vooi abonnementsprijzen zie gewestelijke bladztpten ler. uitgeier A. DE KEI LENEIK. SI -Pletersnleuwstraat Gl Cent. HET is dus zo ver. Ons land krijgt een nieuwe rege ring bestaande uit kato- lieken en liberalen. Dit betekent dat men de klok tracht terug te zetten, want we hebben vroeger nog zulke re geringen gekend die enkel de belangen van dc begoede klas se hebben gediend. Met deze regering zal liet niet anders gesteld zijn. want wat uit het brein van de heren Vanden Boeynants en Vanau- denhove komt, kan niet veel goeds betekenen voor de arbei ders. Het volstaat de persartikels van de jongste dagen door te nemen om daarvan overtuigd te geraken. In kristelijk-demokratisclie middens steekt men de be zorgdheid niet onder stoelen of banken. Men moet sommige bladen, zoals «Het Volk», «De Nieuwe Gids», «Het Belang van Limburg» en de «Gazet van Antwerpen» lezen om te weten dat men verre van enthousiast is met de nieuwe richting. De PVV wordt daar als «re actionair en gevaarlijk» afge schilderd en haar leiders als «demagogen». Voor de ene krant voelt de kristelijke demokratie niets voor een alliantie met de libe ralen: voor de andere kan het samengaan met de PVV enkel «een noodoplossing» zijn. In «De Standaard» koestert M. Kuys zelfs liet vermoeden dat het een «rechts en frans- talig gezinde coalitie» zal zijn met een «tekort aan sociale zin». Waarom wordt dan zulke co alitie aanvaard in de t'VP- middens? Eerstens, omdat de kristen demokratie de lakens niet uit te delen heeft in de CVP en dat «l.a Libre Bclgique», die de spreekbuis is van de «groot-fi- nancie», onmiskenbaar meer invloed heeft op de nationale President van de partij dan al le Vlaamse CVP'ers tesamen. Ten tweede, omdat de CVP zich op het ogenblik van haar nationaal voorzitter niet kan desolidariseren. De socialisten hebben de deur voor hem gesloten omdat hij bezig was met achterbaks geknoei, wat onwaardig is voor een toekomstige Eerste minis ter. De CVP heeft dit persoonlijk feit voor haar rekening geno men en zich achter haar voor zitter geschaard. Dat was weinig verstandig, doch misschien begrijpelijk. Gevoelens spelen dikwijls in de politiek een belangrijke rol en hoe weinig sympathiek ons de heer Vanden Boeynants voor komt, toch is hij nog altijd de nationale voorzitter van de C. V, P. Of daarvoor nu het be lang van de arbeiders moet worden opgeofferd, laten we buiten beschouwing. Dat mort men in kristelijk demokratische middens maar zelf uitmaken! De koers die de nieuwe re gering zal uitgaan is heel dui delijk: het is de weg van de sociale pauze. Wij beschikken nog over geen dokumenlen die ons toe laten dit zwart op wit te be wijzen, doch de verklaringen van de heer Vanaudenhove la ten in dat opzicht niet de min ste twijfel. Hij voorspelt het einde van liet «travaillisme» en vraagt nu al bijzondere maatregelen om met behulp van het leger en de gendarmes de «orde» te handhaven, in geval de arbei ders zich zouden roeren. Hij vertoont dezelfde gebre ken als menige «sterke man»: hij heeft schrik. En deze angst legt hem al woorden in de mond die hij beter zou zwijgen. Ons antwoord is het volgen de: Men kan in dit land altijd proberen zonder de socialisten te regeren. Maar het zou ver keerd zijn tegen de socialisten te regeren, want anders zou den we ons inderdaad met alle macht verzetten. Als de arbeiders op straat komen, zou het niet zijn omdat de socialisten niet in de rege ring zetelen, maar wel omdat tegen hen wordt geregeerd, door ministers die nu al mogen beschouwd worden als de stro mannen van de grootfinancie en de Vlaamsiiateiide Brussel se burgerij. P.D.B ARCHIEF) Er wordt voor het ogenblik veel over het socialisme ge schreven. De aanleiding daar toe is een werkje dat in Frankrijk verscheen onder de titel: «Het socialisme en Euro pa*. Het is niet het werk en de opvattingen van een man, maar van een ganse studie groep. Desniettemin werd het uitgegeven onder het pseudo niem! die één enkele man zou doen veronderstellen, nl. Claude Bruclain. Wat ons betreft, wij vinden het belachelijk dat sommige Belgische socialisten die aan bod komen in verscheidene weekbladen en tijdschriften, het willen voorstellen alsof de ene helft van onze mensen tegen de Verklaring van Qua- regnon is en de andere helft ervoor. Om een vergelijking te trek ken, zouden wij kunnen her inneren aan het feit, dat de katolieken ook getracht heb ben hun geloof aan de moder ne tijd aan te passen (kon- cilies), maar dat ze daarom de behoefte niet hebben ge voeld om bv. een hunner ge wone gebeden ai te schaffen. Zo ook met onze opvattin gen. De Verklaring van Qua- regnon is een zeer korte tekst, hoogstwaarschijnlijk nog ge schreven voor patron Erriile Vandervelde, toen hij nog jong was. en dat op kernach tige wijze enkele oogmerken van het socialisme bevat. Wij hebben aan deze tekst niets te veranderen. Indien een be paalde generatie van socialis tische mensen de behoefte voelt om het socialisme nader te omschrijven, aan te vullen en de oogmerken te verande ren, daartoe zijn zij volledig vrij: immers, de vrijheid waarborgt ons bestaan self. Daartoe hebben wij in het verleden honderden kongres- sen en studiebijeenkomsten gehouden om juist onze op vattingen aan de noden van deze tijd aan te passen. Wij zoeken immers het geluk niet hiernamaals, wij geloven op recht dat ieder mens en iede re maatschappij het recht moet hebben om zijn geluk nu te bewerken en alle maat regelen te treffen opdat een werkelijke lotsverbetering hem bestendig deelachtig zou zijn. Om de beste weg die naar dit doel zou kunnen leiden, te vinden, zijn er nu opnieuw twee tegenovergestelde opvat tingen. De enen spreken van een wetenschappelijk socialis me en de anderen van 'n be zielend en entoesiast socialis me. Hier ook. wat ons betreft, sluit het ene het andere niet uit. Wat het wetenschappelijk socialisme betreft zal iedereen begrijpen waarover het hier gaat. Het leven van een mens, van een ganse groep, en dus van de maatschappij, kan thans in cijfers weergegeven worden. Statistieken worden er over alles en nog wat aan gelegd. Aan de hand van de bekomen resultaten, kan men uitstippelen welke weg er dient gevolgd te worden om steeds de vooruitgang te be spoedigen. Zonder al deze ge gevens tast men volledig in het duister. Het is in de eer ste plaats studiewerk. Maar daarnaast moet er ook nog iets anders betracht worden. Het is de belangstel ling voor de politieke aktie. Want zonder deze politieke aktie gaat de maatschappij ook niet vooruit. Immers, uit de cijfers die het wetenschappelijk socia lisme oplevert, moet er heel dikwijls 'n keus gedaan wor den. En deze keus behoort uitsluitend de politiek toe. Hoe meer deze keus de verlangens van de massa be nadert, hoe beter dc vooruit gang is. Een dergelijke aktie voor het aankweken van de nodige begeestering wordt nu i groepsdynamiek genoemd. En hier komt het alweer op studiewerk aan. Deze enkele ideeën zijn ons te binnen geschoten bij het overlezen van zekere versla gen in de grote pers over de jongste politieke krisis. De verslagen die in de pers ver schijnen, zijn meestal allesbe halve stichtend. Men tracht stelselmatig de publieke opi nie te vergiftigen. De grootste kranten schrijven dat 't land in de eerste plaats aan ge- zagskrisis lijdt. De sprekers van de televisie verschijnen op het kleine scherm naast eerste en toekomstige eerste- ministers en stellen vragen alsof men met stoute jongens te doen heeft. Hoe hoger post iemand bekleedt, hoe ruwer hij in de belangrijkste pers wordt afgeschilderd. Wie on dermijnt de massa? Zijn het de politici of zijn het scriben ten en speakers allerhande, die geen minste verantwoor delijkheid dragen? Voor enkele dagen sprak ons een grote man nog aan en die zei: Het is erg spijtig te moeten vaststellen, dat er zo weinig geestdrift bij de mensen aangekweekt wordt. Op geen enkel gebied hebben wij nochtans recht tot kla gen». Dat ons land welvarend w, wordt er niet eens gezegd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1966 | | pagina 1