Waarom een kulturele revolutie wmmm Een begroting in evenwicht 28e jaargcmg - Nr 39 Zaterdag, 24 september 1966 Het verleden vernietigen Die bom verhoogt ons prestige weer, Pompidou... Een uiting van onmacht en haat China, een geïsoleerd land {Zie vervolg blz. 2) voor ut i allen REDAKTIE EN ADMINISTRATIE ST.-PIETERSNIELWSTRAAT 61 GENT - Tel. 25.57.95 (4 lijnen) - Postcheckrekening 567.33 «Het Licht» Voor de abonnementsprijzen zie gewestelijke bladzijden Ver. uitgever A. DE KELLENE1R, St.-Pietersnieun straat 64 Gent vorige week wezen we t B op de fundamentele oMF fout die de kommunis- ten en andere marxis ten begaan door te veronder stellen dat een beter ekono- r.-.isch stelsel noodzakelijker wijze tot een hoger kultureel peil van de burgers moet lei den. Het is de mens die moet be palen hoe de ekonomie er dient uit te zien en niet omgekeerd. De Chinese kommunisten hebben op hun politieke en ekonomische revolutie, die ze twintig jaar geleden hebben' doorgevoerd, nu een «kulturele revolutie» laten volgen, wat dus wel bewijst dat het marxis tisch mekanisme heeft gefaald. Men moet niet verwachten dat ze dit zullen inzien. De wijze waarop ze deze «kulturele revolutie» voltrek ken is eveneens verkeerd. In- stee van beroep te doen op de overtuiging, doen ze beroep op geweld. Dat is de fout die al len begaan die de wetten der geleidelijkheid overtreden. Ze willen de geesten plooien naar hun zienswijze, zonder zich af te vragen waar ze het recht daartoe halen. Wat bedoelen de Rode Wach ten met deze revolutie? Hun staaltjes van bekrompenheid en fanatisme waarvan de ge wone Chinese burgers het slachtoffer worden, moeten ons wel alle illusies inzake hun goede bedoelingen wegnemen. De woorden hebben waar schijnlijk niet meer dezelfde betekenis want hoe zou anders een slogan als «Laat ons het verleden vernielen» passen in het opzet van een kulturele ontplooiing? Onze kuituur en zeker die van de Chinezen die veel vroe ger de beschaving hebben ge kend is een erfenis van eeuwen. Of wij het willen of niet, wij dragen allen iets van dit ver leden in ons. Men moet geen konservatief of geen traditio nalist zijn om te beseffen dat het verleden verder leeft in de waarden die we hebben ver worven. Het komt ons voor dat de Chinezen juist datgene willen vernietigen wat wij in het Westen willen behoeden tegen de geest van vervlakking. Een kulturele revolutie in de zin van een heropleving van de kulturele aktmteiten, van de vrije ontplooiing van de geest, van een hogere levenswijze, kortom een revolutie van de geest in een wereld die al te zeer dreigt gemachineerd te worden en waar door toedoen van de massa-kommunikatie- middelen de opinies te veel worden beïnvloed, ja, zulk een revolutie zou ons wel kunnen begeesteren Maar zulke revolutie zou ver onderstellen dat het persoon lijk denken zou worden aan gemoedigd alsmede de vrije meningsuiting de o p e n I ij k e dialoog, de zin voor kritiek, de vrijheid van vereniging. Niets daarvan is te vinden in het kommunistische regime van Mao Tse Toeng, en nog minder bij de voorlopers van de kulturele revolutie, zodat we wel verplicht zijn te gelo ven dat ze met deze uitdruk king precies het tegengestelde bedoelen van datgene wat wij ons als voorbeeld voorhouden. Ze zeggen: Stemt ge met ons niet in, slaan we U de schedel in We hebben dat allemaal nog gehoord en velen zullen wel hebben teruggedacht aan de dertiger jaren toen Hitler in Duitsland aan de macht is ge komen. Uit naam van een «Uber- menschen-Kultur» werden de boeken verbrand van Thomas Mann, Stefan Zweig, Sigmund Freud en werd zelfs de muziek verboden van een Mendelsohn en een Saint Saens terwijl duizenden van de beste intel- lektuelen over de grens werden gejaagd of gedood in de kon- centratiekampen. In die zin is de kulturele re volutie een uiting van onmacht e: haat. Haat tegenover de anderen, die niet willen denken zoals de machthebbers het willen. On macht van deze machthebbers omdat ze de vrije geest niet kunnen doden. Kommunistisch China lijdt aan de kwaal van een gezags- nationalisme dat zich enkel in stand kan houden door de haat. Meer en meer geïsoleerd van de rest van de wereld, opgeslo ten in een geestelijk getto, heeft het zich ingebeeld aan elkeen zijn wil te kunnen op leggen. Dit kan tot kollektieve waan zin leiden. We moeten ons zorgen ma ken nopens de richting die het land uitgaat. Zal het zich uit zijn eigen afzondering losmaken en be reid gevonden worden de ver enigde naties te vervoegen in een geest van samenwerking? Of zal het verder de weg op gaan van het obscurantisme, van de waanzinnige verove ringszucht van een nooit ver zadigd nationalisme? De onzekerheid van deze toe komst, laat ons nog steeds toe het beste te hopen. We hebben immers met Rus land het bewijs gekregen dat het mogelijk is te evolueren van een agressief kommunisme tot een grootmacht die naar vrede streeft. P.D.B. De liberale vleugel van de rege ring pakt nogal uit met de mede deling dat het ontwerp van de Rijksbegroting voor 1967 zou in evenwicht zijnzonder nieuwe be lastingen. Het is een hele prestatie, die zeer zeker niet zonder veel koord- trckkerij zal gelukt zijn. Wij kennen het ontwerp van burget voor 1967 nog niet. Even min als de uiteenzetting over de regeringspolitiek die erbij hoort. Het is het «voorrechtvan de regering zulke dokumenten op te maken en ze aldus het eerst te kennen. Maar wij weten al, omdat een katolieke krant het heeft aan het licht gebracht, dat er niet met gewoon garen, maar met koord werd genaaidom de eindjes bij elkaar te halen. Er werden spits vondigheden gebruikt en gelden die normaal tot de inkomsten van 1968 behoorden, in de begroting van 1967 geschreven. Er zitten zeker andere knepen in het budget. Wij zulen benieuwd zijn te ver nemen of de stijging van de in komsten van de Staat niet OVERschat werden. Het zal ons interesseren te weten welke uit gaven ONDERschat werden. Wij denken aan de MILITAIRE UIT GAVEN, waarop, naar gefluisterd wordt, grote verminderingen zou den doorgevoerd worden. Wij denken aan de UITGAVEN VOOR ONDERWIJS, die onge twijfeld eveneens onderschat wer den; aan de TOELAGEN VOOR DE KOLENMIJNEN, die zeker niet allemaal ingeschreven wer den. want men heeft ongetwijfeld niets voorzien voor de subsi diëring van de cokeskolen. De Duitse Bondsregering besloot deze kolen te subsidiëren en al dus de staalnijverheid te helpen. Als de Duitsers dat doen, dan kan geen enkele Belgische regering daaraan ontsnappen zonder de staalnijverheid te wurgen en dan kan dat grapje alleen tussen 600 miljoen en 1 miljard 200 miljoen per jaar kosten. Wij denken aan de SPOORWEGEN, die meer en meer toelage opeisen. Wij denken aan de TOENAME VAN DE LO NEN en WEDDEN door de stij ging van de levensduurte. Want de toestand is vrij eenvoudig: de kosten voor levensonderhoud zul len verder blijven stijgen alp de ekxmomisdhe akti itei't voort duurt en de volledige tewerkstel ling aanhoudt wat iedereen wenst, zo geloven wij. Ofwel ver zwakt de aktiviteit en dan gaat men naar grotere stabiliteit in de prijzen met toenemende werk loosheid die al gautv veel honder den miljoenen kost. Laten wij de P.V.V. nog wat jubelen om het bereikte even wicht van de begroting... Zeker is het dat de bespreking in het Parlement heel wat licht zal brengen... En, wat intussen iedereen moet DE BEGROTING IN EVENWICHT DANK ZIJ DE VERVROEGDE INKOMSTEN VAN 1968 En ols hij wakker wordt ■Dan beginnen wij over de taalkwestie! opvallen is wel, dat de katolieke bladen de liberale niet volgen in hun lofzang op het begrotings evenwicht dat zout> bereikt zijn. De katolieke bladen zijn voor zichtig. Ze hebben gelijk. Het onderwijs is het kind van de rekening Het onderwijs is het kind van de rekening. Niet wegens de ra tionalisatie die er komen moet. Ook niet wegens het feit dat men minder scholen zal openen. Wel, omdat de liberale minister van Nationale Opvoeding aan zijn administratie instrukties ge geven heeft waardoor ook de nor male en natuurlijke uitbreiding van kursussen wordt verhinderd. Zulke besparingen zijn hatelijk. En ivij zullen ze duur betalen, la ter, over enkele jaren. De regering heeft niet gedurfd tegen de vakbonden in te gaan en scherper normen door te zet ten voor het subsidiëren van klassen. Maar de liberalen wilden hun besparingenin het ON DERWIJS. Zij hebben ze dan el ders gezocht, ten koste van de studerende jeugd en ten kost van de toekomst van het land. Intussen zijn dezelfde liberalen bezig leerkrachten met maanden dienst niet weder aan te stellen om ze te vervangen door hun kreaturen. Leve het openbaar onderwijs! En leve de vrijheid! (de blauwe Steeds maar de ziekteverzekering Met de ziekteverzekering gaat het maar niet beter. De geneeshe ren kregen een aanzienlijke ver hoging van hun honoraria. Maar en groot aantal onder hen is niet tevreden. Als men wil dat ze be lastingen betalen zoals alle Bel gen, dan verlangen ze nog meer honoraria, nog andere voordelen van sociale 'aard, vrijstellingen van belastbaar inkomen, wie weet nog wat. Wij kennen geneesheren die zich schamen over het gedrag van zekere van hun konfraters. Men vraagt zich af wat er ha pert aan het onderwijs dat in d*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1966 | | pagina 1