VITALITEIT VAN HET SOCIALISME a BREUK MET KONGO Zaterdag, 13 augustus 1966 28e jaargang - Nr 33 Wanneer krijgen we weer van die lange hete zomers De fouten uit het verleden Onze landgenoten in bestendig gevaar De invloed der financiële groepen Z os voor allen KEDAKTIE EN ADMINISTRATIE ST.-PIETERSNIEUWSTRAAT 01 GENT - Tel. 25.57.95 (4 lijnen) - Posteheekrekening 5G7.33 «Het Licht» Voor de abonnementsprijzen zie gewestelijke bladzijden. Ver. uitgever A. DE KEULENEIR, St.-Pietersnieuwstraat 64 Gent. mmm Wij leven in een eigenaardige tijd. Onlangs konden wij in een Brussels avondblad een artikel le zen over de nieuwe stromingen in het socialisme. Wat dubbele ver bazing wekte, was het feit, dat het geschreven werd door een man die bekend staat als een grote CVP'er. Het droeg een op schrift om van te likkebaarden «Vitaliteit van het Socialisme of de hernieuwing van het heden daagse denken». Het was natuur lijk niet geschreven om onze par tij als dusdanig te verheerlijken, maar wel om de andere partijen in de eerste plaats de CVP aan te zetten zich eveneens aan te passen! Is dit alles niet verbluffend? En wij die dachten, dat wij op gebied van het socialistisch den ken in de laatste jaren met en kele lengten achteruit geslagen werden? Wij weten het echter allemaal, dat velen een herziening gevraagd hebben van onze filosofie. Men oordeelt dat wij thans verder moeten durven denken dan Qua- regnon. Trouwens waarom zou den wij ons zwichten? In de In ternationale, als lied, staat, er o. m. woordelijk geschreven «Sterft gij oude vormen en gedachten De wereld steunt op nieuwe krachten, begeerte heeft ons aangeraakt.» Indien wij een ogenblik aan onszelf en aan het Socialisme zouden durven twijfelen (bijv. ten gevolge van een slechte verkie zingsuitslag), dan krijgen wij in bewust artikel een hart onder de riem waar er geschreven staat Het socialisme blijft een der aan- trekkingspunten van het moderne denken, omdat, in de linkse krin gen, de personen die daarop be roep doen, in de kringloop van hun gedachten, nieuwigheden in lassen en zelfs ontdekkingen doen, die de anderen verplichten hun stellingen te herzien. Eens te meer vinden wij in deze zin het bewijs, dat hetgeen wij altijd hebben gewild als grote trekpleister heeft gediend. Kan men zich de kristelijke demokra- ten voorstellen zonder het baan brekend werk van de socialisten: zonder de verwezenlijkingen van onze pioniers op gebied van vak beweging, mutualiteit, coöperatie, vrouwenbond, ouderdomspen sioen, werkloosheidsvergoeding. Hebben wij er niet enorm toe bijgedragen om de ekonomie wor tel te doen schieten in een land dat bekend stond om zijn onder- verbruik, bijzonder in het Vlaam se land. Hebben wij niet door dik en door dun de uitspattingen van het kapitalisme aan de kaak ge steld. Kwamen één eeuw later <Jv bisschoppen Uit Frankrijk niet hetzelfde verklaren? Het spreekt vanzelf dat al deze betrachtingen moeten gedragen worden door een leidende gedach te. Door een visie die wij ons vor men van de toekomstige maat schappij, die er een moet zijn van groeiende voorspoed van to tale vrede en volledige rechtvaar digheid, te verwezenlijken langs de sociale motieven. Maar om juist te formuleren wrït WIJJ "r.'C*07"raKW -yrilloi* ten wij rekening houden niet zo vele tendensen, met allerhande stromingen cn verscheidene op vattingen. En het hoeft zeker niet gezegd, dat sommige dezer tendensen, zelfs bij ons (kijk maar naar de kongressen) zeer tegenstrijdig kunnen zijn. Hoe moeilijk ook, wij moeten volgens het boek van Jean Moulin (Frankrijk) durven het snoeimes te gebruiken om deze stromingen te niet te doen, dlö ors van ons doel verwilderd houder. Mïsscnien juist op een dergelijk punt kunnen wij in een strenge discussie vervallen. Er werden in het laatste jaar, juist met het oog op de herzie ning van onze doktrine, zeer goe de dingen geschreven. Wij citeren terloops Evalenko, Ivo Rens, Ray mond Riffiet. Maar nooit mogen wij vergeten dat wij tenslotte kinderen van de Vrijheid zijn, ge boren uit de Franse Revolutie, volgens de leuze: gedachten Wat van belang is, is vast te stellen, dat nu reeds een groeien de belangstelling bestaat bij an dere partijen voor hetgeen wij zullen formuleren. Het is van zeer grote betekenis te herhalen wat een man van de andere kant schrijft: «Vitaliteit van het so cialisme of de hernieuwing van het Hedendaags Denken.» De betrekkingen tussen ons land en Kongo geraken hoe langer hoe meer verward. We hoeven er niet verwon derd over te zijn, want dat lag in de lijn der verwachtin gen. De Kongolezen willen volle dige onafhankelijkheid, niet alleen op politiek maar ook op ekonomisch gebied. Of de huidige bewindvoer ders er bekwaam zijn, doet hier niets terzake. Ze willen de Belgen kwijt zijn en kun nen ze terzelfdertijd niet mis sen. Vandaar hun politieke karpersprongen. Wij kunnen verontwaardigd zijn over de brutale handel wijze van de militair Moboe- toe. We waren het in een re cent verleden niet minder door de sluwe streken van de onbetrouwbare financier de h. Tsjombe. De kwaliteit van de Kongo lese gesprekpartners pleit nu eenmaal niet voor het onder wijs, dat de Belgen in hun voormalige kolonie hebben verzorgd. Laat ons toegeven dat de politieke onafhankelijkheid van Kongo slechts werd voor bereid door de Belgen die te lang Naar Wijd en Zijd hebben gezongen... Ze hebben gedacht dat Kongo het Rijk der stilte kon blijven, terwijl overal in de wereld een stroming tegen het kolonialisme was ont staan en de volkeren van Azië en Afrika zich losmaakten van de blanke heerschappij. Gedane zaken nemen geen keer, maar de tol van de ko lonialistische denkwijze blij ven we alleszins betalen. Want na de onafhankelijk heid bleven sommige Belgen geloven dat hun vlag nog im mer was geplant in dat on metelijke land. «De Kongolezen kunnen niet voort zonder ons» zeiden ze. Dat is best mogelijk maar hoe dom en kinderachtig de zoon o 'k mag zijn, toch moet elke vader eenmaal beseffen dat de tijd van meerderjarig heid van het kind is aange broken. We moeten ten overstaan van Kongo ons losmaken van elk paternalisme. Ook moeten we niet rekenen op dankbaar heid voor de technische bij stand, zonder dewelke Kongo niet verder zou kunnen. De bilaterale hulp (of zou men hier niet beter van uni laterale hulp spreken?) heeft nergens een geschikte oplos sing gebracht omdat ze zelden belangloos is. De liefdadigheid bracht in de vorige eeuw ook geen op lossing voor het sociale pro bleem van het Europees pro letariaat. De Kongolezen voelen, pre cies dezelfde dankbaarheid voor ons als de hongerlijder uit de vorige eeuw voor de dames uit de begoede stand die aalmoezen uitdeelden. De waarheid kan hard en brutaal zijn, maar zo lang er in Kongo sociale moeilijkhe den zullen zijn, zo lang zal men de Belgen de schuld van alle kwaad geven, zal men hen beschuldigen de hand te hebben in allerlei komplotten tegen de republiek en zullen de Belgische onderdanen in permanent gevaar verkeren. We moeten uit deze stand van zaken bepaalde lessen trekken. Voor ons moeten de diplo matieke betrekkingen niet ver broken worden. We hebben teveel van de heer Tsjombe moeten verdragen opdat de wispelturigheden van zijn op volger er niet meer bij zouden kunnen. Maar eens en voorgoed dient een punt gezet achter de dub belzinnigheid. Indien de politieke struk- tuur van Kongo geen voldoen de waarborg biedt voor de veiligheid van onze landgeno ten aldaar, dan moeten deze daar niet langer blijven en dan zou 't zeer gevaarlijk zijn voor de Belgen een zekere be scherming te zoeken in de vorm van een «militaire bij stand» die groter onheil kan verwekken dan ze kan behoe den. Wij hebben in Kongo geen mensenlevens te verliezen Verder mag onze politiek ten overstaan van onze voor malige kolonie waarmee we op voet van vriendschap wil len leven niet worden be- invloed door de financiële groepen die er hun belangen willen verdedigen. Het is een feit dat het Wes ters kapitalisme gefaald heeft en er niet in gelukt is de nood te lenigen in de ontwik kelingslanden. De Afrikaanse leiders zoe ken thans naar andere mid delen om hun sociale en eko- nomische problemen op te los sen. Niemand kan voorspellen hoe Afrika er binnen 'n tien tal jaren zal uitzien. Er be staat een kans dat dit onein dig rijk vasteland met zijn arme bevolking naar een ze kere vorm van socialisme evo lueert. Wij hebben er geen baat bij dat men voor wat Kongo be treft de belangen van de ka pitalistische maatschappijen zou vereenzelvigen met de be langen van de Belgische Staat die trouwens geen enkele macht bezit om deze maat schappijen bepaalde richtlij nen op te leggen. Zoals de zaken er thans voorstaan zijn het de Bel gische en buitenlandse kapi talisten die de winsten op strijken en zijn het de Bel gische onderdanen die er technische hulp bieden die de harde slagen inkasseren bij de minste politieke troebelen. Aan deze toestand dient een einde gesteld. Van de huidige minister van Buitenlandse Zaken, de heer Harmei, moeten we niet ver wachten dat hij zin zou heb ben voor deze nuancering. De man is van een andere school, waar men leert dat 's lands belang gelijk loopt met dat van de financiële groepen die het ekonomische leven in handen hebben. P.D.B.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1966 | | pagina 1