Is de Vlaamse strijd ook een volkse strijd? Indrukwekkende laatste aan Joseph VOORZITTER P.S. 28e jaargang - Nr 29 Zaterdag 16 juli 1966 door: Roger Van Steenkiste. Tientallen personaliteiten en duizenden sympathisanten brachten de afscheidsgroet (Zie vervolg blz. 2) ill a* O Zo» voor allen REDACTIE EN ADMINISTRATIE ST.-PIETERSMEUWSTRAAT, 64 GENT Tel. 25.57.95 (4 lijnen) - Postcheckrekenln; 567.33 die» Licht» Voor abonnementsprijzen zie gewestelijke bladzijden Ver. uitgever A. DE 'iECLENKIB. St.-Pletersnleuwstraat 64 Gent. Dit artikel is NIET te be schouwen als een soort pro- klamatie ten overstaan van de Vlaamse problematiek. Het is bedoeld als de weergave van enkele gedachten en zienswijzen die van aard kun nen zijn om een BETER IN ZICHT te brengen in de zich stellende Vlaamse kwestie die vandaag de dag zich nog steeds reëel stelt en uit ons maatschappelijk leven bin nen Belgisch staatsverband niet weg te cijferen valt. Wanneer gesproken wordt over het «Vlaams vraagstuk» en over de «Vlaamse Bewe ging», dan komt bij sommige mensen dadelijk een zeker wantrouwen en zelfs een ze kere vijandschap raar voren; bij anderen een zekere onver schilligheid. Deze gevoelens zijn wel enigszins te begrij pen, wanneer wij bedenken, dat in het verleden de Vlaam se Beweging en de Vlaamse striid veelal op een schande lijke wijze misvormd werden door misbruikte leeuwenvlag gen, door groene en zwarte uniformen en door zogezegde «Vlaamse voormannen», die aan de Vlaamse zaak méér nadeel dan voordeel hebben gedaan en in sommige geval len nóg doen. Als socialistische Vlamingen weigeren wij de Vlaamse strijd in het algemeen, en de taalstrijd in het bijzonder, als een doel op zichzelf te be schouwen. Als socialistische Vlamingen plaatsen wij de Vlaamse striid IN HET KA DER VAN HET PROLETA RISCH INTERNATIONALIS ME. Wij kunnen er een vorm in zien van het streven naar de materiële en morele ver heffing en vrijmaking van de Vlaamse mens. i Wanneer wij de zaken zó zien, vloeit hieruit dan ook voort dat de socialistische be weging aktief in deze striid haar biidrage leveren moot; méér zelfs: er zoveel mogelMk vorm en richting dient aan te geven. Is da vlaanrise strijd belangstelling waard Wij meren van wel. Omdat de»e striid een striid is. en in de oekomst no« méér worden zal. -«oor het behoud en de ontwikkeling van de eieen kuituur, de eigen volksaard en dp levenskracht van gans het volk. De Socialistische Ar- bcidersbeweein". die zich de totale materiële vriimakirg en morele verheffing van a'le werkende mensen tot edele taak h"cft cesteld. kan Iver HAAR ETOEN ST^M laten horon en HAAR VOORTnrT- «STREVENDE ROT SPET,EN. Dit dient zelfs in de tO"kcm«t nor méér te gebeuren dan dit in het verleden het geval was. Tn het verleden en het he- (i"a hebben socialistische no- Iitici en sociale werkers hier weliswaar reeds een niet te onderschatten ro' eesneeld. Wij denken aan Emiei Moy- son, Kamiel Hiiysmans, Aug. Vermeylen, Herman Vos, Henri Fayat, Lode Craey- beckx, enz. HET KAN NIET GELOO CHEND WORDEN DAT VELE EKONOMISCHE, POLITIEKE EN KULTURELE VRAAG STUKKEN IN BELGIE EEN VLAAMS ASPEKT VERTO NEN. Het is vooral op sociaal en ekonomisch vlak dat de Vlaamse werkende mensen hun achterstand aanvoelen. En wanneer wij aannemen, dat de ekonomische en socia le welstand twee noodzakelij ke voorwaarden zijn voor een grotere kultuurbeleving, dan komt hierbij ook de KULTU RELE kwestie om het hoekje kijken. Het socialisme vertegen woordigt in Vlaanderen een belangrijk deel van de Vlaamse openbare mening. In algemene zin gesproken is het b elangrijk deel van de Vlaamse opinie dat het socia lisme in Vlaanderen verte genwoordigt, overwegend te zoeken bij de vele tienduizen den Vlaamse werklieden, be dienden en iniellektuelen. Dit lijkt ons een reden te meer om te denken DAT ONZE HOUDING TEN OPZICHTE VAN DE VLAAMSE VRAAG STUKKEN IN FUNKÏIE MOET STAAN VAN DE SPE CIFIEK VLAAMSE BELAN GEN VAN DE SOCIALE KLASSE DIE ONS BELANG RIJK DEEL VAN DE VLAAM SE OPINIE UITMAAKT. Deze belangen zijn niet alleen van KULTUREEL - TAALKUNDI GE aard, doch ook van SO- CIAAL-EKONOMISCHE aard. Wanneer wij menen dat de Vlaamse strijd de belangstel ling waard is, dan zien wij de ze strijd niet alleen vanuit het enge taaistandpunt als dusdanig, maar dan wensen wij hem te zien in de politie ke en sociale stromingen en er zodoende eveneens de so ciale en ekonomische aspek- ten van te belichten. Enkele van deze aspekten zijn: de op te voeren industrialisatie van de Vlaamse gewesten, 't her- leiden tot een strikt minimum van de vanuit sociaal stand punt niet te verantwoorden pendelarbeid, het gemiddeld inkomen dat in Vlaanderen liet peil moet bereiken var. in het Brusselse en in Wallonië, de uitbreiding van het tech nisch onderwijs in Vlaande ren, de aanpassing van het wegennet in het Vlaamse landsgedeelte aan de eisen van de moderne ti'd, enz. De letterkundige en socia listische senator, wijlen Aug. Vermeylen, heeft eens ge schreven: «Wii willen de vol ledige bevrijding van de Vlaamse mens. De strijd om de taal is daar slechts een onderdeel van.» Dit schiint ons zeer juist. Wat nu echter niet beduiden wil dat de fak- tor «taal» geen belang zou hebben. De taal is een kul- tuurinstrument. Het is even zeer een sociaal-ekonomisch instrument, want al te veel is het waar dat in de niiverheid, in de handel en in de onen- bare besturen de directies, het hoger kaderpersoneel en de administratie nog eentalig hulde; Pgt Achille Van Acker, Kamervoorzitter brengt hulde aan de over ledene. LEMAIRE Verleden vrijdag hadden te Brussel de begrafenisplechtighe den plaats, die de omvang kre gen van een nationale uitvaart, van Joseph Lemaire, voorzitter van de Sociale Voorzorg, beter gekend als de P.S. In de grote hall van de wol kenkrabber van de Coöperatieve Verzekeringsmaatschappij Sociale Voorzorg, in de Koningstraat, vervangt een pijnlijke stilte de dagelijkse drukte. De toegangs hall is omgebouwd in een rouw kapel. Op een katafalk, omringd dcor een vaandeldrager van het Belgisch Rode Kruis en ver pleegsters en verplegers van ver scheidene sociale instellingen, rust in een ebbenhouten kist Jo seph Lemaire. de bouwer van sociale instellingen in alle delen van het land. Zijn werk van menselijke solidariteit en goed heid overleeft hem. Zijn zonen Henri en Raymond, evenals zijn verwanten, hebben er prijs op gesteld dat de ontel bare vrienden van de overledene hem een laatste hulde konden brengen in de zetel zelf van de eerste en belangrijkste der in stellingen die hij iarenlang heeft voorgezeten en geleid. Een defilee dal ruim fwee uur duurde Meer dan twee uur lang defi leert een ingetogen menigte voor de katafalk, versierd met rode anjelieren en bedekt met het vaandel van de Sociale Voorzorg. Langs de met zwart en zilver omfloerste muren zon de tien tallen kransen de blijken van de algemene sympatie en erkente lijkheid voor Joseph Lemaire. Een der grootste sociale bouwers Een ware bloemenzee bedekt de eretrap van boven tot onder. Onder de aanwezigen bevinden zich de hoogste gezagdragers van het land. Kolonel Laurent verte genwoordigt de koning. Namens de regering brengen vice-eerste- minister De Clercq en minister Servais een laatste groet aan de afgestorvene. Achille Van Acker, voorzitter van de Kamer, verscheidene so cialistische oud-ministers, zoals Spaak, Spinoy, Fayat, Anseele en Vermeylen. parlementsleden, de h. Somerhousen voorzitter van de Raad van State, afgevaardig den van het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten en van het A.B.V.V., Cudell, bur gemeester van St.-Joost-ten-No- de, maar daarnaast ook de nede- rigen onder het personeel, vele gebrekkigen en gehandikapten, die genoten hebben van de wel daden van Joseph Lemaire, ne men afscheid van een der groot ste bouwers van een sociaal in gerichte gemeenschap die België ooit onder zijn zonen telde. Eenvoud, moed en volharding Victor Van Rossem, ondervoor zitter van de Raad van Beheer van de Sociale Voorzorg, Van Meerbeek, namens het personeel, en Dr. Barvin, direkteur van «Les Heures C'laires» te Spa, na mens het personeel van de maat schappelijke diensten, spreken de rouwtoespraken uit. Zij leggen allen de nadruk op de diepmen selijke eigenschappen van Joseph Lemaire, op zijn grote eenvoud, bescheidenheid, moed en volhar ding. Namens de B.S.P. eert Achille Van Acker de nagedachtenis van de overledene, wiens onverpoosde aktiviteit hij ophemelt. Spreker wijst op de talrijke sociale ver wezenlijkingen, tot stand ge bracht door Joseph Lemaire. ook nadat hij de pensioenleeftijd had bereikt. Zijn bekommering ging vooral naar al diegenen die door het noodlot werden getroffen. Door zijn grenzeloze toewijding bij de vervulling van die edele taak heeft Joseph Lemaire zich zeer verdienstelijk gemaakt, voor ■de partij en voor de arbeiders klasse in het algemeen. De laatste gang Na de toespraken wordt de kist in een lijkwagen geplaatst. Van Acker, Hemeleer, Van Meerbeek, Van Rossem, Dr. Parvin en Cox houden de slippen van het baar kleed. Voorafgegan door de mu ziekkapel van de luchtmacht, die treurmarsen speelt, en acht wa gens, bedolven onder de bloemen, trekt de lijkstoet naar de G-ali- leilaan. Een afvaardiging van da politie van St.-Joost-ten-Node, met vaandel, bewijst de laatste eer aan de Schaarbeekse noort. De officiële hulde aan minister van Staat Joseph Lemaire ein digt aan de Poolstraat, waar de stoet ontbonden wordt. De bijzetting in het familie graf had daarna in alle stilte te Luik plaats. V- 'V "X, j g V; Frans of Engels of Duits zijn. De doorgedreven vervlaam sing van het bedrijfsleven in het Vlaamse landsgedeelte dringt zich op. Ook deze han- dikap voor het Vlaamse volk, die het soms beperkt in zijn tevverkstellingsmogelijk- heden en in zijn bevordering, moet volledig weggewerkt worden. Gaat «Leuven Vlaams!» ons aan Wij herinneren ons de auto ritaire verklaring van de Bel gische bisschoppen in ver band met de splitsing van de universiteit van Leuven. Men zou kunnen aanvoeren dat het hier een private instelling geldt van het universitair on derwijs en dat deze verklaring ons niet aangaat. Wij menen dat deze kwestie de publieke opinie WEL aan gaat. Om volgende redenen: 1) De verklaring van de bis schoppen heeft vele Vlaamse mensen veront waardigd en diep geschokt. Een groot deel van de pu blieke opinie is er dus door beroerd. 2) De kwestie «Leuven Vlaams!» is slechts een on derdeel van het geheel van de taaltoestanden in het universitair onderwijs (te Brussel, Gent en Luik be staan óók universiteiten). 3) De «private» universiteit van Leuven wordt voor 90 t.h. in leven gehouden met geld uit de Staatskas. Dit is dus met geld van ons al len. Zouden wij hiertegen over dan onverschillig kunnen staan? 4) De termen waarin de bis schoppelijke verklaring op gesteld werd. getuigen van 'n achteruahinken van de evolutie in de geesten met een achterstand van vijftig jaar. Dit is een bewijs van de konservatieve geest, die in de hoogste leiding van de Kerk in België nog steeds aanwezig is. 5) De eis van de ééntalig- Vlaamse universiteit te Leuven (gelegen in het Vlaamse taalgebied) en de overheveling van de Frans talige sektie naar Wallo nië, ligt volkomen in de lijn van de bestrevingen van de Vlaamse strijd. De ze eis 'ijkt ons gerecht vaardigd!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1966 | | pagina 1