DE RECHTEN VAN DE MENS Kulturele Autonomie en Ekonomische Decentralisatie w i HL HL SRS HL lettMiï VeMuuk CvJ 20e jaargang - Nr 49 Zaterdag, 7 december 1968 Slechts een morele verbintenis Toch een lichtpunt J. MATHYS V (Zie vervolg blz. 2) voor; allen KEÜAKT1E EN ADMIMSTKAIIE ST.-lTETKKSNIEtJ WSTKAAT 64 UENT rel. 35 57 95 (4 lijnen) Postcbeckrebening 567.33 «Het Licht» voor de abonnementspnj?.en zie gewestelijke bladzijden Verantw uitgever DEKEYEN a.. Koningstraat Menen oekomende dinsdag zullen de arbeiders en bedienden voor de middag gedurende vijf minuten het werk stop- zetten. Tot deze korte onderbreking werd door de vak bonden besloten om de 20e verjaring van de Universele V erklaring van de Rechten van de Mens te herdenken. De algemene vergadering der Verenigde Naties keurde inderdaad op 10 december 1948 een tekst goed waarbij voor de eerste maal in de geschiedenis in internationaal verband plechtig de overtuiging werd uitgesproken dat alle mensen gelijk zijn voor de wet en ongeacht ras, kleur, geslacht, godsdienst, taal of politieke overtuiging bepaalde politieke, ekonomische en sociale rechten bezitten. Een jonge vriend heeft verleden weck in dit blad terecht aangetoond hoe deze rechten nog steeds met de voeten worden getreden. Het zou een onbegonnen werk zijn de eindeloze lijst van schendingen op te noemen die zich in de loop van deze twintig jaar hebben voorgedaan. Si - 'nPlHi '11 si "i ï- Ti 1 We mogen trouwens niet vergeten dat de universele verkla ring werd aangenomen zonder enig juridisch bindend karakter. Er bestaat geen gerechtshof in de UNO waar de individuele mens, die in zijn rechten wordt geschaad, een klacht kan neerleggen. De rechten van de mens hebben slechts een morele waarde. Dal wist men reeds in 1948 op het ogenblik dat een aantal landen in de UNO zich bij de stemming onthielden de Sovjet unie en haar satellieten, die ten tijde van Stalin elke vorm van persoonlijke vrijheid afwezen! Zuid Afrika waar men niet kon aanvaarden dat blank en zwart geliik zouden zijn en Saoedi-Arabic waar men destijds nog niet wilde weten van de afschaffing der slavernij! - fcr is ioen bij de bespreking van deze algemene mensen rechten ook gebleken wat een spraakverwarring er op het internationale forum heerste! Het woord «demokratie» had een volledig andere betekenis naargelang het gebruikt werd door de Verenigde Staten, de Sovjet-Unie en de Westeuropese landen. Meer prcciese begrippen zoals het «recht op vrije menings- «i'ing» gaven aanleiding tot eindeloze diskussies. De Russen beweerden dat in hun land de pers vrij was omdat de slaat precies alles ter beschikking stelde wat deze pers nodig had: machines, papier en de salarissen van het personeel. De Amerikanen daarentegen zagen precies hierin een ge bondenheid van de pers ten overstaan van het Kommunistisch regime wat ontegensprekelijk zo is doch weigerden beslist in te zien dat in de kapitalistische landen de pers gebonden is aan de financiële machten. Het recht op arbeid werd eveneens op totaal verschillende w i.ize geïnterpreteerd. In de Sovjet-Unie meende men dit recht te kunnen verwezenlijken op basis van volledige werkverschaf fing door de Staat, zonder dat het individu vrij was zijn werk te kiezen. In de Verenigde Staten integendeel zwoer men bij de opvatting dat elkeen vrij was te werken of te leven zonder werken en dat de Staat in dat opzicht geen enkele verplichting had. Uit deze twee voorbeelden blijkt voldoende hoe moeilijk het was tot overeenstemming te komen en hoewel men mag aannemen dat de waarheid ergens tussen deze twee uitersten ligt, bleef elkeen op zijn stelling. Zal men eenmaal de dag begroeten waarop het voor elkeen duidelijk zal zijn dat de mensenrechten noch in de burgerlijke demokratie van de kapitalistische landen, noch in de volks- demokratie van de Kommunistische landen worden gediend? Enkel in een sociale demokratie waarin DE MENS IN DE GE MEENSCHAP wordt geplaatst, met wederzijdse rechten cn plichten, kan er sprake zijn van een werkelijke eerbied voor de mensenrechten. De mens mag immers niet worden opgeofferd aan de Staat, zoals dit in de Kommunistische landen gebeurt; de mens mag ook de gemeenschapsbelangen niet ondergeschikt maken aan zijn persoonlijke belangen. Er dient tussen mens cn gemeen schap een wisselwerking van rechten en plichten te bestaan die de basis uitmaken van een reeële sociale en ekonomische geordende maatschappij. De dag dat een dergelijk alternatief mocht doordringen tot het universele vlak zou een belangrijke stap zijn gezet op de weg naar een betere samenleving. Het is beslist niet over bodig dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bestaat, zelfs al is ze grotendeels platonisch gebleven. Ze heeft ondanks haar tekortkomingen bijgedragen tot het benaderen van het beeld van de samenleving zoals ze zou moeten zijn. Tussen de ideale voorstelling en de werkelijkheid ligt een Kloof. Tussen «wat is» en «wat zou moeten zijn» liggen twee werelden, maar één zaak is zeker deze verklaring is een lichtpunt in de geschiedenis der mensheid, alleen reeds omdat ze een doel voor ogen houdt van onze jeugd en het verlangen aanwakkert om te ijveren voor een wereld waarin deze mensen rechten worden gewaarborgd. p.D.B. De regeringsvoorstellen strek kende tot de kulturele autonomie en de economische decentralisa tie ook nog genoemd TNT ont werpen hebben, alhoewel de bespreking ervan amper is begon nen in de kommissies, reeds veel deining verwekt. Het past dan ook, dat wij ter voorlichting deze regeringsvoor stellen even samenvatten. Terminologie Voorafgaandelijk past het ech ter enkele begrippen nader te omschrijven, die dagelijks in pers en T.V. voorkomen. TNTdaarvoor worden bedoeld de ontwerpen die door de minis ters van gemeenschapsbetrekkin gen TE RW AGNE en TIN DE- MANS aan het Parlement zijn voorgelegd, en die betrekking heb ben op de kultuurauionomie, de waarborgen tegen minortSatle en de ekonomische decentralisatie. Decentralisatie bevoegdheden, die aanvankelijk aan het centraal rijksbestuur zijn opgedragen, worden toegekend aan geweste lijke en plaatselijke overheden, die ze autonoom uitoefenen onder het toezicht van de uitvoerende macht. Dekoncentratiekomt hierop neer. dat een administratieve overheid zijn beslissingsmacht overdraagt aan een lagere over heid, mits het centraal bestuur het reóht voorbehoudt de zaak naar zich toe te trekken. Dubbele meerderheid is nodig voor wetten op het gebruik der talen, die slechts goedgekeurd zijn als ze de meerderheid der stemmen bekomen in elke taal groep van Kamer en Senaat. Twee-derde meerderheid nood zakelijk voor wijziging aan de grondwet, betekent praktisch, dat ten minste de 2/3 der kamerleden (of senatoren) moeten aanwezig zijn op het ogenblik der stem ming, en dat de 2 3 der aanwe zigen de voorgestelde wijziging moeten goedkeuren. Alarmbel de 3 4 van de leden van een taalgroep kunnen een uitzonderingsmotie ondertekenen als zij menen, dat een bepaald voorstel of ontwerp (met uitzon dering van taalontwerpen en be grotingen) de betrekkingen tussen de taalgemeenschappen ernstig in het gedrang kan brengen. In dat geval wordt liet voorstel of ontwerp naar de regering ver wezen. Dit is de alarmbel, alarmproce- duur. omdat een groep op die wijze de demokratische meerder heid in het parlement kan af grendelen. 1. De kulturele autonomie Historisch dient onderlijnd, dat men reeds van kulturele au tonomie spreekt sinds 1929. 1930 ivas het jaar van de ver vlaamsing van de Rijksuniversi teit Gent, In 1932 werd het taalgebruik in de administratie geregeld, en werd de tweetaligheid verworpen, hetgeen met zich brengt het er kennen van onze twee kulturele gemeenschappen. Het taalgebruik in het gerecht dagtekent van 1935, en in het le ger van 1938, terwijl de taalgrens werd vastgesteld onder de rege ring Lefevre - Spaak. De regering Van Den Boey- nants - De Clercq van de zgz, nieuwe stijlwilde de taalpro blemen voor twee jaar bevriezen, doch kwam te val over het pro bleem Leuven. VOLKS VERTEGENWOORDIGER Reeds viermaal werd gepoogd de Grandwet te wijzigen, cn liet moet dan ook de vaste wil van de tegenwoordige wetgevende kamers zijn, die zetelen als konstituante, deze grondioethersiening einde lijk door te voeren. Door de verkiezingen van 31 maart 1.1. is immers op onbetwist bare wijze bewezen, dat een zeer aanzienlijk deel van het kiezers korps een verdergaande autono mie in de twee grote taalgebieden nastreeft. D door de regering rooVges tel de teksten hebben tot doel te be palen, dat het Rijk vier taalge bieden bevat, terwijl de officiële laai van elk gebied grondwette lijk dient vastgelegd l» worrlen, en de kulturele autonomie van het Nederlandse en van het Franse taalgebied eveneens grondwette lijk moet erkend worden. waarde hebben van REGIONA LE wetten. De P.V.V.-oppositie voert aan, dat dit ontwerp in strijd is met art. 26 van de Grondwet (dat NIET voor herziening vatbaar is) en dat bepaaltDe wetgeiiende macht wordt gezamenlijk uitge oefend door de Koning, de Kamer van Volsvertegenwoordigers en de Senaat Of deze normatieve bevoegdheid van de Raden van Senatoren een schending zou betekenen van ar tikel 26 van de Grondwet, hier over kan in het oneindige steriel gediscussieerd worden door ju risten. De vraag is echter of een grondwetgever een ongrondwette lijke tekst kan maken. Anderzijds mag er evenmin i.o.v. de dringendheid van het probleem der kulturele autonomie vit het oog verloren worden, dat er precedenten zijn. Wij hoeven maar te herinneren aan het ALGEMEEN ENKEL VOUDIG STEMRECHT op 9.5. 1919 ingevoerd bij gewone wet, en enkel op 7.2 1921 ingeschreven in de Grondwet. Ook aan de goedkeuring door het Parlement van het E.G.K S.- verdrag tot oprichting van de F.u- Daartoe zouden twee nieuwe li chamen worden geschapende RADEN VAN SENATOREN, die geen tak of onderdeel zouden uit maken van de wetgevende macht. Zij zouden weliswaar bestaan uit leden van de Senaat, doch zouden juridisch twee entiteiten vormen, die duidelijk van de Senacj on derscheiden zijn. Deze Raden van Senatoren zouden beraadslagende lichamen zijn, die de kulturele begroting zouden goedkeuren, bevoegdheid zouden hebben voor de kulturele aangelegenheden, en tevens een recht van initiatie] (voor advies voor te leggen aan de afdeling wetgeving van de Raad, van State). Dit laatste komt dus hierop neer, dat de Raden van Senato ren een normatieve bevoegdheid zouden hebben, die zij zouden uit oefenen onder de vorm van de kreten, en het zijn deze dekreten (met uitzondering van de ont werpbegrotingen). die aan een preventief toezicht onderworpen worden, waar zij aan het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State moeten voorgelegd worden. Deze dekreten gouden dus de ropese gemeenschap, de Europese Defesiegemeenschap en de Ver dragen van Rome Euromarkt en Euratom) ivaardoor aan supra nationale organen bevoegdheden werden toegekend, die aan de na tionale wetgever toebehoren en die door het Parlement ook ZON DER GRONDWETHERZIENING werden goedgekeurd. Indien er een eventueel gebrek aan harmonie zou bestaan met kwestig art. 26. dan kan dit later bij een volgende grondwetsherzie ning hersteld worden, doch het ontwerp beantwoordt aan een algemene en dringende behoefte en drang naar kulturele autono mie. Tenslotte voorziet het art. 3bis eveneens, dat een wet moet ivor- den goedgekeurd tot vaststelling van de WAARBORGEN, die de ideologische en filosofische MIN DERHEDEN moeten genieten. Dit laatste is volledig gerecht vaardigd door de dubbele VREES VOOR MIN ORIS AT IE enerzijds vanwege de vrijzinnigen im Vlaanderen, en anderzijds ven* wege de gelovigen in Wallonië.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Voor Allen | 1968 | | pagina 1